Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2007, 08:37   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard onze schoolgaande jeugd en (het gebrek aan) kennis

Voor niet-ingewijden onder ons is dit probleem misschien weinig of zelfs niet bekend, maar voor leraars (zoals ik) is het dagelijkse schering en inslag: toenemende hiaten in de basiskennis van onze schoolgaande jeugd. Dit is een enorm probleem aan het worden in onze maatschappij, helaas staan nog steeds te weinig beleidsmakers en politici hier bij stil. Eén grote schuldige kan niet onmiddellijk worden aangewezen, maar het is duidelijk dat de slinger in het onderwijs te ver is doorgeslagen naar het ontwikkelen van vaardigheden i.p.v. het opdoen van noodzakelijke basiskennis.

In het secundair
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 08:40   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Studeren ze nog ni genoeg misschien?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 08:46   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Voor niet-ingewijden onder ons is dit probleem misschien weinig of zelfs niet bekend, maar voor leraars (zoals ik) is het dagelijkse schering en inslag: toenemende hiaten in de basiskennis van onze schoolgaande jeugd. Dit is een enorm probleem aan het worden in onze maatschappij, helaas staan nog steeds te weinig beleidsmakers en politici hier bij stil. Eén grote schuldige kan niet onmiddellijk worden aangewezen, maar het is duidelijk dat de slinger in het onderwijs te ver is doorgeslagen naar het ontwikkelen van vaardigheden i.p.v. het opdoen van noodzakelijke basiskennis.

In het secundair
Ik heb het idee dat jij les geeft in BSO of praktische TSO.
In het ASO en theoretischeTSO richtingen is het zuiver Basiskennis zonder enige vaardigheid.
Maar de grote schuldige moet hier niet enkel in de scholen en bij de politci gezocht worden.
Ook de ouders en bedrijven zijn hier aan schuldig.
Ouders hebben steeds minder tijd voor hun kids en zij steeds meer bezig met zichzelf.
Ook is er steeds minder intresse van de ouders in de basiskennis en dit leid tot een vermindering van basiskennis voor de kinderen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 09:04   #4
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Gelukkig, dan moeten ze minder studeren.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 09:21   #5
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Jammer, ik had een nog veel langere post met vele argumenten, maar door een foutje is mijn bericht hier dus niet volledig gepost. Er is maar een klein deeltje op het forum verschenen. Ik zie echter dat ik op luttele tijd reeds enkele reacties losweek. Om op mijn eerste rechtstreekse respondent zijn bemerking te antwoorden: ik geef wel degelijk de helft van mijn lesuren les in ASO-richtingen, hogere graad, dus niet alleen in BSO/TSO zoals u suggereert.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 09:23   #6
Martini
Burger

Martini's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat Jantje een punt heeft. Al te vaak begint en eindigt het leerproces met de schoolbel. Ouders schijnen soms te denken dat zij geen verantwoordelijkheid hebben wat betreft de opvoeding of leergierigheid van hun kind, dat dat uitsluitend dingen voor tijdens de schooluren zijn.

Ook moderne manieren van les geven slaan soms de bal mis. In de lagere school neemt men het soms niet nauw meer met spelfouten, ervan uitgaande dat het belangrijker is dat de inhoud gecommuniceerd werd. Maar zo krijg je wel kinderen die uiteindelijk niet deftig kunnen schrijven, iets wat ze voor latere studies waarschijnlijk toch zullen moeten kunnen. En door het gechat met MSN en SMS en breezah-taal wordt het er echt niet beter op.

School is ook te saai natuurlijk, vergeleken met het instant entertainment van televisie en internet. De gedachten zijn meer daar dan bij de les, waarschijnlijk.

En hoe gemotiveerd zijn leraars nog om echt de kinderen iets bij te brengen? In sommige scholen mogen ze al blij zijn als ze de kinderen wat in toom hebben kunnen houden.

"I got my AD/HD from HD-TV" - wie weet is er nog iets van waar ook.

Wat de nadruk op het ontwikkelen van vaardigheden betreft, dit is inderdaad wellicht vooral in technische scholen zo. Ik heb nog geen ASO leerlingen daarover klagen, en ik weet ook niet in welke vakken ASO leerlingen die technische vaardigheden dan zouden moeten ontwikkelen.

