![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 7 januari 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 679
|
![]() Goeiedag,
Via de volgende link zag ik een uitzending over "geniale nieuwe techniek" bij een evt verder te ontwikkelen stadsbus. Veel minder wrijving omdat tandwielen werden vervangen "door elektrisch wiel dat om motor heendraait." Zou het ook toegepast kunnen worden bij andere apparaten? Busje komt zo? EenVandaag 20-02-2007 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.963
|
![]() de techniek van een wiel dat rond een (al dan niet elektrische) motor draait is al redelijk oud hoor.
Het heeft natuurlijk alle voordelen omdat je geen overbrenging (met vermogensverlies en kans op falen als gevolg) meer nodig hebt. Probleem is wel dat je een voldoende krachtige motor nodig hebt omdat je ook geen versnellingen hebt. En je motor moet ook klein genoeg zijn om in het wiel te passen. Vandaar dat je dat bij benzine of dieselmotoren niet vaak tegenkomt. Al bestaan er wel, ik weet dat er ooit een motorfiets of bromfiets heeft bestaan met de motor in het wiel. Lang geleden weliswaar. Tegenwoordig zie je bij hybride auto's ook de electromotoren in de wielen gemonteerd. Pin me er niet op vast, maar bij de Toyota Prius bv is dat het geval dacht ik.
__________________
It's just a ride. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() PFFFF, da's oud nieuws, komt niet van de grond.
Een electromotor zuipt het meest stroom als ie niet op toeren kan komen. Dan is ie wel het sterkst. Een persluchtmotor daarentegenover doet het net andersom, die verbruikt het minst perslucht als ie stilstaat, en leverd dan het meeste koppel. Om een "wielmotor" te maken, moet je een motor hebben met een redelijk toerenbereik - tussen 0 en 1000 toeren per minuut ongeveer -Waarin deze efficient kan lopen. Dat doe je niet zomaar, en daar komt bij dat de meest efficiente motoren die we nu kennen, net allemaal "hardlopers" zijn. De meeste "wielmotorcombinaties" die ik ken zijn klassieke motoren met een planetaire overbrenging.(heb er zelf gemaakt). Deze vind je terug in de betere rolstoelen trouwens, en ook meer en meer in electrofietsen. En het volgende nadeel. Het afgeveerde gewicht bij een voertuig- dit wil zeggen, alles wat beweegt bij putje of bultje, moet zo laag mogelijk in gewicht zijn. Je kan het best vergelijken alsof je wielen hamers zijn. Het is gemakkelijker iets te maken dat tegen de klappen kan van een 250 grams hamertje in vergelijking tot de beuken van een 5 kg moker. Dat is dus net het dikke probleem bij deze wielmotoren. Een goeie electromotor is een klomp koper in leuke vorm.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |