Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2007, 04:56   #1
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard Begroting sluit af met gewenst overschot

De begroting sluit dit jaar zoals voorzien af met een overschot van 0,3 procent van het BBP. Dat staat gelijk met 900 miljoen euro. Volgens minister van Begroting Freya Van den Bossche gaat het om een serieuze en voorzichtige oefening. Ondanks de optimistische groeiprognoses van een reeks instellingen blijft de regering bij haar oorspronkelijke raming van 2,2 procent economische groei. Dat is het resultaat van de begrotingscontrole die de ministerraad afrondde.

Zoals gewoonlijk kende de regering een reeks meevallers en tegenvallers. Grootste meevaller is de opbrengst van de vennootschapsbelasting, die 300 miljoen meer oplevert dan begroot in oktober vorig jaar. De personenbelasting brengt daarentegen minder op, wat te maken heeft met de belastinghervorming die de vorige regering inzette. Globaal gezien stegen de fiscale ontvangsten licht. De transfers naar de deelstaten kosten de federale overheid dit jaar 23 miljoen euro extra.

Belasting op arbeid

Van den Bossche wees er op dat de verschuiving van arbeidslasten naar andere vormen van belasting structurele vormen begint aan te nemen. Het aandeel van heffingen op arbeid daalde sinds 1999 van 26,7 naar 25,3 procent van het BBP. Tegen eind dit jaar moet dat 25,1 procent zijn.

Met de milieumaatregelen die de regering nam, schuift het accent steeds meer op richting heffingen op milieuvervuiling. Dat moet de komende jaren nog meer gebeuren, benadrukte ook de eerste minister. De strijd tegen de fiscale fraude moet 95 miljoen euro opleveren. Tweederde van het pakket zijn nieuwe maatregelen.

Verpakkingstaks

Zoals verwacht voert de regering vanaf 1 juli een taks in op wegwerpverpakkingen. Daarnaast moduleert ze vanaf 2008 de fiscale aftrekbaarheid op de aankoop van wagens volgens de CO2-uitstoot, gaande van 60 tot 90 procent. De korting op de aankoop van milieuvriendelijke wagens blijft bestaan, maar wordt voortaan meteen en niet pas na 2 jaar verrekend. Hetzelfde geldt voor wagens met een roetfilter.

Belastingsvermindering

Om energiezuinig (ver)bouwen te stimuleren, komt er een hogere belastingvermindering voor zonnepanelen en voor de bouw van passiefhuizen. De regering nam daarnaast nog een aantal sociale maatregelen, zoals de verhoging van de kinderbijslag met 20 euro per kind voor alleenstaande ouders en het invoeren van 10 dagen betaald pleegzorgverlof.

Werkloosheid

De primaire uitgaven dalen licht, de rentelasten stijgen met 131 miljoen euro. De schuldenberg daalt van 87,5 in 2006 naar 83,9 procent dit jaar. Positief is ook de situatie van de sociale zekerheid. Zowel het stelsel van de werknemers als dat voor de zelfstandigen doen het goed. Dat heeft vooral te maken met de beperking van de uitgaven in de gezondheidszorg. Het stelsel van de werknemers heeft een overschot van 368 miljoen euro, dat voor de zelfstandigen 104 miljoen euro. In het Zilverzorgfonds zal dit jaar 309 miljoen euro zitten.

Tot slot heeft ook de daling van de werkloosheid een gunstig effect op de sociale zekerheid, aangezien minder uitkeringen dienen te worden betaald. De werkloosheidsuitkeringen vallen volgens de RVA 138 miljoen euro lager uit dan eerst begroot.

Premier Verhofstadt (Open Vld) had het over een conclaaf dat kan samengevat worden als voorzichtig en vooruitziend. (belga/dm)
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 05:22   #2
born2bewild
Banneling

Standaard

ben jij het , noel?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 08:44   #3
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Dus een extra belastingsvermindering voor de rijke stinkers met zonnepanelen op hun villa's, moet de gewone Vlaming (die bv op een apparatementje woont, of het geld niet heeft voor zo'n panelen) sussen?

En dat van de vermijdbare verpakkingen... wie heeft daar het meest aan denk je? Rijken met een koele altijd-werkende-frigo, een heel set aan tupperware? Of de sukkelaars bij wie een goeie frigo al een luxe is?

