![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sterven moet je echt niet alleen
De Palliatieve Hulpverlening in Antwerpen bestaat dit jaar 15 jaar. Palliatieve hulpverlening zorgt ervoor dat mensen die gaan sterven een zo comfortabel mogelijk levenseinde krijgen. 15 jaar geleden was dat nog één groot taboe maar intussen is er al een lange weg afgelegd. Gisteren werd het 15-jarig bestaan gevierd in de UA in Wirlijk. Bron/ATV--------------------- Dat is in mijn vak het mooiste dat je kunt doen, dat is mensen de kans bieden om op een eigen manier te kunnen sterven zonder dat de dokter of hospitalen zitten prutsen aan je lichaam, Uw wil is wet hier, enkel krijgt het weer veel te weinig aandacht en financiële middelen dat het verdient
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren Laatst gewijzigd door duveltje382 : 16 maart 2007 om 15:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik vind dit bijna even cynisch als de pogingen om daklozen die dood vallen langs de straat een waardige begravenis te geven. Niets op tegen maar geef ze eerst eens de kans op een waardig leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij leven laten ze u doodvallen om u dan een waardige begrafenis te regelen. Dit is ironie en krijgt dus het ironie teken ![]()
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een ietwat choquerende maar interessante ontwikkeling zijn de groeperingen die zich inzetten voor het recht op autonome levensbeïndiging. Zij streven ernaar dat iedereen recht zou hebben op het beïndigen van zijn eigen leven als en wanneer hij of zij het moment gekomen acht (er natuurlijk van uit gaand dat de persoon in kwestie nog in staat is hiertoe), en dit door middel van een pijnloze pil of iets dergelijks. Sommigen proberen zonder legaal kader al één en ander aan te bieden, zoals een soort van plastic zak waarmee je jezelf snel kunt doen stikken. Toegegeven, het idee is nogal extreem, maar waarom niet? Waarom zou ieder mens niet het recht hebben om zelf een punt achter zijn leven te zetten? Ik wist niet dat jij in de palliatieve zorg werkte Duveltje. Mooi moet dat zijn, maar wel zwaar veronderstel ik? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wees blij Duveltje382, dat debbie niet begon te raaskallen over discriminatie.
Ikzelf heb nu in de laatste 4 jaar 3 zeer dierbaren zien wegglijden in wat men palliatieve zorgen kan noemen. Alle 3 kanker, alle 3 vrouwen. 1 grootmoeder, 1 moeder en 1 tante. Ik ben blij dat ze in hun laatste levensdagen toch pijnloos, maar helaas verzwakt, hebben kunnen genieten van de lucide momenten van samenzijn. Het tegenovergestelde heb ik ook gezien, Jaren geleden. Een man die na 22 jaar behandelingen, pijn, meer behandelingen, operaties en doodvonissen eindelijk de geest gaf. Met een grimas van pijn en lijden geëtst op zijn gezicht. Ik heb zo mijn grootvader zien gaan. Dit heeft me ook gesterkt in het voornemen, dokters en zoverder mogen leuteren zo hard als ze willen, ik kies.
![]() |
#8 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]()
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mensen op sterven zijn levende Gummbah-cartoons.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Gaat het hier niet over een beperkte vorm van euthanasie ? Ik vind dat je eenieders lijden zo lang mogelijk moet rekken. Indien we medisch in staat zijn om een leven nog een uur langer te rekken, dan moeten we dat doen want het leven is heilig. Er zijn genoeg pijnstillende middelen voor handen heden ten dage.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Palliatieve zorg en euthanasie zijn helemaal niet hetzelfde, wel draaien ze allebei om 'waardig sterven'.
En Skaldis, waar haalt u het recht over iemand anders leven te beslissen? Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 17 maart 2007 om 17:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is dat niet de gekheid van de individualistische samenleving die ik nu naar boven hoor komen? Hopelijk komen er nog vlug manieren bij om op een waardige manier afscheid te nemen. Een simpel pilleke zou 'bangelijk' zijn lijkt me en pijnloos. Toch zalig om zo het licht zien uit te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Een leven rekken is overigens alles behalve een nobele daad als de betrokkene dat niet wenst. Het gaat niet alleen over pijn, maar ook over gevoelens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Mss t'is meer een stikfout.
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Dat uitroepteken gaat zo'n rage worden. Zoals geblondeerd haar 12 jaar geleden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren Laatst gewijzigd door duveltje382 : 17 maart 2007 om 19:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |