![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De CPNB legde tijdens de Nederlandse Boekenweek het ei van Columbus : een nieuw leesteken om ironisch bedoelde zinnen mee af te sluiten.
Positief is dat dit weer arbeid genereert, niet alleen voor de ontwerpers achter het nieuwe leesteken (dat wat weg heeft van een uitroepingsteken met parkinson), die schuilgaan onder de weinig geruststellende naam "Underware", maar ook voor de makers van computerfonts overal ter wereld. Gesteld dat het nieuwe teken algemeen aanvaard wordt natuurlijk. Persoonlijk vind ik dit een wel erg Hollandse uitvinding. Alleen in Nederland heeft men zo'n drang naar protestantse recht-voor-de-raapheid dat men het wenselijk vindt om, net als met allerlei nieuwe verkeersborden op de weg, een tekst vol met additionele waarschuwingstekens te stoppen voor de onoplettende lezer. Want dat is in feite wat het nieuwe ironieteken is : een waarschuwingsteken dat zegt "Pas op lezer, wat u hier nu net gelezen hebt mag u eigenlijk niet letterlijk interpreteren! In feite wil de schrijver u hier iets anders vertellen dan wat er staat!". Met andere woorden, ofwel gaat men ervan uit dat de lezer een idioot is die niet in staat is om ironie in een tekst zelf te ontdekken (en dingen ontdekken in een tekst is nog wel zo mooi), ofwel gaat men ervan uit dat de schrijver niet over de nodige vaardigheid beschikt om zijn ironie duidelijk te maken. In beide gevallen is het armoe troef. Ik vind dit nieuwe teken van hetzelfde kaliber als de ondertussen al stevig ingeburgerde smileys - waaraan ik mezelf trouwens moet ik toegeven gemakshalve graag nu en dan eens vergrijp. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Ik ben het volledig met u eens.
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ![]() Komaan zeg, wat een vervuiling, als we zo gaan beginnen ziet onze taal er binnenkort zo uit: ![]() Ik denk dat je de Nederlandse taal moet laten beschermen door diegenen die dat al het meest hebben moeten doen, wij dus. ![]()
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Je kan misschien een ironietekentje plaatsen na je smiley.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Deze draad bewijst hoogstens dat het ironieteken een reden van bestaan heeft.... Bij nader inzien .. not !
(Wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil)
![]() |
#6 |
Burger
|
![]() Binnenkort krijgen we ook smiley's in boeken en kranten...
![]() |
#7 |
|
![]() Is dat een truk van de USA om de rest van de wereld ook een gebrek aan gevoel voor ironie te geven? Moet in hun werelddominantie passen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Dat teken is echt hoog nodig
![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 17 maart 2007 om 19:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Snapt gij geen ironie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Hihihi.
![]() |
![]() |
#13 |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Verhofstadt zegt dat de nieuwe taksen er zijn voor het milieu en niet voor de extra-opbrengsten. Hier is het ironie-teken echt wel op zijn plaats !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Verhofstadt gaat een nieuwe taks heffen op het ironieteken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() ![]() ![]() Het is een nazi-complot!!! |
![]() |
![]() |