![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik had een klein vraagje voor de moslims hier aanwezig op dit forum.
Als Christen geloof ik oprecht in God, en geloof ik dat hij zijn zoon naar de wereld heeft gezonden om de mens van de zonde te verlossen. Ik geloof dat Christus de Messias is, de mensenzoon die de enige weg naar God is. Voor Mohammed, die na Christus kwam, is er in mijn geloof geen plaats. Ik kan er wel vrede mee nemen dat voor moslims niet Christus maar Mohammed de weg naar God is, en respecteer hun in dat geloof. Mijn vraagje is nu het volgende: Wat vinden moslims van Christenen? Vinden zij dat wij "broeders in het geloof zijn" aangezien we dezelfde God aanbidden, of zien zij ons als "ketterse heidenen" die niets zijn wanneer ze niet Mohammed als de profeet erkennen? Geloofsbroeders of vijanden? Solidariteit of niet? Tot zover mijn vraag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik geloof ook in Jezus maar ik bezie hem niet als de zoon van God maar eerder als een profeet. Want uiteindelijk zijn er zoveel overeenkomsten in alle godsdiensten in de Bijbel,Koran, Thora en geloven we allen in 1 God. Laatst gewijzigd door nubian : 30 december 2006 om 23:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Jezus heeft zelf gezegd: Ik ben de Weg , de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Joh 14:6 Dus das voor iedereen dat niemand, dus ook voor moslims. Dan is Moke niet de weg naar God voor hen. Of Jezus is een leugenaar... En als we de zelfde God aanbidden dan is die God wel onbetrouwbaar en corrupt. Tegen de één zegt Hij het tegenovergestelde als tegen de ander. Zo ne god kan ik niet geloven, niet vertrouwen. Of we hebben niet dezelfde god en de God die zich in Jezus Christus openbaart is de Ware en allah is de dekmantel die in feite satan gebruikt. Wij zijn in de ogen van moslims nog erger als ketterse heidenen, nog minder als varkens, we hebben in hun ogen sjirk begaan, dat is "kop eraf" We zijn fundamenteel verschillend omdat zij Jezus als Gods Zoon verwerpen. De geest waaruit ze dit doen is duidelijk beschreven in de brief van de apostel Johannes. 1Joh1: 22 Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent. 23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet. 24 Hetgeen gijlieden dan van den beginne gehoord hebt, dat blijve in u. Indien in u blijft, wat gij van den beginne gehoord hebt, zo zult gij ook in den Zoon en in den Vader blijven. 25 En dit is de belofte, die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven. Is dat niet exact wat de islam doet, de Vader en de Zoon loochenen, want zij zeggen expliecit dat God geen zoon heeft. Dan kunnen we moeilijk nog volhouden dat we dezelfde God aanbidden. ![]() Laatst gewijzigd door stropkeuh : 31 december 2006 om 21:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik denk dat zij noch jou, noch mij (ik ben katholiek) nodig hebben om in alle eer en geweten op de gestelde vraag antwoord te geven. En het leggen van jouw woorden in hun mond vind ik niet alleen getuigen van weinig gevoel voor fair play... ... ik vind het in de eerste plaats ingaan tegen alle regels van de logica. Ik belast jou toch ook niet met andermans uitspraken. En in een discussie blijven nu eenmaal de regels van de logica van kracht. Daarzonder is elke discussie gewoonweg zinloos; of on-zin als je dat woord beter verstaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben het volledig met jou eens, El Flamenco Loco...
