Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2007, 10:36   #1
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Lao Tzu's schermafbeelding

Standaard Jan Jambon eerste N-VA-er.

Citaat:
,,Nu is het moment om aan de kar te trekken''

Interview.

Bedrijfsleider Jan Jambon krijgt verkiesbare plaats op Antwerpse N-VA-lijst

Jan Jambon, algemeen directeur van Bank Card Company, stapt in de politiek om daar ,,nog wat paaltjes onder het paaldorp België uit te trekken''.

Van onze redacteur Wim Winckelmans BRUSSEL.
,,Ik wil mijn verantwoordelijkheid nemen'', zegt Jambon. ,,Al jaren ben ik actief in de Vlaamse beweging. Samen met Peter De Roover heb ik de Vlaamse Volksbeweging opnieuw op de kaart gezet. Vroeg of laat moeten die ideeën politiek vertaald worden.''

Is dat moment nu in aantocht?

Volgens mij wel. Hopelijk krijgen we na de verkiezingen van 10 juni kansen om een verregaande staatshervorming door te duwen. Het is ook vijf voor twaalf. Als we er nu niet in slagen om tewerkstelling, gezondheidszorg of de vennootschapsbelasting te splitsen, hebben we straks de middelen niet in handen om de vergrijzing aan te pakken. Die uitdaging wordt onderschat.

Gaat u in kartel met CD&V wel voldoende uit de brand kunnen slepen?

De communautaire onderhandelingen worden inderdaad de lakmoesproef voor het kartel. We moeten, samen met de christendemocraten, het maximum uit de onderhandelingen slepen, het resultaat eerlijk evalueren en dan eventueel regeringsverantwoordelijkheid nemen. Pas als we die vuurproef doorstaan, zijn er stevige banden gesmeed in het kartel. Het valt niet uit te sluiten dat het mislukt, maar dan springt het kartel tenminste af op een cruciaal punt, niet rond een figuur als Jean-Marie Dedecker. Het zou een stommiteit geweest zijn om het kartel te laten springen nog voor het op de proef gesteld kon worden.

Er is blijkbaar een leegloop bezig in de Vlaamse beweging. Met Bruno Valkeniers, Rita De Bont en u zijn er nu al drie leidinggevende figuren vertrokken.

Juist, maar het is ook een voordeel voor de Vlaamse beweging om vertegenwoordigers in de politiek te hebben. Ik ben niet van plan om mijn banden door te knippen. Omgekeerd is het ook belangrijk voor N-VA dat de Vlaamse beweging niet richting Vlaams Belang evolueert.

Was het voor u een optie om voor Vlaams Belang op te komen?

Sinds 1988 hebben ze zowat bij alle verkiezingen aangebeld om me op hun lijst te krijgen, maar ik ben nooit op hun voorstellen ingegaan. Het antwoord is dus neen. Hun communautaire programma zou het mijne kunnen zijn, maar zeker in het begin was ik het niet eens met hun vreemdelingenprogramma. Het cordon sanitaire is volgens mij een draak, maar zij doen ook niets om het te doorbreken. Ze willen geen verantwoordelijkheid nemen. Onverantwoord is dat, als je een miljoen kiezers vertegenwoordigt.

Bedrijfsleiders worden niet altijd gelukkig in de politiek, leert de ervaring.

Dat is juist, maar ik ben niet helemaal een vreemde eend in de bijt. Ik heb vanuit de Vlaamse beweging de politiek altijd van dichtbij gevolgd. Ik besef heel goed dat je als kamerlid weinig kunt veranderen, zeker als je in de oppositie zit, maar er komt met de communautaire onderhandelingen een goede kans aan om een verregaande staatshervorming door te duwen. Nu is het moment om aan de kar te trekken. Van op de zijlijn kun je dat niet.

Zal die staatshervorming niet uitmonden in een compromis dat voor N-VA niet ver genoeg gaat?

