![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Iran laat moorden uit islam onbestraft
Het hooggerechtshof in Iran heeft zes moordenaars ontslagen van strafvervolging omdat ze hun misdaden pleegden 'ter verdediging van de islam'. Het zestal werd eerder door drie lagere rechtbanken wél schuldig bevonden, maar het hooggerechtshof honoreert nu hun verweer dat ze handelden uit religieuze motieven. De moordenaars maakten deel uit van de Basiji-militie, een gewelddadige vrijwilligersgroep die vooral bekend is vanwege aanvallen op hervormingsgezinde politici. President Mahmoud Ahma-dinejad is er lid van geweest. Ze kwamen tot hun moorden nadat ze in 2002 een video hadden gezien van een hooggeplaatste geestelijke, die uitsprak dat moslims een 'verdorven persoon' mochten doden als justitie in gebreke bleef. Deze uitspraak leidde in heel Iran tot zeventien moorden, de zes in Kerman namen er vijf voor hun rekening. Ze stenigden of verdronken hun slachtoffers. De laatste twee slachtoffers waren een jonge man en vrouw die verloofd waren, maar nog niet getrouwd. Ze werden geëxecuteerd door de militieleden omdat ze samen in het openbaar over straat waren gegaan. Beroepsmogelijkheid Het vonnis van het hooggerechtshof heeft in Iran veel ophef veroorzaakt. In de stad Kerman, waar de moorden zijn gepleegd, zouden mensen hun geloof verliezen in het rechtssysteem, zo meldde een advocaat. Het vonnis kan nog ongedaan worden gemaakt. Eén lagere rechtbank heeft nog de mogelijkheid in beroep te gaan, waarna het voltallige hooggerechtshof met meer dan vijftig rechters zich er over moet buigen. Sommige leden van het hof zijn het in ieder geval niet eens met het vonnis. Zoals rechter Mohammad Sadegh Al-e-Eshagh, die afstand heeft genomen van de praktijk van het moorden in naam van de islam. Volgens hem zijn executies alleen geoorloofd als daarvoor een gerechtelijk bevel bestaat. http://frontpage.fok.nl/nieuws/75776 kan je de vrede van de islam al voelen heh ? Laatst gewijzigd door Winterhamer : 19 april 2007 om 17:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Iran is niet islamitisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Sorry Uh-Huh, maar wat is Iran dan wel?
Ik heb toch nog altijd het beeld van de revolutie van 1979 waar Khomeiny het land omvormde tot een theocratie. En hoewel er een parlement is en andere instellingen die aan westerse democratieën doen denken, blijven de mollahs tot op vandaag het laatste woord voeren. Dus ik herhaal mijn vraag: als Iran niet islamitisch is, wat mag het dan volgens jou wel zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() 100% islamitisch is Iran niet. Er zijn nog enkele duizenden volgelingen van Zoroaster (aanbidders van het Vuur) en dergelijke. Maar het wordt hun daar moeilijk gemaakt. Daar kunt u van op aan.
Laatst gewijzigd door system : 19 april 2007 om 21:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Er zijn ook nog Armeniërs, Assyriërs, en zelfs veertigduizend joden. Officieel is "het hen moeilijk maken" verboden, en wordt ook bestraft. Binnen de islam zijn het dan vooral Shi'ieten en Sunnieten die tamelijk verdeeld zijn, in Iran. Iran is een officieel een shi'itische staat, en Shi'ieten worden door de meeste andere moslims met een scheef oog bekeken. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ution_2004.jpg Laatst gewijzigd door Zonlicht : 20 april 2007 om 00:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En het zou mooi zijn als de islam teruggaat naar waar het hoort, Arabie, en dat Iran weer Perzisch word. Iran is 99% islamitisch, Iran zelf is een islamitisch land met een islamitische zuil en wetgeving. en dat er andere mensen wonen veranderd niks aan het feit dat er mensen worden vermoord onder de pislamitische wetgeving, waar zijn nu alle protestacties ? of probeer je nu alles weg te lokken bij het feit dat er mensen onder de islamititische wetgeving worden vermoord ? Laatst gewijzigd door Winterhamer : 20 april 2007 om 10:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Maar eh
Waar zijn nou al die mensenrechten organisaties en mensen ? mensen gaat met de miljoenen de straat op tegen Amerika maar hier hoor je ze niks over zeggen stel hypocrieten stuk voor stuk allemaal |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat laatste is werkelijk een eufemisme voor regelrechte vervolging. De meeste zoroastristen zijn immers gevlucht naar India. Op dit ogenblik woedt in Iran een grote vervolging tegen de aanhangers van de Bahai's, een groep die zich als islamitisch ziet maar die dat in de ogen van de sjiïeten geenszins is. Ze worden nu te vuur en te zwaard vervolgd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar ziet u wel Armeniërs en Assyriërs in Iran? Assyriërs leven hoofdzakelijk in Turkije, Syrië en Irak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik geloof dat "De Islam" in een zeer grote crisis verkeert. Op "Al Jazeera" vertelde iemand dat moslims het in wezen slechts over 5 zaken eens zijn
& al de rest het voorwerp is van felle discussie. Op onze eigen VRT kwamen moslima's over hun geloof vertellen dat dit een zaak is tussen hen en Allah zelf en er geen imam of priester hen daar iets over bij te brengen heeft. Reeds in de vroege middeleeuwen kwamen moslim-schriftgeleerden tot de vaststelling dat "De koran" er in verschillende versies bestaat en dat eventuele dwalingen die hieruit voortvloeien als "zijnde ter goeder trouw" moeten beschouwd worden. Hieruit volgt dat met in naam van het Moslim-zijn alle misdaden mag begaan tot het afslachten van geloofsgenoten inbegrepen. Dit is vanzelfsprekend niet de "meerderheidsmening", maar wonderlijk genoeg is dit een mening die in de naam van de Islam door velen getolereerd wordt en kritiek hierop "door buitenstaanders" wordt absoluut niet op prijs gesteld. De miljarden volgers van deze godsdienst zijn de mensen die in de eerste plaats met dit probleem de confrontatie moeten aangaan. De meeste slachtoffers van dit "systeem" vallen overigens bij de moslims zelf - een godsdienst die verwordt tot louter formalisme en hypocrisie krijgt te maken met een hervorming & een terugkeer naar een normale onhippocriete moraal (iets waar een grote meerderheid van moslims trouwens reeds lang toe overgegaan zijn).
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest Laatst gewijzigd door 1handclapping : 20 april 2007 om 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over de hoofdzaken zijn alle moslims het volkomen met elkaar eens. Slechts over randzaken woedt er strijd (bijvoorbeeld over een louter politieke opvolging - de strijd tussen sjiïeten en soennieten). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister
|
![]() Er is toch echt een Armeense regio in Iran, waar ruim 100.000 Armenen wonen. Ook zijn er nog enkele Assyrische dorpen, die tussen Iraans-Azerbaidjan en de etnisch Koerdische gebieden liggen.
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 april 2007 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht
![]() Citaat:
Iran bevolingsgroepen. Volgens het CIA World Factbook is de bevolking verdeeld in de volgende etnische groepen: Perzen (51%), Azeri's(24%), Gilaki en Mazandarani (8%), Koerden (7%), Arabieren (3%), Baluchen (2%), Lurs (2%), Turkmenen (2%), Qashqai Turken, Armeniërs, Joden,Assyriërs en anderen. Hierbij moet worden opgemerkt dat andere bronnen andere percentages geven (bron: Wikipedia. Dus te lezen met het nodige kritisch oog. Maar ik denk dat het hier wel goed zit, ongeveer dan.) Laatst gewijzigd door system : 20 april 2007 om 18:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overigens je moet niet zo heel ver gaan zoeken : herhaaldelijk worden we om de oren geslagen met uitleggingen dat moslimterroristen fout & geen echte moslims zijn, dat het hoofddoek niet hoeft, dat zus of zo wel/niet mag tijdens de ramadan enz.. (ad nauseaum). Wat de moslimadames doodleuk op TV kamen vertellen klopt overigens ook : in principe bestaat er geen "geloofsgezag" is de Islam : iedereen is zijn eigen paus ahw. Een dergelijke staat van anarchie zou toe te juichen zijn, indien er zo geen negatieve gevolgen aan kleefden. Recent betoogden in Istanbul ruim 150.000 mensen voor de instandhouding van de lekenstaat - wedden dat daar veel moslims onder waren ?
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Katholiek zijnde ben ik maar al te goed bekend met de kritiek vanwege vele niet-katholieken op de topzware hiërarchie binnen de Kerk. Ik onderschrijf zelfs tot op zekere hoogte deze kritiek. Tegelijkertijd merk ik op dat de Kerk anno 2007 toch niet meer het totalitaire instituut van, zegge, de 13e eeuw is, en dit in weerwil van het ontegensprekelijke feit dat de Kerk nu eenmaal - en dit al gedurende het grootste deel van haar geschiedenis - géén democratie is. Het is de kunst een evenwicht te betrachten tussen leergezag en individuele vrijheid. Na 20 eeuwen lijkt de Kerk me er toch redelijk in geslaagd een zeker gezag te behouden, zonder evenwel de individuele geloofsvrijheid van haar leden met voeten te treden. Ik voel me zeker niet beperkt of gebonden door wat de Kerk me voorschrijft, en ik ben niet bang om, mocht ik ketterse uitspraken doen, daarvoor geëxcommuniceerd te worden - over de brandstapel zwijgen we helemaal maar. Het leergezag staat er tenminste garant voor dat iedere gelovige weet (of zou moeten weten) waaraan hij toe is - los van de vraag of hij gehoorzaamt of niet. En die garantie heeft de moslim dus niét. Paradoxaal dat hij daardoor niet noodzakelijker "vrijer" is dan een katholiek die verondersteld wordt onder een topzware hiërarchie "gebukt" te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Staatssecretaris
|
![]() of het nu iran, irak of eender welk moslim land gaat, feit is dat die moslims tegenwoordig nog niet meer met hun eigen soort overweg kunnen. ze bidden allemaal tot allah en vereren diene maffe mohammed en toch kunnen ze mekanders bloed drinken
![]() begrijpen wie begrijpen kan. maar zolang ze hun opblaas spellekes ginder in hun zandbak houden dan kan het eigenlijk mij geen reet schelen of iran nu islam moorden onbestraft laten. feit is dat de islam gedoemd is om te verdwijnen omdat het niet meer past in het moderne wereldbeeld en uiteindelijk is die religie niet lang meer levensvatbaar al was het maar omdat de meeste fanatiekeling dan allang zichzelf hebben opgeblazen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |