Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2007, 15:39   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Vlaams Belang wil Vlaamse Regulator om VRT te controleren.

Filip Dewinter denkt aan een soort toezicht zoals in Frankrijk bestaat. Geen slecht idee me dunkt, want de VRT is zo eenzijdig, terwijl ze door de ganse bevolking wordt gefinancierd.

Filip Dewinter.

Citaat:
Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter wil dat zijn partij vaker aan bod komt in de nieuws- en duidingsprogramma's van de VRT. Op basis van een eigen telling stelde Vlaams Belang vast dat het sterk achterop hinkt ten opzichte van de traditionele partijen. Daarom wil Dewinter dat een onafhankelijke instantie statistieken bijhoudt en zonodig sanctioneert door een deel van de dotatie in te trekken. "We beseffen dat meerderheidspartijen met regeringsverantwoordelijkheid veel meer aan bod komen dan oppositiepartijen. Dat is de logica zelve", stelt Dewinter. "Niettemin moeten bepaalde verhoudingen worden gerespecteerd en dat is niet altijd het geval."

Screening
Vlaams Belang voerde tussen november 2006 en mei 2007 een screening uit van de aanwezigheid van politieke partijen of hun vertegenwoordigers in het Journaal, Terzake, De Zevende Dag en Morgen Beter. Radio-uitzendingen werden niet geanalyseerd; Villa Politica, dat grotendeels live vanuit het parlement in de ether gaat, evenmin. De partij telde enkel het aantal items. Haar conclusie is dat sp.a-Spirit, Open Vld en CD&V-N-VA in 87 procent van de politieke berichtgeving van de openbare omroep aan bod kwamen. Vlaams Belang kwam uit op zeven procent, Groen! op vijf procent. De cijfers spreken volgens Dewinter boekdelen over de objectiviteit van de VRT.

"Geen apothekersweegschaal"
Zonder "een apothekersweegschaal te willen hanteren", vindt Dewinter dat de VRT zich moet schikken naar de democratische krachtsverhoudingen die door de kiezer worden bepaald. "Het is niet aan journalisten om daarover te oordelen. Ik kan begrijpen dat men ons kritischer benadert dan andere partijen, maar het feit dat we zelfs geen toegang krijgen tot een medium is een veel grotere stap."

Vlaamse Regulator voor de Media?
Dewinter wil dat er, naar Frans model, een instantie in het leven wordt geroepen die de aanwezigheid van de partijen in politieke programma's precies registreert en de cijfers geregeld aan het parlement en de partijen overmaakt. Die instantie - het mag de Vlaamse Regulator voor de Media zijn - moet kunnen sanctioneren indien bepaalde regels van objectiviteit en neutraliteit niet worden gerespecteerd en al dan niet deels de overheidsdotatie kunnen intrekken. (belga/hln)
Oud 23 mei 2007, 15:57   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat De Winter het voorstelt is voldoende om dit, overigens uitstekende idee, af te schieten.

We zullen moeten wachten tot de PS ook dit voorstel van het VB overneemt...
Oud 23 mei 2007, 16:05   #3
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat De Winter het voorstelt is voldoende om dit, overigens uitstekende idee, af te schieten.

We zullen moeten wachten tot de PS ook dit voorstel van het VB overneemt...
Mijn steun hebben ze
De vraag is alleen, in hoever gaat het rode bolwerk bereid zijn om zich te laten controleren ?

Uitstekende ideeen worden overigens door paars OF afgeschoten OF na een paar weken als een nieuwe, eigen, innovatie op tafel gelegd.

Laatst gewijzigd door hurricane : 23 mei 2007 om 16:08.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 16:08   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Het antwoord van u is frappant.
Het illustreert perfect de gedachtengang van de 'correcten', lees 'blinde vinken'.
Uitstekende ideeen worden overigens door paars OF afgeschoten OF na een paar weken als een nieuwe, eigen, innovatie op tafel gelegd.

Daar wilde ik ook op wijzen, alleen...
Zie ik Di Rupo dit voorstel niet echt ooit op tafel leggen.
De 'democraten' trouwens evenmin.
Oud 23 mei 2007, 16:38   #5
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Daar wilde ik ook op wijzen, alleen...
Zie ik Di Rupo dit voorstel niet echt ooit op tafel leggen.
De 'democraten' trouwens evenmin.
geweldig voorstel
nog een commissie, politiek benoemd voor de juiste evenwichten, met voldoende zitpenningen, die de taak van een ander politiek benoemd orgaan (raad van bestuur) moet overnemen, omdat die het blijkbaar niet doen.

prachtig voorstel voor een partij die het overheidsapparaat wil saneren en ontvetten. Doe zo voort zou ik zeggen.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 16:38   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is minister Bourgeois niet verantwoordelijk voor dat soort problemen? Niet dat hij zodanig veel heeft gedaan sinds hij daar een ministerpree ontvangt, maar toch.
Oud 23 mei 2007, 16:39   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
geweldig voorstel
nog een commissie, politiek benoemd voor de juiste evenwichten, met voldoende zitpenningen, die de taak van een ander politiek benoemd orgaan (raad van bestuur) moet overnemen, omdat die het blijkbaar niet doen.

prachtig voorstel voor een partij die het overheidsapparaat wil saneren en ontvetten. Doe zo voort zou ik zeggen.
Er moet in ieder geval iets gaan gebeuren, want de VRT is hopeloos, en de politiekers die er verantwoordelijkheid voor dragen zijn nog hopelozer.
Oud 23 mei 2007, 16:46   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Er moet in ieder geval iets gaan gebeuren, want de VRT is hopeloos, en de politiekers die er verantwoordelijkheid voor dragen zijn nog hopelozer.
Juist.
Dat is dan ook de reden dat de BRT is wat hij is en dat daar niets aan zal veranderen.
Oud 23 mei 2007, 17:10   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het VB heeft drie afgevaardigden binnen de Raad van Bestuur vd VRT. Wat wil ze nog meer ?? Gewapende milities ???

http://www.vrt.be/vrt_master/over/vr...vb/index.shtml

Hoe stel jij dan voor om de VRT te dwingen op te houden met hun eigenzinnigheid, gewoon opdoeken?
Oud 23 mei 2007, 17:17   #11
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe stel jij dan voor om de VRT te dwingen op te houden met hun eigenzinnigheid, gewoon opdoeken?
Jij beschuldigt hen daarvan. Daarom is het nog zo niet. De VRT haalt gemiddeld dagelijks zo'n miljoen kijkers. Ik vind dat verre van slecht als ge weet dat iedereen zo'n 40 kanalen heeft ("digitalen" nog een pak meer, trouwens). En het VB heeft met zijn 3 afgevaardigden in de Raad van Bestuur meer dan voldoende controle-mogelijkheden, tenzij ze daar enkel zitten om hun broek te verslijten.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 17:22   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het VB heeft drie afgevaardigden binnen de Raad van Bestuur vd VRT. Wat wil ze nog meer ?? Gewapende milities ???

http://www.vrt.be/vrt_master/over/vr...vb/index.shtml
Oh ja?

Citaat:
Samenstelling Raad van Bestuur:
  • Voorzitter: Guy Peeters
  • Ondervoorzitter: Annelies Van Cauwelaert
  • Leden: Eric Deleu, Jozef Deleu, Thérèse Deshayes, Eric Dillens, Johan Hanssens, Dimitri Hoegaerts, Kris Houthuys, Chris Lecluyse, Ludo Leen, Caroline Pauwels
  • Gemeenschapsafgevaardigde: Albert Vanhoof
  • Gedelegeerd Bestuurder ad interim: Piet Van Roe
  • Secretaris: Hilde Minjauw

Citaat:
Comités binnen de Raad van Bestuur

In de schoot van de Raad van Bestuur bestaan drie comités:
Kijk eens wie er in deze drie comités binnen de raad van bestuur zetelt en wijs me de drie VB-ers eens aan.

Johan Hanssens ken ik in alle geval. Hij was, naast Vincent van Quickenborne trekpaard van Triangel, de opvolger van de belgicistische Coudenberggroep. Daarna stapte hij mee in ID21. Hij gaf zijn post als bankdirecteur op om adjunct kabinetchef te worden op het kabinet van Bert Anciaux toen die voor het eerst minister van cultuur werd, en is vandaag politiek directeur van de VLD en hoofd van diens nieuwe studiecel. Johan Hanssens is de man over wie dit onlangs geschreven werd:

Citaat:
Ongeveer veertig procent van de voorstellen uit de vorige drie Burgermanifesten van premier Guy Verhofstadt zijn intussen gerealiseerd. Tot die vaststelling komt de studiedienst van de VLD. Die wil meteen de kritiek van politieke tegenstanders op Verhofstadt weerleggen dat de Burgermanifesten nooit zijn gerealiseerd.Tijdens een partijmeeting van de Vlaamse liberalen zaterdag in het Concertgebouw in Brugge maakt de premier de krachtlijnen bekend van zijn nieuwe, vierde Burgermanifest. Zijn jongste pennenvrucht zal honderd bladzijden tellen en verschijnt met harde cover. De tekst moet antwoorden bieden op de uitdagingen voor de komende decennia.

Duidelijke conclusie

De voorstelling vormde de aanleiding voor de VLD-studiedienst om de vorige drie Burgermanifesten onder de loepe te nemen. "En we kwamen tot een duidelijke conclusie", stelt Johan Hanssens, de politieke directeur van de VLD en hoofd van de nieuwe studiecel. "Ongeveer 40 procent van de voorstellen is werkelijkheid, 40 procent is gedeeltelijk gerealiseerd en 20 procent van de voorstellen is gedateerd of niet meer gesteund door de VLD. Hanssens verwijst onder meer naar de verlaging van de belastingen, de afschaffing van de vestigingswetten, de liberalisering van overheidsbedrijven en de verlaging van lasten op arbeid. (belga/hln)
Moet er nog zand zijn?
Oud 23 mei 2007, 17:28   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij beschuldigt hen daarvan. Daarom is het nog zo niet.
Je gaat mij nu niet wijsmaken dat het benadelen van het Vlaams Belang niet voor jou duidelijk te merken is. Het gaat om de grootste partij, de op een na grootste kartel. Als je duit niet ziet, dan ben je ofwel blind, ofwel van heel slechte wil.

Citaat:
De VRT haalt gemiddeld dagelijks zo'n miljoen kijkers. Ik vind dat verre van slecht als ge weet dat iedereen zo'n 40 kanalen heeft ("digitalen" nog een pak meer, trouwens).
Daar heb ik het niet over, ik heb het over een miljoen Vlamingen die ook hun partij op hun zender willen zien. Want de VRT behoort toe aan alle Vlamingen. Zolang als ze er allemaal voor moeten opdraaien dan toch.

Citaat:
En het VB heeft met zijn 3 afgevaardigden in de Raad van Bestuur meer dan voldoende controle-mogelijkheden, tenzij ze daar enkel zitten om hun broek te verslijten.
Ze controleren en stellen inderdaad vast dat het er scheefloopt op het aangehaalde punt. Mij heb je nog niet gezegd wat je er dan aan moet doen.

Laatst gewijzigd door Antoon : 23 mei 2007 om 17:29.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 17:31   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Er is al een Vlaemsche "Mediaregulator" (wat een term overigens).

Maar zijn voorzitter is Rimanque, een flamingant.

Daar is de B.U.B. dus niets mee.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 23 mei 2007 om 17:31.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 17:34   #15
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je gaat mij nu niet wijsmaken dat het benadelen van het Vlaams Belang niet voor jou duidelijk te merken is. Het gaat om de grootste partij, de op een na grootste kartel. Als je duit niet ziet, dan ben je ofwel blind, ofwel van heel slechte wil.

Daar heb ik het niet over, ik heb het over een miljoen Vlamingen die ook hun partij op hun zender willen zien. Want de VRT behoort toe aan alle Vlamingen. Zolang als ze er allemaal voor moeten opdraaien dan toch.

Ze controleren en stellen inderdaad vast dat het er scheefloopt op het aangehaalde punt. Mij heb je nog niet gezegd wat je er dan aan moet doen.
Ik ?? Niks. Het VB is vertegenwoordigd binnen de Raad van Bestuur. Of is dat enkel voor de zitpenningen ??
Oud 23 mei 2007, 17:39   #16
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ?? Niks. Het VB is vertegenwoordigd binnen de Raad van Bestuur. Of is dat enkel voor de zitpenningen ??

Alee, nog een poging. Het VB heeft gecontroleerd en gemerkt dat het scheefloopt.

Je vroeg of men misschien met milities moest gaan optreden.

Wel neen, dat moet men niet doen. Maar gezien het probleem al jaren blijft bestaan, en de VRT maar eigenzinnig blijft doen, moet men het dan maar opdoeken? Of heb je een andere oplossing?
Oud 23 mei 2007, 17:42   #17
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Er is al een Vlaemsche "Mediaregulator" (wat een term overigens).

Maar zijn voorzitter is Rimanque, een flamingant.

Daar is de B.U.B. dus niets mee.
Jouw belachelijke verbastering van het woord Vlaams bewijst alleen maar wat veel Vlamingen denken, namelijk dat het Belgicisme een franskiljons gedoe is dat Vlaanderen alleen maar wilt behouden om de de miljarden die naar hun Gemeenschap vloeit.
Oud 23 mei 2007, 17:50   #18
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alee, nog een poging. Het VB heeft gecontroleerd en gemerkt dat het scheefloopt.

Je vroeg of men misschien met milities moest gaan optreden.

Wel neen, dat moet men niet doen. Maar gezien het probleem al jaren blijft bestaan, en de VRT maar eigenzinnig blijft doen, moet men het dan maar opdoeken? Of heb je een andere oplossing?
Misschien moet dat miljoen VB-kiezers van wie jij vind dat ze benadeeld worden, "en masse" protesteren. Dan weten we ook direct in hoeverre dat "miljoen kiezers" daar ook zo over denkt.
Oud 23 mei 2007, 17:52   #19
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien moet dat miljoen VB-kiezers van wie jij vind dat ze benadeeld worden, "en masse" protesteren. Dan weten we ook direct in hoeverre dat "miljoen kiezers" daar ook zo over denkt.

Jij hebt dus nog niet gemerkt dat die ene partij benadeeld wordt op de VRT?

BTW : hun protest is een blijvende groei van het Vlaams Belang, verkiezing na verkiezing. En geloof het of niet, maar ik vind dat geen goede zaak. De VRT is mede verantwoordelijk hiervoor, en ze blijven maar doen.

Laatst gewijzigd door Antoon : 23 mei 2007 om 17:54.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2007, 17:55   #20
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik moet nu weg en ben pas morgen terug. Dank je voor deze discussie.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be