België is voor mij een paaldorp. Als je daar één paal onderuitzaagt, gebeurt er niets. Ook als je er nog wat extra palen onderuittrekt, gebeurt er niets. Maar op een bepaald moment kom je aan het cruciale paaltje. Ik denk dat we daar nu heel dicht bij zijn.
Man toch. Jambon kiest dus eieren voor zijn geld. Postjespakkerij eerste klas. Ik heb die man nooit gemogen net als Peter De Roover. Twee mannen die in 'naam van Vlaanderen voor België' kiezen als het moet... Hypocriet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Jambon
Hopelijk krijgen we na de verkiezingen van 10 juni kansen om een verregaande staatshervorming door te duwen.
Na al die overduidelijke bewijzen dat CD&V niet wil weten van 'verregaande staatshervorming' gelooft deze zogezegde (en tevens zelfverklaarde) intellectueel nog steeds dat hij met het kartel iets gaat bereiken.
Oud 16 maart 2007, 10:49   #2
Don Quichote
Banneling

Standaard

Als na de verkiezingen de Cdv kan deelnemen aan de regeringsvorming zal het kartel mislukken.
Want Cdv gaat kiezen voor de macht en Belgique.

Bartje Dewever staat dan wezenloos te kijken met zijn piemeltje in zijn hand.

Nva wordt dan ten hoogste een soort Spirit.

Een pak meer stemmers voor het VB, de volgende keer.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 11:04   #3
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

De uitleg is ook simpel: De Wever k�*n niet naar de Kamer omdat er anders een CD&V'er hem opvolgt en N-VA zonder fractie valt in het Vlaams Parlement. It's all about the money. Nu, niet onlogisch hoor.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 13:41   #4
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Beter stemmen naar het Vlaams kartel dan naar VLD of SP-A.

Een sterk CD&V-NVA samen met een sterk VB geeft een duidelijk signaal aan de politiek.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 14:19   #5
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Interview met Jan Jambon:

Was het voor u een optie om voor Vlaams Belang op te komen?

Sinds 1988 hebben ze zowat bij alle verkiezingen aangebeld om me op hun lijst te krijgen, maar ik ben nooit op hun voorstellen ingegaan. Het antwoord is dus neen. Hun communautaire programma zou het mijne kunnen zijn, maar zeker in het begin was ik het niet eens met hun vreemdelingenprogramma. Het cordon sanitaire is volgens mij een draak, maar zij doen ook niets om het te doorbreken. Ze willen geen verantwoordelijkheid nemen. Onverantwoord is dat, als je een miljoen kiezers vertegenwoordigt.

Het VB-programma voor de gemeenteverkiezingen was voor alle Vlamingen aanvaardbaar.
In de aanloop naar die verkiezingen heeft Leterme en andere toplui van CD&V het land afgedweild om toch maar te beletten dat CD&V met VB zou samenwerken;
NVA-ers die wel met het VB opkwamen zelfs onder de naam 'Vlaamse Eenheid' werden door BDW aan de deur gezet.
Toch verwijt JJ hier dat het VB niets doet om het cordon te doorbreken.

Wie kan dat begrijpen?

Als CD&V deelneemt aan de volgende regering staan NVA nog zware tijden te wachten. Zopas verklaarde Leterme nu reeds dat herzien van de bevoegdheden van de koning voor hem niet hoeft.
Wat de Vlamingen willen is onbelangrijk, wat de PS wil is wet.
Met Leterme zal blijkbaar niet zoveel veranderen.
Tenzij NVA zeer veel haar op de tanden heeft, en het VB verder groeit.

Laatst gewijzigd door luc broes : 16 maart 2007 om 14:26.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 15:00   #6
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Beter stemmen naar het Vlaams kartel dan naar VLD of SP-A.

Een sterk CD&V-NVA samen met een sterk VB geeft een duidelijk signaal aan de politiek.
Welk signaal?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 15:50   #7
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Welk signaal?
Laat het ons een signaal tegen paars en een signaal voor grotere bevoegdheden van de deelstaten noemen.
Oud 16 maart 2007, 17:06   #8
El Guapo
Burger

El Guapo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lao Tzu Bekijk bericht
Man toch. Jambon kiest dus eieren voor zijn geld. Postjespakkerij eerste klas. Ik heb die man nooit gemogen net als Peter De Roover. Twee mannen die in 'naam van Vlaanderen voor België' kiezen als het moet... Hypocriet.

