![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Pers met billen bloot
27.04.2007 11.07u - De onafhankelijkheid en de geloofwaardigheid van de media in ons land is gezakt tot een historisch dieptepunt. En daar zal niet meteen verandering inkomen als je ziet hoe nogal wat kranten en journalisten zich in de aanloop naar de verkiezingen weer laten meeslepen in de vuile oorlog tegen het Vlaams Belang. Enkele feiten op een rijtje. 1. Het recente boek van Karel De Gucht tegen ‘extreem-rechts’. Niemand of haast niemand heeft het lef om enig weerwerk te bieden. Niemand of haast niemand durft het aan om De Gucht te confronteren met zijn goedkope leugens. De Gucht beschuldigt journalisten, kranten en omroepen ervan dat ze zich schuldig zouden maken aan ‘plichtsverzuim’ omdat ze ‘extreem-rechts’ niet hard genoeg zouden aanpakken. Wat een onzin. Wat wil De Gucht nog meer? In een democratie is het bovendien de plicht van de media om eerlijk, correct en genuanceerd te berichten en niét om strijd te voeren tegen ‘extreem-rechts’ of een bepaalde politieke partij. Het bestrijden van de oppositie is de taak van de media in autoritaire en dictatoriale regimes, mijnheer De Gucht! 2. De CD&V-advertentie tegen het Vlaams Belang. Een aantal dagbladen publiceerden onlangs een open brief van de CD&V af, gericht aan de kiezers van het Vlaams Belang. Een politieke advertentie waarin de partij aangeeft ook bekommerd te zijn om de veiligheid van de burgers van dit land. Leuke reclame voor het Vlaams Belang, onbewust en ongewild, maar daar zullen we het niet over hebben. Zorgwekkend is dat alle uitgevers die de advertentie van CD&V afdrukten, in onderling overleg besloten hebben om het weerwoord van het Vlaams Belang – eveneens in de vorm van een betaalde advertentie – te weigeren. Mark Grammens haalt in Journaal (26.04.07) snoeihard uit naar die journalistiek onaanvaardbare vorm van censuur en zelfcensuur. “Dit is één van de smerigste voorbeelden van partijdigheid van de laatste jaren: een partij die in een advertentie uitdrukkelijk met naam aangevallen wordt, krijgt geen recht op repliek. In de aanloop naar de verkiezingen zakt de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid – maar ook de eerlijkheid – van de verzamelde Vlaamse media naar een dieptepunt zonder voorgaande.” Maar daar ligt schijnbaar niemand wakker van… 3. De overstap van zelfverklaarde ‘kopstukken’ en kleine garnalen. In de loop der jaren en ook de laatste dagen zijn er wat mensen opgestapt uit het Vlaams Belang en overgestapt naar de lijst van Jean-Marie Dedecker. Om allerlei uiteenlopende redenen. Persoonlijke wrevel, falen of frustratie, financiële perikelen, ach het is allemaal menselijk. Het valt daarbij op dat Vlaams Belang-leden of politici voor de media pas nieuwswaarde krijgen of ‘geloofwaardig’ worden als ze de partij de rug toekeren en met modder beginnen te gooien… Bronnen- en feitencontrole zijn dan niet meer aan de orde en journalisten noteren gretig dat wat ze zelf vooral graag horen. Persoonlijke redenen voor het ontslag worden gecamoufleerd en verdraaid tot ideologische onenigheid. ‘We zijn het niet meer eens met ‘het rauwe anti-vreemdelingendiscours’ van de partij’, heet het dan plots. Of ‘de partij heeft de vernieuwing geblokkeerd’. Ach, u kent de voorspelbare uitleg wel. Uitstappers of overstappers laten zich zelden betrappen op enige bescheidenheid en de verzamelde journalisten slikken hun grote egoverhalen, zonder enige controle, als zoete koek. Zo wordt een zelfverklaarde eeuwige ‘rebel’ die graag vasthoudt aan zijn parlementaire wedde plots een ‘icoon van de vrije meningsuiting’. Zo voerde de media een ‘directeur van de studiedienst’ op, een functie die niet eens bestaat binnen de partij. Of zelfs een ‘artdirector’. Wat zei u? Een ‘artdirector’ van de partij? Nooit van gehoord. Maar wat zou het. “De man achter de propagandamachine van het Vlaams Belang”, de “spindoctor” (haha), “de man achter het economische programma van de partij” (hahaha), “de ontwerper van het VB-logo” (woeha) enzovoort enzoverder. Je kan het zo gek niet bedenken, of het staat in de krant. Of het wel waar is? Geen hond die het even controleert. 