Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2007, 21:15   #1
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard Opnieuw de Republiek Antwerpen?

De Republiek Antwerpen stond aan de wieg van het bestaan van
een onafhankelijk Nederland.
Gaat de geschiedenis zich herhalen ,nu Antwerpen zich zelfstandig wilt vertegenwoordigen in de Federale regering?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_Republiek

3/05 Voka wil Antwerpse minister in federale regering

Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland vraagt dat er een Antwerpse minister wordt opgenomen in de toekomstige federale regering.

"Een regio die meer dan 23 pct van de toegevoegde waarde in Vlaanderen vertegenwoordigt, die de vierde grootse haven en de tweede petrochemische cluster te wereld huisvest en het wereldcentrum voor diamant is, rechtvaardigt de vraag voor een vertegenwoordiger in de nieuwe regering", luidt het.

Wie die Antwerpse vertegenwoordiger in de federale regering dan wel moet zijn, daar hebben ze bij Voka niet meteen een antwoord op. Het aanbod aan kandidaten is dan ook niet zo groot.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 24 mei 2007 om 21:18.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2007, 23:41   #2
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De Republiek Antwerpen stond aan de wieg van het bestaan van
een onafhankelijk Nederland.
Gaat de geschiedenis zich herhalen ,nu Antwerpen zich zelfstandig wilt vertegenwoordigen in de Federale regering?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Antwerpse_Republiek

3/05 Voka wil Antwerpse minister in federale regering

Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland vraagt dat er een Antwerpse minister wordt opgenomen in de toekomstige federale regering.

"Een regio die meer dan 23 pct van de toegevoegde waarde in Vlaanderen vertegenwoordigt, die de vierde grootse haven en de tweede petrochemische cluster te wereld huisvest en het wereldcentrum voor diamant is, rechtvaardigt de vraag voor een vertegenwoordiger in de nieuwe regering", luidt het.

Wie die Antwerpse vertegenwoordiger in de federale regering dan wel moet zijn, daar hebben ze bij Voka niet meteen een antwoord op. Het aanbod aan kandidaten is dan ook niet zo groot.
Ik schrik er eigenlijk wel van dat katholicisme zelfs VERBODEN was, dat terwijl het toch veel complexer was dan een oorlogje tussen protestanten en katholieken. Ook vrome katholieken hebben zich afgezet tegen de koning, en soms zelfs met het leven moeten bekopen.
Het ideaal van Willem van Oranje was toch de verenigde Nederlanden met vrijheid van godsdienst?

Hewel, ik vind dit een dwaas idee, een minister van Antwerpen..
Oud 25 mei 2007, 06:47   #3
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik schrik er eigenlijk wel van dat katholicisme zelfs VERBODEN was, dat terwijl het toch veel complexer was dan een oorlogje tussen protestanten en katholieken. Ook vrome katholieken hebben zich afgezet tegen de koning, en soms zelfs met het leven moeten bekopen.
Het ideaal van Willem van Oranje was toch de verenigde Nederlanden met vrijheid van godsdienst?

Dat dacht ik ook toen ik dit bericht las.
De tijd van vertegenwoordiging van steden is voorbij

Godsdienstvrijheid
Het klopt dat de katholieken niet gelijk gesteld waren ,in de tijd van de Republiek.Ze hadden wel een gedoogbeleid.(zoals nu met softdrugs)
"De tirannie verdrijven" ,sloeg niet alleen op de koning ,maar ook op paus en bisschoppen.
Er was beslist geen vervolging van katholieken .

Onder koning Willem I werden ze ,voorzover ik weet (bijna )gelijk gesteld.
Echter pas in 1853 werd het bouwen van kerken en aanstellen van bisschoppen toegestaan.
Waarschijnlijk om deze reden , hebben de Brabanders en Limburgers nu nog verwijten naar de Hollanders.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 25 mei 2007 om 06:51.
Oud 25 mei 2007, 07:29   #4
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht

dit gevonden

http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/ned...atholieken.htm
Oud 25 mei 2007, 11:25   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De calvinistische republieken waren een wijd fenomeen toen dat zich eveneens in Gent, Brussel, Doornik &c afspeelde.

Ja, ik ben daar voorstander van.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be