Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Greet Van Gool (sp.a) - 14 mei tot 20 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Greet Van Gool (sp.a) - 14 mei tot 20 mei (°4/08/1962) raakte in 2003 voor het eerst verkozen in het federale parlement. Zet zich in voor vrijwilligers, gepensioneerden, mensen met een handicap.

Discussietools
Oud 16 mei 2007, 00:24   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Vrijwilligers naar het Zuiden

De CD&V en vooral senator de Bethune willen de vierde pijler van de ontwikkelingssamenwerking versterken. Persoonlijk lijkt me dat een uitstekend idee.

Welke concrete voorstellen doet SP.a op dit vlak?
C2C is offline  
Oud 18 mei 2007, 13:18   #2
Greet Van Gool

Greet Van Gool's schermafbeelding

Standaard Ontwikkelingssamenwerking

Beste C2C
Vooreerst mijn excuses dat ik nu pas antwoord, maar dit thema is niet mijn specialiteit en ik heb het even moeten opzoeken. Hierbij de voorstellen van sp.a.

Moet het bedrijfsleven aandacht hebben voor ontwikkelingssamenwerking?
Wij vinden van wel. Bedrijven zouden in de toekomst, alvorens toegang te krijgen tot de beurs, niet alleen aan strikte boekhoudnormen maar ook aan voldoende ambitieuze sociale en milieunormen moeten beantwoorden. Delokalisatie (bedrijven die zich elders gaan vestigen, omwille van goedkopere arbeidskrachten) kan voor ons pas als dat gepaard gaat met een sociaal plan dat ondermeer voorziet in vervangende tewerkstelling via bijvoorbeeld outplacement.

Moet ook de consument aandacht hebben voor ontwikkelingssamenwerking?
De consument kan kiezen voor eerlijke handelsproducten, de zogenaamde Fair Trade producten. In deze context moeten echte Fair Trade producten, omwille van hun sociale en ecologische meerwaarde, een wettelijke bescherming, een technische begeleiding en een financiële en publicitaire ondersteuning krijgen. Ook in overheidsaanbestedingen moeten Fair Trade producten een voorkeurbehandeling krijgen.

We moeten de consument bewust maken van zijn macht om bedrijven, die enkel hun winst willen vergroten via slechte arbeidsomstandigheden en lage lonen, ter verantwoording te roepen. We beginnen waar we de beste hefboom hebben. Bij de Belgische bedrijven die in het buitenland actief zijn.

Beste groeten
Greet
Greet Van Gool is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be