Maar kortom, dit hadden we kunnen verwachten van de VLD & SP-A.
Oud 19 maart 2007, 09:05   #4
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
De begroting sluit dit jaar zoals voorzien af met een overschot van 0,3 procent van het BBP. Dat staat gelijk met 900 miljoen euro. Volgens minister van Begroting Freya Van den Bossche gaat het om een serieuze en voorzichtige oefening.
http://statbel.fgov.be/figures/d45_nl.asp

1999: -1,6%
2000: -0,4%
2001: -0,8%
2002: -0,2%
2003: +0,4% (kijk eens aan!! Een overschot!!!!!!! Slangen, spring er op jong!)
2004: -0,3%
2005: een tekort van 24.204.000.000 €
2006: tekort van 28.153.100.000 €
2007: voorlopig (!) tekort van 30.921.900.000€

Wat moet je dan doen met de bewering dat er al 8 jaar op rij een begroting in evenwicht is ingevoerd?

Oud 19 maart 2007, 09:12   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
http://statbel.fgov.be/figures/d45_nl.asp

1999: -1,6%
2000: -0,4%
2001: -0,8%
2002: -0,2%
2003: +0,4% (kijk eens aan!! Een overschot!!!!!!! Slangen, spring er op jong!)
2004: -0,3%
2005: een tekort van 24.204.000.000 €
2006: tekort van 28.153.100.000 €
2007: voorlopig (!) tekort van 30.921.900.000€

Wat moet je dan doen met de bewering dat er al 8 jaar op rij een begroting in evenwicht is ingevoerd?

Je vergeet er wel bij te schrijven dat we voor dat begrotingsoverschot wel een extra huurlast hebben gekregen, voor 30 jaar dus.

En de regering een pak andere lasten en schulden heeft overgenomen om aan de centen van bepaalde rendabele instellingen te kunnen, om haar overschot te bekomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 09:30   #6
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Deze regering is er een van leugens en is een meester in het manipuleren van cijfertjes.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 10:00   #7
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht

Belastingsvermindering

Om energiezuinig (ver)bouwen te stimuleren, komt er een hogere belastingvermindering voor zonnepanelen en voor de bouw van passiefhuizen. De regering nam daarnaast nog een aantal sociale maatregelen, zoals de verhoging van de kinderbijslag met 20 euro per kind voor alleenstaande ouders en het invoeren van 10 dagen betaald pleegzorgverlof.
Per toeval zoek ik nu ook al jaren zonnepanelen op m'n dak te zetten (plaats genoeg en waarom m'n steentje niet bijdragen denk ik dan).. nu het enige waarop ik stoot is onbegrip en een NON als ik subsidies vraag.
Ten eerste de Vlaamse Overheid heeft de subsidies voor zonnepanelen al afgebouiwd VOOR 1 januari 2006 .. dus daar valt geen beroep meer op te doen, die verwijzen je door naar je gemeentebestuur ... maar ook daar kreeg ik te horen dat er geen subsidiering was voor zonnepanelen (dank u Freddy Willockx om zo milieuminded te zijn) ... en nu gaan ze 3400 euro belastingsvoordeel geven ... ben benieuwd wat het gaat geven

Trouwens hier wil ik wel es naar informeren : http://sites.spirit.be/spirit1/faces...ervanbellingen

Laatst gewijzigd door Bierke : 19 maart 2007 om 10:02.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 10:59   #8
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Per toeval zoek ik nu ook al jaren zonnepanelen op m'n dak te zetten (plaats genoeg en waarom m'n steentje niet bijdragen denk ik dan).. nu het enige waarop ik stoot is onbegrip en een NON als ik subsidies vraag.
Ten eerste de Vlaamse Overheid heeft de subsidies voor zonnepanelen al afgebouiwd VOOR 1 januari 2006 .. dus daar valt geen beroep meer op te doen, die verwijzen je door naar je gemeentebestuur ... maar ook daar kreeg ik te horen dat er geen subsidiering was voor zonnepanelen (dank u Freddy Willockx om zo milieuminded te zijn) ... en nu gaan ze 3400 euro belastingsvoordeel geven ... ben benieuwd wat het gaat geven

Trouwens hier wil ik wel es naar informeren : http://sites.spirit.be/spirit1/faces...ervanbellingen
Ik zie ze her en der toch opduiken op gewone woningen.
Oud 19 maart 2007, 11:03   #9
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Dus een extra belastingsvermindering voor de rijke stinkers met zonnepanelen op hun villa's, moet de gewone Vlaming (die bv op een apparatementje woont, of het geld niet heeft voor zo'n panelen) sussen?

En dat van de vermijdbare verpakkingen... wie heeft daar het meest aan denk je? Rijken met een koele altijd-werkende-frigo, een heel set aan tupperware? Of de sukkelaars bij wie een goeie frigo al een luxe is?

Maar kortom, dit hadden we kunnen verwachten van de VLD & SP-A.
Raven, heb jij enig idee hoe ik mijn bokes kan inpakken zonder taks te betalen... ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 11:59   #10
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Raven, heb jij enig idee hoe ik mijn bokes kan inpakken zonder taks te betalen... ?
in jezelf?
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 12:36   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
's morgends thuis opeten voor het licht wordt ... en niks eten of drinken in den dag

alle dagen ramadan
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 12:38   #12
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Antifraudemaatregelen zorgen verder voor 90 miljoen euro extra.

dat mag de regering mij nu eens uitleggen zie ...

volgend jaar gaan ze dus 90 miljoen euro extra halen uit antifraude, ... dat doen ze dus nu nog niet ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 12:49   #13
Confucius
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat mag de regering mij nu eens uitleggen zie ...

volgend jaar gaan ze dus 90 miljoen euro extra halen uit antifraude, ... dat doen ze dus nu nog niet ...

Ik denk dat ze de fraude en corruptie binnen de PS gaan aanpakken in Charleroi en in Luik. Waarschijnlijk gaan ze ver boven die 90 miljoen uitkomen.
Oud 19 maart 2007, 13:09   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Ja maar het is toch een redelijk dure installatie, want ge moet een dubbele installatie zetten,

Uw zonnepanelen zijn immers slechts geschikt voor bijverwarming (in geval van panelen die water opwarmen) (of extra electriciteit in geval van electriciteits opwekende panelen)

in geval van waterverwarming hebde een pomp nodig om uw water door uw circuit te pompen, nen extra opslagtank/boiler om uw verwarmd water bij te houden, of een systeem dat beide circuits in mekaar kunnen lopen etc... kortom flink wat geld aan kranen, extra leiding een pomp etc...

uw subsidiegeld zal rap op zijn vrees ik. Zeker als ge het laat plaatsen door iemand en zo'n installaties zijn nu eenmaal nie voor de doorsnee doe het zelver.

De technologie op zich is natuurlijk proper en werkt ook, maar in den belziek hebde al nie fantastisch veel zon, ge zult dus af en toe moeten bijverwarmen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 13:10   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

invriezen in nen blok ijs, en tegen dat het middag is, is dien blok ijs gesmolten hé ?

uw bookes gaan wel wa wak zijn, maar dan verteren ze beter,
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 13:23   #16
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een brooddoos, tegenwoordig bestaan er zelfs met een tekening van kabouter Plop.

Coekie
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 14:49   #17
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
In een brooddoos, tegenwoordig bestaan er zelfs met een tekening van kabouter Plop.

Coekie

een houten of een............. plastieken brooddoos ??
Oud 19 maart 2007, 15:11   #18
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meteen 's morgens in je mond stoppen en pas 's middags doorslikken?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2007, 15:34   #19
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht

'k heb ne mail naar Wouter Van Bellingen gestuurd, om te vragen hoe ik aan z'n idee kan participeren.. wie weet komt het ooit nog eens op m'n dak
Oud 19 maart 2007, 15:36   #20
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja maar het is toch een redelijk dure installatie, want ge moet een dubbele installatie zetten,

Uw zonnepanelen zijn immers slechts geschikt voor bijverwarming (in geval van panelen die water opwarmen) (of extra electriciteit in geval van electriciteits opwekende panelen)

in geval van waterverwarming hebde een pomp nodig om uw water door uw circuit te pompen, nen extra opslagtank/boiler om uw verwarmd water bij te houden, of een systeem dat beide circuits in mekaar kunnen lopen etc... kortom flink wat geld aan kranen, extra leiding een pomp etc...

uw subsidiegeld zal rap op zijn vrees ik. Zeker als ge het laat plaatsen door iemand en zo'n installaties zijn nu eenmaal nie voor de doorsnee doe het zelver.

De technologie op zich is natuurlijk proper en werkt ook, maar in den belziek hebde al nie fantastisch veel zon, ge zult dus af en toe moeten bijverwarmen.
Nu 2600 euro is toch al een grote hulp, toch?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be