![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread....84#post2453484 ), en nu dit. Obesitas is een van de ergste vormen van onvrijheid - biologische onvrijheid. Een ware plaag in het hoog-ontwikkelde en heel onvrije Westen. Het bovenstaande onderzoek bewijst dus wel degelijk wat radicaal links al jaren zegt, namelijk dat er een rechstreekse samenwerking is tussen het agro-industrieel complex, de media en het kapitalisme, met als resultaat de biologische onvrijheid en vet- en suiker-verslaving van Westerlingen. Ik zal maar niet vragen of we TV-reclamespotjes over eten voor kids moeten verbieden, want de agro-industriële lobby is daarvoor te sterk. Ge kunt de Westerse mens niet bevrijden op een rationele manier, ge moet daar andere middelen voor inzetten. Trouwens, obesitas en zwaarlijvigheid mogen dan wel typisch beschavingsziekten zijn, ze komen het meest voor bij de zwakkere sociale klassen. Er zit dus een zeer sterke sociale dimensie aan dit probleem. Lagere sociale klassen hebben moeilijk toegang tot gezond voedsel (wat onbetaalbaar is), en zitten erg gevangen in de tentakels van het agro-industrieel-media-kapitalistisch complex, hetwelk hun lichamen controleert. Deze greep is ijzersterk en wordt van ouder op kind doorgegeven. In de VS zijn, net zoals volwassenen, nu al 30% van alle kinderen zwaarlijvig, wat wijst op de grote armoede in dat land. Radicale interventies met een duidelijke sociale dimensie zijn dus nodig. Laatst gewijzigd door C2C : 24 april 2007 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
PS: de tabaksreclame verbieden heeft ook niet het gewenste effect gehad, integendeel heb ik de indruk.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() Komkom, niet overdrijven. Gezond eten hoeft helemaal niet duur te zijn...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Vandaar dat gezondheidsanalisten pleiten voor een radicale interventie die deze sociale problematiek aanpakt. Experimenten in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland hebben aangetoond dat het mogelijk is om de obesitas-pandemie te bestrijden, daar waar ze het sterkts groeit, namelijk bij de lagere sociale klassen. Maar dat vereist zeer veel investeringen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hak al de ingrediënten zeer klein, en bak het in een Wok,met een weinig olie, op groot vuur.Vermits alles al kleingesneden is, is het rap gaar, en verlies je minder vitamines. Je kan de rijst ook vervangen door pattaten, als je een échte belgische patattestoemper bent ![]() Als je naar de markt gaat rond 12 uur, kan je diskuteren met de marktkramers, om wat goedkoper te krijgen.Of je wacht gewoon tot op het einde van de markt, en pakt wat ze niet verkocht gekregen hebben, en toch laten staan. Eten hoeft niet duur te zijn... In Amerika, in de grote steden, is trouwens een nieuwe beweging op gang gekomen, van mensen die enkel eten wat ze kunnen vinden, wat weggesmeten word door grote winkels, restaurants enz ...Laatst een reportage over gezien, dat was in New York.En dat waren geen landlopers, meestal drop-outs van het systeem, de meesten hadden studies gedaan en voorheen, voor ze de consumptie-maatschappij afzworen, een goede job... Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 27 april 2007 om 14:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel natuurlijk als men, zoals U wsl, een auto moet hebben, een TV, een pc, een mooie woning, regelmatig eens een pintje en een restaurantje, een reisje naar het zuiden... Als men het uiteindelijk niet betaald meer krjigt, dan kan men nog natuurlijk nog altijd cappen op onze materialistische wereld... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik eet dus dikwijls, meestal zelfs,op die wijze, wat dat met de rest van mijn leven te zien heeft begrijp ik niet?Veronderstel dat ik in een aangename woning op het platteland woon, 2 of 3 auto's heb, 3 tv's, een computer, en regelmatig uitga, meer in het zuiden verblijf dan in het koude Noorden, met de allochtonen en de armoezaaiers ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Hebt gij daar last van dat een ander dik wordt? Ik niet.
Ge kunt mss. ijveren naar een gezondheidszorg die wat meer individueel is zodat ge niet moet meebetalen voor de gevolgen, maar voor de rest kan het mij geen reet schelen dat een ander zich te pletter wenst te vreten.
![]() |
#12 |
|
![]() Daar zit het hem volgens mij net, in hoeverre zijn obesitaspatiënten (en algemeen, mensen hier) vrij?
(Ik ga dringend die BBC-docu die C2C hier eens aanraadde moeten zien.) Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 27 april 2007 om 21:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Als ouders gezond koken voor hun kinderen, kunnen de meesten dat niet lekker maken en doen er zelfs geen moeite voor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Gouverneur
|
![]() Ik probeer bij het koken het zo lekker mogelijk te maken, verse ingrediënten te gebruiken, naar de gezondheid te zien.
Neemt niet weg dat verse ingrediënten veel tijd vragen: je moet vaker naar de winkel (eigenlijk elke dag), dat voedsel schoonmaken, bereiden... En het is een feit dat heel wat ongezond maar wèl vullend voedsel goedkoop is. Er zijn studies verschenen in de USA waarbij men merkte dat mensen in arme wijken dikker werden dan mensen in rijke wijken en de reden was het aanbod in de plaatselijke voedingswinkels: het gezondere voedsel is duurder dan de "junkfood" en werd in de armere wijken bijna niet verkocht. Verder is obesitas niet altijd een kwestie van vrijwilligheid. Ik ben obees ondanks het feit dat ik al bijna 25 jaar zeer streng op mijn voeding let en voor ik chronisch ziek werd deed ik aan voldoende lichaamsbeweging. De enige manier voor mij om mijn gewicht op peil te houden is mij uit te hongeren. Letterlijk. Een arts verwoordde het ooit zo tegen mijn moeder omdat ik mijn papfleske nooit uitdronk: "Mevrouw, uw dochter kan prima verder met weinig voedsel. Zelfs uit een glas water kan die nog voedingsstoffen trekken." Oftewel: mijn lichaam is tè efficiënt in het opnemen en opslaan van energie. Tot mijn twaalfde groeide ik op in een redelijk streng gecontroleerde omgeving, in een internaat. Ik at even veel (of weinig) als de andere kinderen, bewoog even veel als de andere kinderen, maar ik werd dik en zij niet. Het is dus mijn lichaam zelf dat de oorzaak is. Dat kinderen zo sterk beïnvloed worden door wat ze op tv zien verbaast me wel. Omdat het de ouders zijn die het voedsel aankopen ! Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om het eetgedrag van hun spruiten te sturen. Dat de kinderen kunnen snoepen van hun eigen zakcentjes, oké, maar als ouder zie je toch toe op wat je kind doorgaans eet ? Mijn moeder, en ook mijn vader want mijn broers en ik woonden vooral bij hem, had nooit problemen met ons. Wij aten wat de pot schafte en het was altijd patatjes-groente-vleeslapje. Geen cola of andere frisdranken. Geen snoep of chips tenzij er een feestelijke gebeurtenis was of om ons eens te verwennen. Fruit was aanwezig en we mochten ons daaraan te buiten gaan. Goede gewoontes moeten vroeg aangeleerd worden. Waarom konden mijn ouders het wel en kunnen anderen het niet ?