Na al die overduidelijke bewijzen dat CD&V niet wil weten van 'verregaande staatshervorming' gelooft deze zogezegde (en tevens zelfverklaarde) intellectueel nog steeds dat hij met het kartel iets gaat bereiken.
Als hij voor het VB had gekozen was hij waarschijnlijk een toffe gozer geweest ! Laat die man toch gewoon zelf uitmaken wat het beste bij hem past zoals ieder van ons dat ook gedaan heeft.
El Guapo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 17:37   #9
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lao Tzu Bekijk bericht
Daar gaan we weer. Mag ik je er attent op maken dat Jambon zijn politieke keuze zelf bepaalt? Indien hij had gekozen voor het VB, zou je hem dan ook verketterd hebben? De vraag stellen is ze beantwoorden. En voor je me anti-VB gevoelens toeschrijft wil ik je meegeven dat ik pleit voor éénheid tussen alle Vlaams-nationalisten, tot welke partij ze ook behoren.

Citaat:
Heb je een persoonlijk onderzoek gedaan naar de intellectuele capaciteiten van die man? Sinds wanneer bepaal jij of iemand ja dan neen over de bekwaamheid beschikt aan politiek te doen? Is een klein beetje objectiviteit te veel gevraagd vooraleer je iemand hypocriet noemt? Jongens toch.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 18:00   #10
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Ondanks er bekwame mensen zijn bij NVA kan ik toch moeilijk voor hen stemmen zolang ze met CDen V het bed delen. Leterme heeft vandaag nog zijn prioriteiten gesteld. Er zit weinig Vlaams in en aan de koning's macht mag niet geraakt worden. Blaas het kartel op en NVA heeft mijn stem.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 18:09   #11
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ondanks er bekwame mensen zijn bij NVA kan ik toch moeilijk voor hen stemmen zolang ze met CDen V het bed delen. Leterme heeft vandaag nog zijn prioriteiten gesteld. Er zit weinig Vlaams in en aan de koning's macht mag niet geraakt worden. Blaas het kartel op en NVA heeft mijn stem.
Dat is een redelijk standpunt dat tevens houdt snijdt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 19:10   #12
ilfalco
Minister-President

Standaard

Als ze het kartel opblazen dan zijn het nog steeds dezelfde onbetrouwbrae kopstukken die de dienst uitmaken. Dezelfde dewever die morel voor hoer en het Vb electoraat voor mesthoop uitscheldt.

Dezelfde bourgois die zei " we wisten goed dat b-h-v niet gesplits ging worden... maar onze achterban verwachtte zo een belofte".

Dezelfde Dewever die riep" nooit met de spa"... en dat werd dan overal met de SPA.

Dezelfde Borugoris die zei" wij zijn tegen het cordon" en dan de PVDA verkoos boven een partij met wie ze qua programma het meest gemeen hebben. En bovendien sluiten ze iedereen uit die nog maar praat met het VB.

Dezelfde Dewever die de ene dag zegt nooit met de vLD gesprekken had inzake een kartel . En een dag later al toegeeft dat er zelfs al een beginselverklaring was met de VLD.

Dezelfde Dewever die zei dat als we zelf niet mogen bepalen wie er lid wordt van onze partij dan heeft het geen zin meer... en vervolgens plat op de buik ging voor de tsjeven.

@ longhorn: Het is niet omdat het kartel er plots niet meer is dat die deja-VU figuren dan plots betrouwbaarder zijn. Ze vormden ei zo na een kartel met de VLD in haar meest paarse dagen.

Dus ik vind uw stelling eerlijk gezegd vri vreemd. Het is niet de cdenv die haar kiezers bedriegt of die niet rechtlijnig is. De cdenv is immers geen vlaams-nationale partij en in weze de meest royalistische partij die er is.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 19:19   #13
El Guapo
Burger

El Guapo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Als ze het kartel opblazen dan zijn het nog steeds dezelfde onbetrouwbrae kopstukken die de dienst uitmaken. Dezelfde dewever die morel voor hoer en het Vb electoraat voor mesthoop uitscheldt.

Dezelfde bourgois die zei " we wisten goed dat b-h-v niet gesplits ging worden... maar onze achterban verwachtte zo een belofte".

Dezelfde Dewever die riep" nooit met de spa"... en dat werd dan overal met de SPA.

Dezelfde Borugoris die zei" wij zijn tegen het cordon" en dan de PVDA verkoos boven een partij met wie ze qua programma het meest gemeen hebben. En bovendien sluiten ze iedereen uit die nog maar praat met het VB.

Dezelfde Dewever die de ene dag zegt nooit met de vLD gesprekken had inzake een kartel . En een dag later al toegeeft dat er zelfs al een beginselverklaring was met de VLD.

Dezelfde Dewever die zei dat als we zelf niet mogen bepalen wie er lid wordt van onze partij dan heeft het geen zin meer... en vervolgens plat op de buik ging voor de tsjeven.

@ longhorn: Het is niet omdat het kartel er plots niet meer is dat die deja-VU figuren dan plots betrouwbaarder zijn. Ze vormden ei zo na een kartel met de VLD in haar meest paarse dagen.

Dus ik vind uw stelling eerlijk gezegd vri vreemd. Het is niet de cdenv die haar kiezers bedriegt of die niet rechtlijnig is. De cdenv is immers geen vlaams-nationale partij en in weze de meest royalistische partij die er is.
Ik dacht toch dat NVA en VLD in Hoboken hun VETO hebben uitgesproken tegen een opname van de PVDA in de coalitie. Wel heeft men er een 13-puntenprogramma van de PVDA aanvaardt. Men heeft dus een minderheidscollege dat in een aantal dossiers de steun van de PVDA nodig zal hebben.
El Guapo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 19:34   #14
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

@ilfalco: Ik heb het ook niet echt voor een Bourgeois. En sedert de komst van een Bruno Valkeniers en het ongetwijfeld verder bestaan van het kartel, is mijn stem vooralsnog veilig voor het VB.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2007, 20:10   #15
ilfalco
Minister-President

Standaard

De partijtop is gewoon een afspiegeling van wat bij de partij leeft. Het opportunisme en het postjesjagen zit er gewoon in. Los van het vreemdelingenprobleem zit ik maatschappelijk allicht dichter bij de n-va dan bij wie ook . Maar ze zijn op de kernpunten die ik belangrijk vind totaal onbetrouwbaar. Ik vind dewever trouwens nog een stuk walgelijker. Zoals coveleirs al zei :" dewever is het toppunt van machiavelisme ".Vraag dat maar aan dedecker.
Dewever is iemand die zijn woorden sneller draait dan zijn schaduw.

Valkeniers is OK. Maar vanhecke , annemans , FDW , morel etc zijn mijns inziens veel charismatischer en beter in het debat.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 10:39   #16
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
idem
Oud 17 maart 2007, 10:53   #17
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
Welk signaal?
Uhu, dat jij zoiets niet begrijpt, verbaast me eigenlijk niet.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2007, 13:09   #18
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd: ik denk dat dit na de verkiezingen er wel zal inzitten, tenzij er natuurlijk toch een mooie appel uit de kast komt vallen dan.
Oud 17 maart 2007, 16:53   #19
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Eerlijk gezegd: ik denk dat dit na de verkiezingen er wel zal inzitten, tenzij er natuurlijk toch een mooie appel uit de kast komt vallen dan.
Eerste de stemmen leveren en dan bedankt voor de bewezen diensten.
Mooie vooruitzichten!
Oud 17 maart 2007, 16:57   #20
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
De partijtop is gewoon een afspiegeling van wat bij de partij leeft. Het opportunisme en het postjesjagen zit er gewoon in. Los van het vreemdelingenprobleem zit ik maatschappelijk allicht dichter bij de n-va dan bij wie ook . Maar ze zijn op de kernpunten die ik belangrijk vind totaal onbetrouwbaar. Ik vind dewever trouwens nog een stuk walgelijker. Zoals coveleirs al zei :" dewever is het toppunt van machiavelisme ".Vraag dat maar aan dedecker.
Dewever is iemand die zijn woorden sneller draait dan zijn schaduw.

Valkeniers is OK. Maar vanhecke , annemans , FDW , morel etc zijn mijns inziens veel charismatischer en beter in het debat.
Valkeniers heeft dan weer veel kontakten het de Antwerpse haven en met de brede samenleving buiten de partij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be