Great minds discuss ideas. Average minds ruminate over events. Small minds talk about people.
Martini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 09:40   #7
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

@ freespirit

Als ouder zie ik dat het al vaak serieus misloopt in het lager onderwijs. Hoe wil je dan dat die kinderen enige vorm van bagage/motivatie meehebben in het middelbaar ?
Als ik vergelijk wat ik kon in het 5de leerjaar, stonden wij al een stuk verder dan mijn oudste zoon die nu in het 5de leerjaar zit.
Hij is overgeschakeld eind februari van school naar een andere school, de leerkracht zei me dat hij echt 4 maand achterstaat aan leerstof...terwijl het om een zelfde leerjaar gaat enkel in een andere school...Dan vraag ik me af, wat ze op die vorige school deden !! Of wat daar van terecht komt als die kinderen uit het 6de naar het middelbaar gestuurd worden.

Het probleem ligt idd voor een stuk bij de ouders, teveel PC en TV om ze kalm te houden en wegens tijdsgebrek. Maar ik durf ook het onderwijs zelf aan te klagen. Ze maken het de kinderen niet makkelijk, ze leggen de lat vaak veel te hoog. En daarbij vergeten ze maar al te vaak dat ze nog steeds met kinderen bezig zijn.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 09:41   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Probeer als leraar maar eens een strakke lijn te trekken.
Binnen de korste keren staat de directie je uit te kafferen, omdat ze klachten krijgen van de ouders. Of oudere broers.

Zeker binnen de misbruikte richtingen in de middelbare praktijkontwikkeling. Technisch is voor de luie slimmen(A2), beroeps voor de luie dommen(A4).

Ikzelf wil nog niet eens leraar worden. Ik haat domheid en ongerichte luiheid.
Oud 21 maart 2007, 10:16   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb zelf een dochter die thuisstudie doet, ze loopt nu op alle vlakken voor op haar schoolgaande leeftijdgenoten, met uitzondering op het uitgaan.
Zij houd zich liever bezig met andere zaken dan in café zitten.

En ik denk dat daar ook een groot probleem zit.
Jongeren die op hun 14 niet regelmatig op café gaan, worden bestempeld als asociaal.
Jongeren die zich bezig houden met denk en onderzoek werk, worden vaak bestempeld als blokbeesten en strevers.

En binnen het ASO schakeld men in de tweed en de derde graad idd ook over op richtingskennis.

Vaak maak ik het mee, dat de jongeren zelfs niet meer weten waar hun eten vandaan komt en hoe het gekweekt word. Dit vooral bij jongeren uit de grootsteden.

Het is idd dus een groot probleem, want het gebrek aan basiskennis heeft een grote weerslag op het latere gedrag binnen de maatschappij.

Maar dit is echt geen nieuw probleem hoor. Het is steeds groeiend met de economische groei.
Oud 21 maart 2007, 10:39   #10
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Lao Tzu's schermafbeelding

Standaard

Al iemand gedacht aan het aantal allochtone medeleerlingen waardoor de leerachterstand van de héle klas gigantisch is? Of is dat niet politiek correct genoeg misschien?
Oud 21 maart 2007, 11:07   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lao Tzu Bekijk bericht
Al iemand gedacht aan het aantal allochtone medeleerlingen waardoor de leerachterstand van de héle klas gigantisch is? Of is dat niet politiek correct genoeg misschien?

Het gebrek aan basiskennis staat daar los van, want ook in scholen zonder allochtone leerlingen is dit een verschijnsel.
Aan wie ligt het in die scholen?
Oud 21 maart 2007, 11:15   #12
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het gebrek aan basiskennis staat daar los van, want ook in scholen zonder allochtone leerlingen is dit een verschijnsel.
Aan wie ligt het in die scholen?
Aan de gedachte dat er misschien allochtonen rond de school lopen
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 11:18   #13
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Om het even NIET over het feit te hebben dat het weer de schuld van de allochtonen is:

Het moeilijkste lijkt me het motiveren van de leerlingen. Hoe kan je leerlingen warm maken voor een bepaald vak zoals geschiedenis,...

