![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Ik heb op de nogal rechtse Franse webpagina (voxlatina.com) gelezen dat er 200 miljoen Franstaligen zijn. Maar ik vind toch dat dit niet met een korreltje zout genomen moet worden, ik heb serieuze bedenkingen omtrent de stelling "Frans is een wereldtaal."
De Engelstalige wikipedia vertelt mij immers dat er 80 millioen Franse moedertaalsprekers zijn, de Nederlandse wikipedia houdt het op 87 miljoen. Ik vraag mij af of we een taal met een zo'n beperkt aantal moedertaalsprekers nog kunnen beschouwen als een wereldtaal. Rond 90 % van de moedertaalsprekers bevindt zich natuurlijk in Frankrijk, Wallonië, Luxemburg, Zwitserland en Québec. ![]() In Madagaskar spreekt bv. 1 % van de bevolking Frans, en het is daar nog steeds één van de officiële talen. Natuurlijk kunnen we niet ontkennen dat Frans na het Engels de meest onderwezen taal is, en dan er nog steeds veel mensen Frans als 2e of als 3e taal kunnen spreken ... met een verschillende kennis natuurlijk van de taal. Kortom beschouwt u Frans (nog) als een wereldtaal? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nee. De enige wereldtaal is Engels, aangezien een enorm aantal mensen die het niet als eerste of tweede taal heeft geleerd, het wel kent en kan gebruiken in alledaagse situaties. Frans WAS een wereldtaal, maar is het nu zeker en vast niet meer.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() het is enkel nog een belangrijke cultuurtaal in West- en Central-Afrika
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Iets is een wereldtaal als het door veel mensen over de hele wereld gesproken wordt. Chinees is veruit de grootste taal, maar geen wereldtaal. Engels is (op het moment) DE wereldtaal, maar ook Frans, Spaans, en nog wat talen kunnen zich wel zo noemen. Nederlands schijnt weleens 'de kleinste wereldtaal' genoemd te worden, maar dat is wel weer erg overdreven...
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
"Nous sommes 200 millions de francophones" Vanwaar komt die 200 miljoen ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() ze beschouwen ons en anderen wellicht ook als Franstaligen, omdat we het een beetje beheersen als 2e, 3e of 4e taal .. wat een optimistische telwijze
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo wordt Esperanto door bijna niemand gesproken, maar in zekere zin is het een wereldtaal door zijn (mislukte) roeping. Frans wordt op alle continenten gesproken, soms als tweede of derde taal. Het lijkt me dus een wereldtaal, al zijn Engels en Spaans belangrijker. Laatst gewijzigd door Hans1 : 29 april 2007 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben volledig akkoord dat de norm zeker niet (alleen) het aantal native speakers is, dat een taal tot wereldtaal zal maken.
En ook de ekonomische power van de landen waar de taal gesproken wordt niet. Zo is Japans geen wereldtaal en zal Chinees het ook nooit worden. Het globalisme drijft naar één wereldtaal: het Engels. Daarnaast zijn er een aantal andere belangrijke talen, gerangschikt volgens je eigen persoonlijk voorkeur-kriteria. Spaans is niet te onderschatten: wordt in zeer veel landen gesproken, en in de states is het de tweede taal. Er dreigen zelfs grootsteden in de usa te komen waar meer hispano's zijn dan anderen; zelfs waar belangrijke aantallen bijna ééntalig spaans zijn (zijn dan wel nogal achtergestelden). (ps: ga naar de site van het White House, je kan er de wekelijkse radiospeech van the President in het Spaans beluisteren). Frans wordt inderdaad nog in wat Afrikaanse landen als standaardtaal gesproken. Italiaans wordt weinig elders gesproken, net als Duits, maar hebben een krachtige ekonomische invloed. Russisch: idem dito met een vleugje militair-politieke power. Maar eigenlijk heeft dat allemaal weinig belang. Engels is het en zal het blijven: de wereldtaal.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
|
![]() Ik vind Esperanto maar niets ...
In de VS spreken rond 28 miljoen mensen Spaans als eerste taal, maar de helft hiervan spreekt ook wel zeer goed Engels. Even leuke cijfertjes: Spaans in de Verenigde Staten: 1. New Mexico (823,352) 43.26% 2. Californië (12,442,626) 34.72% 3. Texas (7,781,211) 34.63% 4. Arizona (1,608,698) 28.03% 5. Nevada (531,929) 22.80% 6. Colorado (878,803) 19.10% 7. Florida (3,304,832) 19.01% 8. New York (3,076,697) 15.96% 9. New Jersey (1,294,422) 14.90% 10. Illinois (1,774,551) 13.94% 11. Connecticut (371,818) 10.63% 12. Utah (253,073) 10.45% 13. Rhode Island (111,823) 10.35% 14. Oregon (343,278) 9.56% 15. Idaho (123,900) 8.88% 16. District of Columbia (47,258) 8.53% 17. Washington (526,667) 8.48% 18. Kansas (220,288) 8.06% |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er volgens u dan "niemand" Esperanto spreekt, dan spreekt er ook niemand IJslands, Luxemburgs, Ests, Litouws, Deens, Noors, Portugees... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Altijd? Neen, eens de invloed van de VS zal gedoofd zijn, zal ook het Engels naar de achtergrond verdwijnen. Net zoals de opgang en neergang van het Frans verbonden was met de luister van Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Portugal heeft toch rond 10,5 miljoen inwoners?
Wikipedia vertelt mij dat Esperanto 6 miljoen sprekers heeft ![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...antal_sprekers
Frans is evengoed een "wereldtaal" dan het Russisch, Bengaals, Portugees, Japans, of het Duits. (niet dus) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Ik hou niet van Esperanto, omdat
1) Het een plantaal is 2) Het niet de taal is van een bep. volk of land, net iemand z'n moedertaal bezorgt je eigenheid vind ik 3) Het waarschijnlijk nooit Engels zal vervangen als lingua franca |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...antal_sprekers staat daar dat Frans 130 miljoen moedertaal sprekers heeft, op andere wikipedia pagina's 80 miljoen of 87 miljoen .. :S verwarrend zeg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het leuke is dat er aldus geen "mindere" talen zijn!!! In de krampachtige EU is dat nog steeds niet zo.. Nochtans zou het Indische voorbeeld tot lering mogen strekken ![]() Ik geef toe,het Esperanto zou in de EU een interessante ambtelijke taal kunnen zijn voor de fundamentele teksten,je "benadeelt" er niemand mee! Laatst gewijzigd door kelt : 29 april 2007 om 13:41. |
|
![]() |
![]() |