![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Persbericht
11 december 2002 Allochtone verenigingen leggen Dewael Charter voor Op 5 december kondigde Vlaams Minister-President Dewael in het Vlaams Parlement aan dat hij binnenkort een dialoog zou hebben met het Forum van Etnisch-Culturele Minderheden. Dit gesprek vindt plaats op vrijdag 13 december. De allochtone verenigingen hebben alvast hun agenda klaar. Ze willen het vooreerst hebben over de problemen die hen het meest nauw aan het hart liggen, onderwijs en tewerkstelling voorop, maar ook de discussie rond inburgering. Daarnaast willen ze het belang van een structurele dialoog benadrukken, en dieper ingaan op de plaats van het allochtone middenveld daarin. Het Minderhedenforum legt de Minister-President een voorstel van Charter voor: “De discussies rond de plaats van etnisch-culturele minderheden in de samenleving worden de laatste jaren steeds scherper gevoerd, met als resultaat ontevredenheid en toenemende polarisering bij alle betrokken groepen. Hierbij rijzen aan beide zijden twijfels rond een aantal beginselen, die in feite evident zijn maar dit niet meer lijken. De bedoeling van dit Charter is deze te bevestigen, ter verduidelijking voor alle partijen.” Bedoeling is dat de Vlaamse Regering en vertegenwoordigers van het allochtone middenveld het Charter tekenen, en daar dan ook kunnen op aangesproken worden. De integrale tekst staat hieronder. -------------------------------------------------------------------------------- Charter:
Derhalve bevestigen wij, vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid,
Derhalve bevestigen wij, vertegenwoordigers van het allochtone middenveld,
![]() Forum van Etnisch-Culturele Minderheden vzw Gallaitstraat 76/2 – 1030 Brussel • Tel: 02/245.88.30 • Fax: 02/245.58.32 www.minderhedenforum.be • [email protected] ![]() Note: ook amarcord vzw, Georgisch Sociaal-Cultureel Centrum uit Antwerpen is medeondertekenaar van dit charter.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een gelijkaardige vorm van aanpak zou misschien kunnen zijn:
Wij bevestigen dat mensen met een buitenlandse afkomst BINNEN DE GRENZEN VAN HET MOGELIJKE volwaardige burgers zijn van deze maatschappij met alle rechten en plichten die daaraan verbonden zijn. Wij bevestigen dat mensen met een buitenlandse afkomst BINNEN DE GRENZEN VAN HET MOGELIJKE een even grote economische, politieke, sociale en culturele bijdrage leveren aan de rijkdom van deze samenleving. Wij erkennen dat mensen met een buitenlandse afkomst BINNEN DE GRENZEN VAN HET MOGELIJKE even veel of even weinig als andere burgers in staat zijn zelfstandig keuzes te maken en beslissingen te nemen in hun eigen belang, het belang van hun familie en omgeving en van de samenleving. Wij bevestigen dat mensen met een buitenlandse afkomst BINNEN DE GRENZEN VAN HET MOGELIJKE even veel als andere burgers verlangen naar en recht hebben op onderwijs, tewerkstelling, huisvesting, zinvolle vrijetijdsbesteding, een veilige leefomgeving enzovoort. Wij bevestigen dat de democratische principes en vrijheden BINNEN DE GRENZEN VAN HET MOGELIJKE evenzeer van toepassing zijn voor mensen met een buitenlandse afkomst. Wij bevestigen dat de Vlaamse overheid representatief dient te zijn BINNEN DE GRENZEN VAN HET MOGELIJKE voor de hele samenleving inclusief alle minderheidsgroepen daarin, en een verantwoordelijkheid heeft ten aanzien van de hele samenleving inclusief alle minderheidsgroepen daarin. Derhalve bevestigen wij, vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid, dat wij mensen met een buitenlandse afkomst BINNEN DE GRENZEN VAN HET MOGELIJKE ernstig nemen als gesprekspartner, en een structurele dialoog willen aangaan als evenwaardige partners. dat wij voor gezamenlijke problemen of vraagstukken in overleg met de betrokkenen naar gezamenlijke oplossingen zullen zoeken en deze zullen toepassen BINNEN DE GRENZEN VAN HET MOGELIJKE . Derhalve bevestigen wij, vertegenwoordigers van het allochtone middenveld, dat wij bereid zijn een structurele dialoog zonder taboes aan te gaan met vertegenwoordigers van de Vlaamse en andere overheden. dat wij bereid zijn gezamenlijk te zoeken naar een oplossing voor gezamenlijke problemen of vraagstukken, en deze zullen helpen toepassen. ______________________ De dominante cultuur heeft volgens mij het recht om haar "GRENZEN VAN HET MOGELIJKE" eerder af te bakenen, dan mensen die naar hier gekomen zijn omdat ze het hier beter vonden! -------------------------- Heel dit charter laat me gewoon doorvoelen hoe de allochtone gemeenschap staat ten opzichte van onze dominante cultuur! ZIJ zullen zich aanpassen "binnen hun grenzen van het mogelijke", WIJ zouden het gewoon allemaal maar moeten DOEN? Mannekes! met wat zijn we hier bezig? Het zijn ONZE GRENZEN van het mogelijke! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() .
Dank voor deze kleurrijke uiteenzetting, klasse .. Gert |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() [quote="circe"]
De dominante cultuur heeft volgens mij het recht om haar "GRENZEN VAN HET MOGELIJKE" eerder af te bakenen, dan mensen die naar hier gekomen zijn omdat ze het hier beter vonden! [quote] Correctie: "HOOPTEN dat ze het hier beter zouden hebben." Sommigen zijn daar inderdaad in geslaagd maar het overgrote deel heeft het nog steeds erg moeilijk om te integreren, een job te vinden, laat staan te participeren in onze samenleving. Maar wat jij bedoelt, en daarbij zal je wat graag naar het Vlaams Blok standpunt inzake migranten verwijzen, het Blok dat een politiek van afwijzing, uitsluiting en deportatie bedrijft. Zie ook mijn topic "VB-congres, maskers vallen af: ALLE vreemdelingen buiten!" http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=1238 . Of in het beste geval wat jij hier zegt: op onze voorwaarden, waarmee dat 'onze' voor het programma van het Vlaams Blok staat. Gelukkig is dat Blok maar een minderheid (9,9% van de Belgische kiezers) en is hetgeen zij als oplossingen aanreiken onrealistisch, inhumaan en ondemokratisch. Integratie moet van twee kanten komen. Er moet enerzijds de wil tot integreren bij de nieuwkomers bestaan en anderzijds moet de maatschappij de geïntegreerde migranten daadwerkelijk verwelkomen met gelijke rechten en kansen. Zowel in het ene als in het andere schieten beiden te kort. Er bestaan wel een reeks initiatieven en projecten, maar die worden nog te weinig gedragen door zowel een belangrijk deel van de bevolking, noch de overheid, en ook bij veel migranten is nog steeds niet goed doorgedrongen dat integratie geen optie is, maar een plicht! Replieken zoals deze van jou, die enkel de oude koers aanhangen, zo van "laat ze't maar zelf oplossen op eigen kosten en middelen, als't niet genoeg is oprotten dan maar", die koers kennen we al jaren en we weten tot wat dat geleid heeft, nergens dus. Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als ik alles waar ik ooit op "gehoopt" heb zomaar op een bordje zou willen gepresenteerd krijgen, dan behoorde ik waarschijnlijk tot de meest gefrustreerde mensen die er op deze aardkloot rondlopen! En als je niet alles krijgt wat je HOOPT, moet je daar je eigen conclusies uittrekken! Ik HOOP ook dat ik elke week ga winnen met de Lotto! Zal ik dan nu maar eens gaan EISEN dat ik eindelijk win? Citaat:
- Sommigen zijn daar inderdaad in geslaagd! Dat zijn dan degenen die "toevallig" geen "racisten" hebben tegengekomen volgens "The Piano-stelling"? Of zouden dat mensen zijn die gewoon ballen aan hun lijf hebben! maar het overgrote deel heeft het nog steeds erg moeilijk om te integreren Leg eens uit! De immigratiestop werd afgekondig in het jaar des Heeren NEGENTIENHONDERD VIER EN ZEVENTIG! Hoeveel eeuwen zullen die mensen nodig hebben om te integreren? Of is het gewoon zo dat ze niet WILLEN integreren? een job te vinden, laat staan te participeren in onze samenleving Als je niet WIL meewerken, vind je geen job! Participeren in onze samenleving doe je uit eigen WIL! Als dertig jaar knuffelen niet gewerkt heeft, zullen deze mensen NOOIT participeren! Maar mij niet gelaten hoor! Vrijheid blijheid! Maar dan wel ook zélf de gevolgen dragen van je eigen keuzes! Als ik niet WIL auto leren rijden, moet ik ook niet zeuren dat ik met mijn fiets niet op de autostrade mag! Citaat:
Je maakt hier een conclusie die gewoon voortspruit uit een vooroordeel dat tussen JOUW oren zit! En nèt d�*t vooroordeel begint - niet enkel mij - vele mensen de strot uit te komen! Citaat:
Ik behoud me dan ook het recht voor om te ijveren voor de waarden en de normen die we hier hanteren, en als dusdanig voor het BEHOUD van mijn eigen cultuur! Raar toch dat mensen die hier komen binnenvallen dat recht wel mogen opeisen, maar mensen die hier wonen niet? Indien U bij U thuis, mijn beste Piano, uw piano gebruikt om muziek op te spelen, terwijl ik bij mij thuis MIJN piano gebruikt om daar planten in te kweken, vraag ik me toch wel af of je me zou toestaan om: 1. naar jouw huis te verhuizen, vermits ik toch wel graag pianomuziek hoor 2. mijn plantjes meebreng omdat ik mijn eigen cultuur wens te behouden en DUS in jouw instrument mijn plantjes ga voortkweken! Wil je me daarop eens antwoorden? Citaat:
Het cordon sanitair is mijns inziens een complete aanfluiting van de democratische beginselen, vermits ondertussen het Vlaams Blok de derde grootste partij werd. Citaat:
Nou? waar zitten de ONGELIJKE rechten en kansen? - Geen gratis onderwijs voor migranten? - Geen gratis busvervoer voor migranten ouder dan 65? - Geen werkloosheidsuitkering na de "normale" vereisten voor werknemers? - Geen ziektevergoeding voor migranten? U zegt het maar hoor! Citaat:
Indien er initiatieven komen specifiek voor dove mensen, moeten de horenden daar dan met toeters en bellen aan meewerken? Terwijl de dove mensen gewoon onder mekaar zitten gebaren te keuvelen? Grow up! Citaat:
Citaat:
Trouwens, over welke "oude" koers heb je het? Welke partijen waren wèl aan de macht? In een van de vorige zinnen schrijf je: "Gelukkig is dat Blok maar een minderheid (9,9% van de Belgische kiezers) en is hetgeen zij als oplossingen aanreiken onrealistisch, inhumaan en ondemokratisch" Dus nogmaals, over welke partijen heb je het dan? Citaat:
Zij willen mee participeren "BINNEN DE GRENZEN VAN DE MOGELIJKHEID", zoals je gerust kan lezen in de laatste TWEE(?) paragraafjes waarin ze HUN deel van de verantwoordelijkheden wensen aan te duiden! Met andere woorden, mr. piano: ik kom bij jou thuis wonen, JIJ voldoet aan de eerste 10 (12?) paragrafen van dit charter, en "binnen de grenzen van de mogelijkheid" zal ik proberen aan de laatste twee te voldoen! Zoals je weet, behoort het tot mijn cultuur om een piano op te vullen met mijn plantenkweektoestanden! Het valt dus BUITEN de grenzen van mijn mogelijkheid om jouw piano daarvoor niet te gebruiken. Maar niet getreurd hoor! JIJ koopt gewoon een tweede piano hé (voor jouw geldt het "binnen de grenzen van de mogelijkheid" blijkbaar niet! En ik wil trouwens ook in het dubbele bed slapen, vermits het niet binnen de grenzen van mijn mogelijkheden ligt om in een éénpersoonbed te slapen! Citaat:
Die mensen die naar hier zijn komen emigreren hebben gewoon het avontuur aangegaan, en hebben UIT EIGEN INITIATIEF en op EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID de stap in het ongewisse gezet! En jij doet nu net alsof ze niet kunnen dènken? Shame on you! Discriminatie en denigrerend gedachtengoed van het hoogste niveau noem ik dat! Citaat:
Over welke migrantenorganisaties heb je het? De Grieken? De Spanjaarden? De Italianen? De Chinezen? De Indiers? De Zweden? De Engelsen? Al de migranten die in Antwerpen zijn blijven hangen ten tijde van de Red Star line? Als je het over 180 nationaliteiten hebt, moet je ook kleur bekennen! En dan nogmaals: al die 180 verschillende nationaliteiten mogen dan beslissen wat "binnen de grenzen van hun mogelijkheid" ligt, terwijl de Vlaamse staat maar zou moeten zorgen dat aan AL die 180 nationaliteiten hun natje en droogje voorzien wordt zoals ZIJ het wensen? Hier rijdt men rechts! (haha, grappig)! Als een engelsman naar hier komt en het ligt volgens hem niet "binnen de grenzen van zijn mogelijkheid" om rechts te rijden, zullen we hem dan maar links laten rijden? Of zou The Piano zo vriendelijk willen zijn hem ineens een nieuwe "aangepaste" auto te kopen, zodat zijn stuur aan de "goede" kant staat? Je doet maar hoor jongen! |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
|
![]() 'k Vind 't een ongelooflijk arrogant charter, zoals circe al zei kan het niet dat allochtonen "binnen de grenzen van het mogelijke" werken en dat dit niet voor de overheid (of de rest van de samenleving, zoals u wil) telt. Als dit onderscheid al dient gemaakt te worden, moet 't in ieder geval aan de andere kant gedaan worden.
