Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2007, 07:54   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Zijn dit items die zullen spelen bij de regeringsonderhandelingen ?

Zo meteen knip en plak. Een aantal dingen die ik merkwaardig vind, heb ik in het rood geverfd.
Zien jullie hierin ook dingen die in de politieke aktualiteit zullen komen na de verkiezingen?
Dat die dingen bij mij in het oog sprongen, is omdat ik er hoopvol van word: I like it .... jullie ook?

Van alle zever die ik gezien heb in deze verkiezingskampagne (mekaar afblaffen dat de andere niets kan, niets doet ... is wel normaal in een verkiezingsstrijd, maar is toch niet relevant voor mij), is wat hierna ontbloot is, veel belangrijker, veel fundamenteler.
Juist of juist?

knip en plak:

vrijdag 01 juni 2007
'Rooms-rood zonder meer is illusie'

Herman Van Rompuy: 'Ik ben niet naïef, er zal tijd nodig zijn om een akkoord over een nieuwe staatshervorming te sluiten.' Bart Dewaele
© Bart Dewaele

HERMAN VAN ROMPUY ZIET MANOEUVRES OM STAATSHERVORMING TE VERMIJDEN 'Een goeie oude, rooms-rode regering en snel overgaan tot de orde van de dag, is een illusie die ik de PS snel wil ontnemen', zegt de CD&V-eminentie en lijsttrekker in Brussel-Halle-Vilvoorde. 'Alles hangt af van wat de Vlaamse partijen willen. Een 'non' kun je alleen wijzigen als de Vlamingen op één lijn staan.'

Van onze redacteur

Wim Winckelmans

Herman Van Rompuy (59) neemt straks als ouderdomsdeken deel aan de regeringsonderhandelingen. Van zijn generatie is hij de enige die nog aan toppolitiek doet.

Uw partij looft u voor uw ervaring, en die heeft ze nodig bij de regeringsonderhandelingen.

'Als een oude man sterft, brandt er een bibliotheek af', heb ik eens gelezen. Ik ga al lang mee, inderdaad. Ik was er al bij in 1980, toen ik amper 32 was. Ik zie me nog zitten naast Leo Tindemans en Jos Chabert. Dat helpt om dingen in zijn context te kunnen zien en om fouten uit het verleden niet opnieuw te maken. Maar ik ben geen oude man en ook geen wandelende bibliotheek. Johan Vande Lanotte en Elio Di Rupo zijn nauwelijks vijf, zes jaar jonger dan ik. Guy Verhofstadt gaat al zeker zo lang mee als ik. Ik heb hem voor het eerst ontmoet in 1981.'

'In zekere zin ben ik de laatste der Mohikanen. Die acht jaar in de oppositie hebben me in staat gesteld om politiek opnieuw geboren te worden.'

Het worden heel andere communautaire onderhandelingen dan vroeger.

'De Vlamingen zijn vragende partij over de hele lijn, de Franstaligen niet, inderdaad. Er is aan de andere kant van de taalgrens wel een vraag om Brussel te herfinancieren of de Franstalige instellingen te herschikken, maar daar blijft het ook bij. Ik ben dus niet naïef, er zal tijd voor nodig zijn om een akkoord over een nieuwe staatshervorming te sluiten. Geen nood, dan zullen we die tijd ook nemen. Alles hangt af van wat de Vlaamse partijen willen. Een 'non' van de Franstaligen kun je alleen wijzigen als duidelijk is dat de Vlamingen op een gemeenschappelijk standpunt staan.'

Is dat mogelijk?

'Natuurlijk.
Tijdens onderhandelingen is er altijd een spontane communautaire opdeling, ik heb het nooit anders geweten. De Vlaamse consensus bestaat dus wel degelijk als het moet. In een communautaire onderhandeling is er geen andere keuze dan de dialoog van gemeenschap tot gemeenschap.'

In afwachting heeft CD&V de communautaire toon al gemilderd.

'Maar iedereen kent onze standpunten al. Er is geen enkele reden om daar nu nog agressief op te blijven hameren. Zo is het altijd wel iets. Als je een agressieve toon aanhoudt, ben je een separatist, als je het niet doet, maak je een bocht. Wat wel zo is, is dat het institutionele bij vele kiezers geen thema is. Trouwens, het is ook nooit de inzet van verkiezingen geweest, behalve dan tijdens Leuven Vlaams. Je hebt die uitspraken gehad van Rudy Verhoeven, maar als men de woorden van een onervaren kandidaat gaat opkloppen tot wereldnieuws, is er echt wel weinig nieuws.'

U zegt dat ethische kwesties eerst in de regering doorgesproken moeten worden. Is dat een manier om alles te blokkeren?

'Ook dat is er een karikatuur van maken. Het is toch niet meer dan normaal dat over zo'n zaken eerst in de meerderheid gesproken wordt. Dat het parlement uiteindelijk het laatste woord heeft, is al even normaal. En als we dan in een minderheidspositie zitten, is dat maar zo, maar je kunt niet zomaar een hele stroming in de Vlaamse samenleving buitenspel zetten.Het is dus helemaal niet zo dat we het debat willen smoren - trouwens, ik stel vast dat er ook in de paarse meerderheid geen eensgezindheid bestaat over bijvoorbeeld euthanasie voor dementerenden of kinderen. We wijzen er alleen op dat er dringend nood is aan meer flankerend beleid. De palliatieve zorgen hebben dringend 20 miljoen euro nodig, daar moet toch een oplossing voor komen. Voor mij is het even onmenselijk dat iemand palliatieve zorgen wordt ontzegd, dan dat euthanasie wordt geweigerd. Ook in de preventie van abortus is er werk. We hebben 17.000 abortussen per jaar. In Brussel eindigt één op de vijf zwangerschappen in een abortus. Dat is toch voor iedereen onaanvaardbaar, hoop ik.'

