![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Wie van jullie vind dat het goed gaat met het onderwijs??
Ik persoonlijk vind het onderwijs slecht en niet aangepast aan de moderne behoeften van de arbeidsmarkt. Vooral het middelbaar onderwijs is in mijn ogen slecht en de jongeren worden helemaal niet klaar gestoomd voor het dagelijkse leven. ik pleit voor de volgende punten : 1) veel jongeren die beroeps gedaan hebben en dikswijls ook nog een 7de jaar doen in de hoop zo een beter diploma te hebben komen bedrogen uit. meestal is hun diploma veel te min en vragen de bedrijven liever de personen met hogere studies en ervaring is dan het alternatief alleen vragen de meeste bedrijven van allerhande sectoren minimum 5 jaar ervaring! Hoe ga je die bekomen als je tot je 18de in school moet zitten. ik pleit dus om vooral het beroeps en technisch onderwijs meer te laten samenwerken met de bedrijven. vanaf het 3de middelbaar zouden er al stages moet zijn in functie van de gekozen richting in bepaalde bedrijven. laat de technische scholing voor een groot stuk gedaan worden door de bedrijven en geef bedrijven die in deze jongeren investeren door middel van opleiding subsidies en indien het bedrijf deze jongeren aanneemt als deze afstuderen voor een periode van 5 jaar dan krijgt het bedrijf nog eens een flinke korting. zo krijgen de bedrijven de kans om jongeren gemakkelijk op te leiden binnen hun bedrijf op kosten van de overheid om ze daarna als werknemer in dienst te nemen. dit zal voor het bedrijf een winst betekenen op lange termijn. voor de jongeren is het voordeel dat zij ervaringen opdoen in een bedrijf en dus meer reeële ervaring hebben dan een beschermde schoolomgeving. ook maken ze indien met een goede inzet een goede kans om 5 jaar in dienst te worden genomen om zo de 5 jaar ervaring op te doen. iedereen maakt er profijt mee 2) schaf godsdienst als vak af en geef de meeste elementaire zaken van godsdienst bij het vak geschiedenis want daar hoort godsdienst in mijn ogen meer thuis. voor de uren die dan vrijkomen moet er een vak komen die jongeren klaar stomen op het echte leven. ik denk bijvoorbeeld wat te doen als je afgestudeerd bent? hoe je belastingsbrief correct invullen? welke sociale zaken moet ik in orde maken? welke ziekteverzekering? wat zijn mijn rechten en plichten? enz. ook kan men van deze uren gebruik maken om jongeren thema's en problemen te bespreken. thema's zoals drugs gebruik, drank misbruik, roken, zwangerschap en anti conceptie en abortus, zinloos geweld, pesterijen, vandalisme kortom alle onderwerpen waar jongeren over praten of problemen mee kunnen hebben alsook actuele thema's zoals die moordpartij in amerike, de mp3 moord hier in belgie en alle andere zaken van zinlloos geweld alsook eventuele politieke thema's en milieu problematiek kortom er is genoeg om godsdienst te vervangen met noodzakelijk kennis |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hervormen niet. Afschaffen. Nationaliseren. Privé-onderwijs integraal betaald door de staat, dat kan niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het warm water moest hier weer eens uitgevonden worden. Heb je ooit van het vak "zedenleer" gehoord? Of van het vak "PAV?". Die vakken dekken perfect de lading die jij daar beschrijft. Bovendien is het vak "godsdienst" echt geen bijbelstudie meer, hoor! Staar je aub niet blind op de naam want het onderwijs evolueert toch enigszins. Over jouw idee van onderwijs aan bedrijfsleven te linken: da's inderdaad nuttig voor een bedrijf (vooral: goedkoper!) Ik vind echter niet dat de scholier daar voordeel uithaalt. Om te beginnen is het volstrekte onzin om te beweren dat scholieren die het "7de jaar" gedaan hebben werkloos blijven. Als je even de cijfers checkt zie je dat deze groep schoolverlaters het heus niet slecht doet. Bovendien is de ervaring die een scholier opdoet in een bedrijf (dat die scholier als werknemer in spé ziet) zeer specifiek. Er is dus, voor school en bedrijf geen enkele reden meer om de scholier een algemene technische basis te geven. Wanneer de arbeider ontslagen wordt (wat nogal eens gebeurt hé) dan weet hij zich bedrogen. Het enige wat hij kent is de "staalpers van Sidmar op Blok B" (ik zeg maar wat). Als we levenskwaliteit belangrijk vinden mogen we één fout niet maken: slaaf worden van het ondernemingsdenken. Ik wil mijn kind niet vanaf zijn/haar 16 jaar inschakelen in het productieproces. Want ik vrees dat zo'n leven weinig voldoening geeft. En het is ook afgelopen rond je zeventigste, sowieso.
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |