![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Berichten: n/a
|
![]() Politici die vrijheid en tolerantie willen nekken, gebruiken vaak de term
vrijheid en tolerantie om dat te doen. En die vrijheid is in gevaar. Niet door een bezettingsleger, een dictator of vreemde machten. Nee, het is een sluipend proces en de oorzaak is de houding van de Europese elites. Zij - de politiekculturele elites van West-Europa - lijden aan een gebrek aan cultureel zelfvertrouwen. Zij weten niet wie zij zijn en waar zij voor staan. Zij zijn onzichtbaar en onherkenbaar en kunnen maar één ding: toegeven. Wij leven in een tijdsgewricht waarin alle democratische waarden en burgerlijke vrijheden relatief zijn geworden: ze zijn onderhandelbaar, vervangbaar en betwistbaar. Onze burgerlijke vrijheden zijn verankerd in grondwetten. Maar er is een proces gaande dat vrijheid ongemerkt doet eroderen. Wat ooit een cultureel acquis leek - als resultaat van een strijd van veel generaties - blijkt niet meer dan smeltend ijs. De democratische rechtstaat is de veruitwendiging van het vrijheidsideaal. De burger heeft onvervreembare grondrechten en zijn gedrag wordt in toom gehouden door rechten en plichten, door burgerfatsoen, door normen en waarden en door sancties die worden opgelegd als het respect van anderen wordt geschonden.Maar het tanende culturele zelfvertrouwen bij de elites ondermijnt dat bestel. Waarom hebben Westeuropese elites geen vertrouwen meer? 1. Sinds WO I is Europa niet meer het centrum van de wereld. De Europese orde was tot de oorlog de wereldorde. Maar dat Europa van politiek leiderschap zakte in elkaar; door eigen toedoen. 2. WO II was het einde van het morele leiderschap van Europa. De oorlog en de holocaust zadelden Europa op met een schuldcomplex dat nog altijd geldt. Europa pretendeerde beschaving te brengen, als de White Man's Burden, maar bleek zelf onbeschaafd. De dekolonisatie maakte Europa klein; tot een landengte. Wederom door eigen toedoen. 3. De 1968 generatie bracht een Umwertung aller Werte. Wat begon als een generatieconflict eindigde in een morele leegte. Een oude hierarchische orde werd omver geworpen, inclusief geloof en instellingen, maar er kwam niet veel in de plaats behalve een schuldcultuur die tegenwoordig politieke correctheid wordt genoemd. De democratisering van 1968 leidde niet tot een sterkere culturele basis maar tot zelfkritiek zonder einde. Iedereen weet het: wij zijn de schuld van slavernij, kolonialisme,armoede in de derde wereld, global warming en culturele spanningen in de wereld wegens de kruisvaarders. Europa riep zichzelf uit tot slechterik van de wereld. Dat gebrek aan cultureel vertrouwen manifesteert zich op een moment waarop zich een belangrijk fenomeen voordoet: migratie. Migratie is al decennia bezig, maar bereikt nu een kritische massa en een politiek gewicht. We moeten ons daarop instellen want helemaal te stoppen is dat niet en ervoor zorgen dat de nieuwkomers integreren in een project dat heet: Vrijheid. Veel mensen met een andere cultuur en godsdienst komen hier maar wat treffen ze aan? Niets. Er is een moreel niemandsland en een elite die zich apologetisch gedraagt. Wat doen de nieuwkomers? Zij stellen hun waarden in de plaats. Naarmate de getallen groeien, gaat de Europese elite vanzelf over tot culturele capitulatie want ze kunnen niets. Zij schamen zich voor zichzelf. Men spreekt over integratie, maar wie integreert zich in wie? De historische kernvraag voor Europa luidt: Europeaniseert de islam of islamiseert Europa? Als ik kijk naar de Europese elite gebeurt dat laatste: 1. Koningin Beatrix geeft imams geen hand om hen niet te beledigen. Een hand geven is een teken van respect. In dit geval een uitdrukking van de gelijkheid tussen man en vrouw. Maar die waarde is dus onderhandelbaar. Erger nog: de imam hoeft niet eens te onderhandelen, de Koningin doet het zelf al. 2. Ex-minister van Justitie, Piet Hein Donner, zei onlangs: 'Als een tweederde meerderheid voor de sharia is en het wordt ingevoerd, is dat democratisch'. Maar hoe zit het dan met de grondrechten voor de vrouw? Die zijn kennelijk vervangbaar. Overigens is de