![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Burger
|
Een goei dikke 2000 jaar geleden kon je de mensen nog wijsmaken dat je zwanger was geraakt zonder te neuken...
Nu vandaag den dag heb ik
|
|
|
#2 |
|
Gouverneur
|
kom kom. vandaag de dag is het net mogelijk. ze noeme dat wetenschap enal. Ge weet wel. die dingen waarmee jij waarschijnlijk wil bewijzen dat et niet mogelijk is ;p
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#4 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
Minister
|
Citaat:
Uiteindelijk vind de natuur echter altijd een evenwicht terug. Alleen vergt dit meestal enige tijd, vandaar dat ik het meestal niet zo heb op nieuwe oplossingen als abortus, condooms en rechtop lopen.
|
|
|
|
#6 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Bewijs: Aldous Huxley - Brave new world Michel Houellebecq - Les particules élémentaires
|
|
|
|
#7 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#8 |
|
Gouverneur
|
Je zult het misschien raar vinden maar ik weet van mensen die nog altijd in zulke zaken geloven... een buurvrouw van me komt uit een redelijk achtergebleven streek in de Balkan en ze vertelde mijn moeder en mij 10 jaar geleden eens heel ernstig dat een meisje in haar oude dorp "zwanger was geworden door een spook".
En het moest echt wel een spook zijn geweest want de moeder was nog ongetrouwd en het kindje had wit haar. Ze wilde ook de haren van haar dochter niet knippen omdat het meisje anders niet meer zou groeien. Je kunt het bijgeloof noemen maar er zijn mensen die er heel serieus mee leven. Bijzaak: ze is toevallig Moslim maar haar beste vriendin uit dezelfde streek die hier ook woont is Koptisch... Het zijn gewoon onderdelen uit het plaatselijke bijgeloof, het maakt niet uit welke religie je ook aanhangt. En ? Wie heeft er gisteren pannekoeken gegeten ?
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Haast u snel om een kilo bloem, een halfliterke melk, 100 gr. suiker, een snuifje zout (jaja, enkel in pannekoeken). 't Is nog niet te laat.
|
|
|
|
|
#10 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
We neme een mei december huwelijk tussen een schrijnwerker en een jonge deerne.
Manlief is niet echt meer van het harde hout gesneden, en vrouwlief weet wel waar Abraham de mosterd haalde. Alle voorzorgen en teloefeningen ten spijt toch prijs. Hoe dat te vertellen aan manlief? God kan je toch niet tegenspreken nietwaar. Effe een andere historische noot. Er zijn enkele geregistreerde zwangere maagden geweest tijdens het Victoriaans tijdperk. Maar ja, aan de ingang spelen en een kwakje lossen . Die wriemelaartjes kunnen ver geraken als ze van goeie kwaliteit zijn.
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Jouw verhaal herinnerde mij eraan.
|
|
|
|
|
#12 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Maria Lichtmis
De Driekoningen-maand Januari brengt ons op 2 Februari bij het feest van Maria Lichtmis. Voor velen een onbekend feest, een feest dat de moeite van het vieren waard is, het feest van het steeds sterker wordende daglicht. Het is het laatste lichtfeest, na een periode van tweemaal 40 dagen. Het Sint Maarten-feest is het eerste lichtfeest op 11 november, 40 dagen vóór Kerstmis. Maria Lichtmis vieren we 40 dagen ná Kerstmis. Zo wordt de periode tussen 25 december en 6 januari ook wel 'kleine kersttijd' genoemd en de periode van twee maal 40 dagen 'grote kersttijd'. Moeder Aarde houdt in de midwintertijd haar adem in, om in de stilste concentratie de Christusgeboorte opnieuw te volbrengen, waardoor de natuur, tegen de zwaartekracht in, in haar opstanding omhooggestuwd kan worden in de zonnewarmte. Door de eeuwen (en culturen) heen hebben de mensen dit proces in een vrouwengestalte vereerd. Het grondmotief van dit oeroude feest is het opdragen aan de schepping van het nieuwe licht door Moeder Aarde. Zelf gereinigd, doorlicht, is zij het beeld voor ons bezielde lichaam als drager van lichtende geesteskrachten, die wij de wereld willen schenken. Het gaat om ónze aarde, die ons voedt, die ons het leven schenkt, die ons behoedt en ons het levenspad geeft. ---------------------- Voor zover ik me kan herinneren is dit één van vier grote Keltische jaarfeesten: IMBOLC. Gevonden! Imbolc 31 januari - 2 februari Imbolc wordt gevierd van zonsondergang op 31 januari tot zonsondergang op 2 februari. Het christelijke lichtfeest wordt ook op 2 februari gevierd … weer een voorbeeld van het voortzetten van een heidense traditie door de Christenen! Het oorspronkelijke feest werd gehouden ter ere van de Keltische godin Brigid,, de Drievoudige Godin. Brigit betekent 'hooggeplaatste'. Ze wordt soms beschouwd als drie zusters, dochters van de god Dagda, de Goddelijke Vader. Maar ook als maagd, moeder en oude vrouw (crone). Op Imbolc viert men het maagdelijk aspect van de godin en haar eerste gemeenschap met de god van het licht. Daarom werden tijdens Imbolc grote sacrale vuren ontstoken op heuveltoppen om het licht en de warmte te verwelkomen en aan te moedigen Imbolc is een perfect feest om rituelen te houden voor nieuwe liefde, vruchtbaarheid, herwinnen van (zelf)vertrouwen. Kies voor deze rituelen kaarsen in pastelkleuren, donkere edelstenen, sneeuwklokjes en andere vroege bloemen in knop, melk en zaden. Wierook en kruiden die bij dit feest horen zijn onder andere engelwortel, basilicum, speenkruid, heide en mirre. Traditioneel worden tijdens deze sabbat pannekoeken gegeten, aangezien de ronde vorm en goudgele kleur de vruchtbare zon symboliseren die we terug in ons opnemen Ik vind dat ze daar in het VRT Nieuws toch ook eens aandacht aan mogen schenken, we hebben gisteren toch ook al de schapen moeten bezien hé
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Banneling
|
Ik vind dat we de oude volksgebonden godsdienstige tradities best zouden vervangen door feesten en feestdagen die over de hele wereld zouden gevierd worden.
Zo zou men bijvoorbeeld jaarlijks bij de aanvang van elk seizoen een aantal feestdagen kunnen inlassen. Een aantal dagen rond 21 maart, een aantal dagen rond 21 juni, een aantal dagen rond 23 september en een aantal dagen rond 21 december. De eerste serie feestdagen zou dan overeenkomen of zelfs in de plaats kunnen komen van Pasen, de laatste in de plaats van Kerstmis en Nieuwjaar. Nog een bijzondere feestdag zou kunnen zijn de herdenking van de dag dat de eerste mens zijn tochtje in de ruimte maakte, of de herdenking van de dag dat de mens zijn eerste stapje op een hemellichaam buiten de aarde zette. Beide reeks feestdagen geven die feesten iets groters, iets waarbij de mens zich erover kan bezinnen dat hij als onderdeel van de kosmos in de wereld leeft. Als je de relatie mens-kosmos als iets religieus wil bestempelen, dan zou je zulke feesten gerust 'religieuze feesten' kunnen noemen. Maar dan van een religieus besef dat typisch is voor de ganse mensheid van deze aarde. Het zou in ieder geval een grote stap vooruit zijn tegenover de godsdiensten uit de Oudheid met hun pre-wetenschappelijke verzinsels die mekaar nu naar het leven staan. |
|
|
|