![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Het voorstel van deze week van Peter Van Velthoven (SPa - Staatssecretaris voor de vereenvoudiging van de openbare administratie) om de gebooretakte te laten verlijden in de kraamkliniek zelf door geneesheer en voogd/ouder lijkt mij een schitterend voorstel.
Maar dat is buiten de ambetantenaar gerekend ! Heel wat misbaar in die hoek en een gescherm met een panoplee van wetsartikeltjes die moeten bewijzen dat het ooit ergens in een uitzonderlijk geval wel eens kan misgaan. Moet daarom de overgrote meerderheid van degenen die er wél baat bij hebben dansen naar hun pijpen ? Is het een reactie uit angst voor werkverlies ? Allez nu, nóg meer tijd om congé te pakken ! ![]() Of geven ze gewoon niet graag de fooien en flessen Ouwe Klare uit handen die de dolgelukkige vaders plachten mee te brengen ... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ik begin de indruk te krijgen dat dit forum volgestouwd zit met ambtenaren en papermen in ivoren torens die zich liever wentelen in bureaucratisch genot dan het te willen vereenvoudigen.
Nu er eindelijk na 5 jaar paars schot in de zaak begint te komen reageert men schokschouderend. Meer nog. Men reageert niet ! Ik had op zijn minst een reactie van (de porte-parole van) Yves Leterme verwacht (Hallo, met Bolter ?) om hier te komen zeggen dat het niks voorstelt ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja ,descartes, wat kan ik er nu op zeggen. Het is toch logisch als je in Ambetantenaren hun boeken kijkt ze steigeren. Kwestie, niemand laat graag hun werk afnemen.
Ze moeten toch een reden van bestaan kunnen aantonen nietwaar.
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Moest ik ambtenaar van burgerlijke stand zijn, dan had ik al lang voorgesteld om een filiaal te mogen openen in de kraamkliniek van mijn gemeente.
Maar wie verwacht nu creativiteit van een ambtenaar ? ![]() (Tip voor de ambtenaar : de flessen Bokma in de frigo hebben géén speentut bovenaan ! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Het spijt mij, maar de ambtenaren hebben gelijk. Het is niet zo verstandig de geboorteakte te laten opstellen door een niet-ambtenaar.
Als men titel VII van het burgerlijk wetboek naleest (afstamming) zal men begrijpen waarom. Dat belet niet dat de huidige werkwijze niet kan aangepast worden. Het volstaat dat het attest van de dokter wordt overgemaakt aan de ambtenaar die op basis van dat attest een akte kan opstellen, nadat hij de nodige verificaties heeft verricht. Hij kan nadien de ouders uitnodigen om de akte te ondertekenen. Overigens dient, indien men een andere werkwijze volgt, nog een en ander gewijzigd te worden in het Strafwetboek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ambtenaren hebben altijd gelijk. Ze hebben namelijk zelf hun gelijk opgeschreven.
Alleen, hebben ze wel gelijk als men de regels van het gezonde verstand gebruikt?
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het burgerlijk wetboek werd niet door ambtenaren ingevoerd, maar democratisch gestemd ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wanneer?
en door wie? Als het een stemming was ten tijde van de start van België.Dan was het aantal stemmen die iemand had afhankelijk van de hoeveelheid belastingen die men betaalde. En je kent mijn mening over democratie
![]() |
#10 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Coekie
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het werd inderdaad ook tijd dat men werk begon te maken van de beloofde afbouw van de papierberg. Ik was waarschijnlijk ook een van de eerste om te reageren op de site van Q : www.kafka.be waar je je beklag kan maken over administratieve rottoestanden en de onkunde, onwil, onbekwaamheid van bepaalde administraties. Zelf heb ik er de middeleeuwse toestanden van het Brusselse Handelsregister aan de kaak gesteld, de NL-taal-onkunde van haar ambtenaren en enkele missers in haar dowloadformulieren op haar website. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() @Descartes jr.
Een geboorteakte is een belangrijk document. Het vormt de basis van een hele rij rechten en plichten die aan het individu worden toegekend. Het gaat immers niet alleen om bijvoorbeeld kindergeld maar ook om, via de afstamming die erin wordt vastgelegd, erfrecht enz. Op één uitzondering na, waar de wet bepaalt hoe een fout moet rechtgezet worden, kunnen wijzigingen alleen aangebracht worden via een uitspraak van de rechtbank. Als amateur-genealoog kan ik u bovendien verzekeren dat de ambtenaren van de burgerlijke stand hun job kennen en regelmatig met ernstige problemen worden geconfronteerd. Het lijkt mij niet de taak te zijn van een dokter of een verpleger om een document op te stellen dat zo maar wordt aanvaard door de burgerlijke stand. In titel VII, hoofdstuk II van het burgerlijk wetboek (art.315-325) vindt men een aantal bepalingen over de vaststelling van het vaderschap. Persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven dat men eerst die artikels wijzigt en aan de huidige stand van zaken aanpast. Het is toch merkwaardig dat men nog steeds uitgaat van de datum van de geboorte om het vaderschap te bepalen in geval van echtscheiding. Voor het kind is het echter van het grootste belang, in verband met zijn rechten, dat het vaderschap correct wordt vastgesteld. Zolang men het probleem niet globaal aanpakt (en de aangifte is er maar één element van) is men amateuristisch bezig. Het ware beter geweest dat de heer Van Velthoven een wetsontwero over de afstamming had neergelegd en meteen een aantal bepalingen van het Strafwetboek (speciale verantwoordelijkheid van de ambtenaar bij valsheid in geschrifte) zou herzien, dan een te eenvoudige oplossing naar voor te schuiven voor een louter administratief probleem. Het feit dat men vereenvoudigt valt alleen toe te juichen. Maar het volstaat niet een administratieve procedure te vereenvoudigen, de verantwoordelijkheid bij 'leken' in de materie te leggen, als de wetgeving over de afstamming zelf helemaal verouderd is en niet aangepast wordt aan de huidige stand van zaken. |
![]() |
![]() |