![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Allen,
Ik heb net een petitie online gezet om een debat over de kiesdrempel op gang te trekken. Meer info vind je hieronder. De petitie zelf vind je op http://www.ipetitions.com/petition/kiesdrempel/ Stuur de link gerust door naar wie het zou interesseren of breng uiteraard gewoon zelf een bezoekje. Alvast bedankt, en ik kijk uit naar jullie mening hieromtrent. TEKST PETITIE Het doel van deze petitie is om politieke partijen er op te wijzen dat de kiesdrempel (vijf procent) onze democratie niet dient. Indien u zelf ook deze mening toegedaan bent of overtuigd wil worden, lees (graag) verder. Laat me – om te beginnen – duidelijk stellen dat deze petitie niet werd opgestart door iemand die banden onderhoudt met deze of gene partij. Ik ben niet in het bezit van een partijkaart noch ben ik een uitgesproken aanhanger van een partij – links, rechts of centrum – die al dan niet flirt met de kiesdrempel. Wél ben ik aanhanger van een vorm van democratie waarin met zoveel mogelijk stemmen rekening wordt gehouden, en ik meen dat de huidige kiesdrempel daar niet toe bijdraagt. Misschien draagt u Groen! geen warm hart toe, maar vond u het een goede zaak dat in 2003 de stem van 162.205 kiezers in de vuilnisbak werd gekieperd omdat Agalev (nu Groen!) onder de kiesdrempel bleef steken? En misschien hebt u het niet voor Lijst Dedecker, maar vindt u het normaal dat op 10 juni nog eens evenveel mensen een nutteloze stem dreigen uit te brengen, als (volgens de meeste peilingen) Lijst Dedecker onder de kiesdrempel blijft steken? En hoeveel honderdduizenden mensen zullen in het parlement eenvoudigweg niet vertegenwoordigd worden, als (uitgaand van een uitzonderlijke, maar in theorie geenszins onmogelijke situatie) zowel Groen! als Lijst Dedecker de kiesdrempel niet halen? De kiesdrempel heeft tot gevolg dat ... - een pak stemmen verloren gaan en bijgevolg een aanzienlijk deel van de bevolking niet vertegenwoordigd wordt in een parlement, gemeentebestuur, provincieraad, enzovoort. - de oprichting van nieuwe partijen wordt verhinderd (terwijl nieuwe ideeën zouden moeten kunnen bijdragen aan een democratie en niet het alleenrecht mogen zijn van gevestigde partijen) - het stemgedrag op een verkeerde manier wordt beïnvloed (het is niet uitgesloten dat mensen strategisch stemmen en dus geen stem uitbrengen op een partij die hen ligt omdat ze vrezen dat die de kiesdrempel niet haalt en hun stem op die manier verloren gaat) - kartels ontstaan Dat gezegd zijnde, wil ik mij met deze petitie niet uitspreken over de zin of onzin van kartelvorming. Ik merk alleen op dat sinds de invoering van de kiesdrempel het aantal kartels de hoogte in is geschoten, en niet weinig kiezers (al dan niet terecht) de indruk krijgen dat de kleinste partner daar de pineut van is, niettegenstaande die ongetwijfeld zelf ook kiezers achter zich heeft staan en ze dus ook moet kunnen vertegenwoordigen. Maar nog belangrijker is de vraag of die kleine(re) partijen ook deel van een kartel zouden uitmaken, mocht de kiesdrempel worden opgeheven of drastisch verlaagd. Tot slot wil ik nog eens zéér duidelijk stellen dat ik deze petitie heb opgestart om mijn bezorgdheid te uiten over de invloed van de kiesdrempel op onze democratie, niet om deze of gene partij steun te verlenen of onder de aandacht te brengen. Het spreekt bijna voor zich dat ik geen aanhanger kan zijn van zowel Groen! als van Lijst Dedecker – om nu louter twee voor de hand liggende voorbeelden te geven. Maar als die partijen elk een aanzienlijk deel van de bevolking bereiken, spreekt het mijns inziens wél voor zich dat zij dat deel van de bevolking ook moeten kunnen vertegenwoordigen en hun licht moeten kunnen laten schijnen over wat er op het politieke toneel gebeurt. Dries Kempel |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() probeer maar eens de aanvaardingsdrempel van 5% te overschrijden met die petitie :s
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Enkel dan kan deze kleine partij een groter publiek aanspreken, en enkel dan kan er met gelijke wapens gestreden worden bij de verkiezingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() Ik teken deze petitie met plezier ! Het is beschamend in een democratie dat de stemmen van een hoop mensen gewoon genegeerd worden. Bovendien kunnen de kleine partijtjes wat extra leven brengen in de Kamer ^^
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik lig om eerlijk te zijn niet wakker van die kiesdrempel. Begrijp me niet verkeerd, ik ben principieel tegen kiesdrempels maar ik denk niet dat het de moeite loont om er veel tijd in te gaan steken, simpelweg omdat de 'democraten' nog hopen andere manieren hebben om concurrentie op de politieke markt uit te schakelen. Enkel invoering van het BROV kan de situatie fundamenteel verbeteren. Afschaffen van de kiesdrempel zou niet meer dan een pleister op een houten been zijn vrees ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Getekend overigens.
