![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat te doen als je twijfelt aan je geloof en je spiritueel de weg kwijt bent en niet meer weet wat te geloven?
Moet men blijven geloven ook al is er zoveel misérie op de wereld. "Slecht dingen gebeuren enkel bij de goede" Aan de gelovigen onder jullie... is het allemaal enkel een test om te weten hoe sterk gelovig je bent? Heeft er hier al iemand onder jullie al ooit eens twijfels gehad? (ps) gelieve hier niet beginnen te bashe op eender welke godsdienst Laatst gewijzigd door nubian : 21 januari 2007 om 16:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
Het is trouwens niet omdat er iets slechts gebeurd dat je je geloof moet wegwerpen. Wij zijn hier op de wereld gezet met een vrije wil en onderworpen aan de natuurlijke gang van dingen. De dood en tegenslag horen daar bij en horen bij het leven net zoals geboorte en geluk. Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Geloof en twijfel zijn, tenminste in mijn leven, twee zijden van diezelfde medaille. Geloof kan niet zonder twijfel, twijfel niet zonder geloof. Credo, ergo dubito; dubito, ergo credo!
In gesprek met niet-gelovigen ervaar ik vaak hoe zij "geloven" als synoniem beschouwen van "zekerheid". Dat is niet het geval, tenminste niet bij mij. Zij krijgen van mij dan ook steevast volgende vraag voorgesteld, waarbij ze steeds opnieuw in de val trappen: - Geloof jij dat 1+1=2? - Natuurlijk geloof ik dat! - Dan ben je een sukkelaar. Zoiets moet je niet geloven. Daarvan moet je zeker wezen. Omgekeerd krijg ik dan vaak volgende vraag voorgeworpen. - Geloof jij in God? - Jazeker. - Ben je zeker dat Hij bestaat? - Natuurlijk niet. Mocht ik zekerheid pretenderen, dan zou ik laten uitschijnen Hem te kunnen begrijpen. Aangezien hij mijn begrip te boven gaat kán ik hem niet begrijpen en mag ik zelfs niet zeker zijn. Tot slot: ik ben katholiek. Als zelfs de God-Mens, Jezus, in doodsangst in de Hof van Olijven tot Zijn Vader bad om de kelk aan Hem te laten voorbijgaan; als Hij daarmee Zijn eigen twijfels tot uitdrukking bracht... ... dan mag ik, kleine mens, zéker twijfelen. Geloof is dié mentaliteit die ervoor zorgt dat ik elke dag opnieuw een poging onderneem om mijn twijfels te overstijgen. Daarin luk ik niet altijd, maar daarmee heb ik noodgedwongen leren leven... Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 21 januari 2007 om 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
In wat je ook gelooft, wie je ook aanroept, miserie zal NIET verdwijnen, maar... "Gedeelde vreugde is dubbele vreugde, gedeeld verdriet is half verdriet..." Ik zal alle namen van Godheden onderbrengen onder GOD... Geloof on GOD heeft al meer miserie gebracht dan ze heeft weggenomen...Ik ken GEEN oorlogen waar mensen vechten voor "het onbestaan" of "niet-zijn" van GOD... het omgekeerde daarentegen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Nubian, ga eens een paar minuten rustig zitten en voel wat er in je gebeurt. En laat het gewoon toe.
Twijfel is een natuurlijk menselijk gebeuren. Iedereen kent perioden van twijfel. Eigenlijk zijn het gewoon momenten dat je zelf vraagt om de zaken even op een rijtje te zetten, misschien op een of ander vlak van richting te veranderen. Maar je moet daar heus je hoofd niet over breken; eigenlijk kun je dat zelfs niet kiezen. Je moet het alleen toelaten. Dus elke dag een paar minuten rustig gaan zitten en laten gebeuren. Welke richting je uit wil, weet je al vanbinnen; alleen moet het er nog uitkomen. Ik zou zeggen, twijfel maar eens goed door. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() In het aanzien van toch redelijk wat miserie op de wereld zou je inderdaad kunnen twijfelen aan je geloof. Maar ik denk echter dat alles een les is. Dat wij nu in deze realiteit zitten waar er ge-experimenteerd wordt een waar krachten van licht en duisternis in een strijd verwikkeld zitten met elkaar, en dat dit de realiteit is waar wij ons nu gezien ons huidige evolutie bevinden, en dat wij eruit moeten leren.
Er zijn realiteiten waar de polariteiten ophouden te bestaan, maar dat is niet waar wij ons nu bevinden. En waar wij ons nu bevinden, dat heeft zijn goeie redenenen.
Laatst gewijzigd door exodus : 22 januari 2007 om 15:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Dat er situaties bestaan die niet kloppen? Laatst gewijzigd door nubian : 22 januari 2007 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik blijf God een onzichtbaar vriendje voor volwassenen vinden ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Neen, twijfel hebben is gezond. Het is een signaal dat je moet kijken wat je gelooft, dat er iets mis is, dat er iets niet klopt.
Mij lijkt het dat je er het heilige boek (welk dat ook zij) moet bijnemen en beginnen te lezen. Want daar begint het. Lees eventueel ook aan atheistisch of agnostisch boek erbij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als er iets is waaraan je twijfelt, gooi het dan onmiddellijk overboord want dat is een duidelijk teken dat het niet eens met geloof te maken heeft. Een mens kan doen wat hij wil, een mens kan zeggen wat hij wil. Maar een mens kan niet geloven wat hij wil. Je kunt niet kiezen wat je gelooft, dus het heeft geen zin om wakker te liggen over wat je "wil" geloven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb geleerd mijn geloof als een deel van mijn identiteit te beschouwen. Het borrelt uit het diepste van mezelf op, en het is me even dierbaar als bvb. de kleur van mijn ogen, mijn kalende kop, bepaalde talentjes waarmee ik begiftigd ben en bepaalde kleine (en minder kleine) onhebbelijkheden die me met beide voetjes op de grond houden. Wat het zéker niét is, beste Martini: iets wat me van buitenaf werd (of wordt) opgelegd. Het komt uit mezelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burger
|
![]() Ik beweer toch nergens dat het geloof je opgelegd werd?
![]() In eerste instantie wordt geloof vaak aangeleerd, maar of men op latere leeftijd blijft geloven is een persoonlijke keuze. Alhoewel, het kan ook in onze hersenen zitten. Het geloof is voor vele gelovigen inderdaad een deel van hun identiteit. En hoewel ik wel meen dat men zichzelf kan overtuigen dat er een god bestaat, net zoals men zichzelf van allerhande andere dingen kan overtuigen (of laten overtuigen), blijft het een overtuiging zonder objectief bewijs, en dus geen kennis. Maar ik zie eerlijk gezegd geen opmerking van mezelf die erop zou wijzen dat ik stel dat jouw geloof je opgelegd werd, om eerlijk te zijn...
![]() |
#13 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Bij twijfel ontsnapt er precies iets aan uw dagelijkse controle. Maar zie het als een manoeuvre van het onbewuste deel van uw psyche, dat iets wil wijzigen omdat de tijd ervoor gekomen is. Wat het resultaat zal zijn kunt ge alleen zelf ondervinden. Maar als ge de uitdaging eerlijk beantwoordt, zal het resultaat voor u altijd positief zijn: een groter geloof, een beter geloof, een ander geloof, of meer geloof in jezelf en minder behoefte aan een uiterlijk geloof. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is ontegensprekelijk waar dat het katholieke geloof van mijn ouders mijn eigen keuze voor de katholieke versie van het christendom heeft medebepaald. Doch het is niét zo dat kinderen automatisch de overtuiging van hun ouders overnemen: zo zijn mijn drie zussen en mijn ene broer helemaal niet meer gelovig; sommigen nemen zelfs uitgesproken anti-katholieke standpunten in. (Niettemin komen we best overeen en leven we in wederzijds respect hoor, daar niet van...) Bovendien is het geloof van ouders zeker geen conditio sine qua non voor het geloof van hun kinderen. Er zijn voldoende mensen die een heel andere levensovertuiging huldigen dan hun ouders; ik wil de kost niet geven aan alle bekeerlingen. Hoe belangrijk de inbreng van de ouders ook is in de vorming van de