Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: jarenlang aanslepende asieldossiers: zit hier een strategie achter?
ja, ik denk het wel 26 61,90%
neen, ik denk het niet 16 38,10%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2007, 18:18   #1
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard jarenlang aanslepende asieldossiers: zit hier een strategie achter?

Vandaag kregen we weer eens een nieuwsbericht zoals we er al vele hoorden. Een illegaal Kazachs gezin mag (alleszins voorlopig) in het land blijven. Ze wonen hier sinds 2000, zijn goed geïntegreerd, ze hebben kinderen die alleen Belgie kennen enz... Ze voerden al vele jaren een asielprocedure.

Dat laatse zinnetje komt keer op keer terug. Nu: reeds midden de jaren negentig (dat is al meer dan tien jaar geleden) zei men dat er absoluut een eind moest komen aan die jarenlange procedures: want het gevolg is dat de mensen zich hier integreren zodat het moeilijk -bijna onmogelijk- is om ze uit te wijzen. Ze hebben hier vrienden (vaak hele dorpscomités) die hen steunen, en ook ethisch kan je er je vragen bij stellen of een goed geïntegreerd gezin kan worden uitgewezen.

Met andere woorden, dit probleem waarvan men al vele jaren zegt dat het heel de boel verziekt, wordt maar niet aangepakt, ondanks vele mooie woorden.

Ik ken iemand die al jaren op de dienst voor asielzoekers werkt, en zij meldt me dat alle dossiers door de ambtenaren snel zijn afgewerkt (hoogstens enkele maanden) MAAR: die afgewerkte dossiers blijven altijd enorm lang liggen bij zij die erover moeten beslissen, en dat zijn rechters, politiek benoemde rechters, weet ik van mijn bron.

Ik stel me dan ook luidop de vraag, of het jarenlang met opzet laten aanslepen van asieldossiers, niet juist als bedoeling heeft alles zo lang te laten duren, dat een uitwijzing moeilijk, zoniet onmogelijk wordt.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 31 maart 2007 om 18:23.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 18:44   #2
skaldis
Banneling

Standaard

Ik begrijp het ook niet goed want dacht dat Paars reeds twee regularisatierondes had doorgevoerd.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 18:44   #3
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Vandaag kregen we weer eens een nieuwsbericht zoals we er al vele hoorden. Een illegaal Kazachs gezin mag (alleszins voorlopig) in het land blijven. Ze wonen hier sinds 2000, zijn goed geïntegreerd, ze hebben kinderen die alleen Belgie kennen enz... Ze voerden al vele jaren een asielprocedure.

Dat laatse zinnetje komt keer op keer terug. Nu: reeds midden de jaren negentig (dat is al meer dan tien jaar geleden) zei men dat er absoluut een eind moest komen aan die jarenlange procedures: want het gevolg is dat de mensen zich hier integreren zodat het moeilijk -bijna onmogelijk- is om ze uit te wijzen. Ze hebben hier vrienden (vaak hele dorpscomités) die hen steunen, en ook ethisch kan je er je vragen bij stellen of een goed geïntegreerd gezin kan worden uitgewezen.

Met andere woorden, dit probleem waarvan men al vele jaren zegt dat het heel de boel verziekt, wordt maar niet aangepakt, ondanks vele mooie woorden.

Ik ken iemand die al jaren op de dienst voor asielzoekers werkt, en zij meldt me dat alle dossiers door de ambtenaren snel zijn afgewerkt (hoogstens enkele maanden) MAAR: die afgewerkte dossiers blijven altijd enorm lang liggen bij zij die erover moeten beslissen, en dat zijn rechters, politiek benoemde rechters, weet ik van mijn bron.

Ik stel me dan ook luidop de vraag, of het jarenlang met opzet laten aanslepen van asieldossiers, niet juist als bedoeling heeft alles zo lang te laten duren, dat een uitwijzing moeilijk, zoniet onmogelijk wordt.
Ik zou dat niet durven beweren. Heb zelf gedurende meer dan vijf jaar gewerkt bij de asielinstanties en wat je nu ziet is gewoon een logisch gevolg van de massieve inflow die het land rond de eeuwwisseling te verwerken kreeg. Door meer en betere middelen in te zitten bij de instanties die zich in het midden van de procedure bevonden is dat probleem verschoven naar het laatste deel van de procedureketen, met name de Raad van State. Daar is er volgens mij weinig veranderd of aangepast, met de enorme vertraging in het behandelen van dossiers tot gevolg. En nogmaals, ik betwijfel dat men dit zo heeft gewild vanuit de politiek. Ik kan je namelijk met de hand op het hart verzekeren dat men vanuit de politiek er zéér veel aan gelegen was om die asielproblematiek op te lossen en de inflow te beperken (hetgeen overigens ook goed gelukt is).
Oud 31 maart 2007, 18:47   #4
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Maar waarom blijft dan het probleem van de jarenlang aanslepende procedures bestaan, ook al is dat al meer dan 10 jaar gesignaleerd?

Men wéét dat juist dat het alles moeilijker maakt.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 19:02   #5
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar waarom blijft dan het probleem van de jarenlang aanslepende procedures bestaan, ook al is dat al meer dan 10 jaar gesignaleerd?

Men wéét dat juist dat het alles moeilijker maakt.
Ik denk dat het probleem zich pas ten volle heeft geopenbaard sinds het jaar 2000. Voordien stelde het zich nog niet zo scherp

Bij het hervormen van de procedure -sinds 2001 ongeveer- heeft men denk ik twee dingen over het hoofd gezien :

a) het feit dat veel afgewezen asielzoekers de procedure voor Raad van State ( in deze te vergelijken met wat het Hof van Cassatie doet, met name zien of de wetgeving is nageleefd) oneigenlijk gingen aangrijpen als een beroepsinstantie . Iedere afgewezen asielzoekers trok dus massaal naar de RvS, hetgeen die instantie onmogelijk kon verwerken

b)het feit dat er een slecht werkend uitwijzingsbeleid is. Het is wel gebeterd de laatste jaren, maar als je het niet voldoende afdwingbaar maakt dat personen die een negatieve beslissing krijgen het land ook effectief verlaten, dan heb je een probleem. Nu, het moet gezegd dat het ook niet altijd even gemakkelijk is om iemand terug naar huis te sturen; Een aantal landen weigeren hun onderdanen terug op te nemen, dus je krijgt ze bijgevolg bijna niet ons land uit.

In april zou er nu een nieuwe procedure van start moeten gaan, waarbij alvast dat aan dat eerste punt verholpen moet worden .Rijkelijk laat ,maar zo is dat met de meeste zaken bij de overheid zeker ?
Oud 31 maart 2007, 19:13   #6
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

NIet alleen achter het laten aanslepen van de dossiers zit een strategie achter. Eveneens achter de berichtgeving hierover.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 19:23   #7
Randa
Burgemeester

Standaard

moet dat allemaal zo lang duren ? ik durf niet oordelen over het geval dat nu ter tafel ligt.
maar illigalen, die niet onmiddelijk asiel aanvragen en na een aantal jaren dan ineens te voorschijn komen, en zelfs al geintegreerd zijn, heb ik het moeilijk mee. ik vind dat men binnen het jaar zou moeten weten of men kan blijven, maar indien niet, er op toezien dat ze ook daadwerkelijk vertrekken.
Randa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 19:41   #8
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Randa Bekijk bericht
moet dat allemaal zo lang duren ? ik durf niet oordelen over het geval dat nu ter tafel ligt.
maar illigalen, die niet onmiddelijk asiel aanvragen en na een aantal jaren dan ineens te voorschijn komen, en zelfs al geintegreerd zijn, heb ik het moeilijk mee. ik vind dat men binnen het jaar zou moeten weten of men kan blijven, maar indien niet, er op toezien dat ze ook daadwerkelijk vertrekken.
Ik denk dat in het overgrote deel van de gevallen de asielzoekers nu binnen een periode van 1 jaar wel weten of ze een definitieve positieve of negatieve beslissing hebben gekregen (de Raad van State niet meegerekend, want uiteindelijk maakt dat als cassatieberoep niet meer echt deel uit van de procedure). Het uitwijzingsbeleid, daar zou men zich nu in eerste instantie wat meer op moeten focussen.
Oud 31 maart 2007, 19:48   #9
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ALLE gerechtelijke procedures zijn traag. Tenzij er een dikkenek als eiser bij betrokken is.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 07:55   #10
Sundancer
Lokaal Raadslid

