![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
Bekijk resultaten enquête: Een ware democraat respecteert het bestaan van iedere ideologie? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
17 | 80,95% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
4 | 19,05% |
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Een ware democraat respecteert het bestaan van iedere ideologie, gaande van communisme tot fascisme. Juist of niet?
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Als een ware democraat zijn inhoudt dat men iedere ideologie moet respecteren, dan is diezelfde democratie geen lang leven beschoren. Op die manier bewerkt die democratie dan langzaam maar ZEKER haar eigen ondergang.
Nemen we fascisme en islamisme bvb. even onder de loep, dan blijkt dadelijk dat deze ideologieën als doelstelling ondermeer het afschaffen van democratische principes hebben en zwaar lak hebben aan de rechten van de mens. Respect moet geen synoniem worden van onnozelheid en kortzichtigheid. Respect dient van beide kanten te komen als het over ideologieën gaat, zoniet heeft het woord zelfs geen inhoud meer. Duidelijk niet-democratische ideologieën hebben in een democratische maatschappij geen plaats. Dutch
http://www.faithfreedom.org http://dutch.faithfreedom.org/forum islamisme is een waanzinnige, fascistische cultus en gematigde islam is hun paard van Troje In islam erft een vrouw slechts de helft van wat haar broer krijgt |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedoel je louter het bestaan van een ideologie respecteren? Maak je onderscheid tussen respecteren of gedogen? Of vraag je eigenlijk respect voor elke ideologie op zich?
![]() |
![]() |
#4 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ideeën of opvattingen kunnen als zodanig geen enkele a priori aanspraak maken op respect. Heel wat ideeën en opvattingen zijn trouwens onzin, of kwaadaardig. Ieder idee en iedere opvatting moet maar op eigen kracht proberen om respect te verwerven op het slagveld van de ideeën. Iedereen heeft het recht om onzin, zelfs kwaadaardige onzin uit te kramen. Maar niemand kan voor zijn uitspraken of opvatting enig a priori respect opeisen. Je kan bv niet eisen dat een ander moet zwijgen, alleen maar omdat zijn uitspraken niet respectvol of 'beledigend' zouden zijn tov je eigen opvattingen of overtuigingen. Ik ben wél voor respect voor het spreek- en bestaansrecht van de individuele mens. Dat respect begint met het respect voor het Vrije Woord: de mens is het wezen dat spreekt, en iedere vorm van censuur en spreekverbod is een directe aanslag op de integriteit en het bestaansrecht van de individuele mens. Maar ook door iemand uit te hongeren, of door iemands fysiek bestaan moeilijk of onmogelijk te maken, tast je uiteindelijk diens recht aan om te denken, te oordelen, en het resultaat van die denk- en oordeelsactiviteit uit te spreken. Respect voor menselijke individuen behelst dus zowel respect voor het fysieke bestaan, als respect voor de directe en volle spreekmogelijkheid voor ieder individu. En dat respect dat ik voorsta is een materiële kwestie, geen innerlijke. Iemand anders met geen enkel materieel middel, noch direct (bv door een censuurwet, of door fysieke intimidatie) noch indirect (bv. door economische uitbuiting) het spreken beletten: dat is respect.
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan me perfect vinden in Jos' tekst.
We kunnen respect hebben voor de mens ongeacht welke onzinnige ideeën hij ook uitkraamt. Ook respect voor de vrijheid om absurde en waanzinnige ideeën te uiten, mag geen probleem zijn. Voor die ideeën op zichzelf hoeven we allerminst respect te hebben. Ik heb b.v. allerminst respect voor religieuze ideologieën. Ideologieën die mensen proberen indoctrineren met zwangere maagden, opperwezens, incestueze scheppingsverhalen, verrijzenissen, een hiernamaals (al dan niet met 70 maagden), onfeilbare clubleiders etc. daar kan ik in geen geval respect voor opbrengen. Ideologieën die hun bedienaars abberante sexuele gedragingen (celibaat) opleggen, verdien m.i. geen greintje respect. Ideologieën die discrimineren op de 'werkvloer' door systematisch vrouwelijke bedienaren te refuseren, verdienen eigenlijk eerder gerechtelijke vervolging i.p.v. respect. Verder lijkt hier een verwarring ingevoerd te worden tussen democratie (een bestuursvorm) en vrije meningsuiting. Beiden zijn niet van mekaar los te koppelen, maar dienen toch in de juiste context gebruikt te worden.
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan de vraagstelling, maar ook aan het onderschrift te zien, werd dit onderwerp speciaal voor Superstaaf gestart.
![]() Nochtans gaf Voltaire het verlichte antwoord al een hele poos geleden. Jos Verhulst en Superstaaf herhalen het enkel. Respect is niets anders dan iedereen het recht op vrije meningingsuiting gunnen, ook en zelfs als die uiting niet strookt met de eigen mening. Wat niet wil zeggen dat men akkoord hoeft te gaan met de ideologie die achter die mening schuilgaat en nog minder dat je moreel of fysiek verplicht mag worden deze te steunen. De wederkerigheid van het respect dat van de mindere goden verwacht wordt ten overstaan van hun geestelijke en wereldlijke leiding is, jammer genoeg, niet zo vanzelfsprekend. En als hoog boven ons al niet het goede voorbeeld gegeven wordt, hoe kan men dan eisen, of zelfs maar verwachten, dat Janneke en Mieke wél respect betonen voor andermans mening?
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Je moet niet alles respecteren, zelfs, i.c. het fascisme, niet tolereren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor het nazisme heb ik geen enkel respect.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hoeft helemaal niks te respecteren op ideologisch vlak. Wie respect wenst voor zijn opinies, moet het verdienen, zoals de GB zijn twee miljoen klanten. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Amen! ([size=1]Sorry, Staaf[/size] ![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wenste dat ik het evengoed als Jos kon uitleggen. Hoe die kerel soms voor 100% zuiver kan formuleren, hoe ik er zelf over denk, is bijwijlen beangstigend: normaal ondervind ik toch steeds minstens een fractie weerstand tegen een opinie, maar in dit geval toch ook een welgemeend "Ugh"
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
P.S.: Voor alle duidelijkheid: Die "Sorry Staaf" was m.b.t. die "amen" aangezien dat een religieus iets is. Kwestie van de puntjes even op de i te zetten, maar iets zegt mij dat je dit wel doorhad. ![]() ![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het intrigeert mij dat de opstarter van deze topic, zijn eigen mening hier nog niet postte...............
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De enige bedoeling van de poster was dan ook jou in het ondemocratische hoekje te duwen omdat jij geen boodschap hebt aan religieuze ideologiën.
Ik vraag me eigenlijk af of onze poster zijn eigen suggestie ter harte neemt in verband met welbepaalde staatsideologiën...
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hoeft het bestaan niet te dulden. Ook voor het bestaan van meningen hoeven we geen respect te hebben. Ik verkies wel om iedereen de zijne te laten uiten. Als ze me niet zint dan voel ik me ook vrij om ze te counteren. Maar de grootste onzin mag m.i. vrijelijk gedebiteerd worden.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister-President
|
![]() Ik ben blijkbaar een van de weinigen.
Als centrum en christen democraat zie ik in elke ideologie iets goeds. Elke ideologi aanvaard ik, elke ideologie probeer ik te verstaan. Bij de ene lukt dat al wat beter als bij de andere. In alles vindt een christen-democraat wel iets in terug, een centrum-democraat zeker. En daarom ben ik als christen ook centrum-democraat, verdraagzaamheid en vrijheid van spreken, daar stond Jezus immers voor. p.s: christen <-> katholiek.
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Positieve eigenschappen hebben die voor mij niet. Maar jij neemt die zin uit de context. Een zin verder zeg ik "of probeer ik te verstaan." De mensen die destijds nazi zijn geweest, dat kan ik verstaan. ( Dat is pure aanvaardbare geschiedenis, indien je die niet ken, wil je het later wel eens uitleggen ) Stalinisme: idem voor nazisme. Thomas
![]() |