Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2007, 10:04   #1
Tavek
Banneling

Standaard Opleidingsniveau en gezondheid

31/05 Lager opgeleide man heeft 5,5 jaar minder te leven

In België bestaan er grote verschillen inzake gezondheid en die worden mee veroorzaakt door het opleidingsniveau van de Belgen.

Een laaggeschoolde sterft drie tot vijf jaar vroeger dan een hooggeschoolde en heeft zelfs 18 tot 25 minder gezonde jaren voor de boeg dan een hooggeschoolde. Dat meldt de Koning Boudewijnstichting donderdag in een persbericht.

Een kind met twee werkloze ouders heeft ongeveer de helft meer kans op vroeggeboorte en een laag geboortegewicht en heeft zelfs dubbel zo veel kans om dood geboren te worden dan een kind met tenminste één ouder die als bediende werkt.

En lager opgeleide mannen in de leeftijdscategorie 40 tot 49 jaar hebben ongeveer twee keer meer kans op overlijden door longkanker dan hoger opgeleide mannen. Met deze voorbeelden wil de Koning Boudewijnstichting aantonen dat de gezondheid in ons land zeer ongelijk verdeeld is.

Er is een systematisch verband tussen het opleidingsniveau en de sociale status enerzijds en de gezondheid anderzijds. Het Belgisch Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid berekende dat een vrouw die geen enkel diploma op zak heeft op haar 25ste een leven mag verwachten dat 3,5 jaar korter zal zijn en zowat 25 gezonde jaren minder zal bevatten dan dat van leeftijdgenoten met een universitair diploma. Mannen in dezelfde situatie zullen 5,5 jaar minder lang leven en zullen zowat 18 jaar minder gezond leven.

Dat lager opgeleide mensen minder gezonde levensjaren doormaken, is vooral te wijten aan ziekten zoals artritis, rugklachten, hartziekten, beroertes, astma en chronische obstructieve longziekte. Hun levensverwachting vermindert vooral door doodsoorzaken waarop preventie een belangrijke invloed heeft, zoals levercirrose, darmkanker, zelfmoord en ongevallen.

bron: HBVL

Ik wist niet dat de verschillen zo drastisch waren. 18 jaar minder gezonde jaren...dat is heel wat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 10:20   #2
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De oorzaak hiervan moet men echter niet gaan zoeken in de opleidingen, maar in de werkplaatsen en de werkuren.
De meeste laaggeschoolden werken als arbeider op stoffige plaatsen en onder een zeer hoge werkdruk. Ook doen zij het zware werk en hebben de meeste bandwerkers zeer weinig afwisseling in de bewegingen die zij maken bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.

De meeste hooggeschoolden werken of als bediende met zeer regelmatige uren of hebben de mogelijkheid hun uren zelf te kiezen.
Zij werken dan ook vaak in stofvrije kantoren en hebben de mogelijkehied om het tillen van zware lasten naar de laaggeschoolden door te schuiven.

Het is dus niet de scholingsgraad die hier belangrijk is, maar de werkplaats en de werkomstandigheden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 10:27   #3
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De oorzaak hiervan moet men echter niet gaan zoeken in de opleidingen, maar in de werkplaatsen en de werkuren.
De meeste laaggeschoolden werken als arbeider op stoffige plaatsen en onder een zeer hoge werkdruk. Ook doen zij het zware werk en hebben de meeste bandwerkers zeer weinig afwisseling in de bewegingen die zij maken bij het uitvoeren van hun werkzaamheden.

De meeste hooggeschoolden werken of als bediende met zeer regelmatige uren of hebben de mogelijkheid hun uren zelf te kiezen.
Zij werken dan ook vaak in stofvrije kantoren en hebben de mogelijkehied om het tillen van zware lasten naar de laaggeschoolden door te schuiven.

Het is dus niet de scholingsgraad die hier belangrijk is, maar de werkplaats en de werkomstandigheden.
I beg to differ.

Roken, zwaar drinken, ongezond eten...zijn allemaal dingen die bij laaggeschoolden veel meer voorkomen als bij universitairen. Ik zeg niet dat ze niet bestaan onder de hooggeschoolden, maar de concentratie is bij de laaggeschoolden toch groter. Ook is er veel minder aandacht aan de gezondheid en preventie.