these van Donner niet theoretisch. Over enkele jaren is de meerderheid in de grote steden van Vlaanderen of Nederland allochtoon en is de islam er de grootste godsdienst. Stel het gemeentebestuur besluit de zwembaden te scheiden naar geslacht, zoals ooit in Zuid-Afrika naar ras. En daarna scheiden zij het onderwijs. Wat doen wij dan? 3. Hoogleraar Pieter van der Horst van de theologie faculteit in Utrecht wilde onlangs, in zijn afscheidsrede, ingaan op het Arabische antisemitisme. De top van de universiteit 'verzocht hem dringend' delen uit die rede te schrappen omdat anders allochtone studenten misschien boos zouden worden. Academische vrijheid wordt ondermijnd. Door de rector. 4. De Amsterdamse cabaretier Ewout Jansen (zoon van de Arabist Hans Jansen) maakte onlangs een grap over de islam. Een woordvoerder van de naburige moskee riep zijn geloofsgenoten op de cabaretier te vermoorden. Wat zegt de burgemeester van Amsterdam? Niets. 5. De directeur van de Berlijnse Opera besloot vorig jaar, volledig uit zichzelf, om Mozarts opera Idomeneo niet op te voeren. Hij was bang voor repercussies. De culturele elite gaat over tot zelfcensuur. 6. De Nederlandse Rutgers Groep die sexuele voorlichting geeft, besloot onlangs lesmateriaal uit te delen op scholen over meisjesbesnijdenis. Hierdoor zou het onderwerp bespreekbaar moeten worden op scholen ten behoeve van deskundigenbevordering. Er zijn mensen, onder wie de Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts, die vinden dat de besnijdenis toelaatbaar is, indien onder hygiënische omstandigheden. Zij noemt zichzelf feministe maar laat na islamitische vrouwen te verdedigen. Die hebben kennelijk geen recht op de integriteit van het lichaam. 7. Iedereen herinnert zich de rel rondom de Deense cartoon. Opvallend was dat Denemarken in Europa vrijwel alleen stond, terwijl in Arabische landen demonstranten amok maakten terwijl ze niet wisten of Denemarken een land of een kaas was. 8. Ook de toespraak van de Paus in Regenburg werd voorwerp van kritiek. De Paus stond alleen want voor de progressieve Europese elites is hij een oude, domme man. Hij werd als een ophitser afgeschilderd terwijl hij sprak over de relatie tussen 'rede en religie'. Een thema dat voor de nieuwkomers zeer leerzaam zou kunnen zijn. Er is dus een culturele capitulatie gaande in de Europese elites. De ondermijning van de vrijheid komt niet zozeer door de kracht van de islam, maar door de zwakte van Europa en zijn leiders. Zij geven toe omdat ze vriendje willen zijn van iedereen. Wie verzetten zich wel tegen de uitholling die ongetwijfeld zal leiden tot slavernij: dat zijn intellectuelen met een islamitische achtergrond. Zo is er de gevluchte Syriër Bassam Tibi die tot voor kort in Duitsland woonde maar naar de VS emigreert. Zo is er de gevluchte Iraniër Afsan Elian die in Nederland woont, maar nog leeft dankzij politiebescherming. Zo is er Hirsi Ali; U kent het verhaal. Zo is er de Turkse Necla Kelek die in Duitsland opkomt voor de rechten van de vrouw en die ooit het boek 'De vreemde Bruid' schreef. Ook zij wordt bedreigd. Die mensen verzetten zich omdat ze weten wat eraan komt. En hun grootste tegenstanders zijn nog niet eens zozeer de islamieten, maar de West-Europese intellectuelen en politici die nergens voor staan. Is er dan nog hoop? Ja, de bevolking. Zij begint aan te voelen dat het de verkeerde kant op gaat. De burgers zien in korte tijd hun steden veranderen en ze zien elites die bezig zijn met culturele capitulatie. Zo stelde een groep in de Nederlandse christelijke vakbond CNV onlangs voor om de tweede Pinksterdag te vervangen door het Suikerfeest. Straten veranderen, scholen veranderen, feesten veranderen en landen veranderen. Doe dit nog eens veertig jaar en Europa is weg. Maar niet alleen Europa, ook zijn burgerlijke vrijheden, de democratische rechtsbeginselen en de rechtstaat. Alles waar generaties Europeanen voor streden, zal vanzelf wegsmelten. Europese elites durven amper nog referenda te houden, want ze verliezen die. Ze vieren grote feesten over de Europese grondwet, grootse verklaringen, schitterende conferenties; maar de gang naar de kiezer overleven ze niet. Waarom: de burger voelt aan dat het niet snor zit. Europa heeft een culturele correctie nodig.De elite moet op de plaats worden gezet via de stembus. We moeten 'post 1968 politici' hebben, mensen die niet de neiging hebben tot culturele capitulatie; mensen met zelfvertrouwen; mensen die trots zijn op onze culturele waarden. Meer directe democratie is het laatste redmiddel. Daarom moeten belangrijke vragen weer worden voorgelegd aan de burger. Nu kan het nog. Veel parlementen zitten vol met gehoorzame jaknikkers; de vrienden en vriendinnen van de regeerders. Hoe kan men anders verklaren dat in Frankrijk en Nederland de parlementen massaal voor de Europese grondwet stemden en de bevolking massaal tegen. De man in de straat kan paal en perk stellen aan de culturele capitulatie. In een normale democratie is een referendum eigenlijk niet nodig want het parlement vertegenwoordigt het volk en de pers is de spiegel van de samenleving. Maar dat is niet meer zo. Het parlement is het gemiddelde van een particratie, amigocratie en familiecratie. Het parlement vertegenwoordigt zichzelf. En de pers is niet meer de spiegel van de samenleving maar een lachspiegel. Circa tachtig procent van de mediamensen leeft in de geest van 1968. Zij zijn de deeltjesversnellers van de culturele capitulatie en politieke correctheid is hun wapen. Zij voeren geen debat maar maken anderen zwart en verdacht. Zij herschrijven de taal en herdefiniëren de geschiedenis. Maar zij hebben één frustratie: het volk wil niet mee. Ja, dat rotvolk ook. En dat rotvolk leest ook steeds minder kranten en kijkt minder televisie. Ze worden namelijk dagelijks in het gezicht gespuugd. Europa heeft politici nodig die zich niet schamen voor de Europese cultuur Die nieuwe politici moeten vooral duidelijk zijn. De grondrechten die onze vrijheden weerspiegelen zijn niet-onderhandelbaar, niet-betwistbaar en niet-vervangbaar. Zij zijn de bakermat van de samenleving waarin ook nieuwkomers welkom zijn. Wij kunnen de golf van migratie de komende decennia enkel aan als wij duidelijk maken dat onze samenleving is gebouwd op vrijheid en indien onze elites dat uitstralen. Nieuwkomers moeten hier ergens in kunnen integreren. Zij kunnen niet integreren in 'niets'. Wel in 'iets'. En dat 'iets' is een vrije samenleving. |
![]() |
#2 |
Berichten: n/a
|
![]() Voor wat betreft de afhankelijkheid van Europa t.o.v. andere machten
is een vrij logische verklaring te geven. In facto is Europa een straatarm gebied omdat het nauwlijks bodemschatten heeft , geen olie , mineralen of grote houtvoorraden e.d. Slechts in Nederland wat gas , in Duitsland kolen en een spoortje uranium , Noorwegen / Zweden olie en ijzer maar lang niet genoeg voor het bedienen van de binnen-Europese markt. In de praktijk is de EU bijna volledig afhankelijk van import van grondstoffen en energie . Onze kennis red ons niet meer omdat we lachend links en rechts worden ingehaald door wat ooit de tweede wereld was , en we zien de z.g. "scheppende industrie " zoals metaal , scheepsbouw en electronica verdwijnen als sneeuw in een broeikasgas. De Islam wordt in principe gesponsord door juist die naties waar wij om onze consumptie op peil te houden bijna volledig van afhankelijk van zijn geworden. Dit betekent ook dat bij verzet hiertegen je bijkans wordt gestraft met een nieuwe energiecrisis , en daarom tellen regeringen hun knopen en trachten het uit te zingen tot er alternatieven zijn ontwikkeld. Het " uitzitten "vind dan ook plaats door de deur dicht te gooien en het grut een beetje dood te knuffelen , alleen het knuffelen is wat ons stoort. Maar maak je geen zorgen want aan alles komt een eind en dus ook daaraan. |
![]() |
#3 |
Berichten: n/a
|
![]() "Extra large" <[email protected]> wrote in message news:[email protected]... > Politici die vrijheid en tolerantie willen nekken, gebruiken vaak de term > vrijheid en tolerantie om dat te doen. En die vrijheid is in gevaar. Niet > door een bezettingsleger, een dictator of vreemde machten. Nee, het is een > sluipend proces en de oorzaak is de houding van de Europese elites. > > Zij - de politiekculturele elites van West-Europa - lijden aan een gebrek > aan cultureel zelfvertrouwen. Zij weten niet wie zij zijn en waar zij voor > staan. Zij zijn onzichtbaar en onherkenbaar en kunnen maar één ding: > toegeven. Je bent wel een beetje aan het dataminen om zwart te willen kijken. Ik kom nergens in je stukje tegen dat de Verlichting als voortgaand proces tezeer heeft geleden onder wat de Industrialisatie (ook die van de grote oorlogen) wordt genoemd en dat het tijd begint te worden om te herdefinieren wat we in deze tijd eigenlijk met de Verlichting willen. Obscurantisten zijn er genoeg te bestormen zou ik zo zeggen. Bommen en bezettingen zijn niet perse politiek/filosofische aanzetten tot kritische maatschappij-opbouw. Er is geen nederlandstalige dan wel europese website waar er een collectie belangwekkende kritische stukken gedeponeerd zijn. Hoe willen we verder als we onszelf niet onder ogen kunnen zien? Is het allemaal te complex aan het worden? A. |
![]() |
#4 |
Berichten: n/a
|
![]() On 20 mrt, 14:08, "Anneke.A" <[email protected]> wrote:
> "Extra large" <[email protected]> wrote in message > > news:[email protected]... > > > Politici die vrijheid en tolerantie willen nekken, gebruiken vaak de term > > vrijheid en tolerantie om dat te doen. En die vrijheid is in gevaar. Niet > > door een bezettingsleger, een dictator of vreemde machten. Nee, het is een > > sluipend proces en de oorzaak is de houding van de Europese elites. > > > Zij - de politiekculturele elites van West-Europa - lijden aan een gebrek > > aan cultureel zelfvertrouwen. Zij weten niet wie zij zijn en waar zij voor > > staan. Zij zijn onzichtbaar en onherkenbaar en kunnen maar één ding: > > toegeven. > > Je bent wel een beetje aan het dataminen om zwart te willen kijken. Ik kom > nergens in je stukje tegen dat de Verlichting als voortgaand proces tezeer > heeft geleden onder wat de Industrialisatie (ook die van de grote oorlogen) > wordt genoemd en dat het tijd begint te worden om te herdefinieren wat wein > deze tijd eigenlijk met de Verlichting willen. Obscurantisten zijn er genoeg > te bestormen zou ik zo zeggen. Bommen en bezettingen zijn niet perse > politiek/filosofische aanzetten tot kritische maatschappij-opbouw. Er is > geen nederlandstalige dan wel europese website waar er een collectie > belangwekkende kritische stukken gedeponeerd zijn. Hoe willen we verder als > we onszelf niet onder ogen kunnen zien? Is het allemaal te complex aan het > worden? > > A. Amerikanen komen uit alle uithoeken van de wereld en er wonen meer dan 80 nationaliteiten , maar als je vraagt wat ben je is het antwoord altijd hetzelfde nl. : Amerikaan. In Europa kennen wij een vergelijkbare instelling niet....ik denk dat hij dat bedoeld Anneke. |
![]() |
#5 |
Berichten: n/a
|
![]() "vrije radicaal" <[email protected]> wrote in message news:[email protected] oups.com... On 20 mrt, 14:08, "Anneke.A" <[email protected]> wrote: > "Extra large" <[email protected]> wrote in message > > news:[email protected]... > > > Politici die vrijheid en tolerantie willen nekken, gebruiken vaak de term > > vrijheid en tolerantie om dat te doen. En die vrijheid is in gevaar. Niet > > door een bezettingsleger, een dictator of vreemde machten. Nee, het is een > > sluipend proces en de oorzaak is de houding van de Europese elites. > > > Zij - de politiekculturele elites van West-Europa - lijden aan een gebrek > > aan cultureel zelfvertrouwen. Zij weten niet wie zij zijn en waar zij voor > > staan. Zij zijn onzichtbaar en onherkenbaar en kunnen maar één ding: > > toegeven. > > Je bent wel een beetje aan het dataminen om zwart te willen kijken. Ik kom > nergens in je stukje tegen dat de Verlichting als voortgaand proces tezeer > heeft geleden onder wat de Industrialisatie (ook die van de grote oorlogen) > wordt genoemd en dat het tijd begint te worden om te herdefinieren wat we in > deze tijd eigenlijk met de Verlichting willen. Obscurantisten zijn er genoeg > te bestormen zou ik zo zeggen. Bommen en bezettingen zijn niet perse > politiek/filosofische aanzetten tot kritische maatschappij-opbouw. Er is > geen nederlandstalige dan wel europese website waar er een collectie > belangwekkende kritische stukken gedeponeerd zijn. Hoe willen we verder als > we onszelf niet onder ogen kunnen zien? Is het allemaal te complex aan het > worden? > > A. Amerikanen komen uit alle uithoeken van de wereld en er wonen meer dan 80 nationaliteiten , maar als je vraagt wat ben je is het antwoord altijd hetzelfde nl. : Amerikaan. > In Europa kennen wij een vergelijkbare instelling niet....ik denk dat > hij dat bedoeld Anneke. Het stikt van de "Europeanen" onder de Amerikanen. en toch willen hier weinig mensen Europeaan worden. De planeet werd kleiner en complexer na de tweede wereldoorlog; belangwekkende filosofen zijn er slechts een enkele van die mijn belangstelling hebben als het gaat over Verlichting. Naar thema: Afrika als aanstormend continent een groot belang van Europa: Kwame Appiah, Molefi Asante en Karenga (Ron Everett). De eerste Brit de volgende Amerikanen. Veel over gehoord? Nee. Echte verlichtingsmensen? Ook niet. Geen bekende namen als de wetenschapsfilosoof Karl Popper en Noam Chomsky de linguisticus. Briljant voor hun deelgebied weinig voor het geheel. Wat er over blijft? Sartre, de Beauvoir en Camus als laatste Mohikanen? Het ontbreekt in deze tijd aan zwaargewichten en filosofie is veel te gepolitiseerde eendagsvlieg. A. |
![]() |
#6 |
Berichten: n/a
|
![]() "vrije radicaal" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected] oups.com... > Voor wat betreft de afhankelijkheid van Europa t.o.v. andere machten > is een vrij logische verklaring te geven. > > In facto is Europa een straatarm gebied omdat het nauwlijks > bodemschatten heeft , geen olie , mineralen of grote houtvoorraden > e.d. > > Slechts in Nederland wat gas , in Duitsland kolen en een spoortje > uranium , Noorwegen / Zweden olie en ijzer maar lang niet genoeg voor > het bedienen van de binnen-Europese markt. > In de praktijk is de EU bijna volledig afhankelijk van import van > grondstoffen en energie . > > Onze kennis red ons niet meer omdat we lachend links en rechts worden > ingehaald door wat ooit de tweede wereld was , en we zien de z.g. > "scheppende industrie " zoals metaal , scheepsbouw en electronica > verdwijnen als sneeuw in een broeikasgas. > > De Islam wordt in principe gesponsord door juist die naties waar wij > om onze consumptie op peil te houden bijna volledig van afhankelijk > van zijn geworden. > Dit betekent ook dat bij verzet hiertegen je bijkans wordt gestraft > met een nieuwe energiecrisis , en daarom tellen regeringen hun knopen > en trachten het uit te zingen tot er alternatieven zijn ontwikkeld. > > Het " uitzitten "vind dan ook plaats door de deur dicht te gooien en > het grut een beetje dood te knuffelen , alleen het knuffelen is wat > ons stoort. > > Maar maak je geen zorgen want aan alles komt een eind en dus ook > daaraan. Wat waar is in dit verhaal is helaas alleen de laatste zin,en dat is toch een beetje weinig. Vr.gr. Jaap > > > > > > > > |
![]() |
#7 |
Berichten: n/a
|
![]() Jaap Boomsma schreef:
> "vrije radicaal" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected] oups.com... >> Voor wat betreft de afhankelijkheid van Europa t.o.v. andere machten >> is een vrij logische verklaring te geven. >> >> In facto is Europa een straatarm gebied omdat het nauwlijks >> bodemschatten heeft , geen olie , mineralen of grote houtvoorraden >> e.d. >> >> Slechts in Nederland wat gas , in Duitsland kolen en een spoortje >> uranium , Noorwegen / Zweden olie en ijzer maar lang niet genoeg voor >> het bedienen van de binnen-Europese markt. >> In de praktijk is de EU bijna volledig afhankelijk van import van >> grondstoffen en energie . >> >> Onze kennis red ons niet meer omdat we lachend links en rechts worden >> ingehaald door wat ooit de tweede wereld was , en we zien de z.g. >> "scheppende industrie " zoals metaal , scheepsbouw en electronica >> verdwijnen als sneeuw in een broeikasgas. Haha, daarom stijgt de industriele export van Duitsland zeker met 30% per jaar. Bijvoorbeeld miljoenen auto's, bijna alle windmolens ter wereld en de gigantische machines waarmee de Canadezen hun teerzand exploiteren om maar eens een paar voorbeelden te noemen. >> >> De Islam wordt in principe gesponsord door juist die naties waar wij >> om onze consumptie op peil te houden bijna volledig van afhankelijk >> van zijn geworden. >> Dit betekent ook dat bij verzet hiertegen je bijkans wordt gestraft >> met een nieuwe energiecrisis , en daarom tellen regeringen hun knopen >> en trachten het uit te zingen tot er alternatieven zijn ontwikkeld. >> >> Het " uitzitten "vind dan ook plaats door de deur dicht te gooien en >> het grut een beetje dood te knuffelen , alleen het knuffelen is wat >> ons stoort. >> >> Maar maak je geen zorgen want aan alles komt een eind en dus ook >> daaraan. > > Wat waar is in dit verhaal is helaas alleen de laatste zin,en > dat is toch een beetje weinig. > > Vr.gr. Jaap > > >> >> >> >> >> >> >> > > |
![]() |
#8 |
Berichten: n/a
|
![]() "Extra large" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > Politici die vrijheid en tolerantie willen nekken, gebruiken vaak de term > vrijheid en tolerantie om dat te doen. En die vrijheid is in gevaar. Niet > door een bezettingsleger, een dictator of vreemde machten. Nee, het is een > sluipend proces en de oorzaak is de houding van de Europese elites. > > Zij - de politiekculturele elites van West-Europa - lijden aan een gebrek > aan cultureel zelfvertrouwen. Zij weten niet wie zij zijn en waar zij voor > staan. Zij zijn onzichtbaar en onherkenbaar en kunnen maar één ding: > toegeven. > Wij leven in een tijdsgewricht waarin alle democratische waarden en > burgerlijke vrijheden relatief zijn geworden: ze zijn onderhandelbaar, > vervangbaar en betwistbaar. > Onze burgerlijke vrijheden zijn verankerd in grondwetten. Maar er is een > proces gaande dat vrijheid ongemerkt doet eroderen. Wat ooit een cultureel > acquis leek - als resultaat van een strijd van veel generaties - blijkt > niet meer dan smeltend ijs. > > > De democratische rechtstaat is de veruitwendiging van het vrijheidsideaal. > De burger heeft onvervreembare grondrechten en zijn gedrag wordt in toom > gehouden door rechten en plichten, door burgerfatsoen, door normen en > waarden en door sancties die worden opgelegd als het respect van anderen > wordt geschonden.Maar het tanende culturele zelfvertrouwen bij de elites > ondermijnt dat bestel. > Waarom hebben Westeuropese elites geen vertrouwen meer? > > 1. Sinds WO I is Europa niet meer het centrum van de wereld. De Europese > orde was tot de oorlog de wereldorde. Maar dat Europa van politiek > leiderschap zakte in elkaar; door eigen toedoen. > 2. WO II was het einde van het morele leiderschap van Europa. De oorlog en > de holocaust zadelden Europa op met een schuldcomplex dat nog altijd > geldt. Europa pretendeerde beschaving te brengen, als de White Man's > Burden, maar bleek zelf onbeschaafd. De dekolonisatie maakte Europa klein; > tot een landengte. Wederom door eigen toedoen. > 3. De 1968 generatie bracht een Umwertung aller Werte. Wat begon als een > generatieconflict eindigde in een morele leegte. Een oude hierarchische > orde werd omver geworpen, inclusief geloof en instellingen, maar er kwam > niet veel in de plaats behalve een schuldcultuur die tegenwoordig > politieke correctheid wordt genoemd. De democratisering van 1968 leidde > niet tot een sterkere culturele basis maar tot zelfkritiek zonder einde. > Iedereen weet het: wij zijn de schuld van slavernij, kolonialisme,armoede > in de derde wereld, global warming en culturele spanningen in de wereld > wegens de kruisvaarders. Europa riep zichzelf uit tot slechterik van de > wereld. > > Dat gebrek aan cultureel vertrouwen manifesteert zich op een moment waarop > zich een belangrijk fenomeen voordoet: migratie. Migratie is al decennia > bezig, maar bereikt nu een kritische massa en een politiek gewicht. We > moeten ons daarop instellen want helemaal te stoppen is dat niet en ervoor > zorgen dat de nieuwkomers integreren in een project dat heet: Vrijheid. > > Veel mensen met een andere cultuur en godsdienst komen hier maar wat > treffen ze aan? Niets. Er is een moreel niemandsland en een elite die zich > apologetisch gedraagt. > > Wat doen de nieuwkomers? Zij stellen hun waarden in de plaats. Naarmate de > getallen groeien, gaat de Europese elite vanzelf over tot culturele > capitulatie want ze kunnen niets. Zij schamen zich voor zichzelf. Men > spreekt over integratie, maar wie integreert zich in wie? De historische > kernvraag voor Europa luidt: Europeaniseert de islam of islamiseert > Europa? > > Als ik kijk naar de Europese elite gebeurt dat laatste: > > 1. Koningin Beatrix geeft imams geen hand om hen niet te beledigen. Een > hand geven is een teken van respect. In dit geval een uitdrukking van de > gelijkheid tussen man en vrouw. Maar die waarde is dus onderhandelbaar. > Erger nog: de imam hoeft niet eens te onderhandelen, de Koningin doet het > zelf al. > > 2. Ex-minister van Justitie, Piet Hein Donner, zei onlangs: 'Als een > tweederde meerderheid voor de sharia is en het wordt ingevoerd, is dat > democratisch'. Maar hoe zit het dan met de grondrechten voor de vrouw? Die > zijn kennelijk vervangbaar. Overigens is de these van Donner niet > theoretisch. Over enkele jaren is de meerderheid in de grote steden van > Vlaanderen of Nederland allochtoon en is de islam er de grootste > godsdienst. Stel het gemeentebestuur besluit de zwembaden te scheiden naar > geslacht, zoals ooit in Zuid-Afrika naar ras. En daarna scheiden zij het > onderwijs. Wat doen wij dan? > > 3. Hoogleraar Pieter van der Horst van de theologie faculteit in Utrecht > wilde onlangs, in zijn afscheidsrede, ingaan op het Arabische > antisemitisme. De top van de universiteit 'verzocht hem dringend' delen > uit die rede te schrappen omdat anders allochtone studenten misschien boos > zouden worden. Academische vrijheid wordt ondermijnd. Door de rector. > > 4. De Amsterdamse cabaretier Ewout Jansen (zoon van de Arabist Hans > Jansen) maakte onlangs een grap over de islam. Een woordvoerder van de > naburige moskee riep zijn geloofsgenoten op de cabaretier te vermoorden. > Wat zegt de burgemeester van Amsterdam? Niets. > > 5. De directeur van de Berlijnse Opera besloot vorig jaar, volledig uit > zichzelf, om Mozarts opera Idomeneo niet op te voeren. Hij was bang voor > repercussies. De culturele elite gaat over tot zelfcensuur. > > 6. De Nederlandse Rutgers Groep die sexuele voorlichting geeft, besloot > onlangs lesmateriaal uit te delen op scholen over meisjesbesnijdenis. > Hierdoor zou het onderwerp bespreekbaar moeten worden op scholen ten > behoeve van deskundigenbevordering. Er zijn mensen, onder wie de Vlaamse > schrijfster Kristien Hemmerechts, die vinden dat de besnijdenis > toelaatbaar is, indien onder hygiënische omstandigheden. Zij noemt > zichzelf feministe maar laat na islamitische vrouwen te verdedigen. Die > hebben kennelijk geen recht op de integriteit van het lichaam. > > 7. Iedereen herinnert zich de rel rondom de Deense cartoon. Opvallend was > dat Denemarken in Europa vrijwel alleen stond, terwijl in Arabische landen > demonstranten amok maakten terwijl ze niet wisten of Denemarken een land > of een kaas was. > > 8. Ook de toespraak van de Paus in Regenburg werd voorwerp van kritiek. De > Paus stond alleen want voor de progressieve Europese elites is hij een > oude, domme man. Hij werd als een ophitser afgeschilderd terwijl hij sprak > over de relatie tussen 'rede en religie'. Een thema dat voor de > nieuwkomers zeer leerzaam zou kunnen zijn. > > Er is dus een culturele capitulatie gaande in de Europese elites. De > ondermijning van de vrijheid komt niet zozeer door de kracht van de islam, > maar door de zwakte van Europa en zijn leiders. Zij geven toe omdat ze > vriendje willen zijn van iedereen. > > > Wie verzetten zich wel tegen de uitholling die ongetwijfeld zal leiden tot > slavernij: dat zijn intellectuelen met een islamitische achtergrond. Zo is > er de gevluchte Syriër Bassam Tibi die tot voor kort in Duitsland woonde > maar naar de VS emigreert. Zo is er de gevluchte Iraniër Afsan Elian die > in Nederland woont, maar nog leeft dankzij politiebescherming. Zo is er > Hirsi Ali; U kent het verhaal. Zo is er de Turkse Necla Kelek die in > Duitsland opkomt voor de rechten van de vrouw en die ooit het boek 'De > vreemde Bruid' schreef. Ook zij wordt bedreigd. Die mensen verzetten zich > omdat ze weten wat eraan komt. En hun grootste tegenstanders zijn nog niet > eens zozeer de islamieten, maar de West-Europese intellectuelen en > politici die nergens voor staan. > Is er dan nog hoop? > Ja, de bevolking. Zij begint aan te voelen dat het de verkeerde kant op > gaat. > > De burgers zien in korte tijd hun steden veranderen en ze zien elites die > bezig zijn met culturele capitulatie. Zo stelde een groep in de > Nederlandse christelijke vakbond CNV onlangs voor om de tweede Pinksterdag > te vervangen door het Suikerfeest. Straten veranderen, scholen veranderen, > feesten veranderen en landen veranderen. Doe dit nog eens veertig jaar en > Europa is weg. Maar niet alleen Europa, ook zijn burgerlijke vrijheden, de > democratische rechtsbeginselen en de rechtstaat. Alles waar generaties > Europeanen voor streden, zal vanzelf wegsmelten. Europese elites durven > amper nog referenda te houden, want ze verliezen die. Ze vieren grote > feesten over de Europese grondwet, grootse verklaringen, schitterende > conferenties; maar de gang naar de kiezer overleven ze niet. Waarom: de > burger voelt aan dat het niet snor zit. > > Europa heeft een culturele correctie nodig.De elite moet op de plaats > worden gezet via de stembus. We moeten 'post 1968 politici' hebben, mensen > die niet de neiging hebben tot culturele capitulatie; mensen met > zelfvertrouwen; mensen die trots zijn op onze culturele waarden. > > Meer directe democratie is het laatste redmiddel. Daarom moeten > belangrijke vragen weer worden voorgelegd aan de burger. Nu kan het nog. > Veel parlementen zitten vol met gehoorzame jaknikkers; de vrienden en > vriendinnen van de regeerders. Hoe kan men anders verklaren dat in > Frankrijk en Nederland de parlementen massaal voor de Europese grondwet > stemden en de bevolking massaal tegen. De man in de straat kan paal en > perk stellen aan de culturele capitulatie. In een normale democratie is > een referendum eigenlijk niet nodig want het parlement vertegenwoordigt > het volk en de pers is de spiegel van de samenleving. > > Maar dat is niet meer zo. Het parlement is het gemiddelde van een > particratie, amigocratie en familiecratie. Het parlement vertegenwoordigt > zichzelf. En de pers is niet meer de spiegel van de samenleving maar een > lachspiegel. Circa tachtig procent van de mediamensen leeft in de geest > van 1968. > > Zij zijn de deeltjesversnellers van de culturele capitulatie en politieke > correctheid is hun wapen. Zij voeren geen debat maar maken anderen zwart > en verdacht. Zij herschrijven de taal en herdefiniëren de geschiedenis. > Maar zij hebben één frustratie: het volk wil niet mee. Ja, dat rotvolk > ook. En dat rotvolk leest ook steeds minder kranten en kijkt minder > televisie. Ze worden namelijk dagelijks in het gezicht gespuugd. > > Europa heeft politici nodig die zich niet schamen voor de Europese cultuur > > Die nieuwe politici moeten vooral duidelijk zijn. De grondrechten die onze > vrijheden weerspiegelen zijn niet-onderhandelbaar, niet-betwistbaar en > niet-vervangbaar. Zij zijn de bakermat van de samenleving waarin ook > nieuwkomers welkom zijn. Wij kunnen de golf van migratie de komende > decennia enkel aan als wij duidelijk maken dat onze samenleving is gebouwd > op vrijheid en indien onze elites dat uitstralen. > > Nieuwkomers moeten hier ergens in kunnen integreren. Zij kunnen niet > integreren in 'niets'. Wel in 'iets'. En dat 'iets' is een vrije > samenleving. > Een goede analyse wat er momenteel aan de hand is in Europa. Helaas ben ik minder optimistisch en zie ik de mogelijkheid om, via democratische weg, veranderingen aan te brengen in de houding van de elite als niet haalbaar. Zij blijven aan hun eigen doctrines, die inderdaad nergens op slaan, geloven. Daarom ben ik van mening, vrees ik, dat een burgeroorlog in Europa, onafwendbaar en onvermijdelijk, op ons toe zal komen. Met vriendelijke groet, Cor Huizer. |
![]() |
#9 |
Berichten: n/a
|
![]() Kijk naar het totaal volume van 25 lidstaten en je snapt wat ik
bedoel , neem niet een onderdeel en zie dat als bewijs van je eigen gelijk. |