Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Voorrang van rechts is een slechte regel
Ja, voorrang van rechts is dom 11 44,00%
nee, voorrang van rechts is echt dé oplossing voor kruispunten 14 56,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2007, 09:14   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Voorrang van rechts?

Ik vind voorrang van rechts een debiele regel, ook al is het een mooie slogan voor bv. Dedecker...

Enkele vb'en:

* je komt uit een ministraatje op een grote baan met twee vakken. Maar je komt van rechts, dus heb je voorrang op die grote baan waar ze 90 km/u rijden.
* een groot kruispunt van 2 vakken per baan. Er komen 4 auto's elk van een kant. Het resultaat dat elke wagen de andere rechts moet voorlaten: iedereen zou stil moeten staan.

En zo kun je nog belachelijke situaties bedenken.

Een betere oplossing zou zijn om per kruispunt de voorrangsbaan te bepalen. Dat kost misschien wat meer verf, maar je bespaart domme discussies.

Nog opinies?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 09:19   #2
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard

Ik vind voorrang van rechts een gevaarlijke regel.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 09:47   #3
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Voorrang AAN rechts is een hele logische verkeersmaatregel.
Maar het is niet omdat het logisch is dat het daarom goed zou zijn. Beter zou zijn om duidelijk een onderscheid te maken op de kruispunten door middel van verkeerssignalisatie (bvb. 'stop'-teken, een omgekeerde driehoek, verkeerslichten, rotondes, ofzovoort...) zodat iedere weggebruiker duidelijk weet wie er wanneer voorrang heeft. Want dit wordt bij kruispunten zonder verkeersborden (en dus automatisch voorrang aan rechts) dikwijls te laat opgemerkt.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 10:01   #4
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

de voorrang aan rechts-regel heeft z'n nut zolang niet alle kruispunten duidelijke aangeven wie de voorrang heeft.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 10:19   #5
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik vind voorrang van rechts een debiele regel, ook al is het een mooie slogan voor bv. Dedecker...

Enkele vb'en:

* je komt uit een ministraatje op een grote baan met twee vakken. Maar je komt van rechts, dus heb je voorrang op die grote baan waar ze 90 km/u rijden.
* een groot kruispunt van 2 vakken per baan. Er komen 4 auto's elk van een kant. Het resultaat dat elke wagen de andere rechts moet voorlaten: iedereen zou stil moeten staan.

En zo kun je nog belachelijke situaties bedenken.

Een betere oplossing zou zijn om per kruispunt de voorrangsbaan te bepalen. Dat kost misschien wat meer verf, maar je bespaart domme discussies.

Nog opinies?
Wanneer je uit een ministraatje komt en je rijdt een primaire weg op heb je geen voorrang, er bestaat ook nog zoiets als een primaire en secundaire wegen (wit vierkantje met een oranje vierkantje)
Je voorbeeld van je kruispunt is wel schitterend, natuurlijk zou iedereen stilstaan, maar uiteindelijk zal er wel eentje rijden hé en dan begint het voorrangsspel.
Wat ik wel gevaarlijk vind is als je als fietser aan het rijden bent je geen voorrang van rechts dient te verlenen, omdat je zwakke weggebruiker bent, veel automobilisten schijnen dat niet te beseffen.
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 10:32   #6
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Wanneer je uit een ministraatje komt en je rijdt een primaire weg op heb je geen voorrang, er bestaat ook nog zoiets als een primaire en secundaire wegen (wit vierkantje met een oranje vierkantje)
Als er nergens verkeersaanduidingen staan, zijn alle wegen evenwaardig, of het nu brede asfaltwegen zijn waar een klein betonnen landbouwweg op uit komt of andere, speelt geen rol. Geen signalisatie : voorrang aan rechts ! (enige uitzondering : aan verkeer dat van onverharde wegen komt dien je geen voorrang te verlenen)
Citaat:
Je voorbeeld van je kruispunt is wel schitterend, natuurlijk zou iedereen stilstaan, maar uiteindelijk zal er wel eentje rijden hé en dan begint het voorrangsspel.
Citaat:
Wat ik wel gevaarlijk vind is als je als fietser aan het rijden bent je geen voorrang van rechts dient te verlenen, omdat je zwakke weggebruiker bent, veel automobilisten schijnen dat niet te beseffen.
Grote onzin. Alle weggebruikers, ongeacht of het met een motorvoertuig is of met een fiets dienen steeds voorrang te verlenen aan het van rechts komende verkeer, of dit nu motorvoertuigen of fietsers zijn !
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 10 april 2007 om 10:34.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 12:12   #7
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Als er nergens verkeersaanduidingen staan, zijn alle wegen evenwaardig, of het nu brede asfaltwegen zijn waar een klein betonnen landbouwweg op uit komt of andere, speelt geen rol. Geen signalisatie : voorrang aan rechts ! (enige uitzondering : aan verkeer dat van onverharde wegen komt dien je geen voorrang te verlenen)


Grote onzin. Alle weggebruikers, ongeacht of het met een motorvoertuig is of met een fiets dienen steeds voorrang te verlenen aan het van rechts komende verkeer, of dit nu motorvoertuigen of fietsers zijn !
Zoveel gezever heb ik nog nooit als antwoord gehad.

Er is wel wat onduidelijkheid over die primaire weg, mss is dit effe vergeten ?

Ten tweede een zwakke weggebruiker heeft altijd voorrang .. daar doet deze wet niks aan af. "Ook de verwarrende bepaling die zegt dat wie op een kruispunt een doorlopend fietspad overschrijdt zijn voorrang van rechts ten aanzien van andere automobilisten verliest, verdwijnt. Bestaande voorrangsregels ten opzichte van fietsers blijven evenwel gevrijwaard."
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Bierke : 10 april 2007 om 12:17.
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 12:19   #8
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik vind voorrang van rechts een debiele regel, ook al is het een mooie slogan voor bv. Dedecker...

Enkele vb'en:

* je komt uit een ministraatje op een grote baan met twee vakken. Maar je komt van rechts, dus heb je voorrang op die grote baan waar ze 90 km/u rijden.
in die geschetste situatie zal er dan ook een andere voorrangqsregel gelden: omgekeerde driehoek, stop-teken, etc
Citaat:
* een groot kruispunt van 2 vakken per baan. Er komen 4 auto's elk van een kant. Het resultaat dat elke wagen de andere rechts moet voorlaten: iedereen zou stil moeten staan.
hier zullen dan ook verkeerslichten staan
Citaat:
En zo kun je nog belachelijke situaties bedenken.
en belachelijke posts?
Citaat:
Een betere oplossing zou zijn om per kruispunt de voorrangsbaan te bepalen. Dat kost misschien wat meer verf, maar je bespaart domme discussies.
hetgeen in de praktijk dan ook gebeurt...

Laatst gewijzigd door driewerf : 10 april 2007 om 12:20.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 12:32   #9
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Voorrang van rechts is logisch als iedereen links rijdt.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 15:20   #10
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ten tweede een zwakke weggebruiker heeft altijd voorrang .. daar doet deze wet niks aan af. "Ook de verwarrende bepaling die zegt dat wie op een kruispunt een doorlopend fietspad overschrijdt zijn voorrang van rechts ten aanzien van andere automobilisten verliest, verdwijnt. Bestaande voorrangsregels ten opzichte van fietsers blijven evenwel gevrijwaard."
Dat is iets anders, dat gaat niet over de voorrang van rechts op zich. Als een fietser een kruispunt zonder verdere signalisatie wilt oversteken en er komt een auto van rechts dan heeft die auto voorrang. Het begrip "zwakke weggebruiker" heeft enkel z'n gevolgen op het vlak van verzekeringen, waar die zwakke weggebruiker extra beschermd wordt, dus ook indien hij in fout is.

De regel hierboven die jij aanhaalt gaat over iets anders, namelijk over een doorlopend fietspad, daar heeft een fietser wel voorrang op ook al komt er een voertuig van rechts.

Voorrang van rechts werkt goed indien de overheid het op de juiste plaatsen toepast en niet op niet voor de handliggende kruispunten.

Laatst gewijzigd door alpina : 10 april 2007 om 15:21.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 17:02   #11
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Zoveel gezever heb ik nog nooit als antwoord gehad.
Mis poes.

Citaat:
Er is wel wat onduidelijkheid over die primaire weg, mss is dit effe vergeten ?
Bij een voorrang aan rechts is er géén primaire weg.

Citaat:
Ten tweede een zwakke weggebruiker heeft altijd voorrang .. daar doet deze wet niks aan af.
Nope.
1. Je verwart de objectieve aansprakelijkheid (geldend voor de lichamelijke letels opgelopen door zwakke weggebruikers wanneer zij in een aanrijding betrokken zijn met een motorvoertuig) en de WAM.
Het is niét zo dat een zwakke weggebruiker nooit 'in fout' is. Integendeel, ook voor hem geldt de 'gewone' aansprakelijkheid zoals die geldend is voor andere weggebruikers. Dus een kruispunt met voorrang van rechts blijft evengoed gelden voor automobilisten, fietsers, voetgangers (muv zebrapaden en duidelijk als dusdanig omlijnde fietspaden (=/= 'gewone' fietsoversteekplaats) want daar gelden andere voorrangsregels.)
Zwakke weggebruikers die betrokken zijn in een ongeval met motorvoertuigen krijgen zelfs als ze aansprakelijk zijn toch een vergoeding voor de opgelopen lichamelijke letsels (en niet voor hun materiele schade). (Uiteraard blijven ze in dit geval aansprakelijk voor de schade aan het motorvoertuig en dienen zij die schade te vergoeden.)
2. Volgens jouw redenering zou een voetganger die het zebrapad niet gebruikt om een weg over te steken steeds voorrang hebben... Niet dus !
Deze voetganger is dus wel degelijk aansprakelijk voor de schade van het voertuig dat betroken is in zo'n ongeval. Wél zal hij via de objectieve aansprakelijkheid van de automobilist zijn lichamelijke letsels vergoed krijgen !
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 10 april 2007 om 17:05.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 18:24   #12
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Uit onderzoek blijkt dat chauffeurs die het goed doen op hun theoretische examen meer bij ongevallen betrokken zijn dan mensen die slecht scoren op dat examen. Blijkt dat mensen die slecht scoren op dat examen meer op het gevoel rijden en stoppen als ze van rechts komen om op een hoofdweg te komen terwijl de geslaagden net in zo'n situaties meer ongevallen veroorzaken (waarbij ze weliswaar in hun recht zijn).
Ik denk dat een systeem van voorrangsbanen (hoofdbanen) veiliger is dan die debiele voorrang van rechts.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 18:41   #13
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Voorrang van rechts is logisch als iedereen links rijdt.
Hier heb je gelijk in.
Als we rechtsrijden zouden we eigenlijk voorrang van links moeten kennen. Zoals ze in Groot Brittanië ook voorrang van rechts hebben.
Zou veel veiliger zijn.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 18:45   #14
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Hier heb je gelijk in.
Als we rechtsrijden zouden we eigenlijk voorrang van links moeten kennen. Zoals ze in Groot Brittanië ook voorrang van rechts hebben.
Zou veel veiliger zijn.

Dat lijkt mij pas onlogisch (als ik het toch goed versta hé) dan zouden we moeten stoppen voor auto's aan de andere kant van de baan?
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 19:28   #15
Havana
Europees Commissaris
 
Havana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 6.810
Standaard

Voorrang van rechts is niet op alle kruispunten een goede regel.
Moest ik iedere keer mijn voorrang nemen als ik mijn straat uit rij, dan leefde ik niet meer. Ik neem hem nooit. Mijn buurman heeft hem een tijdje genomen, tot na zijn tweede ongeval.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 19:44   #16
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

voorrang van rechts is als de dt-regels
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 20:25   #17
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Voorrang van rechts is logisch als iedereen links rijdt.
Volledig ONjuist !
De voorrang aan rechts is -op een zeer logische manier- geschoeid op het rechts rijden en op het links afdraaien waarbij de tegenligger voorrang gegeven wordt.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 21:06   #18
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Als iedereen mij voorrang geeft, lost het probleem zichzelf op.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 21:19   #19
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Mis poes.

Bij een voorrang aan rechts is er géén primaire weg.


Nope.
1. Je verwart de objectieve aansprakelijkheid (geldend voor de lichamelijke letels opgelopen door zwakke weggebruikers wanneer zij in een aanrijding betrokken zijn met een motorvoertuig) en de WAM.
Het is niét zo dat een zwakke weggebruiker nooit 'in fout' is. Integendeel, ook voor hem geldt de 'gewone' aansprakelijkheid zoals die geldend is voor andere weggebruikers. Dus een kruispunt met voorrang van rechts blijft evengoed gelden voor automobilisten, fietsers, voetgangers (muv zebrapaden en duidelijk als dusdanig omlijnde fietspaden (=/= 'gewone' fietsoversteekplaats) want daar gelden andere voorrangsregels.)
Zwakke weggebruikers die betrokken zijn in een ongeval met motorvoertuigen krijgen zelfs als ze aansprakelijk zijn toch een vergoeding voor de opgelopen lichamelijke letsels (en niet voor hun materiele schade). (Uiteraard blijven ze in dit geval aansprakelijk voor de schade aan het motorvoertuig en dienen zij die schade te vergoeden.)
2. Volgens jouw redenering zou een voetganger die het zebrapad niet gebruikt om een weg over te steken steeds voorrang hebben... Niet dus !
Deze voetganger is dus wel degelijk aansprakelijk voor de schade van het voertuig dat betroken is in zo'n ongeval. Wél zal hij via de objectieve aansprakelijkheid van de automobilist zijn lichamelijke letsels vergoed krijgen !

'k moet je gelijk geven .. helaas dit is een moordwet
http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=186
Hopelijk komen er in de steden snel geschilderde fietsoversteken, ik zie de maaiende SUV's al hun voorrang pakken op een groep fietsende kinderen .. 'k mag er niet aan denken.
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 22:20   #20
Amaj
Burgemeester
 
Amaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2006
Berichten: 579
Standaard

Voorrang aan rechts?
Is het cordon opgeheven?
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be