Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 maart 2007, 08:56   #1
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard Mortsel gooit koningspaar buiten!

Mortsel gooit koningspaar buiten.

Een wisselmeerderheid in de Mortselse gemeenteraad heeft beslist om de portretten van het vorstenpaar uit het stadhuis te verwijderen. Dat is een primeur voor ons land.

VB-fractieleider Mark Schampaert haalde onverwacht zijn slag thuis. Hij had, naar het voorbeeld van zijn collega uit Affligem, gepleit voor het verwijderen van de staatsieportretten. ”De gemeenteraad is niet het juiste forum om dit probleem op te lossen”, meende Jos Fierens namens CD&V. Sp.a’er Steve D’Hulster zei het aan de wijsheid van anderen over te laten, maar dat ze voor hem gerust mochten verdwijnen. Zo dacht ook N-VA erover: ”Wij zijn immers voorstander van een andere staatsvorm.”

Zowel binnen de meerderheid als de oppositie als binnen de partijen zelf waren er voor- en tegenstemmen. Groen! onthield zich en VB was uiteraard vóór de verwijdering. Einduitslag: 11 voor, 7 tegen en 9 onthoudingen. ”Met een nipte meerderheid verdwijnen de portretten in raadzaal en trouwzaal dus naar het archief”, sloot voorzitter Walter Duré (Groen!) de zitting. Al bleek dat buiten burgemeester Pira gerekend: ”Ik vind het toch jammer. En om niet te veel mensen te schofferen ga ik ze in mijn kabinet ophangen.”

Bron: GVA

Proficiat Mortsel!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 08:58   #2
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Idd een mooi initiatief.

Nu nog die onnozele foto weg uit andere gemeentehuizen en scholen.
Oud 2 maart 2007, 08:59   #3
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Het is begonnen...
Oud 2 maart 2007, 09:01   #4
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Mortsel gooit koningspaar buiten.

Een wisselmeerderheid in de Mortselse gemeenteraad heeft beslist om de portretten van het vorstenpaar uit het stadhuis te verwijderen. Dat is een primeur voor ons land.

VB-fractieleider Mark Schampaert haalde onverwacht zijn slag thuis. Hij had, naar het voorbeeld van zijn collega uit Affligem, gepleit voor het verwijderen van de staatsieportretten. ”De gemeenteraad is niet het juiste forum om dit probleem op te lossen”, meende Jos Fierens namens CD&V. Sp.a’er Steve D’Hulster zei het aan de wijsheid van anderen over te laten, maar dat ze voor hem gerust mochten verdwijnen. Zo dacht ook N-VA erover: ”Wij zijn immers voorstander van een andere staatsvorm.”

Zowel binnen de meerderheid als de oppositie als binnen de partijen zelf waren er voor- en tegenstemmen. Groen! onthield zich en VB was uiteraard vóór de verwijdering. Einduitslag: 11 voor, 7 tegen en 9 onthoudingen. ”Met een nipte meerderheid verdwijnen de portretten in raadzaal en trouwzaal dus naar het archief”, sloot voorzitter Walter Duré (Groen!) de zitting. Al bleek dat buiten burgemeester Pira gerekend: ”Ik vind het toch jammer. En om niet te veel mensen te schofferen ga ik ze in mijn kabinet ophangen.”

Bron: GVA

Proficiat Mortsel!
Ik vind dat die nazisymbolen overal zouden moeten worden verwijderd...
Oud 2 maart 2007, 09:03   #5
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=82209

Maar ik vind echt dat er belangrijkere dingen zijn dan een paar foto's van het koningspaar te laten verwijderen,ik denk dat Mortsel beter eerst het fille probleem zou kunnen aanpakken...

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 2 maart 2007 om 09:07.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 09:31   #6
Metal Tom
Parlementslid

Metal Tom's schermafbeelding

Standaard

Hoera hoera! Het VB heeft een belangrijke overwinning binnengehaald! Twee portretten worden verwijderd! Wat een beleidsdaad! Wat een visie! Voorwaar een maatregel die de kleine man -waar het VB zo enthousiast over beweert diens rechten te verdedigen- ten goede komt. Wat zou een mens zich druk maken over werkloosheid, vervuiling, mobiliteit of KMO-zones als er een veel belangrijker discussie zoals de aanwezigheid van twee foto's bestaat
Oud 2 maart 2007, 09:35   #7
Mac Don
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Het is begonnen...
Zet u schrap en hou uw hart vast, vanaf nu gaat het leven drastisch veranderen!
Mac Don is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 09:40   #8
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

In Brugge hangen die portretten niet in de raadzaal. Wel de afbeeldingen van die zo vervloekte Walen die in 1302 meegestreden hebben met de Bruggelingen op het Kortrijkse slagveld. Wij wachten hier met een visademke op de voorstellen van het Blok om die te overschilderen met de portretten van Elias, Staf de Clercq, Delvo, Degrelle,...
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 09:41   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
In Brugge hangen die portretten niet in de raadzaal. Wel de afbeeldingen van die zo vervloekte Walen die in 1302 meegestreden hebben met de Bruggelingen op het Kortrijkse slagveld. Wij wachten hier met een visademke op de voorstellen van het Blok om die te overschilderen met de portretten van Elias, Staf de Clercq, Delvo, Degrelle,...
Walen?

Over wie heeft u het?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 09:43   #10
Mac Don
Banneling

Standaard

Dit is nu een reden waarom ik de politiek een hoop gezever vind. Wat kan mij een kadertje met portretten schelen, waar dat ze ook mogen hangen.
Dat is helemaal geen belangrijk of interessant thema dat het dagdagelijks leven van de burger gemakkelijker en draagbaarder maakt.
Het is puur een voorbeeld van een symbooldossier wat me eigenlijk geen reet kan schelen. Net zoals voorstellen om op de burgemeestersjerp een leeuwtje te naaien of het plaatsen van eentalige verkeersborden, enz...
Zo'n profileringsdossiertjes zorgen er bij mij enkel voor dat ik mijn geloof in de politiek verlies en me afvraag waar politici in godsnaam hun tijd in steken.

Als je dan eens een interessant thema voorgeschoteld krijgt (ik referereer nog eens naar klein schrijfgeld bij overleden ouder), dan kan je uit de parlementaire discussie afleiden dat dit niet als een waar probleem wordt gezien en het liefst op de lange baan wordt geschoven.
Iedere partij hecht meer belang aan hun eigen symbooldossiertjes, terwijl de echte dagdagelijkse problemen liefst van al op de lange baan worden geschoven, zo lijkt het toch.

Een compleet overbodige zaak...
Mac Don is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 09:46   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mac Don Bekijk bericht
Een compleet overbodige zaak...
Klopt, die portretten waren een compleet overbodige zaak... Maar ongetwijfeld bedoelde u dat niet
Oud 2 maart 2007, 09:49   #12
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metal Tom Bekijk bericht
Hoera hoera! Het VB heeft een belangrijke overwinning binnengehaald! Twee portretten worden verwijderd! Wat een beleidsdaad! Wat een visie! Voorwaar een maatregel die de kleine man -waar het VB zo enthousiast over beweert diens rechten te verdedigen- ten goede komt. Wat zou een mens zich druk maken over werkloosheid, vervuiling, mobiliteit of KMO-zones als er een veel belangrijker discussie zoals de aanwezigheid van twee foto's bestaat
Het is eerst en vooral een kleine overwinning voor de democratie. Koningshuizen horen niet thuis in moderne democratie, maar in een sprookjesboek.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 09:53   #13
Anna List
Banneling

Standaard

dossier met symboolwaarde, als Filip het morgen via de Franstalige media ook te weten komt, zal die daar weer niet goed van zijn

en natuurlijk een wisselmeerderheid ... en nu de koppen tellen ... bijltjesdag bij de Sp-a ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 09:54   #14
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Walen?

Over wie heeft u het?
Ondermeer Gwijde van Namen, Willem van Gullik, Renesse en Arnold, graaf van Loon van het Luxemburgse Chiny en het Naamse Agimont.
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 10:07   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
Ondermeer Gwijde van Namen, Willem van Gullik, Renesse en Arnold, graaf van Loon van het Luxemburgse Chiny en het Naamse Agimont.
Hahahaha! Gwijde van Namen was zoon van Gwijde van Dampierre, graaf van Vlaanderen en FRANS edelman van geboorte. Geen Waal dus. Gwijde sprak ten andere naast het toenmalig Frans ook Diets.

Willem van Gullik was een kleinzoon van Gwijde van Dampierre. Diens vader was Willem V van Gullik, van een oud geslacht uit het Duitse rijk. Willem, een Waal? Niets van. Willem sprak als eerste taal trouwens Diets, en gaan Frans.

Dan hebben we Jan van Renesse, een Zeeuw (een Waal, zei u...?)

En tenslote graaf Arnold. Pure Dietse adel uit het huis van Loon (die als feodaal heerser ook Chiny had). Geen Waal dus.

Kortom, Lucien, van frieten bakken wist u al niet teveel, van geschiedenis nog veel minder!
Oud 2 maart 2007, 10:21   #16
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Toch een mooi symbolisch gebaar van Mortsel. Ook leuk dat Groen! zich onthouden heeft, ze worden dapperder
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 10:35   #17
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Lao Tzu's schermafbeelding

Standaard

Nu nog België zelf opheffen...
Oud 2 maart 2007, 10:39   #18
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Toch een mooi symbolisch gebaar van Mortsel. Ook leuk dat Groen! zich onthouden heeft, ze worden dapperder

Uhu da vond ik eigenlijk ook het intressantste .. die koning jah pff wie zit daar nog mee in ?
Oud 2 maart 2007, 10:42   #19
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mac Don Bekijk bericht
Zet u schrap en hou uw hart vast, vanaf nu gaat het leven drastisch veranderen!
Zeg nu zelf, de mentaliteit is toch drastisch veranderd. OK, dit is symbolisch, so what?
Oud 2 maart 2007, 10:45   #20
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Geeuw. Wereldschokkend nieuws natuurlijk, het past netjes in de rij met andere wereldschokkende overwinningen uit eng Flamingantistische hoek (nee, jullie zijn niet allemaal eng) zoals de Vlaamse Leeuw die burgemeesters op hun tricolore burgemeesterssjerp mogen spelden!

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be