Op mijn bedrijf en mijn voormalige faculteit kan je de rokers op 1 hand tellen, om maar een voorbeeld te noemen. Als ik in Limburg in een fabriek kom, ben je als niet-roker een uitzondering vaak.
Oud 31 mei 2007, 10:30   #4
eno2
Banneling

Standaard

Laaggeschoolden zijn dan weer geestelijk gezonder en vitaler wegens minder vatbaar voor de kanker van het cultuurpessimisme en de te ver doorgedreven filosofische skepsis, waardoor ze ook minder gaan somatiseren...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 10:39   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Laaggeschoolden zijn dan weer geestelijk gezonder en vitaler wegens minder vatbaar voor de kanker van het cultuurpessimisme en de te ver doorgedreven filosofische skepsis, waardoor ze ook minder gaan somatiseren...
Een gezonde geest in een gezond lichaam. Deze uitspraak is vrij correct hoor.
Oud 31 mei 2007, 10:43   #6
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

En wat met hooggeschoolden, die laaggeschoold werk hebben/hadden?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 10:45   #7
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een gezonde geest in een gezond lichaam. Deze uitspraak is vrij correct hoor.
Hoe Grieks!
Maar de Grieken zeiden niks over scholing...
Ze deden alleen geen laaggeschoold werk...daar hadden ze slaven voor.
Oud 31 mei 2007, 10:48   #8
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
En wat met hooggeschoolden, die laaggeschoold werk hebben/hadden?
De meesten zijn in leven gebleven.
Oud 31 mei 2007, 10:48   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
I beg to differ.

Roken, zwaar drinken, ongezond eten...zijn allemaal dingen die bij laaggeschoolden veel meer voorkomen als bij universitairen. Ik zeg niet dat ze niet bestaan onder de hooggeschoolden, maar de concentratie is bij de laaggeschoolden toch groter. Ook is er veel minder aandacht aan de gezondheid en preventie.

Op mijn bedrijf en mijn voormalige faculteit kan je de rokers op 1 hand tellen, om maar een voorbeeld te noemen. Als ik in Limburg in een fabriek kom, ben je als niet-roker een uitzondering vaak.
Nogthans zitten de meeste zware drinkers bij de hooggeschoolden. Enkel doen zij dit op een meer verscholen manier.
En dat er minder aandacht is voor gezondheid en preventie zou ik niet te snel roepen.
Maar er is idd wel vaak minder geld en tijd voor.
Veel laaggeschoolden zijn na hun dagtaak totaal uitgeput en kunnen dan vaak de kracht niet meer opbrengen om nog te gaan sporten.
En vaak moet de laaggeschoolde arbeiders de risico's nemen om werken uit te voeren zonder beveiliging omdat de hooggeschoolde boekhouder geen geld wil vrijmaken voor de nodige preventiematerialen.
Ook staat de laaggeschoolde vaak onder druk om bepaalde werken binnen de voorop gestelde tijd klaar te hebben en tijd waarin geen rekening is gehouden met de preventiewerking.

En wat het roken betreft, wel wat baad het als een arbeider niet rookt, maar een hele dag de gassen van lassen en branden binnen krijgt.

Het is dus ietsjes te gemakkelijk om te zeggen dat de laaggeschoolden het zichzelf aandoen.
De medische verschillen zijn er nog steeds, ondanks het feit dat bijna iedereen in België nu een A2 diploma behaald.

Vroeger waren de medische verschillen reeds te zien tussen een A3 en A2 behaald diploma nu zitten die verschillen tussen en A2 en bachelor diploma.
Alles is dus gewoon 1 scholingsgraad opgeschoven.

Het verschil zit hem dus minder in de opleidingen dan in de uitgevoerde werkzaamheden.
Oud 31 mei 2007, 12:06   #10
eno2
Banneling

Standaard

Dat van dat opleidingsniveau, dat is natuurlijk maar een correlatie.
De echte oorzaak van het langer leven ligt in de hogere inkomsten van hoogopgeleiden, dat is nogal wiedes.

Die wetenschappers toch hé...

Huiswerk opnieuw overdoen..

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 mei 2007 om 12:08.
Oud 31 mei 2007, 12:23   #11
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De echte oorzaak van het langer leven ligt in de hogere inkomsten van hoogopgeleiden, dat is nogal wiedes.

Ik denk dat je hier de nagel op de kop slaat.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 12:32   #12
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

En wat dan met al die zelfstandigen die rijkelijk leven ? Meestal hebben die ook geen diploma en worden ze in de statistieken gewoon meegeteld als laaggeschoolde.

Neen hoor, gezond leven hangt maar voor een klein deel af van je kapitaal, want als je kapitalen moet investeren in je gezondheid ben je niet meer bezig met preventie maar damage control.
Oud 31 mei 2007, 13:03   #13
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Veel laaggeschoolden zijn na hun dagtaak totaal uitgeput en kunnen dan vaak de kracht niet meer opbrengen om nog te gaan sporten.
En vaak moet de laaggeschoolde arbeiders de risico's nemen om werken uit te voeren zonder beveiliging omdat de hooggeschoolde boekhouder geen geld wil vrijmaken voor de nodige preventiematerialen.
Ook staat de laaggeschoolde vaak onder druk om bepaalde werken binnen de voorop gestelde tijd klaar te hebben en tijd waarin geen rekening is gehouden met de preventiewerking.
Maar ook dit is wel heel kort door de bocht. Het is te eenvoudig om te stellen dat hoogopgeleiden niet geconfronteerd worden met tijdsdruk, druk om te presteren, onregelmatige werkuren of noem maar op. Genoeg hoogopgeleiden die een pak meer uren presteren dan een willekeurige arbeider, en die onder een grotere druk staan.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 13:04   #14
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat dan met al die zelfstandigen die rijkelijk leven ? Meestal hebben die ook geen diploma en worden ze in de statistieken gewoon meegeteld als laaggeschoolde.
Er zijn net zo goed hooggeschoolden die een laag inkomen hebben, maar dat zijn uitzonderingen op de regel. Net zoals laaggeschoolde zelfstandigen met een hoog inkomen.