Bovendien is Stropkeuh er volledig naast. Als hij iets van katholieke theologie kende, zou hij weten dat sinds Vaticaan II de Verlossing ook mogelijk is buiten de Katholieke Kerk. De Kerk gaat er nu van uit dat de goddelijke gratie zich ook richt tot leden van andere kerken en godsdiensten. Men blijft er natuurlijk van uitgaan dat R.K. Kerk de ideale weg is tot de Verlossing, maar dat is ook normaal dat een geloofsgemeenschap dat van zichzelf denkt. Als de leden dat niet geloofden, dan waren ze natuurlijk bij een andere geloofsgemeenschap. Ook de Koran verkondigt dat christenen en joden verlost worden en naar het Paradijs mogen als en in de mate dat ze zich aan hun eigen resp. christelijke en joodse geloofsbepalingen houden. Mohammed zegt dus tot christenen en joden: volg uw eigen godsdienst en wijk er niet van af en je zal verlost worden. Je kritiek dat het toch wel een zeer onbetrouwbare God zou zijn die drie verschillende godsdiensten heeft gecreëerd, houdt geen steek. Want op één punt zijn joden, moslims en christenen het volledig eens: de verschillen die er bestaan tussen de drie monotheïstische godsdiensten zijn volgens hen niet te wijten aan God, maar wel aan menselijke dwaling.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 1 januari 2007 om 02:51. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kunnen jullie fundamentalisten nu elkaar niet eens uitroeien zodat we voor eens en voor altijd van jullie soort verlost zijn? Mijn zegen heb je alvast. Doen!
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een openbaring door een God die achteraf moet bijgeschaafd worden door de mens lijkt mij niet echt geloofwaardig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zweren moslims niet op de oorspronkelijke teksten, zelfs geschreven in de oorspronkelijke taal ? Net alsof het geen mensen waren die het schreven. ![]() Laatst gewijzigd door Bobke : 1 januari 2007 om 13:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hij had inderdaad een volmaakter instrument dan de mens kunnen kiezen om Zich te openbaren. Maar dat heeft Hij niet gedaan. Uit liefde voor die mens...? Ik geloof van wél. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Kerk was (door de verstrengeling van Kerk-Staat) te ver afgedreven van haar oorspronkelijk doel. Met Vaticanum II heeft men zich gerepositioneerd en teruggegrepen naar het begin van de eerste christenen (scheiding Kerk-Staat), coëxistentie met andere godsdiensten met tolerantie, Kerk als instrument voor vrede (jawel!), ... Juist dankzij Vaticanum II heeft de Kerk Haar geloofwaardigheid teruggewonnen: dat ze weer een 'apostolische' en 'dienende' Kerk was i.p.v. een 'gediende' Kerk. Want zoals Mgr. Gaillot het zo treffend verwoordde: "Als de Kerk niet dient, dan dient ze tot niets."
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 1 januari 2007 om 15:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We mogen dus stellen dat Darwin een grote profeet is en alle wetenschappers kleine profeetjes? Jezus was dus eigenlijk een héél klein profeetje en Mo weinig meer dat een bedrieger. Een beetje te vergelijken met Napoleon. Alleen beweerde deze laatste het niet van zichzelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Om zo te volharden in je gelijk, moet je wel een belgicist zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat ik wel jammer vind, is dat er nog maar weinig moslims op deze vraag geantwoord hebben.
In de mening van atheïsten, vrijzinnigen en andere bashers van elke vorm van geloof en spiritualiteit, ben ik niet geïnteresseerd. Deze draad is dan ook niet voor hen bedoeld. Het is een open vraag naar de moslims. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door nubian : 1 januari 2007 om 20:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Ik denk dat dit stukje tekst wel goed beschrijft wat moslims (en dus ook ik) denken over Jezus.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bedankt voor de bijdrage Uh-Huh.
Maar zie je christenen dan als geloofsbroeders of als mensen die op een dwaalspoor zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() De mens schaafd nogal graag bij en dit gewoonlijk in z'n eigen voordeel. Moet er rekening mee houden veel mensen, zeker wetenschappers voelen zich meer het middelpunt van het universum en hebben maar één geloof dat in hen zelf. Is ook deze arrogantie die de verzieking van de samenleving tot gevolg heeft. In een wereld van arrogantie is volgens hen die er aan lijden geen plaats voor een God omdat ze weten dat in een wereld met een God geen plaats is voor hun arrogantie. Is een gegeven dat men nogal gemakkelijk terug vindt bij die "zogenaamde" linkse intellectuele.
|
![]() |
![]() |