Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Usenet > be.politics
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

be.politics Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep be.politics. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen.

 
 
Discussietools
Oud 29 maart 2007, 19:49   #1
Ghingis Khan
 
Berichten: n/a
Standaard Wegenvignet terug naar af

Wegenvignet terug naar af
Uiteindelijk toch besloten om de reddende sloep van Jean-Marie Dedecker op
te stappen, en zo het onbewoonde eiland in de (overheidsgesubsidiërde)
travestietenshow van Debiel & Infancy te ontvluchten, heeft Vlaams
minister-president - terug zonder lange baard - Yves Leterme besloten om de
opnamestudio's aan de Brusselse Reyerslaan in te wisselen voor het Haagse
'torentje' van zijn Noord-Nederlandse ambtgenoot Jan-Peter Balkenende.
SP.A-voorzitter Johan Vande Lanotte heeft uiteraard uit principe de sloep
van Dedecker geweigerd, en bevindt zich daarom ook nog in Brussel - meer
bepaald aan de Grasmarkt, waar het hoofdkwartier van de anderssocialisten is
gehuisvest. En waar hij zich officieel kandidaat heeft gesteld als
toekomstig premier van dit onzalige Belgenland. De kans is echter groot dat
Vande Lanotte en Leterme binnenkort terug samen op een eenzaam eiland kunnen
zitten, namelijk dat van de
ik-wil-ook-graag-eerste-minister-worden-persoonlijkheden: volgens een
peiling van Le Standaard/De Soir is het immers huidig premier Verhofstadt
die de populairste is in heel het land (en dus niet alleen in Vlaanderen of
Wallonië). Het feit dat Verhofstadt zo'n hoge ogen gooit in Wallonië zegt
natuurlijk veel over het feit dat hij een hondstrouwe lakei van het
PS-establishment is. Vive la Belgique et sa 'société ouverte'!

Maar terug naar Leterme. Deze is dus bij onze Nederlandse landgenoten in Den
Haag hét blijde nieuws gaan verkondigen: als het van Vlaanderen afhangt,
komt er GEEN wegenvignet! Eerder dit jaar hadden populaire media zoals het
dagblad 'De Telegraaf' opgeroepen om de Belgische wegen te mijden, en
autotochten naar het zuiden (bv. Frankrijk en Spanje) via Duitsland te
maken. Een feit is dat het principe van 'de verbruiker betaalt' zeker niet
zo slecht is, maar dat dit systeem - dat vanaf 2009 zou ingaan - weer een
typisch 'compromis �* la belge' is; dus een uiting van ondeugdelijk bestuur.
Het vignet zou iedere weggebruiker - Belg of niet - immers 60 euro kosten,
hoewel de Belgische gebruiker dit bedrag terugbetaald zou krijgen via zijn
of haar wegenbelasting (iets wat voor de Europese Commissie ontoelaatbaar
is, wegens schending van het non-discriminatiebeginsel). Voor de
buitenlander die maar occasioneel in het Beloofde Land van Melk en Honing
komt is dit uiteraard een belachelijk hoge som.

In het Vlaams Parlement wordt Leterme hard aangepakt wegens zijn
Einzelfänger-gedrag in Den Haag. De communicatie is inderdaad zeer
ongelukkig gebeurd (Leterme verklaarde de afschaffing van het vignet in
bijzijn van Balkenende zonder voorafgaand overleg - laat staan akkoord - van
andere regeringspartners), maar als de Commissie-Barosso - het opperste
Sanhedrin van Europa - 'neen' zegt, dan zal het ook 'neen' zijn. En dan
mogen er nog zoveel groene watermeloenen en 'positieve individualisten' zijn
die Leterme slecht bestuur verwijten.

Interessanter zijn echter de reacties aan de andere kant van de taalgrens,
en die van de Franstalige enclave 'Bruxelles'. Guy Vanhengel - het
'Brusseleirs' schootpoedeltje van de gevestigde franskiljonie - noemde
Leterme alvast een 'brokkenpiloot'. Vanuit Namen reageerde minister van
Verkeer André Antoine (cdH) met het woord 'verraad'. Michel 'hik' Daerden
(PS; minister van Openbare Werken) stelde dat 'de gelden nodig waren voor de
verbetering van het gewestelijk wegennet'. Vooral de wegen van en naar de
plaatselijke brouwerij zeker?

Het hoeft echter niet geheel te verwonderen dat de Brusselse en Waalse
ministeriële excellenties alle registers openzetten om hun gevoel van
bedrogen te zijn kracht bij te zetten. Immers, er hing een vette financiële
kluif vast aan dat wegenvignet voor de Brusselse en Waalse regionale
overheden. Medio januari werd immers de verdeelsleutel van de opbrengsten
van dat wegenvignet (geraamd op minimum 40 miljoen euro) beklonken:
Vlaanderen zou 54% krijgen, Wallonië 40 en Brussel 6. Dat staat echter
totaal niet in verhouding met het aantal wagens dat over de wegen scheert.
Jaarlijks krijgen de Belgische autosnelwegen 32,83 miljard kilometer te
verwerken (cijfers 2005). Doch; 62,3% van dat aantal gereden kilometers
passeert Vlaanderen, tegenover 36,4% in Wallonië en amper 1,3% in Brussel
(het Brussels Gewest heeft dan ook amper autosnelwegen, en een groot deel
van de Brusselse (buiten)ring ligt op Vlaams grondgebied).

Het is dus duidelijk dat Vlaanderen zich weer heeft laten strikken
(letterlijk dan; zie de verkiezingsaffiches van de N-VA) Leterme mag dan wel
stuntelig zijn geweest, zijn initiatief tot het verwerpen van het ontding
dat dit wegenvignet "�* la belge" inhoudt, is zeker verdienstelijk. De vraag
is nu wat er verder moet gebeuren: blijft alles bij het oude, en blijft de
belastingbetaler op de 'traditionele' manier via de personenbelasting
bijdragen tot het onderhoud van het autowegennet (wat natuurlijk zinloos is
voor mensen die zich uitsluitend met het openbaar vervoer verplaatsen) of
niet? Het beste zou misschien nog zijn om het autosnelwegennet te
privatiseren, naar Frans voorbeeld (misschien dat we dan eindelijk
fatsoenlijke wegen zonder ellendige 'patattenvelden' krijgen. Wie al in
Frankrijk heeft gereden zal al wel gemerkt hebben dat de autosnelwegen er
stukken beter bijliggen en mooier onderhouden zijn. Je zou haast met de
glimlach de 'péage' betalen) .

Deze spannende thriller tussen 'deugdelijk bestuur' versus 'groen
milieubeleid' wordt ongetwijfeld vervolgd.

Meer op http://politiekincorrect.web-log.nl/

--
Ghingis Khan
http://www.lotuschild.org/
http://www.khadag.org/
http://www.snowleopard.org/


 
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Uit
[IMG]-code is Uit
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be