Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de wapenwet aangepast worden ?
Neen , nu is hij goed en duidelijk. 13 23,64%
Ja , laat iedereen zijn eigen wapens in huis halen. 31 56,36%
Laat ons ALLE wapens in Belgie vernietigen. 7 12,73%
Ik heb zwarte band in karate... ik ben zelf een wapen. 4 7,27%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2004, 21:26   #1
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Nu er zoveel wordt gesproken over wettige zelfverdediging , kunnen we mischien eens kijken met WAT we ons al dan niet mogen verdedigen. 8)

Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2004, 21:30   #2
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

verbied particuliere verkoop, invoer en productie van vuurwapens in België , en zet ons leger , zolang het niet afgeschaft is, permanent in Bagdad. kunnen ze nog wat afgeschoten worden, het echte legerleven...

Maar polies mogen nog steeds wat vuurwapens hebben natuurlijk, anders wordt het moeilijk om de orde te bewaren. Maar geen enkele particulier mag nog een vuurwapen hebben. Wordt wel een probleem met de jacht natuurlijk.

Maar het zou wel veiliger worden hier.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2004, 21:34   #3
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Als ik 30km naar het zuiden rijd dan kan ik zonder vergunning legaal wapens kopen. Volgens mij moet dit op Europees vlak opgelost worden.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2004, 21:36   #4
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Voorstel 1. Verbod op particulier vuurwapenbezit.

Samenvatting: Disarma streeft naar een wapenvrije samenleving. Wapens zijn daarin een noodzakelijk kwaad in handen van de overheid om het vreedzame karakter van zo’n samenleving te bewaren. Het bezit van dodelijke vuurwapens in handen van particulieren creëert een vermoeden dat ze criminele bedoelingen hebben en dient daarom de facto strafbaar gesteld met correctionele straffen Doorgedreven gerichte controles op vuurwapenbezit, moeten de beschikbaarheid en de verspreiding ervan aan banden leggen. Ze dienen in de eerste plaats gericht tegen de gekende criminele organisaties die zich met illegale wapentrafiek bezighouden maar ook tegen groepen en particulieren, al of niet van vreemde origine, die vermoedelijk vuurwapens bezitten.

Voorstel 2. Wapendracht exclusief voorrecht van de overheid.

Samenvatting: Agenten van politie en erkende bewakingsdiensten krijgen daarom het monopolie van wapendracht tijdens hun dienstuitoefening in uniform.

Voorstel 3. Publiek wapenarsenaal.

Samenvatting: Particulieren moeten daarom al hun vuurwapens inleveren in openbare wapenarsenalen. Legale wapens kunnen er afgestaan worden tegen een billijke vergoeding of eigendom blijven voor schiet portbeoefening of jacht. Illegale wapens moeten afgestaan worden zonder vergoeding maar men kan voor het vroegerel bezit ervan niet worden gestraft..

Voorstel 4. Publieke schietstanden voor sportschutters.

Samenvatting:Bij elk openbaar arsenaal wordt een openbare schietstand ingericht voor opleiding van politie en bewakingsdiensten en sportbeoefening door particulieren. De schietsport- en jachtverenigingen worden er gevestigd en bewaren er de wapens van hun leden. Ook particulieren die geen lid zijn van dergelijke verenigingen kunnen er, mits voorlegging van een bewijs van goed gedrag en zeden, inschrijven om er onder begeleiding aan schietoefeningen deel te nemen. De lokale poltiediensten beheren deze arsenalen met schietstanden en zorgen ook voor het begeleid vervoer van sportwapens naar competitiewedstrijden en van jachtwapens naar door de overheid ingerichte jachtpartijen.

Voorstel 5. Door de overheid in te richten jacht met vuurwapens.

Samenvatting: Het uitoefenen van de jacht met vuurwapens dient gekaderd in acties van natuurbehoud die door de voor het leefmilieu bevoegde administratie worden ingericht. De jagers dienen zich aan te sluiten bij jachtclubs die hun zetel hebben in de arsenalen met schietstanden , waar ook de jachtwapens van de leden worden bewaard.

Voorstel 6. Statuut van bedreigd persoon en van bedreigde onderneming of vestiging.

Samenvatting : Personen of ondernemingen die aantonen dat zij aan een biezondere bedreiging, die bescherming met vuurwapens nodig maakt, blootstaan kunnen als “bedreigd persoon of onderneming” een geïndividualiseerde bescherming bekomen. Voor de individuele personenbescherming, die gratis wordt verleend, kan de politie zonodig de hulp inroepen van private bewakingsdiensten. Voor de verhoogde bewaking van ondernemingen en eigendommen, die tegen vergoeding wordt verleend, kan de politie zonodig zelfs beroep doen op tijdelijke vrijwilligerskorpsen samen te stellen uit die bij de lokale schietstand ingeschreven schutters die, in het verleden, al of niet met het oog op aanwerving, met sukses de selectieproeven voor de aanwerving van bewakingspersoneel aflegden.

bron: http://www.disarma.be
Oud 4 januari 2004, 21:36   #5
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mad_drone
Wordt wel een probleem met de jacht natuurlijk.
De mensheid jaagt al tientallen eeuwen... en vuurwapens hebben ze nog niet zooooo lang. Laat ze terug jagen zoals vroeger... VEEEEl sportiever...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 4 januari 2004, 21:40   #6
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano

Samenvatting: Agenten van politie en erkende bewakingsdiensten krijgen daarom het monopolie van wapendracht tijdens hun dienstuitoefening in uniform.

Ik geloof eigenlijk niet dat ik me dan veiliger zou voelen....
Jij ???
Oud 4 januari 2004, 21:46   #7
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta
Citaat:

Ik geloof eigenlijk niet dat ik me dan veiliger zou voelen....
Jij ???
Jazeker. Ik heb het nooit anders geweten. Die zijn er tenminste voor opgeleid.

Ik zag net op het journaal dat verslag over die juwelier die zelf op de overvallers schoot vanuit zijn kantoor. In de winkel stonden ook klanten van wie hij er éen verwondde. Je ziet wat voor cowboytoestanden je krijgt als mensen gewapend zijn die helemaal niet met wapens kunnen omgaan.

Het is niet enkel voldoende om een geoefend schutter te zijn, je moet bovendien ook nog kunnen afwegen wanneer het gebruik geoorloofd is, of je geen onschuldigen treft, en als je werkelijk bedreigd wordt.

Iemand afknallen voor een gestolen rolex, kan snel uitgebreid worden naar het jatten van een banaan of een fles cognac.
Oud 4 januari 2004, 21:54   #8
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Ook getrainde mensen maken fouten.
En zoals je wel weet zitten daar ook personen bij die het niet zo goed aankunnen .
En ... Als er iets gebeurd , komen die getrainde mensen toch steeds iets later..
+... diegene met slechte bedoelingen hebben ook wapens.
Wat mij eigenlijk verbaast is dat tegenwoordig nogal veel personen gewapend rondlopen, niet enkel juweliers. Daarom vond ik dit wel interresant.
Oud 4 januari 2004, 21:59   #9
thePiano

Standaard

Citaat:
Ook getrainde mensen maken fouten.
En zoals je wel weet zitten daar ook personen bij die het niet zo goed aankunnen .
En ... Als er iets gebeurd , komen die getrainde mensen toch steeds iets later..
+... diegene met slechte bedoelingen hebben ook wapens.
Wat mij eigenlijk verbaast is dat tegenwoordig nogal veel personen gewapend rondlopen, niet enkel juweliers. Daarom vond ik dit wel interresant.
Ik vind dat eerder verontrustend

Laatst was ik bij een diamantair op bezoek, en hij liet mij zijn riotgun zien. Toen ik dat wapen ens goed bekeken had, vroeg ik hem wanneer hij de laatste keer dat wapen uit elkaar heeft gehaald om het te onderhouden. Hij zei dat hij dat nog nooit had gedaan en niet eens wist hoe hij het uit elkaar moest halen. Maar hij had het al wel 10 jaar in zijn safe zitten. Stel je voor dat ooit de situatie zich voordoet en hij dat wapen gaat gebruiken. Dan kan je maar best maken dat je uit de voeten bent, want he zou gewoon in zijn gezicht uit elkaar durven spatten!

Vandaar dat ik zeg: laat wapens bij diegenen die er voor opgeleid zijn, regelmatig trainen, hun wapen goed onderhouden, het risico van gebruik kunnen inschatten.
Oud 4 januari 2004, 22:02   #10
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iemand afknallen voor een gestolen rolex, kan snel uitgebreid worden naar het jatten van een banaan of een fles cognac
Dit is natuurlijk onzin. De wapenwetgeving moet dringend aangepast worden. Alsook het recht op wettige zelfverdediging.Tegenwoordig is het slachtoffer de crimineel en de crimineel het slachtoffer.
Oud 4 januari 2004, 22:08   #11
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij zei dat hij dat nog nooit had gedaan en niet eens wist hoe hij het uit elkaar moest halen. Maar hij had het al wel 10 jaar in zijn safe zitten. Stel je voor dat ooit de situatie zich voordoet en hij dat wapen gaat gebruiken.
Mischien zou een opleiding in gebruik en[size=6] ONDERHOUD [/size] bij aankoop een oplossing kunnen zijn... (Hij steekt het in zijn kluis , heel slim, daar zullen ze nooit zoeken )
Oud 4 januari 2004, 22:10   #12
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
De wapenwetgeving moet dringend aangepast worden. Alsook het recht op wettige zelfverdediging.Tegenwoordig is het slachtoffer de crimineel en de crimineel het slachtoffer.
Het kon weer niet simplistischer zeker? Is het dat wat ze jullie op de Blok-scholen leren?
Oud 4 januari 2004, 22:11   #13
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hij zei dat hij dat nog nooit had gedaan en niet eens wist hoe hij het uit elkaar moest halen. Maar hij had het al wel 10 jaar in zijn safe zitten. Stel je voor dat ooit de situatie zich voordoet en hij dat wapen gaat gebruiken.
Mischien zou een opleiding in gebruik en[size=6] ONDERHOUD [/size] bij aankoop een oplossing kunnen zijn... (Hij steekt het in zijn kluis , heel slim, daar zullen ze nooit zoeken )
Dan nog heb je geen controle over dat onderhoud noch op de bekwaamheid van de eigenaar van dergelijk wapen. Ik zou me heel onveilig voelen moest ik weten dat ik tussen gewapende mensen sta die niks van wapens kennen.
Oud 4 januari 2004, 22:12   #14
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patje
Als ik 30km naar het zuiden rijd dan kan ik zonder vergunning legaal wapens kopen. Volgens mij moet dit op Europees vlak opgelost worden.
uiteraard. Was dat vergeten stellen, wegens vanzelfsprekendheid. Maar mocht jij geen wapens invoeren?
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2004, 22:15   #15
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Europees vlak wordt wat heuveliger als je ziet wat voor landen er bij gaan komen... Daar zijn ze heel wat losser op dit gebied..
Oud 4 januari 2004, 22:16   #16
dinges
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dan wonen er ook mensen op 30 km van een buitengrens van de Europese Unie.
dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2004, 22:18   #17
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
verbied particuliere verkoop, invoer en productie van vuurwapens in België
Verbiedt het en het gebeurt illegaal, hoe goed ook bedoelt dit is geen oplossing. Productie verbieden is al wel helemaal zinloos daar dit enkel jobs kost en niets oplevert.

Citaat:
en zet ons leger , zolang het niet afgeschaft is, permanent in Bagdad. kunnen ze nog wat afgeschoten worden, het echte legerleven...
Een leger is jammer genoeg een noodzaak. Het mag dan al overbodig lijken, dat maakt het (bijzonder paradoxaal maar waar) juist nodig.

Citaat:
Maar geen enkele particulier mag nog een vuurwapen hebben.
En je acht het realistisch omdat in de praktijk om te zetten en te controleren enzo?

Citaat:
Maar het zou wel veiliger worden hier.
Het is hier reeds veilig, dus het is een beetje een non-probleem.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2004, 22:19   #18
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
De wapenwetgeving moet dringend aangepast worden. Alsook het recht op wettige zelfverdediging.Tegenwoordig is het slachtoffer de crimineel en de crimineel het slachtoffer.
Het kon weer niet simplistischer zeker? Is het dat wat ze jullie op de Blok-scholen leren?
Wat ben je toch een betweeter. De zaak Tiberghyn al vergeten? Hij was het slachtoffer van een drieste ramkraak waarbij hij een van de overvallers neerschoot. Die man werd vervolgd voor moord en de wapenwet moest dringend worden verstrengd. Een verstrenging van de wapenwet, dat zal overvallers zeker afschrikken.
Oud 4 januari 2004, 23:49   #19
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat ben je toch een betweeter. De zaak Tiberghyn al vergeten? Hij was het slachtoffer van een drieste ramkraak waarbij hij een van de overvallers neerschoot. Die man werd vervolgd voor moord en de wapenwet moest dringend worden verstrengd. Een verstrenging van de wapenwet, dat zal overvallers zeker afschrikken
die man heeft die overvallers in de rug geschoten terwijl ze wegliepen, waarna één van de daders overleden is.

Wapens in handen van de burgerbevolking is zowat het slechtste wa je kan doen, geef mij maar een goed uitgebouwd politie-apparaat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2004, 00:00   #20
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

ze zijn weer bezig met hun mollenwerk zenne.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be