In uw boek 'Op zoek naar wijsheid' merkt u op dat er tegenwoordig zoveel over ethiek gepraat wordt.

'In de brede zin dan. In de zakenwereld is ethiek een belangrijk thema geworden na de schandalen van de voorbije jaren. In de politiek is hetzelfde gebeurd. Als men een woord vaak gebruikt, betekent dit meestal dat er een tekort is. Mensen zoeken opnieuw een houvast, normen en waarden. Ook de politiek moet daar rekening mee houden. Politiek gaat niet alleen over wetten en besluiten, maar ook over een visie op de samenleving, over de manier waarop mensen met elkaar horen om te gaan. Politici zouden meer van hun positie gebruik moeten maken om vanop de publieke tribune dingen te zeggen waar anders niet over gesproken worden. Zonder te moraliseren of te stigmatiseren.'

Zoals Patrick Janssens in Antwerpen heeft gedaan?

'Hij heeft dat goed gedaan, inderdaad. De juiste woorden vinden op een crisismoment is heel, heel belangrijk. Dan de stem vertolken van wat in brede lagen van de bevolking leeft, is een vorm van leiderschap. Alleen zouden deze woorden niet alleen mogen weerklinken in crisisperiodes.'

Is Yves Leterme die kunst meester?

'La fonction crée l'organe, zegt men in het Frans. Hij heeft het tot nu toe nooit moeten doen. Je moet trouwens groeien in zo'n functie. Ik vond Patrick Janssens ook niet zo'n geweldig SP.A-voorzitter, maar hij is gegroeid als burgemeester van Antwerpen.'

Wordt Leterme eerste minister?

'De grootste fractie in de Kamer levert de eerste minister, dat is de grondwettelijke gewoonte.'

De paarse partijen rekenen in politieke families.

'Omdat het hen goed uitkomt, maar de traditie is anders. Alleen bij hoge uitzondering is het niet de grootste partij die de premier levert. In 1991 bijvoorbeeld waren wij kleiner dan de PS. Maar de PS had geen kandidaat-premier die Nederlands sprak, de PS was toen nog veel groter dan de SP en voor de PS was het ondenkbaar dat iemand van de zusterpartij de premier leverde. Dat, gecombineerd met het enorme prestige van Jean-Luc Dehaene in die tijd, heeft ervoor gezorgd dat de CVP het premierschap kreeg. Nu ligt dat anders. In mijn ogen zou het grotesk zijn dat de eerste minister op basis van een theorie over politieke families geleverd wordt door de derde of vierde partij in Vlaanderen.'

Bij de bookmakers kan zelfs op u gewed worden als eerste minister.

'(lacht) U kunt met mij nog veel geld verdienen, want ik sta 150 tegen 1. Maar ik maak me geen illusies.'

Een oude bekende van u, Philippe Moureaux (PS), rekent al op een rooms-rode coalitie.

'Wat hij wil, is zijn zaak. Sommigen willen rooms-rood om een staatshervorming te vermijden. Maar voor ons is het ondenkbaar dat je uit onderhandelingen komt zonder akkoord over een staatshervorming. Het meest handige is dan dat je over een regering beschikt met een tweederde meerderheid, maar het kan ook zijn dat een partij tijdens de onderhandelingen afhaakt en de resterende partijen een akkoord sluiten dat dan aan de anderen wordt voorgelegd.'

'Een goeie oude, rooms-rode regering en snel overgaan tot de orde van de dag, is dus een illusie die ik de PS snel wil ontnemen. Maar het lijdt geen twijfel dat paars doorgaat met Groen! als ze een meerderheid hebben. Dat standpunt van Verhofstadt over kernenergie - waarvan ik nog altijd tracht te doorgronden wat het eigenlijk inhoudt - dat is toch alleen maar bedoeld om de poort naar de groenen open te houden. Dat zie je toch vanop kilometers afstand.'

Ligt de knoop niet in Charleroi, waar de schandalen zware politieke gevolgen krijgen?

'Dat kan uitdraaien op een kleine dioxinecrisis, maar vandaag weet niemand wat de gevolgen zijn van de splinterbom die daar is ontploft. Kan het grote charisma van Di Rupo dit aan? Ik weet het niet, maar in Vlaanderen zou dit niet passeren.'

Wim Winckelmans

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 10:32   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
'Een goeie oude, rooms-rode regering en snel overgaan tot de orde van de dag, is een illusie die ik de PS snel wil ontnemen'
Cute. In Knack pleit ook Phillipe Moureaux voor een grote tripartite in Vlaanderen zodat we zo snel mogelijk de zes faciliteitengemeenten ("een onbeduidend stukje Vlaanderen" sic...) aan Brussel kunnen geven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 16:09   #3
K. De Baerdemaeker
Vreemdeling

K. De Baerdemaeker's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag mij af of na 10 juni de huidige vete tussen de PS en MR nog 'zijn vruchten zal afwerpen'.
K. De Baerdemaeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be