19 mei 2007, 22:38
|
#1
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
|
Ian Curtis voor eeuwig!
Citaat:
Bono lauwert Ian Curtis op openingsavond Cannes Filmfestival
Bono en leden van New Order en Depeche Mode zijn eregasten en zullen misschien ook optreden tijdens het openingsgala van het zestigste Filmfestival in Cannes, aanstaande 17 mei. Openingsfilm is 'Control', een biopic over wijlen Joy Division-zanger Ian Curtis. Joy Division is vooral bekend van het nummer 'Love Will Tear Us Apart'.
'Control' is een zwartwitfilm over het leven Curtis, die in 1981 op zijn 23ste zelfmoord pleegde. De film is het debuut van de Nederlandse fotograaf en videoregisseur Anton Corbijn. De prent is gebaseerd op het boek 'Touching from a Distance' dat de weduwe van Curtis schreef en waarin ze suggereert dat de driehoeksrelatie die zij en Ian Curtis hadden met zijn minnares hem tot de wanhoopsdaad dreef. 'Control' wordt omschreven als een liefdesverhaal dat zeer dicht bij de Engelse film van de jaren zestig en zeventig staat, met een politieke en sociale ondertoon.
Op 18 mei zal het 27 jaar geleden zijn dat Ian Curtis uit het leven stapte. Tijdens de party na de filmscreening zal Corbijn de aanwezigen verzoeken een minuut stilte in acht te houden. Verwacht wordt dat Bono en de leden van New Order en Depeche Mode op de openingsavond van het filmfestival enkele nummers zullen brengen van Joy Division. (hln)
|
Citaat:
Film Corbijn schittert in Cannes Belinda van de Graaf
Er staat een opgeluchte glimlach op het gezicht van Anton Corbijn. ’Control’, het speelfilmdebuut van de beroemde Nederlandse fotograaf en videoclipmaker, is op het Filmfestival van Cannes met bemoedigend applaus ontvangen. De film toont in schitterende, kraakheldere zwart-witbeelden het leven van de Britse Joy Division-zanger Ian Curtis, die op 18 mei 1980 – aan de vooravond van zijn eerste grote Amerikaanse tournee – zelfmoord pleegde. Ian Curtis was 23 jaar.
Na zijn dood vormden de drie overgebleven Manchester-musici de band New Order, die deze week speciaal werd ingevlogen om de première in Cannes bij te wonen. Ook weduwe Deborah Curtis was aanwezig. Zij schreef ruim tien jaar geleden het boek ’Touching from a Distance’, dat als een van de inspiratiebronnen voor Corbijns film diende.
Het verhaal van de veel te jong gestorven rockheld wordt door Corbijn op vrij klassieke wijze verteld, van het moment dat hij op zijn tienerkamertje zijn grote voorbeelden David Bowie en Lou Reed imiteert, tot de dag – precies 27 jaar geleden – dat hij zich ophangt in zijn kleine grijze woning in Mecclesfield.
De eveneens debuterende hoofdrolspeler Sam Riley brengt een mooie reïncarnatie van Curtis als een talentvolle, gedreven, maar ook hypergevoelige, door epileptische aanvallen geteisterde musicus die verstrikt raakt tussen twee vrouwen van wie hij zielsveel houdt, en die de druk van de roem niet aankan. Ian Curtis wordt door Corbijns lens een soort moderne Wordsworth.
Maar wat vooral verrassend is, is dat de film behalve tragisch, ook erg grappig is. De feestelijk Britse onderkoelde humor zorgde donderdag, bij de wereldpremière in Cannes, voor lachsalvo’s in de zaal. Corbijn, die de drie miljoen Britse ponden die zijn film kostte voor een groot deel zelf financierde, heeft van zijn jeugdheld geen mythe, maar mens gemaakt.

|
|
|
|