En hoe kan je zorgen dat die interessen ook na de schoolse uren bestaat? Honger naar kennis is tegenwoordig nog meer dan vroeger een teken van "nerds".
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 11:19   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
In sommige gemeentes wonen bijna geen allochtonen.
Dus ze kunnen niet rond die scholen hangen.
Oud 21 maart 2007, 11:23   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om het even NIET over het feit te hebben dat het weer de schuld van de allochtonen is:

Het moeilijkste lijkt me het motiveren van de leerlingen. Hoe kan je leerlingen warm maken voor een bepaald vak zoals geschiedenis,...

En hoe kan je zorgen dat die interessen ook na de schoolse uren bestaat? Honger naar kennis is tegenwoordig nog meer dan vroeger een teken van "nerds".
Daar haal je het grote probleem aan "NERDS" de bestempeling van mensen die niet passen in onze platte consumtiemaatschappij.

Leergierig zijn en interessen hebben voor andere zaken dan auto's, pc's en andere mode producten is als het ware verboden als je er nog bij wil horen.
Oud 21 maart 2007, 11:28   #16
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lao Tzu Bekijk bericht
Dat is dan ook de reden waarom mijn oudste 5 maand leerachterstand heeft (in leerstof). Op zijn vorige school zaten er 2 autochtoonse kindjes in de klas, waarvan hij er één was. Van de andere 22 waren er 4 die Nederlands verstonden en vloeiend spraken. Op de hele school waren er een 20-tal die thuis Nederlands spraken. Dit ligt niet aan de leerkrachten, wel aan de regering die niet genoeg vrijmaakt voor extra leerkrachten, zodat ze met kleinere klasjes kunnen werken.
Maar als ze thuis geen Nederlands verstaan/spreken/schrijven, wordt het al een serieus probleem naar de school toe.
Oud 21 maart 2007, 11:30   #17
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ligt gewoon voor een groot stuk aan de kinderen zelf. Mentaliteit is niet meer te vergelijken tgo vroeger, hoe je dat ook draait of keert.
En voor een stuk aan ouders die geen of te weinig tijd nog willen maken voor hun kinderen.

Laatst gewijzigd door Duupje : 21 maart 2007 om 11:32.
Oud 21 maart 2007, 11:36   #18
Lao Tzu
Provinciaal Gedeputeerde

Lao Tzu's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er terug meer maatschappelijke zelfdicipline moet komen. Beginnend bij de ouders die dat dan automatisch doorgeven aan hun kinderen. En dit is op heel veel punten van toepassing, niet enkel op gebied van onderwijs.
Oud 21 maart 2007, 11:38   #19
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik heb zelf een dochter die thuisstudie doet, ze loopt nu op alle vlakken voor op haar schoolgaande leeftijdgenoten, met uitzondering op het uitgaan.
Zij houd zich liever bezig met andere zaken dan in café zitten.

En ik denk dat daar ook een groot probleem zit.
Jongeren die op hun 14 niet regelmatig op café gaan, worden bestempeld als asociaal.
Jongeren die zich bezig houden met denk en onderzoek werk, worden vaak bestempeld als blokbeesten en strevers.
Waar we zeker geen nood aan hebben is aan mensen die alleen maar kennis opdoen uit boeken, weinig in situaties geworpen worden waarin ze met een grote diversiteit aan medemensen moeten leren omgaan en geen flauw benul hebben wat er leeft in de wereld (en dus vooral oog hebben voor 'dode' stof). Ik beklaag je dochter. Onderwijs moet meer zijn dan kennisoverdracht. Het moet vooral realistisch voorbereiden op zelfstandig, kritisch, maar ook empathisch mee-leven in de samenleving. Dat bereik je niet door kinderen fysiek en intellectueel af te zonderen van hun leeftijdsgenoten.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 11:43   #20
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

wat de factoren ook mogen zijn we mogen niet vergeten dat onze enige grondstof onze grijze stof is. Ik weet dat het een cliché is maar als we verder zakken komen we in Waalse situaties terecht.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be