persoonlijkheid hunner kinderen, die inbreng mag ook niet overschat worden. Hij is zeker niet allesoverheersend. Wat mezelf betreft durf ik rustig te stellen dat mijn keuze voor de Kerk op een gegeven ogenblik een persoonlijke keuze is geweest. Ook verschilt mijn eigen geloofsbeleving in aanzienlijke mate van die van mijn ouders. (Hoe kan het ook anders: geboren in 1965 ben ik een zgn. "postconciliair produkt", terwijl mijn ouders daarentegen het "koekelbergkatholicisme" nog aan den lijve hebben mogen ondervinden. Het is maar zeer de vraag of ik me in dat "koekelbergkatholicisme" even goed zou thuisgevoeld hebben als in een Kerk wier dynamisme met Vaticanum II opnieuw werd aangezwengeld.) Citaat:
... maar je spreekt in je tweede posting zelfs expliciet over "overtuigen"... ... terwijl proselitisme (ongepaste bekeringsdrang) slechts door een kleine minderheid van gelovigen (van welke religie dan ook) wordt bedreven. De meeste gelovigen, ikzelf incluis, nemen genoegen met "getuigen" en hebben helemaal niet de pretentie om anderen te "overtuigen". (Vandaar ook dat ik een lichte aversie voel t.a.v. de "Getuigen" van Jehovah, waar ik ze eerder de "Overtuigers" van Jehovah zou willen noemen. Maar goed, dat is een andere discussie...) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Twijfel is tegelijkertijd uitdaging én aanmaning tot voorzichtigheid. Wie zijn twijfels durft onder ogen te zien, leeft hoedanook voorzichtiger dan diegene die beweert nooit te twijfelen. Wie nooit twijfelt bedriegt m.i. zichzelf: hij doet niet meer dan zijn eigen twijfels wegwuiven; hij ziet ze niet meer en dus gaat hij geloven dat ze er niet meer zijn. Zo iemand graaft zijn eigen kuil, en vroeg of laat dondert hij daar in, mede door die nonchalance. Met twijfels ga je beter niet nonchalant om. Hoe beter je ze durft onder ogen te zien, hoe beter je ze kan plaatsen. En hoe beter je ze kan plaatsen, hoe meer kans dat je ze kan overstijgen. Twijfels zijn typisch menselijk. Dus maken je twijfels je méér mens... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 22 januari 2007 om 22:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Eerste gebod van Osho of Bhagwan,wijsgeer en guru uit India
"Mijn eerste verzoek is om je twijfels niet te laten sterven. Twijfels hebben is het belangrijkste wat er is omdat het je helpt de waarheid te ontdekken. Start met vertrouwen, omdat je anders bij iedere stap vragen zult hebben. Houdt twijfels totdat je het zelf ontdekt. Geloof niet totdat je er zelf achter komt. Als je gelooft zul je het nooit te weten komen. Geloof is gif, het meest gevaarlijke gif dat er is omdat het je twijfel doodt. Het doodt je onderzoek. Wetenschap heeft in 300 jaar door twijfels heel veel ontdekt, Religie heeft met tienduizend jaar geloof niets bereikt. Twijfel, en blijf net zolang twijfelen dat er geen twijfel meer is. Je stopt pas met twijfelen als iets door ervaring van jezelf geworden is. Pas dan zijn er geen vragen meer." Jullie mening hierover? Laatst gewijzigd door nubian : 22 januari 2007 om 23:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je stopt pas met twijfelen als iets door ervaring van jezelf geworden is..... daarom geloof ik vandaag in het goede wat niet wil zeggen dat mijn goede jouw goede is of moet zijn.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 22 januari 2007 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik denk dat er mogelijk ergens een miscommunicatie geweest is door mijn verwoording en/of jouw interpretatie, maar zoals ik zei, het was niet mijn bedoeling te stellen dat je geloof geen persoonlijke keuze is. Men kan je tot handelingen dwingen (kinderen naar de kerk laten gaan en een kruisteken doen slaan bij het binnenkomen, bijvoorbeeld), maar echt geloven is nog wat anders.
![]() |
![]() |
#20 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |