![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Mijn welzijn is... | |||
toegenomen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 22,22% |
ongewijzigd |
![]() ![]() ![]() |
5 | 11,11% |
afgenomen |
![]() ![]() ![]() |
30 | 66,67% |
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Er is een verschil tussen welvaart en welzijn.
In België hebben we een welvaardig bestaan. Maar hoe zit het met ons welzijn? Voelen we ons beter of slechter in ons vel? Wat zijn de redenen dat ze is toegenomen/afgenomen? Het je het gevoel dat stress is toegenomen? Of leef je nu beter dan vroeger? Beschermen de ontelbare nieuwe wetten je beter, of ben je het beu om als een robot behandelt te worden door de overheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb dus "verkeerd" gestemd: vroeger voelde ik me wel beter in mijn vel, toen de nieuwe richting waarin we met ons landje (en niet alleen ons landje) nog niet zo doordrong en voortdurend onder je neus werd geschoven... En neen, ik leef niet slechter dan vroeger, gelukkig maar, en spijtig voor wie het anders is.... Ik vraag me alleen af hoe lang het nog zo zal duren, en hoe het er voor de volgende generatie(s) zal uitzien... Las juist een stukje in de Standaard waaruit blijkt dat de situatie van onze "zorgstaat" geen tientallen jaren meer zal meegaan... het tegendeel had me erg verwonderd, gezien bepaalde zaken... Laatst gewijzigd door andev : 26 februari 2007 om 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Toegenomen/afgenomen tegenover wanneer?
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Mijn welzijn is ongetwijfeld afgenomen tegenover de eeuwwisseling. De individualistisch ingestelde paars(groene) politiek is vooral gericht naar de beter begoeden in de maatschappij. Enkel de superrijken betalen minder belastingen dank zij het belachelijk maken van de eerlijke belastingbetaler, het tegenwerken van de belastingsdiensten en de afschaffing in 2000 van de hoogste belastingsschalen voor jaarinkomens van boven de 100.000 Euro. Ik behoor niet bij dat 5 % superrijken en moet dus helpen bijdragen voor de niettegenstaande alle beloften toch gestegen algemene belastingsdruk.
Het welzijn van die 5 % bevoorrechten is niet verhoogd omdat ze kunnen beschikken over een extra euromiljoentje. Het welzijn van een land kan veeleer gezien worden aan het aantal mensen dat kan leven boven de armoedegrens. Terwijl de Paarse regering ons vooral wil laten blind staren op het feit dat België in Europa de grootste toename kent van het aantal Euromiljonairs, moeten we ons inzake welzijn veeleer richten naar het feit dat België ook de grootste toename kent van het aantal mensen onder de armoedegrens. Die problematiek wordt door onze Excellenties stelselmatig genegeerd. Het is niet omdat die excellenties ervoor zorgen dat ze zelf steeds welstellender worden, dat het algemeen welzijn stijgt. Voor een steeds ruimere meerderheid gaat het in dit land achteruit met het welzijn. Voor het welzijn kan gezegd worden : de overvloed aan middelen of geld maakt niet gelukkig, maar er moet wel welzijn vereist wel een minimum aan middelen en mogelijkheden. Laatst gewijzigd door Pol : 26 februari 2007 om 13:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik heb ooit eens volgend tekstje gekregen:
-----> Om even over na te denken en bij stil te staan.... Terugblik naar vroeger Vroeger, ja vroeger... dit is voor iedereen die voor 1980 geboren is. Als je na 1980 geboren bent, heeft dit niets met jou te maken. De kinderen van tegenwoordig worden in de watten gelegd. Ben jij als kind opgegroeid in de 50er, 60er of 70er jaren, dan is het, terugkijkend, onvoorstelbaar, dat je zo lang hebt kunnen overleven! Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags. Onze bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en cadmium. De medicijnflesjes uit de apotheek konden we gewoon open krijgen, net als overigens de fles met bleekmiddel. Deuren en ramen bedreigden continue onze vingertjes. Op de fiets hadden we nooit een helm op. We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een fles. We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit, bergafwaarts, achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan. 's Morgens gingen we naar buiten om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen. Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zgn. "ongelukken" herinneren? We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog. Daar moesten we mee leven. Volwassenen interesseerden zich daar niet voor. We aten koekjes, brood met dik boter, dronken Cola en werden evengoed niet te dik. We dronken met vrienden uit dezelfde fles en niemand ging daar dood van. We hadden geen: Playstation, Nintendo, X-box, Videogames, 64 TV-zenders, videofilm,Surround-Sound, een eigen TV,computer en Internet-chatrooms. Wat wij hadden waren VRIENDEN. We gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen. We gingen naar hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan te bellen. En dat zonder van te voren af te spreken en zonder dat onze ouders dat wisten. Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer op... Hoe was het in godsnaam mogelijk? We bedachten zelf spelletjes met stokken en tennisballen. We aten wurmen en die leefden niet voor altijd in onze magen verder. Met de stokken prikten we elkaar bijna nooit in de ogen. Met voetballen op straat mocht je alleen meedoen als je goed genoeg was. Als je niet goed genoeg was, moest je met teleurstellingen om leren gaan. Sommige kinderen waren niet zo goed op school als anderen. Ze haalden onvoldoendes en bleven zitten. Dat leidde niet tot emotionele ouderavonden of zelfs tot veranderde prestatienormen. Soms hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon zich niemand voor verstoppen. Als iemand van ons iets verbodens had gedaan, was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden. In tegendeel, ze waren het met de politie eens! Stel je voor! Onze generatie heeft vele probleemoplossers en uitvinders, die bereid zijn risico's te nemen, voortgebracht. We hadden vrijheid, we verzaakten, we hadden succes en namen verantwoording. Met al die dingen konden we zeer goed omgaan. Bij die generatie hoor jij ook. Wees blij! -------- Deze regering scheert de toppen wat betreft het maken betreft van nieuwe wetten en regeltjes. Je mag niets meer doen. Je vrijheid wordt beperkt. Je mogelijkheden ook. Op alles moeten er nieuwe regels gemaakt worden. Gaat er iets fout, dan gaat men als gevolg daarvan nieuwe regels maken. Neem nu bijvoorbeeld de wetgeving dat men als hondeneigenaar een opleiding gaat moeten volgen omdat men zogezegd niet in staat is om te weten hoe een hond reageert. De inmenging is frapant. Het leuke, "de fun" om te leven ebt stillaan weg. Ik kan het niet beter vergelijken als met een vliegtuig: Als een vliegtuig crasht, gaat men nakijken waarom en hoe de huidige vliegtuigen kunnen verbeterd worden om dergelijke crash in de toekomst te voorkomen. Deze bemoeizieke overheid beschouwd ons niet meer als mensen maar als werkende units, noem maar robotten. En als de robotten iets fout doen, dan zal men wel snel een nieuwe wet maken dat het niet meer kan voorvallen. Het is om deze reden dat volgens mij het welzijn sterk is afgenomen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Afgenomen zonder twijfel.
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Ik vermoed dat het aan het afnemen is tegenover een jaar of 10 geleden.
Vastgoedprijzen zijn enorm gestegen (Hoewel dit niet zo slecht is voor de mensen die al een huis hebben maar wel voor diegene die er nu een willen kopen) en de regering doet de belastingsdruk keer op keer stijgen. Kijk maar naar die nieuwe algemene verpakkingsbelasting die een gemiddeld gezin al gauw 150-300EUR per jaar zal kosten. Laatst gewijzigd door Thomas- : 26 februari 2007 om 15:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier kan je gewoon niet simpel op antwoorden.
Voor wie nog kan leven zoals 10 jaar geleden, is zijn welvaard toegenomen. Maar voor mensen die door de maatschappij gedwongen worden om met de massa mee te doen is de welvaard gedaald. Maar om echt te weten of wat de welvaard heeft gedaan, moet je gaan berekenen hoelang je moet werken om brood en boter te kopen. Daar je nu langer moet werken om deze producten te kopen tegenover 10jaar geleden, is onze welvaard gedaald. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Niemand kan leven zoals 10 jaar geleden, omdat er voortdurend dusdanige maatschappelijke veranderingen zijn die je "welvaartspeil" veranderen.
De vraagstelling in deze poll gaat overigens over wat je persoonlijk van jezelf denkt. Nu gezien het overgrote deel van de forummers ofwel late studenten ofwel prille beroepsbeginners zijn, zullen ze het momenteel aalemaal "slechter" hebben dan vroeger : gewoon al omdat ze nu in een stadium zijn waarop het niet mamma of pappa is die de rekeningen betaalt, maar ze er zelf voor moeten zorgen. Het is doodnormaal dat men vindt dat de vorige generatie gemakkelijker aan geld geraakte. Vroeger.. had haast niemand een telefoon of was er hooguit ééntje in een gezin. Nu zijn er gezinnen met 4 GSM's, 2 auto's een huis in de stadsrand, een buitenverblijf aan de zee etc.. Overdreven ? Misschien wel, maar toch komen dergelijke "rijke" situaties meer voor dan vroeger. Bekijk de geparkeerde auto's van de mensen die in je buurt wonen : De prijzen voor een nieuwe wagen van ca. € 9.000,- worden gretig opgehoest dat is ongeveer 1/2 tot 1/4 jaarloon. Een nieuwe kleine auto kostte vroeger één tot twee jaarlonen. Maar dat is vanzelfsprekend slechts het materiële aspect van de welvaart en dan nog van de modale of net bovenmodale burger. Recent zag ik een vraaggesprek op de BBC met de vertegenwoordiger van "The Green Party" - de teneur was dat deze partij kansloos is, omdat ze de modale Brit geen uitzicht geeft op "More pay". Ook op het continent is het programma van "Groen!" niet bepaald een programma dat de hoiop doet leven op een groter netto-inkomen voor de modale "hardwerkende" burger. Het probleem is in feite dat men "meer welvaart" verwart met "meer reële koopkracht". Nergens zie ik de bemerking dat er vroeger meer welvaart was omdat er minder auto's over de straten donderden, zodat men als kind nog kon voetballen in het midden van de straat !
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 26 februari 2007 om 15:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
kan zijn , maar als ik vroeger ongeveer 10 jaar geleden een café binne stapte dronk ik voor 100 fr drie pintjes , dwz 35 fr 't stuk dit is echter al efkes verleden tijd , nu is't 1.5 € voor een pint ( bijna maal 2 ) terwijl men netto pré niet verdubbeld is ............ en dit geld voor een pint , een brood , ne pak friet enz ............ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Mijn gevoel van welzijn is om verschillende redenen afgenomen en mijn welvaart is in vergelijking met 10 jaar geleden relatief gezien niet verbeterd, eerder afgenomen.
Het dagelijkse leven is duurder geworden. Hoewel heel wat luxegoederen goedkoper zijn geworden zijn heel wat basisproducten in prijs gestegen. Terwijl het inkomen niet is gestegen. Wel in centjes maar niet in koopkracht. Bovendien zijn er belastingen bijgekomen. Ik voel mij niet prettiger op straat. Er is meer geweld, er zijn meer onvriendelijke mensen. Mijn toekomst is minder rooskleurig. Ik vrees dat ik mijn pensioen niet zal zien. En het zal al gene vette zijn... In vergelijking met mensen in andere landen waar oorlog en slechte omstandigheden heersen zou ik gelukkig moeten zijn, welvarend. Maar ik wordt toch geplaagd door zorgen als... wat zal ik morgen eten (aan het einde van de maand) en hoe moet ik dat betalen (elke keer als ik een extra factuur binnenkrijg, vooral de belastingen). Hun zorgen zijn anders dan de mijne, maar de mijne zijn niet minder belangrijk voor mij. En ik weet dat ik mij gelukkig mag prijzen dat ik geen honger en kou lijd. Dat ik een dak boven mijn hoofd heb en kleren om mijn lijf (voor 98 % tweedehands gekocht of gekregen, voor 1 % nieuw gekocht in de solden, voor 0.5 % nieuw gekregen en voor 0.5 % nieuw gekocht, de helft van mijn garderobe is ouder dan 20 jaar). Dat ik deugdelijk en gezond voedsel op mijn bord heb (meestal toch). Dat ik niet in doodsangsten moet leven omdat er rondom mij mensen doodvallen aan geweld of ziekte. Welzijn is echter relatief.
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Weet je,Wij zijn te progresief ingesteld,niks mag langer dan een aantal jaren meegaan,onder druk van een open en liberale markt worden we verplicht om mee te draaien in de mallemolen die bepaald wordt door multinationals en meegaande politiekers.
Kleine winkels verdwijnen onder druk van grote reuzen,kleine zelfstandigen betalen zich blauw aan lasten en taksen en kunnen niet langer mee. De groten bepalen hoeveel je mag verdienen,of weg job!. De aandeelhouders stijken hun winsten op en met een minimum bezetting moet er zoveel mogelijk winst gemaakt worden. Wij hebben geen vermogen meer om zelf beslissingen te nemen,wij zijn allemaal meelopers geworden,die niks meer doen dan zagen en zeuren. Men heeft ons beslissingsrecht verbonden aan regeltjes en wetjes en men geeft ons juist genoeg om te kunnen overleven. Waarom moeten wij voor levensnoodzakelijke zaken zoals gas,elektriciteit,water bovenop een zware faktuur aan de staat nog eens 21% Btw betalen? Waarom zien mensen niet in dat wij het met minder zouden kunnen stellen,maar dat we moeite hebben om die hebberigheid terug te schroeven? De meeste ouderen weten wel anders,maar de jongere generatie kan dat onmogelijk inschatten,ze hebben nooit anders geweten. Natuurlijk willen wij onze levensstandaard behouden,maar zijn we zelf niet de schuld aan de huidige gang van zaken? Dit is een voldoeningsmaatschappij geworden,die aan overproduktie lijdt en die hun produktie niet wil en niet kan terugschroeven op gevaar van enorm jobverlies. Voor diegenen die werk hebben stelt zich niet onmiddelijk een probleem,maar zoals ik hier dikwijls lees hebben ook zij geen medeleven en medegevoel voor mensen die door omstandigheden hun werk verloren hebben. De ik-maatschappij die ons is opgedrongen doet zijn werk,en slechts enkelen worden er veel beter van. Laat me stellen dat we veel meer hebben dan vroeger,maar dat we er als mens niet beter van geworden zijn.
![]() |
#14 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En vele hebben nu een bedrijfswagen, iets dat vroeger ook veel minder was. Toen ik begon met de wagen te rijden, koste deze gemiddeld 300.000Bfr en verdiende men gemiddeld 150Bfr per uur als arbeider en daar hield men 100Bfr net van over. Wagens van 9000€ zijn nu wel de kleine oosterse wagens en deze waren toen verkrijgbaar voor een keine 150.000Bfr, want de echte gezinswagens koste meer dan 15000€ . Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar welvaart word dan ook gemeten in matriele waarden en niet morele waarde. Men is pas rijk als men over bergen geld beschikt, wie geen geld heeft en morele rijkdom op de eerste plaats steld, word in onze maatschappij gek verklaard. Vandaar ook de steeds groeiende problemen in onze maatschappij. Waar men 15 jaar geleden schande over sprak is nu de normaalse zaak van de wereld. Sleutelkinderen, echtscheidingen, samengestelde gezinnen, enz... Zaken die vroeger normaal waren worden nu als een schande en achterlijk beschouw. Geen tv hebben, geen GSM, geen pc, geen auto's, als jongere(16-18jaar)werken voor je zakgeld, thuis blijven om voor de kinderen te zorgen. |
|||||||
![]() |
![]() |