Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2007, 14:50   #1
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard Belgische regering maakt weer blunder met Israël.

In Dag Allemaal van deze week, zijnde nummer 16, d.d. 17 april 2007 staat een zeer interessant artikel over wat de Belgische regering met ons belastingsgeld doet.

Blijkbaar sponsert het de schoolboeken van de Palestijnse kinderen. Op de flap staat een speciale dankbaarheidsvermelding.

Het is erg nobel dat onze regering, die strenge wetten tegen het antisemitisme heeft, de Palestijnse kinderen wil helpen in hun ontwikkeling en de schoolboeken wil betalen.

Maar de inhoud bepalen de Palestijnen blijkbaar nog zelf, want de Joodse gemeenschap staat op zijn achterpoten. De boeken staan bol van antisemitistische propagande, die aan elfjarigen onderwezen wordt.

Nu vraag ik me af of het nog normaal is dat een regering van een land, dat destijds actief meehielp met de Jodendeportatie en als boetedoening negationisme en antisemitisme verboden heeft, het op een ander gaat steunen?
Oud 19 april 2007, 16:02   #2
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Kan er iets in die regio gebeuren zonder dat het propaganda is?

Mss hadden we beter wiskunde boeken gegeven
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 19:51   #3
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
In Dag Allemaal van deze week, zijnde nummer 16, d.d. 17 april 2007 staat een zeer interessant artikel over wat de Belgische regering met ons belastingsgeld doet.

Blijkbaar sponsert het de schoolboeken van de Palestijnse kinderen. Op de flap staat een speciale dankbaarheidsvermelding.

Het is erg nobel dat onze regering, die strenge wetten tegen het antisemitisme heeft, de Palestijnse kinderen wil helpen in hun ontwikkeling en de schoolboeken wil betalen.

Maar de inhoud bepalen de Palestijnen blijkbaar nog zelf, want de Joodse gemeenschap staat op zijn achterpoten. De boeken staan bol van antisemitistische propagande, die aan elfjarigen onderwezen wordt.

Nu vraag ik me af of het nog normaal is dat een regering van een land, dat destijds actief meehielp met de Jodendeportatie en als boetedoening negationisme en antisemitisme verboden heeft, het op een ander gaat steunen?
Wat had men eigenlijk dan anders verwacht van een land dat internationaal bekend staat als het meest antisemitische en anti-Israëlische land van Europa. Nergens ter wereld werden meer Joden gehaat en gedeporteerd als in België. Onder Dehaene en Martens was de relatie met de Joodse vrij genormaliseerd maar dat heeft Paars-Groen onder Verhofstadt volledig kapot gemaakt. Men moet immers de moslims en de olie goedgezind blijven...

Laatst gewijzigd door Sinistra : 19 april 2007 om 20:00.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 20:33   #4
Jo Creten
Schepen

Standaard

Misschien is dit ook onrecht?

http://www.youtube.com/watch?v=STNlitDYjro

De Amerikaanse regering sponsort de militaire uitrusting van het Israëlische leger. Me dunkt dat je met een legerdank meer mensen kan vermoorden dan met een schoolboek? En de regering van Israël laat het niet na om elke vermeende bedreiging aan te grijpen om de Palestijnen te terroriseren.
Jo Creten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 22:17   #5
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht

De Amerikaanse regering sponsort de militaire uitrusting van het Israëlische leger. Me dunkt dat je met een legerdank meer mensen kan vermoorden dan met een schoolboek? En de regering van Israël laat het niet na om elke vermeende bedreiging aan te grijpen om de Palestijnen te terroriseren.
Ik heb al eenslijstje gegeven landen waarvan militair materieel gesponserd wordt door de Us, Israel, Egypte,Turkije, India, Pakistan, Afghanistan, Irak, SA.
Waarschijnlijk nog een paar in -istan en de golf regio die ik niet zeker weet.
Oud 20 april 2007, 00:02   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sinistra Bekijk bericht
Wat had men eigenlijk dan anders verwacht van een land dat internationaal bekend staat als het meest antisemitische en anti-Israëlische land van Europa. Nergens ter wereld werden meer Joden gehaat en gedeporteerd als in België. Onder Dehaene en Martens was de relatie met de Joodse vrij genormaliseerd maar dat heeft Paars-Groen onder Verhofstadt volledig kapot gemaakt. Men moet immers de moslims en de olie goedgezind blijven...
Er zijn in verhouding "weinig" Belgische joden omgekomen. Ik heb eerder de indruk dat de volgzaamheid van een land tegenover Israël evenredig is met het percentage joden die in dat land zijn omgekomen....
http://www.mtsu.edu/~baustin/jewvicts.html

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 20 april 2007 om 00:04.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 00:53   #7
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hierover ben ik nu met jou akkoord!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 02:16   #8
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

nog een andere bron dan, heu... dag allemaal ?

Laatst gewijzigd door Pølle : 20 april 2007 om 02:16.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 04:17   #9
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Polle Tieker Bekijk bericht
nog een andere bron dan, heu... dag allemaal ?
Koop de Dag Allemaal en zie wat zij als bronvermelding hebben.

Waarschijnlijk Belga, Reuters of NFP ofzo.

Belga heef met de oorlog Israel-Hezbollab trouwens een aantal reporters moeten schrappen wegens het vervalsen van fotomateriaal. Propaganda komt voor aan beide zijde.
Oud 20 april 2007, 19:28   #10
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jo Creten Bekijk bericht

Dat de Palestijntjes eens naar hun eigen regio terugkeren waar ze vandaan komen, nml. de Oostelijke Jordaanoever en dito regio. Als ze dan toch weigeren met Joodse mensen samen te leven...
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 19:37   #11
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat de Palestijntjes eens naar hun eigen regio terugkeren waar ze vandaan komen, nml. de Oostelijke Jordaanoever en dito regio. Als ze dan toch weigeren met Joodse mensen samen te leven...
Ik dacht dat 20 % van de Israëli's arabische moslims zijn & de palestijnen
zouden niets liever willen dan in hun eigen huizen waar ze uit verjaagd werden gaan wonen en samen met de joodse medeburgers van het gebied te gaan leven. Spijtig genoeg is de staat Israël opgericht door de mensen die er woonden te verjagen & die willen nog steeds terug.

het is overigens het officiêle Israëlische standpunt dat de Joodse inwoners van de arabische landen moeten gedeporteerd worde naar Israël en vervangen worden door die Palestijnen die Israël eerder uit het land gezet heeft. Vrije migratie is misschien een fraai ideaal, maar gedwongen migratie is toch wel iets anders.

Er is slechts één oplossing in vrede samen leven en zelf daarvoor recepten vinden, tot zolang kunnen joden en arabieren gerust doorgaan met hun harde school van geweld tegen vrouwen, kinderen en burgers : tot ze zelf inzien dat ze moeten stoppen met die nonsens.
Oud 20 april 2007, 23:35   #12
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is zeer interessant en verhelderend dat u uit Dag Allemaal geen enkel citaat haalt waaruit dat antisemitisme moet blijken.
We moeten ons dus een mening vormen over die handboeken zonder er zelfs maar één letter uit gelezen te hebben.

En het wordt nog interessanter want ook Dag Allemaal drukt geen enkel antisemitisch citaat af. De citaten die ze wel afdrukken zijn op geen enkele manier antisemitisch. Dat zou overigens nogal bizar zijn want de Arabieren zijn zelf Semieten.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 23:37   #13
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nergens ter wereld werden meer Joden gehaat en gedeporteerd als in België.
Nog meer van die leugens? In België werden verhoudingsgewijs relatief weinig Joden gedeporteerd en konden ze vaak meer dan in buurlanden (zoals Nederland) genieten van de onbaatzuchtige steun van de bevolking en het verzet die hen hielp onderduiken.

Propaganda kan ik verdragen, geschiedsvervalsing niet.

Oud 21 april 2007, 00:19   #14
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Kan er iets in die regio gebeuren zonder dat het propaganda is? Mss hadden we beter wiskunde boeken gegeven
Misschien moeten we eerst weten w�*t er in de schoolboeken staat voor we hals over kop een oordeel vellen?

Dag Allemaal citeert twee passages en noemt die 'antisemitisch', 'aanzetten tot Jodenhaat' en 'fundamentalistisch'.