4. Plots heten het ook allemaal ‘kopstukken’ te zijn. Dat doet een beetje denken aan een Mexicaans leger. Of aan de zegeberichten van het Britse leger telkens ze in de jaren ’70 en ’80 een IRA-soldaat bij de lurven konden pakken. ‘Zware slag voor het IRA’, klonk het dan steevast, ‘IRA onthoofd’, ‘kopstuk opgepakt’. In kringen van IRA- sympathisanten vroeg men zich dan altijd lachend af hoeveel ‘kopstukken’ hun ondergrondse leger wel niet had… 5. De onvermijdelijke complottheorieën. In de marge van de recente gebeurtenissen is er in de pers ook geen gebrek aan wilde complotverhalen, geruchten over tweestrijd, breuklijnen en interne ruzies. Al dan niet zelf verzonnen of opgetekend uit de mond van rancuneuze op- of overstappers. Het doet er allemaal niet toe. Als het maar lekker klinkt. Dezelfde kranten die gisteren nog schreven dat Filip Dewinter ervoor zorgt dat het Vlaams Belang een ‘extreem-rechtse’ partij blijft en geen fatsoenlijke, aanvaardbare of salonfähige rechtse partij is geworden, de man die – zo konden we her en der lezen - met de ‘horen-zien-en-zwijgen-campagne’ de partij deed ‘terugkeren naar de harde roots van bokshandschoenen en bezems’, portretteren dezelfde Filip Dewinter vandaag als ‘de man van de vernieuwing’ en de meer gematigde koers, en voorzitter Frank Vanhecke als een onverzoenlijke extremist en hardliner. Conclusie: de kranten lu… - euh - kletsen er maar wat op los. Zoals het hen uitkomt. Operatie beschadiging heet dat. Onder het motto: alles is toegestaan. Dat de journalisten daarbij het laatste restje geloofwaardigheid van zichzelf en hun krant op het spel zetten? Tja, dat moet dan maar. Niemand lijkt door te hebben dat de pers met die operatie beschadiging vooral zichzelf beschadigt… bron webstek VB Wat de laffe smerige leugenachtige belgicsche pers allemaal uit hun botten slaan... De ene dag al geschifter dan de andere; Een webmaster wordt een campagneleider;.. terwijl het VB al jaar en dag ZELF de campagnes uittekent. FDW die duivel wordt plots de gematigde;.. tsjongens toch wat een onzin. Zoals iemand annemans al zei... Morgen pakken ze uit met de clan gerolf vs annemans.... het is weer ZO overdreven dat het doorzichtig wordt en het enkel een omgekeerd effect kan hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb de sossen nog niets weten aanbieden deze keer, ik verwacht dat het nog zal komen? Misschien hebben ze nog geen toestemming gekregen van Premier Leterme en moeten ze nog even wachten tot midden mei of zo?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De taktiek van de traditionele partijen begint nu ook populistische slogans over te nemen. Ze proberen nu ook via de media het volk te manipuleren zoals het belang al jaren doet via campagnes van angst en afbraakpolitiek.
Nu ze een koekje van eigen deeg krijgen wordt daar nu plots fel tegen geprotesteerd. Hang eens de Calimero niet uit, het is zielig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Inderdaad het VB zit met de billen dichtgeknepen.
Als de bestaande pers in Vlaanderen zo erg is, vraag ik mij af waarom nog geen enkele Belanger effectief zelf een krant uitgeeft ? Dit wordt nu al zo lang in het vooruitzicht gesteld. Jullie zouden die krant dan "De Verhofstadt" kunnen noemen. Naar analogie met onze huidige eerste minister die ook altijd maar blijft herhalen dat het goed gaat en dat ze goed bezig zijn. Als er dan al eens een kritische noot zou komen dan steekt die dat ook op het negativisme van de pers. Klop krijgen doet blijkbaar zeer. De Blokkers beginnen dat ook door te krijgen. Tot hier toe gaven ze zelf klop (zelfs tot op hun vrouwen).
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Inderdaad, beetje de calimero weer uithangen...
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() dat merken we calimerojel
Laatst gewijzigd door born2bewild : 27 april 2007 om 14:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Dat Calimero gedoe komt niet van het Vlaams Belang maar van De Gucht zelf,
a.u.b. pers help mij want ik kan geen weerwerk bieden, ik (de gucht) ben klein en het Vlaams belang is groot en we zouden toch zo graag die stemmetjes terug krijgen maar we kunnen het niet , help ons, help ons ![]() ![]() Politiekertjes van mijn voeten, dat zijn ze. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik wacht nog altijd op uw eerste post gericht aan mij die ook maar ietwat inhoudelijk gericht is, laat staan blijk geeft van enige intelligentie.