Citaat:
Voor de rest zijn punt 2, 3, 4 & 5 een herhaling van punt 1. Het zo doordrammen op die gelijkheid die al - met uitzondering van de mentaliteit van sommigen - bestaat, is een flagrante belediging voor al 't werk en inspanning dat deze maatschappij al geleverd heeft hieromtrent. En aan die mentaliteit moet aan beide kanten even hard gewerkt worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() xxx
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
"behoudens de bij de wet gestelde uitzonderingen" misschien is het dat wel dat de allochtone verenigingen bedoelden met "BINNEN DE GRENZEN VAN HET MOGELIJKE" ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in de zin van?
Derhalve bevestigen wij, vertegenwoordigers van het allochtone middenveld, dat wij behoudens de bij de wet gestelde uitzonderingen bereid zijn een structurele dialoog zonder taboes aan te gaan met vertegenwoordigers van de Vlaamse en andere overheden. dat wij behoudens de bij de wet gestelde uitzonderingen bereid zijn gezamenlijk te zoeken naar een oplossing voor gezamenlijke problemen of vraagstukken, en deze behoudens de bij de wet gestelde uitzonderingen zullen helpen toepassen. ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet hoe het met jou zit Piano, maar tot op heden werd er altijd over mijn hoofd beslist hoeveel percent belasting ik moet betalen, hoeveel uitkering ik zal ontvangen in geval van (rechtmatige) werkloosheid, hoeveel EN wanneer ik een uitkering kan ontvangen indien MEN besluit dan IK werkonbekwaam ZOU zijn etcetera! Zelfs hoeveel ik zal terugtrekken van een doktersbezoek wordt - geloof het of niet! - OVER mijn hoofd beslist!
Mijn kinderen moeten voldoen aan bepaalde criteria willen ze een bepaalde studierichting kunnen volgen! KUN JE DAAR INKOMEN ZEG? Niemand die aan MIJ iets gevraagd heeft hoor! En daar bovenover moet ik het nog zelf betalen ook! Over mijn hoofd werd namelijk beslist dan ENKEL degenen met een inkomen lager dan het mijne hun kinderen GRATIS kunnen laten inschrijven, en die krijgen dat nog extra studiebeurs bovenop! Aan BIBIKE hier werd daar niets over gevraagd hoor! Misschien komen ze het aan "The Piano" himself in person vragen? Aan mij hebben ze het in elk geval nog nooit gevraagd! ALLES wordt hier boven en over mijn hoofd beslist! Het enige wat ik MAG doen (Belg zijnde) is éénmaal om de zoveel jaar gaan stemmen! EN ZELFS DAN KRIJG IK GEEN GEHOOR! Erg hé! Ik ga eens een charter opstellen om mijn eisen kenbaar te maken, en "binnen MIJN mogelijkheden" zal ik dan EVENTUEEL eens voldoen aan hun eisen! Zijn we OK ZO? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zal ik maar aannemen dat het afzetten van een hoofdoek op een openbare school en/of functie niet binnen "de grenzen van het mogelijke" ligt bij sommige allochtonen?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Vreemdeling
|
![]() Dit charter toont weer eens aan dat de migranten ( en ik wil zeker niet veralgemenen) wel veel rechten willen maar duidelijk zoveel mogelijk plichten van zich af willen schuiven. Ik ben zeker geen Vlaams Blokker, maar het is toch wel stilaan duidelijk aan het worden dat men alles in de schoot wil geworpen krijgen zonder al teveel inspanningen te moeten doen.
Men wil stemrecht maar men wil vooral geen Belg worden. Men wil een goede job, maar studeren dat is wat anders. Men hoopt dat onze ministers de bedrijven quota gaan opleggen. Men wil zich niet integreren, hoofdoeken dragen op school of zelfs binnenkort van school wegblijven en dan hopen dat men op gelijke voet behandeld wordt. T' ergste van al is dat politiekers daar soms nog intrappen ook. Mijn standpunt is duidelijk, we leven in een land waar iedereen de kans heeft om iets te maken van zijn leven. Grijp die kans met beide handen en doe er wat mee. Als je er toch voor kiest om u niet te integreren is dat voor mijn part ok, maar dan moet je daar ook de gevolgen van kunnen dragen en niet om de 5 voet de boel op stelten zetten omdat je niet aan werk geraakt of niet geaccepteerd wordt. You can't have it all. |
![]() |
![]() |