De citaten lezen als volgt:

Citaat:
Palestina's oorlog eindigde (eind jaren veertig van de 20ste eeuw) in een catastrofe zonder voorgaande, toen de zionistische bendes Palestina stalen, de mensen verjoegen uit hun steden, hun dorpen en hun huizen, en de staat Israel oprichtten.
Wie hierin ook maar één woord antisemitisme, aanzetten tot jodenhaat of fundamentalisme leest, is wellicht zelf een fundamentalist. Want hoewel weinig genuanceerd is er met de tekst factueel niets mis.

Verder schrijft Dag Allemaal:

Citaat:
In een ander boek, over islamitische opvoeding, wordt de 'geweldadige jihad tussen moslims en hun vijanden' geprezen.
Let even op: het citaat dat men overneemt is dus (naar verluidt)
Citaat:
'geweldadige jihad tussen moslims en hun vijanden'
. We komen niet te weten hoe die zin in het schoolboek begint of verdergaat. We lezen alleen wat Dag Allemaal er aan laat voorafgaan en op volgen. We kunnen dus niet beoordelen of de interpretatie van Dag Allemaal ook klopt.

Ik schreef Dag Allemaal alvast volgende lezersbrief naar [email protected]:

Citaat:
Als regelmatig lezer van uw blad had ik de indruk dat u doorgaans evenwichtige artikels pleegt die genuanceerd zijn en telkens beide zijden van de medaille tonen.

In uw artikel over de Palestijnse schoolboeken die onze regering blijkbaar meefinanciert, doet u dat jammer genoeg niet. U laat daarin de directeur van een Israelitische organisatie en een pro-Israelitisch Antwerps politicus aan het woord. Geen enkele tegenpartij krijgt de kans op een wederwoord. Dat is bijzonder jammer.

Temeer daar u de Palestijnse overheid van antisemitisme en oproepen tot een heilige oorlog beschuldigt. Toch wel ernstige beschuldigingen die u staaft met welgeteld twee citaten uit de schoolboeken.
Ik vind in geen van beide citaten ook maar één woord dat ik als antisemitisch kan begrijpen of dat ook maar iets zegt over een heilige oorlog. De tekst uit de schoolboeken is misschien niet bepaald genuanceerd maar hij is historisch ook niet fout. Het klopt namelijk wel degelijk dat Zionistische bendes de Palestijnen met terreur uit hun huizen en van hun grond verjaagd hebben, de staat Israel hebben uitgeroepen tegen de wil van de rest van de wereld en dat dit voor de Palestijnen een catastrofe zonder voorgaande was.
Het lijkt me logisch dat de Palestijnse overheid wil dat de Palestijnse schoolkinderen die feiten ook kennen en dat ze dus in de schoolboeken verschijnen.

U schrijft verder: "het bestaan van de staat Israel wordt hardnekkig doodgezwegen". Dat is in tegenspraak met het citaat dat u in de vorige alinea aanhaalt waarin letterlijk staat "... en de staat Israel oprichtten". Het wordt dus wel degelijk vermeld. Maar zoals u weet betwist de Palestijnse Autoriteit (en met haar de meeste Arabische landen) het bestaansrecht van de huidige staat en vooral de grenzen die Israel hanteert. Ze staan daarmee niet alleen want de Verenigde Naties betwisten de huidge grenzen van Israel evenzeer en hebben al meerdere resoluties uitgevaardigd die Israel verplichten zich terug te trekken tot hun grenzen van voor 1967.
Dat die visie in de schoolboeken terugkomt, is dus logisch.

Israel eist van de Palestijnse regering dat ze Israel erkennen en het geweld afzweren. Vreemd dat ik niemand hoor eisen dat Israel eindelijk eens het bestaansrecht van Palestina zou erkennen en dat ze zelf het geweld afzweren.

De problematiek in de regio is complex genoeg. Uw tijdschrift levert geen zinvolle bijdrage als u in dat conflict slechts één van beide partijen aan het woord laat. Voor zover ik iets van journalistiek begrepen heb, is het trouwens in strijd met één van de meest fundamentele journalistieke principes.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be