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Alle partijen beginnen zenuwachtig te worden, ook het VB. IK vind Degucht een verstandig man en vind dat hij grosso modo gelijk heeft over het VB. Het is ene tactiek van het VB om zich als slachtoffer te gedragen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Intelligent overkomen in uw ogen is mijn minste zorg. Maar doe maar verder met je kinderachtige commentaren, past je tenminste goed.
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zie. Dat het Vlaams Belang klaagt over de staatsmedia (één en canvas) is betwijfelbaar correct. (Wij krijgen nog steeds jaarlijks complimenten van www.Freedomhouse.org, een onafhankelijke Amerikaanse organisatie die elk jaar elk land van de werled bekijkt en daar de politieke en economische vrijheden bekijkt. Zoals hoevaak de oppositie in de media komt en hoe. Dus zo erg zal het niet zijn.
Maar goed. Dat het Vb eventueel klaagt dat de staatsmedia subjectief is, kan ik nog inkomen. Maar dat ze liggen te zagen over alle media in het algemeen, gaat er bij mij niet in. Want vrije media (Humo, knack, De morgen en al de rest) kiest toch gewoon zélf wat ze publiceren? Het VB ligt altijd te schelden op de linkse media in dit land. En dán? Media beantwoordt toch ook maar aan de vrije markt? Het VB heeft daar toch geen enkel recht van spreken over? Als zij vinden dat er teveel linkse media is, waarom stichten ze dan zelf geen mediagroep? Vrije markt werkt langs 2 kanten. Het is ook een fabeltje dat de media de absolute deontologie hebben om alles objectief te maken; Media mag evenzeer waardeoordelen en zienswijzen laten doorschemeren in hun artikels als iedereen. Ik vind het een pluspunt dat in België men er naar streeft om objectief te wezen, maar een krant mag dat evengoed niet zijn. Dat is zijn of haar goed recht. Verder spreken ze altijd maar van dictaturen, omdat de media eerder links is. Is dat ook neit raar en gewoon dom? Diezelfde media wordt toch evenzeer gelezen door hun eigen lezers? Of haalt 't pallieterke een oplage van 30% van de Vlamingen? Ik snap hun punt echt niet. Waarom zou dit land een dictatuur zijn omdat de media hen - voor een groot deel - integraal heeft verketterd? Is dat niet ook voor een deel om jezelf moed in te praten? (Zuiver een rethorische vraag.) Ik snap niet waarom dit land een dictatuur zou zijn, omdat de staats-onafhankelijke media iets tegen hen heeft. En dan nog. Stel nu eens dat ze aan de macht zouden komen? Zouden ze die media dan buiten gooien? Kwestie van dictatuur kan dat tellen. (Een ad hominum, ik weet het.) Een kenmerk voor een democratie is dat de staatsonafhankelijke media kan schrijven wat ze wil. Als die echter voor een groot deel integraal tégen iemand in't bijzonder is, is dat erg, maar dat is nu eenmaal iets dat je moet aanvaarden. Ik vind het getuigen van een vrij groot gebrek aan respect voor de democratie en de vrije media in het bijzonder, dat zij daar altijd op zitten te hakken. De vrije media schrijft wat ze wil. Het VB heeft zich daar niet mee te moeien. Je kan veel zeggen over (het gebrek aan) onze democratie/particratie. Maar op dit vlak heb ik het VB nooit kunnen volgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de dat een amerikaanse organisatie het aantal uren dat de "oppositie" in beeld komt in de gaten houdt kan goed zijn. Weet ik ineens waarom ik constant partijtjes als Groen! NVA en spirit!(och nee, die REGEREN hebben zelfs een minister! met hun 5 stemmen) op het scherm zie ronddartelen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 27 april 2007 om 19:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ach, we scoren daar nog steeds een 11, en we staan op een gedeelde 3de plaats qua werking van de media in W-Europa. Slecht scoren is dat sowieso niet. Altijd jammer gevonden dat er geen rechtse media is. Zo een type LDD. Die zou ook nog een ferme oplage halen. Vermoed ik. Maar - ik ga er van uit dat je een vb'er bent - kun je mij uitleggen aarom de vrije pers niet mag schrijven wat hij/zij wilt? |
|
![]() |
![]() |