Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2007, 09:16   #1
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard Wat "groene" wetten teweeg kunnen brengen.

Hier in België dwaalt momenteel een groep vale gieren rond. Deze dieren horen normaal thuis in de Spaanse Pyreneeën. Omdat daar volgens de hygiënewetten geen kadavers meer mogen blijven liggen, vinden de vogels er geen eten meer en zijn ze bij gevolg op de dool geslagen.
Gelukkig is er nog de Vogelbescherming, die deze dieren geen hongerdood zal laten sterven. Enkel moet de wet zich er weer eens mee gaan moeien.

Is dat nieuw milieubeleid: oei, kadavers kunnen ziekten verspreiden, dus moeten dieren die er van leven maar uitsterven?

19.06.2007 08:50
Vogelbescherming strooit 200 kilo vlees in Ninove voor gieren

Vogelbescherming Vlaanderen heeft dinsdagochtend ruim 200 kilogram varkensvlees uitgestrooid op een weide aan het Neigembos in Ninove. Daarmee hoopt ze de daar verblijvende gieren te lokken zodat de roofvogels kunnen aansterken. Dat heeft Jan Rodts, de voorzitter van Vogelbescherming Vlaanderen, gezegd op de VRT-radio en bevestigd aan Belga.

"Met het slachtafval is het niet zozeer de bedoeling om de vogels zomaar te lokken, maar wel om ze weer wat meer energie te geven", zegt Rodts. "De vogels moeten immers sowieso terug naar de Pyreneeën in Spanje, waar ze thuishoren en waar meer dan 20.000 broedparen gevestigd zijn. Ze hebben energie nodig om die tocht van meer dan 2.000 kilometer aan te vatten." Vogelbescherming Vlaanderen betaalt het slachtafval. Vlaams minister van Leefmilieu Kris Peeters (CD&V) liet aan VRT weten dat hij twijfelt aan de wettelijkheid van de actie. Hij pleegt later dinsdag overleg met de betrokkenen. Rond 8.40 uur waren de gieren nog niet op het vlees afgekomen. Rodts verzekert dat het uitgestrooide vlees zal worden weggehaald als de gieren niet toehappen. (HOA)
Oud 19 juni 2007, 09:17   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ook hier:

Die boeren staan de laatste twintig jaar onder zoveel druk dat je voor minder braaf achteraan zou aansluiten zonder jezelf al te veel vragen de stellen.

Met dat in het achterhoofd ga ik eens beginnen aan mijn nieuwe semi-biografische literaire bestseller: "Kafka en de Gier".
Oud 19 juni 2007, 09:23   #3
Boadicea

Standaard

Vroeger had men geen Vilbeluik en bleven kadavers gewoon liggen. Toen hadden we hier nog raven in onze bossen.

Oeps, dan hadden we hier nog pest en andere ziekten, die NIET door die kadavers veroorzaakt werden.

Oké, de mensen leefden vroeger minder lang, maar in wat voor omstandighede leefden ze? Kan het niet zijn dat ze maar gemiddeld 40 jaar werden, doordat uitgebuit werden in zware, fysieke arbeid.

Waren de mensen vroeger niet minder vaak ziek? Dus: kadavers zijn er al heel de geschiedenis door geweest en normaal zijn de gieren en anders aaseters er om deze op te ruimen. De natuur heeft het ingecalculeerd. Echt waar. De mens moet natuurlijk iets perfectionistischer zijn.
Oud 19 juni 2007, 09:24   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Meer zelfs, de mens schijnt zelf ooit een aaseter te zijn geweest. En nu verstoten we onze roots?

Een schande zeg ik u.
Oud 19 juni 2007, 09:25   #5
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

da's weer goed .... bijvoederen ...
Die dieren zullen vanzelf wel verder zoeken naar een plaats waar voedsel te vinden is ....
Ik denk eerder dat de groene jongens en meisjes die dieren hier gewoon willen houden , tegen de dieren hun natuurlijk instinkt in ...
Hééééél goe bezig ....
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 09:31   #6
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Die dieren zullen vanzelf wel verder zoeken naar een plaats waar voedsel te vinden is ....
Ik denk eerder dat de groene jongens en meisjes die dieren hier gewoon willen houden , tegen de dieren hun natuurlijk instinkt in ...
Hééééél goe bezig ....
Als deze dieren in Spanje de hongerdood zouden sterven, mogen ze van mij ook hier blijven.

Trouwens: er zitten al jaar en dag vale gieren in de Zoo van Antwerpen. Deze zitten er zonder afspanning en ik heb eens ooit meegemaakt dat er 1 naast mij op een bank kwam zitten.
Echt, ze doen niets.

Lombas heeft trouwens gelijk: de eerste hominiden waren inderdaad aaseters. Zo hebben ze vlees leren eten. Later pas zijn ze zelf beginnen jagen.
Oud 19 juni 2007, 09:33   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Misschien kunnen ze de everzwijnen uit het Zonienwoud er ineens ook bijleggen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 09:33   #8
Boadicea

Standaard

Deze is eigenlijk helemaal mijn lieveling en is hier wat mij betreft ook welkom: de Neophron percnopterus, of Egytische aasgier.

Maar blijkbaar zijn aasgieren hier enkel welkom als ze in de regering zitten.
Oud 19 juni 2007, 09:36   #9
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

[quote=Boadicea;2741231]
Citaat:
Als deze dieren in Spanje de hongerdood zouden sterven, mogen ze van mij ook hier blijven.
Er is wel een verschil tussen zelf willen blijven en geholpen worden in hun keuze ...
Door ze zo te voederen gaan ze deze contreien best zien zitten , hey er is toch eten genoeg ...
Citaat:

Trouwens: er zitten al jaar en dag vale gieren in de Zoo van Antwerpen. Deze zitten er zonder afspanning en ik heb eens ooit meegemaakt dat er 1 naast mij op een bank kwam zitten.
Echt, ze doen niets.
Vleugels niet een beetje "geknipt" ???
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
Oud 19 juni 2007, 10:17   #10
araneus
Gouverneur

Standaard

Het zou me niet verwonderen dat er hier ook atmosferische redenen voor zijn. In het weekend was er een zuidelijke stroming. Deze lucht was echter wel van polaire oorsprong (met een omweggetje) en was instabiel.
Die beesten zijn gewoon komen meedrijven in deze luchtmassa waar ze voldoende thermiek in vonden. Hopelijk blijven ze nog toch het weekend, ik wil er wel eens met zweefvliegtuig gaan tussen hangen. Na de vlucht met 60 ooievaars, nu de vlucht met 60 gieren.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 10:27   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Vroeger had men geen Vilbeluik en bleven kadavers gewoon liggen. Toen hadden we hier nog raven in onze bossen.

Oeps, dan hadden we hier nog pest en andere ziekten, die NIET door die kadavers veroorzaakt werden.

Oké, de mensen leefden vroeger minder lang, maar in wat voor omstandighede leefden ze? Kan het niet zijn dat ze maar gemiddeld 40 jaar werden, doordat uitgebuit werden in zware, fysieke arbeid.

Waren de mensen vroeger niet minder vaak ziek? Dus: kadavers zijn er al heel de geschiedenis door geweest en normaal zijn de gieren en anders aaseters er om deze op te ruimen. De natuur heeft het ingecalculeerd. Echt waar. De mens moet natuurlijk iets perfectionistischer zijn.
Zo`n kadaver is dan ook eigenlijk enkel schadelijk als het aan een of andere besmettelijke ziekte is gestorven, ... natuurlijk kruipt daar ook veel ongedierte op rond da is ook nie proper en t stinkt een beetje, maar mits genoeg raven en gieren raakt da wel opgekuist natuurlijk.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 10:58   #12
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Het betreft hier helemaal geen "groene" wetten, maar een Europese richtlijn om de uitbraak van besmettelijke veeziekten te voorkomen die door de Spaanse overheid te streng werd geïmplementeerd, daar de richtlijn wel degelijk uitzonderingen mogelijk maakt. De richtlijn heeft dus ook niets met milieu of natuur te maken, maar alles met landbouw. Uit "groene" hoek dringt men dan ook al enige tijd aan op een versoepeling van die Spaanse wet. Niet toevallig zijn het ook de boeren die al geprotesteerd hebben tegen het voeren van de gieren door de Vogelbescherming Vlaanderen. En natuurlijk vinden de boeren onmiddellijk gehoor bij minister Peeters die nog steeds niet weet dat ook leefmilieu onder zijn bevoegdheid valt.

Citaat:
Geen leven zonder dood

Terwijl de ornithologen uit hun dak gaan voor dit waanzinnig tafereel, heerst er tegelijkertijd een bedrukte stemming. De reden waarom dergelijke giergroepen naar de Lage Landen afzakken is dramatisch. Een groep van een 25-tal Vale Gieren, met daarbij zelfs twee Monniksgieren, die enige tijd geleden in Duitsland opdook, voorspelde reeds het onheil dat boven de hoofden van deze opruimende aaseters hing.

Sinds kort zijn door de overheid van Aragon (Spanje) geen “muladares” meer toegelaten. Die muladares zijn plaatsen in open veld waar de boeren hun dood vee konden achterlaten, een favoriete voedselstek voor vele honderden gieren en andere aaseters zoals de raaf en de rode wouw. In 2000 waren er nog zo’n 200 muladares in gebruik. Nu worden de krengen verplicht afgevoerd naar verwerkingsinstallaties. Sinds de nieuwe wet van kracht werd gaat het razendsnel bergaf met de gieren. Het aantal broedparen slinkt zienderogen, op heel wat plaatsen worden uitgeputte, verhongerde of zieke gieren gevonden. Andere vogels, zoals de reuzengroep die vandaag in Oost-Vlaanderen werd gesignaleerd, gaan zwervend op zoek naar voedsel. Helaas, vaak zonder succes. Want ook deze zwervers zullen niet stuiten op de verhoopte kadavers en mogelijk wacht ook hen een trieste hongersdood. Vale gieren zijn in hoofdzaak aaseters die zelden hun prooi zelf te doden.

Nu al gaan bij wetenschappers, natuurorganisaties en boeren luide stemmen op om de muladares opnieuw toe te laten. Anders dreigt een ecologische ramp en dreigt de Spaanse gierenpopulatie zeer snel uit te sterven. Een voorbeeld: in de Riglos, een onderdeel van de Aragonese Pyreneeën, broedden in 2002 nog 92 paar Vale Gier die 58 jongen voortbrachten. In 2007, na de sluiting van de muladares, is de broedpopulatie geslonken tot 40 paar. Geen van deze vogels slaagde er echter in een jong groot te brengen. Een voorbeeld dat vlijmscherp de ernst van de situatie illustreert.

Door Europa vangen gieren bot

Waarom kwam die wet er dan? Een aangescherpte Europese richtlijn wil het uitbreken van besmettelijke veeziekten voorkomen. Aragon implementeerde deze richtlijn wel zeer streng door meteen alle muladares te sluiten. Nochtans laat de Europese regelgeving ter zake de nodige ruimte om die kadaveropslagplaatsen open te houden. Indien vier procent van de kadavers die naar de muladares worden afgevoerd, wordt getest op besmettelijke veeziektes en de uitslag is negatief, dan mogen die vaste plaatsen waar de veehouders hun dode beesten kunnen neerleggen van Europa open blijven.

Spanje heeft een cruciale rol in de bescherming van de vale gier. Uit cijfers van BirdLife International blijkt dat 91% van de Europese populatie en bijna 25% van de wereldpopulatie in Spanje broedt. Ook andere sterk bedreigde roofvogelsoorten zoals de rode wouw, de aasgier en de monniksgier komen door deze maatregel in nauwe schoentjes.

In Aragon kijkt men nu hoopgevend naar de Europese Commissie in Brussel. Aan de ene kant pompt Europa vele miljoenen euro’s in een betere bescherming van aasetende roofvogels (o.a. door een verbod op het uitleggen van met strychnine vergiftigde prooien en door succesvolle herintroductieprogramma’s), terwijl het anderzijds zou toestaan dat de voornaamste voedselbron van deze aaseters niet meer beschikbaar is.

Meer info
Voor meer achtergrondinformatie verwijzen we je ook naar een aantal publicaties van onze collega partnerorganisaties van BirdLife International.
http://www.ornithomedia.com/magazine/mag_art306_1.htm
http://www.birdlife.org/datazone/spe...2004Sp3378.pdf
Bron: Natuurpunt

Laatst gewijzigd door Edina : 19 juni 2007 om 10:59.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 11:08   #13
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hééééél goe bezig ....
Met dergelijke opmerkingen bewijs je enkel dat je niet weet waarover je praat. Waarom zou de vogelbescherming in hemelsnaam de gieren hier willen houden waar ze geen enkele kans hebben om te overleven? Men ziet ze liefst zo snel mogelijk weer naar Spanje vertrekken en wil enkel vermijden dat ze verhongeren voordat ze dat kunnen doen.
Oud 19 juni 2007, 11:09   #14
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ook hier:

Die boeren staan de laatste twintig jaar onder zoveel druk dat je voor minder braaf achteraan zou aansluiten zonder jezelf al te veel vragen de stellen.
ja, die mogen hun mestoverschotten zelfs niet eens meer in de beek lozen van die smerige groenen, of konijnen en vossen vergiftigen.
die boeren zijn op van de stress.
hopelijk zal yves -pekkedors- leterme de belangen van de wegkwijnende boeren weer met vuur en hooivork verdedigen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 11:09   #15
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door ze zo te voederen gaan ze deze contreien best zien zitten , hey er is toch eten genoeg ...
Het is een éénmalig initiatief. Van blijvend voederen is er geen sprake.
Oud 19 juni 2007, 11:13   #16
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Het zou me niet verwonderen dat er hier ook atmosferische redenen voor zijn.
Die kunnen ongetwijfeld een rol hebben gespeeld in de richting dat de gieren zijn gevlogen, maar dat is niet de reden waarom ze Spanje verlaten. Dat heeft echt wel alles met de onlangs verstrengde wetgeving in Spanje te maken.

Laatst gewijzigd door Edina : 19 juni 2007 om 11:22.
Oud 19 juni 2007, 11:19   #17
Tegendradigaard

Standaard

Kunnen we die gieren niet regulariseren ....... ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 19 juni 2007 om 11:20.
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 11:32   #18
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het is een éénmalig initiatief. Van blijvend voederen is er geen sprake.
Garandeert u dat ???
Oud 19 juni 2007, 11:47   #19
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Garandeert u dat ???
Tja vroeger konden ze geld krijgen, nu krijgen asielzoekers materiele hulp geloof ik ....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2007, 11:51   #20
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het betreft hier helemaal geen "groene" wetten, maar een Europese richtlijn om de uitbraak van besmettelijke veeziekten te voorkomen die door de Spaanse overheid te streng werd geïmplementeerd, daar de richtlijn wel degelijk uitzonderingen mogelijk maakt. De richtlijn heeft dus ook niets met milieu of natuur te maken, maar alles met landbouw. Uit "groene" hoek dringt men dan ook al enige tijd aan op een versoepeling van die Spaanse wet. Niet toevallig zijn het ook de boeren die al geprotesteerd hebben tegen het voeren van de gieren door de Vogelbescherming Vlaanderen. En natuurlijk vinden de boeren onmiddellijk gehoor bij minister Peeters die nog steeds niet weet dat ook leefmilieu onder zijn bevoegdheid valt.

Bron: Natuurpunt
Goede post. Meteen to the point.

Ik ga er inderdaad mee akkoord dat men veeziekten wenst te vermijden en kadavers van dieren die aan besmettelijke ziekten gestorven zijn, dienen inderdaad hygiënisch opgeruimd te worden.

Anderzijds: vee dat van ouderdom sterft, of "roadkill" en doodgeboren dieren met een afwijking, vormen in mijn ogen geen probleem.

Mag ik er eens op wijzen dat er zelfs natuurvolkeren bestaan, die hun doden begraven, door ze aan de gieren te voederen.
Sommige volkeren begraven hun doden zelfs niet. Dode familieleden blijven soms gewoon in huis liggen. Erger zelfs: als de lichamen ontbinden, perst men er het sap uit en smeert men zich daar mee in.
In deze gevallen gaat het wel om dode mensen. Hier gelden dan blijkbaar geen hygiënewetten, terwijl tot zover ik weet een mens die sterft van een dodelijke ziekte voor de mens, een groter gevaar is dan een dier dat sterft van een ziekte, die niet noodzakelijk gevaarlijk is voor de mens.

In ieder geval hoop ik dat die gieren thuis geraken en dat ze daar inzien dat ze verkeerd bezig zijn. Bedenkt ook dat de ontbinding van dode organismen voedsel is voor andere wezens.
Of wat denk je dat mest en kompost eigenlijk is?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be