Citaat:
Neen hoor, gezond leven hangt maar voor een klein deel af van je kapitaal, want als je kapitalen moet investeren in je gezondheid ben je niet meer bezig met preventie maar damage control.
Onzin. Dat is verre van alleen "damage control". Meer geld betekent ook meer geld om gezond voedsel te kopen. Eén van de allerbelangrijkste zaken om gezond te leven. Meer geld betekent ook meer mogelijkheden voor ontspanning. Ook een essentieel element in een gezond leven. Bovendien is er ook meer geld voor preventieve geneeskunde. En moet er niet gewacht worden tot het echt noodzakelijk is om naar de dokter te gaan, zodat ziektes niet zo snel de kans zullen krijgen om onbehandelbaar te zijn.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 13:06   #15
born2bewild
Banneling

Standaard

veel mensen begrijpen niet dat een verband niet noodzakelijk causaal is
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2007, 13:09   #16
Tavek
Banneling

Standaard

Kom hier posten mitgard

Sorry voor de saaie titel !
Oud 31 mei 2007, 13:49   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Maar ook dit is wel heel kort door de bocht. Het is te eenvoudig om te stellen dat hoogopgeleiden niet geconfronteerd worden met tijdsdruk, druk om te presteren, onregelmatige werkuren of noem maar op. Genoeg hoogopgeleiden die een pak meer uren presteren dan een willekeurige arbeider, en die onder een grotere druk staan.
IK zie een hoog opgeleid afdelingshoofd nog een meelzakken van 40 kg op zijn rug nemen en verschouwen een hele dag.
En ik zie een hoog opgeleide werfleider nog niet tussen het stof van de cement staan zakken cement in een betonmolen uitkappen.

Ik zie een hoog opgeleide modeontwerpen nog geen hele dag stof knippen dat enorm pluist.

Hoog opgeleiden blijven juist weg uit die werkomgevingen, juist omdat ze weten dat het hun gezondheid schaad.

En gemiddeld leveren de hoog opgeleiden veel minder werkuren dan de ongeschoolden. Dit omdat de hoogopgeleiden tijdens de werkuren zichzelf veel meer rust kunnen veroorloven dan de laaggeschoolde die op zijn zichbaar werk word beoordeeld, dit terwijl de hoogopgeleiden vaak op hun winst opbrengend werk worden beoordeeld.

De werkdruk waaronder beide groepen dus staan is zeer ver uiteenlopend.

Een laaggeschoolde staat onder lichamelijke werkdruk en een hooggeschoolde onder geestelijke werkdruk.

Daarom ook dat onder de mensen met depressies meer hooggeschoolden zijn te vinden dan laaggeschoolden.

Alles heeft dus veel meer te maken met het werk dat men doet en het nettoloon dat men verdiend, dan met de opleiding die men heeft genoten.
Oud 31 mei 2007, 14:37   #18
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Tavek, mag ik weten wat jouw hypothese dan is?
Oud 31 mei 2007, 20:13   #19
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
IK zie een hoog opgeleid afdelingshoofd nog een meelzakken van 40 kg op zijn rug nemen en verschouwen een hele dag.
En ik zie een hoog opgeleide werfleider nog niet tussen het stof van de cement staan zakken cement in een betonmolen uitkappen.
En dan?
Ik zie die "arbeiders" evenmin omgaan met de druk die er op afdelingshoofden en/of werfleiders ligt.

Citaat:
Ik zie een hoog opgeleide modeontwerpen nog geen hele dag stof knippen dat enorm pluist.

Hoog opgeleiden blijven juist weg uit die werkomgevingen, juist omdat ze weten dat het hun gezondheid schaad.
Bullshit; de hoger opgeleiden in onze productieomgeving, spenderen evenveel tijd op de vloer als ernaast (en werken in totaal nog een pak langer dan die mensen op de vloer + staan onder een hoop meer druk)

Citaat:
En gemiddeld leveren de hoog opgeleiden veel minder werkuren dan de ongeschoolden.
Da's zo mogelijk nog grotere bullshit, zeker als je naar de leidinggevende functies gaat.

Citaat:
Dit omdat de hoogopgeleiden tijdens de werkuren zichzelf veel meer rust kunnen veroorloven dan de laaggeschoolde die op zijn zichbaar werk word beoordeeld, dit terwijl de hoogopgeleiden vaak op hun winst opbrengend werk worden beoordeeld.

De werkdruk waaronder beide groepen dus staan is zeer ver uiteenlopend.
Klopt; de leidinggevenden staan onder een hoop meer druk.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be