Standaard

Akkoord met wat Randa hierboven post. Nu dit kazachstaans gezin: ze zijn hier al jaren in de onWETTELIJKHEID, dus ondergedoken nadat zij toen 6 jaar geleden meen ik, reeds wisten dat ze het land moeten verlaten. Ze leven hier zo te zien een comfortabel leventje met o.a. dochter aan hogere studies enz. Wie betaalt hiervoor? Werken ze dan ook onWETTELIJK? Waartoe dienen de wetten dan als ze niet toegepast worden?
De wereld behoort aan iedereen maar iedereen kan eenvoudig weg niet op dezelfde plaats wonen. Ooit zei Pim Fortuyn "Nederland zit vol" en dit wordt hier zo langzaam in Vlaanderen ook zo. Wanneer gaan de politiekertjes eens toegeven dat ze fout zitten met immigratie en asielbeleid? Ze moeten de asielzoekers niet zo lang bezig houden en hen ten laatste binnen het jaar laten weten of ze mogen blijven of niet. Bij die kazachstanen ziet het er plots anders uit dan de media en de wereldverbeteraars ons laten uitschijnen. Ze WETEN sedert 6 jaar dat ze weg moeten en doken in de illegaliteit. Nu chanteren ze met hun kinderen. De Wael is niet mijn favoriet met zijn eelt op zijn ziel maar hier heeft hij wel een punt.
Sundancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 08:40   #11
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Raar dat die mensen geen begeleiding gekregen hebben na hun uitwijzing, als zo'n arrest tot uitwijzing niet wordt opgevolgd, wat is dan het nut iemand uit te wijzen ?
Oud 2 april 2007, 09:05   #12
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enter Bekijk bericht
ALLE gerechtelijke procedures zijn traag. Tenzij er een dikkenek als eiser bij betrokken is.

Touché...

Mag ik die quoten?
Oud 2 april 2007, 09:31   #13
ingenious

Standaard

Citaat:

volgens dewael is er reeds binnen het jaar een beslissing genomen in dit dossier. het gezin heeft het uitwijzingsbevel echter niet opgevolgd. je kan dus je politieke complottheorietje weer steken waar je het verzonnen hebt.

los daarvan zie ik niet in waarom die mensen niet zouden mogen blijven. maar goed, dat is een andere discussie die reeds in een andere thread gevoerd wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 09:32   #14
Marlboro
Banneling

Standaard

Tuurlijk klopt dat weer eens niet.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 10:01   #15
araneus
Gouverneur

Standaard

Ze zijn hier illegaal dus:

- hoe komen ze aan hun centen
- hoe schrijf je je in op school zonder identiteitskaart
- hoe geraak je aan een contract voor bv. electriciteit/gas ...

Deze personen zijn 6 jaar lang geholpen door mensen om hier te blijven, misschien eens even uitzoeken wie dit zijn.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 11:09   #16
MisterXYZ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht

Deze personen zijn 6 jaar lang geholpen door mensen om hier te blijven, misschien eens even uitzoeken wie dit zijn.

Omdat de rooien en aanhangsels dit toelaten en gedogen dat die vreemdelingen hier ettelijke jaren in de illegaliteit kunnen leven, nadat ze zijn uitgewezen. Het moet toch niet moeilijk zijn voor de gerechtelijke instanties om illegalen op te sporen en daadwerkelijk over de grenzen te zetten, desnoods met geweld! Die mensen die hier illegaal verblijven worden geholpen door de rooie politiekers om op termijn er kiesvee van te kunnen maken, op de kap van de belastingbetaler, toch dit wordt altijd zedig verzwegen! Deze illegaliteit wordt dus oogluikende legaliteit in het voordeel van de progressieven wat voor mij zou moeten bestrafd worden, ik weet het ze zijn aan de macht en hier is geen sprake van scheiding der machten en dus niemand kan iets veranderen aan dat uit de hand lopende instroom van illegale vreemdelingen, integendeel dat vreemd tuig wordt aangezogen door dit non beleid op immigratie gebied!! en het zal dus dweilen blijven met de kraan open. Er is dringend een andere politiek nodig om deze immigratie te stoppen.
MisterXYZ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 11:15   #17
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht

Ja,die moeten nog al lef hebben zeg! Arme kinderen helpen naar school gaan enzo...
Oud 2 april 2007, 11:17   #18
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:

3 Maanden na hun aankomst werden ze voor de eerste keer al uitgewezen, ze gingen in beroep en een klein jaar later werden ze weer uitgewezen... Is dit genoeg...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 11:17   #19
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Ja,die moeten nog al lef hebben zeg! Arme kinderen helpen naar school gaan enzo...
Mjah, die mensen die illegalen helpen moesten ze ophangen of tegen de muur zetten.
Voor de rest moeten we hier niets achter zoeken lijkt me...enkel dat ons belgisch systeem van geen kanten werkt op geen enkel gebied.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 12:25   #20
Marlientje
Banneling

Standaard

Zijn mensen waar over we spreken,beetje medeleven kan geen kwaad en die mensen zijn hierwelkom,is lekker gezellig al die nationaliteiten,die culturen,die godsdiensten,er is zoveel van te leren.
Het project begint meer en meer vorm te krijgen,de droom komt uit.

Hopelijk verdwijnen tiesten als Dewael vlug uit de politiek.

Laatst gewijzigd door Marlientje : 2 april 2007 om 12:47.
Marlientje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be