![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Staatssecretaris
|
Het zogenaamde 'Franstalig front', dat bestaat uit de voorzitters van de vier Franstalige politieke partijen, is gisteren in het grootste geheim bijeen gekomen in Brussel. Het is de eerste ontmoeting van de vier sinds 20 december.
De vier partijvoorzitters hebben voornamelijk geluisterd naar hun 'universitaire gidsen'. Die werken sinds enkele maanden voor de partijvoorzitters aan verschillende wiskundige modellen die rekening houden met Vlaamse pistes over werkgelegenheid, de sociale zekerheid, fiscaliteit en transfers. Het ging om een voorstelling van tussentijdse resultaten. Het volledige onderzoek zal voorgesteld worden na de paasvakantie. Aan politieke kant lijkt er geen vooruitgang geboekt. Oorzaak daarvan is de positie van cdH, die gekant blijft tegen elke wijziging van de grondwet. (belga/dm) |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Welke Vlaamse gemeenten zullen er nu zo allemaal opgeëist worden?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Geen nood: het AFF en het ABVV hebben al laten weten dat ze de Anschluss-Nazi's persoonlijk gaan tegenhouden.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Moureaux had het een tijdje terug ook over Anschluss-Nazi's. Toen ging het echter over duistere figuren die Wemmel aan Vlaanderen wilden hechten.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Overigens is Wemmel al "aan Vlaanderen gehecht". |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Het feit dat Moureaux niet spreekt over "Wemmel faciliteitenvrij maken" (waar het over ging) maar van "Wemmel aanhechten bij Vlaanderen" (waar het al bijhoort), illustreert perfect de nazi-methodes van hem en zijn partij.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://www.metrotime.be/UserFiles/Di...R_20070305.pdf |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik denk niet dat ze die gemeenten "opeisen". Wel dat ze die bij Brussel willen voegen, wat hun democratisch recht is, net zoals het jullie democratisch recht is de splitsing van BHV te vragen. Een uitbreiding van Brussel is echter niet noodzakelijk als men de tweetalige provincie Brabant in eer herstelt. |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Wat trouwens ronduit belachelijk zou zijn, gezien de vrij zwakke score die UF in Dilbeek haalt. |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Zo kennen we hem inderdaad |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Dat zou nog eens een interessant gewest zijn, Brussel-Vlaams-Brabant. Ben je meteen van het BHV-gedoe enerzijds en de annexatiedrang anderzijds af. Maar belangrijker nog: er zou een Vlaamse meerderheid zijn! Bij de laatste Kamerverkiezingen werden in BHV en Leuven gezamenlijk 1.161.278 geldige stemmen uitgebracht. Daarvan gingen er ongeveer 460.000 naar Franstalige partijen, de rest (ongeveer 700.000) naar Vlaamse partijen. Dat betekent een 60-40-verhouding in het voordeel van de Vlamingen. Misschien toch niet zo'n slecht idee van het FDF. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#17 | ||
|
|
[FONT=HelveticaNeueLTStd-BdCn][SIZE=1]
Citaat:
Peyo le disait déj�* en 1973 ![]() Dat vind ik veel erger, want met die actie van NVA werd economisch wanbeleid gedemonstreerd, dat is volgens mij niet hetzelfde als racisme en neerkijken op Walen. Citaat:
|
|
|
|
#18 | |
|
|
Citaat:
"Hans"1, zelfs al verplichtte de nieuwe kieskring ons een vast aantal zetels voor belgicisten, dan nog zou ik op UNIE stemmen en niet op BUB hoor.
|
|
|
|
#19 | |
|
|
Citaat:
1994 : 4189 stemmen haalde, of 16.22% en in 2006: 3990 stemmen of 14.79% http://www.ibzdgip.fgov.be/result/nl...o=939&party_id= Sint Pieters Leeuw is blijkbaar wel tamelijk aan het verfransen, met nu 21% stemmen reeds of PF.
|
|
|
|
#20 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Het zou nog veel interessanter zijn als ze heel Vlaanderen zouden opeisen. Ik ben daar een groot voorstander van en wil graag vijfde kolonne spelen.
Laatst gewijzigd door baarle : 6 maart 2007 om 17:35. |
|
|
|