![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Zou u een Iraakse vluchteling bij u thuis opvangen? | |||
Ja, en ik leun aan bij moedig, extreem-links |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,50% |
Ja, en ik leun aan bij braaf links |
![]() ![]() ![]() |
2 | 6,25% |
Ja, en ik leun aan bij de grijze soep van het centrum |
![]() ![]() ![]() |
2 | 6,25% |
Ja, en ik leun aan bij braaf rechts |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,13% |
Ja, en ik leun aan bij extreem-rechts |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,13% |
Nee, en ik leun aan bij moedig, extreem-links |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,13% |
Nee, en ik leun aan bij braaf links |
![]() ![]() ![]() |
2 | 6,25% |
Nee, en ik leun aan bij de grijze soep van het centrum |
![]() ![]() ![]() |
2 | 6,25% |
Nee, en ik leun aan bij braaf rechts |
![]() ![]() ![]() |
6 | 18,75% |
Nee, en ik leun aan bij extreem-rechts |
![]() ![]() ![]() |
11 | 34,38% |
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De vraag is geheel hypothetisch. Vandaag riep VN-baas Ban Ki Moon zowel de VS als de EU op om Iraakse vluchtelingen op te vangen. Elke dag ontvluchten zowat 50,000 Irakis hun land; er zijn in totaal nu ongeveer 4 miljoen vluchtelingen, de grootste humanitaire crisis sinds de verdrijving van de Palestijnen van hun land in 1947.
2 miljoen Iraakse vluchtelingen worden momenteel opgevangen door Syrië en Jordanië, waar gewone Syriërs en Jordaniërs hun steentje bijdragen aan de opvang. Die landen kunnen dat echter stilaan niet meer aan, ondanks de zeer humanitaire en tolerante instelling van de burgers aldaar. Ban Ki Moon roept daarom ook de EU op Iraakse vluchtelingen op te vangen. De EU, dat is ook België. Persoonlijk vind ik dat de landen die deze waanzinnige, illegale en wrede oorlog op gang hebben gebracht, en dus volgens het internationaal recht ook verplicht zijn de daarbij horende vluchtelingen humanitair te ondersteunen, zouden moeten opdraaien voor deze ramp. Maar in de praktijk zijn wij lid van de EU, en zal deze materie ook op dat niveau behandeld worden. Stel u dus de hypothetische vraag: zou u en uw gezin een Iraakse vluchteling onderdak verlenen, gedurende een aantal jaren? En zoja/zonee, tot welke politieke strekking behoort u? Uiteraard zal dit probleem in werkelijkheid door de Staat worden aangepakt, maar hier gaan we uit van een humanistisch, ethisch, persoonlijk, en verantwoordelijk scenario, waarbij ge als individu wordt geappelleerd aan uw internationalistische verantwoordelijkheid. Laatst gewijzigd door C2C : 17 april 2007 om 17:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Neen, een Irakese vluchteling niet, ik begrijp hen niet en zij mij niet (taal en gewoonten), een Europese vluchteling omwille van een oorlog daarentegen zie ik wel zitten, tijdelijk.
Ik leun aan bij al wat naar rechts overhelt. Laatst gewijzigd door alberto : 17 april 2007 om 17:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Nee, en ik leun aan bij de grijze soep van het centrum.
Gewoon, ik neem geen vreemde in huis. Plus, ik vind dat dit geen oplossing is. Het is de oorzaak die moet worden aangepakt, en dit is de burgeroorlog in dat Irak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
Nu wilt ge ze plots niet meer toepassen? Vreemd. Uw internationaal humanitair recht zegt nochtans zéér duidelijk dat ge *verplicht* zijt om vluchtelingen humanitair bij te staan, volledig *los* van de militaire oorzaken of toekomstscenarios die daar de oorzaak of het gevolg zullen van zijn. Zodra er burgers vluchten, hebt ge de plicht die mensen op te vangen en te helpen. Althans zo stelt het recht opgesteld door de grijze soep van het centrum. Verloochent gij een van uw grootste verworvenheden nu het er echt toe doet en nu ge de kans hebt om ze ook ne keer in de praktijk om te zetten? Zoja, dan rest er natuurlijk niets van uw geloofwaardigheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() neen asielzoekers moeten worden opgevangen op hun eigen continent.
Wat dat verdrag van geneve er ook over zegt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Geef toe, dat is toch een zeer bizarre logica. Uw "eigen-vluchtelingen-eerst" logica vind ik ook wel een beetje obsceen. Van zodra ge vluchtelingen creëert op een ver, ander continent, doen ze er plots niet meer toe. Tikje laf toch, hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sinds wanneer bezet alberto een land?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik doe dat in hun eigen belang: ik ben echt onuitstaanbaar! ![]() Nee, zolang het een ver-van-mijn-bed-show is, hou ik me er niet mee bezig, maar als ik plots in werkelijkheid met die misérie zou worden geconfronteerd, zou ik mn hart wel laten spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Wie rotzooi maakt, moet het ook opruimen!
![]() |
#10 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wel,maar ik zou hem eerst controleren dat hem bomvrij is hé....
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() ik zou er geen pakken. ik kan die niet onderhouden.
dat een rijke er maar twee pakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Vreemdeling
|
![]() Dat
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() Dat de Amerikanen ze opvangen.
Si vis pacem para bellum. La guerre juste n'existe pas et n'existera nulle part. Dans la guerre il ne s'agit pas d' avoir raison éthiquement mais physiquement. G. Faye Laatst gewijzigd door Infanterie : 17 april 2007 om 19:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() Nee! Ik wens geen partij te trekken tussen verschillende strekkingen. Ik zou een soenniet opvangen en mijn buurman een sji'iet, en dan gaan die plots met elkaar overeen komen zeker. Op die manier exporteren zij hun probleem naar hier. Ik heb het in Antwerpen meegemaakt toen ze daar Servische en Kroatische vluchtelingen in dezelfde wijk (en dezelfde woonblok) gehuisvest hadden. Het zat daar direct bovenarms op. No way!
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Europees Commissaris
|
![]() Als nen hollander of ne Fransman of ne Spanjaard uit zijn land moet gaan lopen, zijn ze welkom. Vooral de nederlanders, die spreken dezelfde taal.
Waarom zou iemand "asiel" zoeken op duizenden kilometers van hun thuis? JUIST, enkel en alleen voor de centen... asiel is er ook in de buurlanden... Buren kennen elkaars gewoontes en taal, en dus is integratie makkelijk. Al de rest is "zever in pakskes" ![]()
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Ja, ik zou deze vluchteling opvangen in de koffer van mijn wagen en vervoeren tot over de grens en daar eruit laten
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Meer bepaald deze landen: United Kingdom Spain Portugal Denmark Netherlands Iceland Italy Estonia Latvia Lithuania Poland Czech Republic Slovakia Hungary Albania Macedonia Romania Bulgaria Turkey Croatia Slovenia Beter bekend als "Zij die fout zaten". Aangezien een aantal van deze Europese landen het humanitaire vraagstuk waar ze bij wet een oplossing voor moeten zoeken, ook op EU-niveau wil geregeld zien, met een zeker mate van solidariteit, stelt de vraag zich dus ook aan ons, Belgen, leden van de EU. Laatst gewijzigd door C2C : 17 april 2007 om 22:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |