![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Volgens Dario Castrillon Hoyos heeft Paus Benedictus XVI in Brazillië tegen hem gezegd dat hij binnenkort de traditionele Tridentijnse Mis zal vrijgeven. Dit betekent dat men de 'oude' mis weer zal toelaten nadat die, onder impuls van paus Paulus VI, door de Novus Ordus-Mis in 1970 verdrongen en uiteindelijk afgeschaft werd. Wat vinden jullie daarvan? Is dit een goede zaak, een vorm van extra diversiteit (keuze tussen Tridentijns en Novus Ordus), of vind je dit eerder een slechte zaak voor de Kerk? Graag de mening van de katholieken op dit forum, maar ook van rand-katholieken en niet-gelovigen.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 19 mei 2007 om 13:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan denk ik dat de Tridentijnse mis bij hen overkomt als een blijvende aanklacht tegen hun eigen gepruts, hun onwaardige en amateuristische vieringen, en dus ook hun vrees dat gelovigen hun de rug zouden toekeren om weer voor een echt sacrale liturgie te kiezen. Anders zie ik niet echt een verklaring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ongetwijfeld, maar eigenlijk draait mijn opmerking niet rond Latijn of niet. Latijn vind ik persoonlijk totaal bijkomstig binnen een plaaselijke Kerk, wat evenwel niet het geval is van de sacraliteit. Indertijd zei wijlen mgr. Lefebvre ook al: "Ik zal veel liever de "oude" mis in de volkstaal opdragen dan de nieuwe in het Latijn."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 19 mei 2007 om 16:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hoewel ik persoonlijk de "nieuwe mis" verkies, vind ik het een goede zaak dat de mensen die volgens de Tridentijnse ritus willen vieren daar de kans toe krijgen.
Daarbij vraag ik me trouwens af wat de impact van de paus' motu proprio zal zijn. Het is immers niet zo dat op dit moment de Tridentijnse mis verboden is en ik veronderstel dat al heel wat mensen die dat willen een Tridentijnse mis kunnen bijwonen.
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Tridentijnse ritus werd in 1570 tijdens het Concilie van Trente vastgelegd voor heel de Rooms-Katholiele Kerk.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk vind ik de nieuwe "mis" (voor zover de hedendaagse vieringen die naam nog waardig zijn) een grote mislukking: het heeft geleid tot banalisering van de liturgie, de sacramentaliteit en het sacrale. Veel vieringen zijn slechte toneelstukken geworden met allerlei "leuke uitvindsels" van het moment maar zonder enige echte diep grond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Venetië alsook in Milaan draagt men tot op heden een oude vorm van de plaatselijke liturgie op die nooit door de Tridentijnse werd vervangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De vraag is echter of deze misbruiken te wijten zijn de nieuwe mis. Er is niets verkeerd aan de nieuwe ritus die door paus Paulus VI werd afgekondigd.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Latijns gezever. Die Orthodoxe missen zijn al niet om over naar huis te schrijven.
Een verwante van mij gaat nu wekelijks naar zo'n dienst die �* l'ancienne wordt opgevoerd. Verschrikkelijk irritant. Neen, dit is weeral bewijs van dogmatisch gejen binnen de Kerk. Voor de liefhebbers: prima. Voor mij: lichtjes amusant. Jezus sprak geen Latijn.
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het enige wat wij ons kunnen afvragen is of jullie god al dan niet wakker ligt van het feit onder welke vorm van ritus of in welke taal hij aanbeden wordt. Een dergelijke discussie heeft wel enige amusementswaarde, dat wel.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 mei 2007 om 07:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 20 mei 2007 om 07:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, dat is al even onzinnig. Maar doe gerust hoor. Ik begrijp enkel niet hoe zoiets een issue kan zijn in de geloofsgemeenschap. Spreekt de Amerikaan na de eredienst ook niet Engels met zijn naasten en de Spanjaard Spaans?
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is enkel een issue omdat de meeste mensen van de geloofsgemeenschap niet weten wat de Tridentijnse mis inhoudt. Voor velen staat de oude mis gelijk aan "de mis in het latijn en de priester met de rug naar de gelovigen" terwijl dat een zéér oppervlakkige benadering is. Daarbij doen de tegenstanders van de paus' motu proprio net alsof het latijn in de mis verplicht zal worden, terwijl de mensen nu juist zelf kunnen kiezen.
![]() |