Laatst gewijzigd door lombas : 6 mei 2007 om 00:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() illusies koesteren lombas, dat is wat telt
ook getekend btw Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 6 mei 2007 om 00:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou best wel een petitie tégen het kiessysteem in zijn geheel tekenen.
Geen ratio 1:67000 maar 1:1.
Laatst gewijzigd door lombas : 6 mei 2007 om 00:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Dedecker komt hier op het forum infiltreren se. En eerst nog mee die kiesdrempel goedkeuren. Net als de groenen. 't Kan verkeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb de petitie getekend, hoewel ik de afschaffing van de kiesdrempel slechts als een eerste, doch noodzakelijke, stap in de richting van een ècht democratische samenleving beschouw. De volgende stap is de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alsof we prutspartijtjes nodig hebben in het parlement. Als ze 5% van de kiezers halen, dan zijn ze ook vertegenwoordigd, maar met 2% is dat echt niet nodig, want dan wordt het land nog onbestuurbaarder dan het al is.
Laatst gewijzigd door Antoon : 6 mei 2007 om 08:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het behalen van een aantal stemmen kan m.i. niet bepalen of de ideeën die aan het programma van een partij ten grondslag liggen al of niet waardevol zijn. Een partij als de PS (om maar onmiddellijk hèt favoriete pispaaltje van een grote groep forumdeelnemers te vermelden) haalt héél veel stemmen, maar dat neemt niet weg dat wat ze er in de praktijk mee aanvangt weinig meer dan de stempel 'gepruts' verdient. Hetzelfde geldt ook voor andere partijen die zich om de kiesdrempel geen zorgen hoeven te maken. Zoals de topicstarter al aangaf, verhindert de kiesdrempel dat nieuwe en vaak ook echt interessante denkpistes de weerklank krijgen die ze nodig hebben om ook 'de brede massa' te kunnen bereiken. Zijn alle landen waar geen kiesdrempel bestaat dan werkelijk zo onbestuurbaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Partijen afschaffen, dan is die kiesdrempel sowiso onnodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
Maar de kiesdrempel is naar de geest alleszins niet echt democratisch. (Net zoals het CS, trouwens.) Het franchiseprincipe zou toch niet mogen worden toegepast op onze representatieve democratie, die overigens ook op heel wat andere punten kan verbeterd worden. Geen dubbelmandaat, geen kandidaatstelling als je het mandaat niet opneemt, afschaffing van volgorde op lijst , geen co-optatie, etc.
![]() |
![]() |
#15 |
Schepen
|
![]() Heeft groen die kiesdrempel niet eerst mee gestemd?
En Dedecker heeft die ook niet meegestemd? Tja Prinicipieel ben ik ook tegen een kiesdrempel, maar om hem eerst gaan op te richten en achteraf terug willen af te schaffen omdat het je dan niet meer goed uit komt, dan gebruik je hem op een tactische manier en dat is niet netjes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is het uiteindelijke streefdoel, ja, en het sluitstuk van de verdere democratisering van onze samenleving.
Ik zou er alleszins niets tegen hebben mocht het de eerste stap zijn, maar ik denk toch dat de afschaffing van de kiesdrempel net iets haalbaarder is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Jep, maar in tegenstelling tot n-va is groen! met Vera Dua wel alleen opgekomen in 2004 ondanks zware druk van S.Stevaert en zijn sp.a-spirit.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 6 mei 2007 om 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Denk je echt dat n-va en spirit daar een breekpunt gaan van maken bij eventuele regeringsonderhandelingen?
![]() |
#19 |
|
![]() Persoonlijk ben ik voor een veel grondigere hervorming waarbij er voor een groot deel van de volksvertegenwoordiging kiesdistricten gemaakt worden met telkens één zetel, die gaat naar wie een relatieve meerderheid behaalt. De rest van de volksvertegenwoordiging kan dan proportioneel verkozen worden in een landelijke, Vlaamse kieskring. Zelfs dan zou ik echter een redelijke kiesdrempel zoals 5% behouden. Overdreven versnippering van het politieke landschap bevordert het democratisch debat niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is echter ook mogelijk - doch weinig waarschijnlijk - dat ze niet eens bij de regeringsonderhandelingen betrokken worden. |
|
![]() |
![]() |