![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 12 juni 2003
Berichten: 474
|
![]() Chauffeurs zullen meer mogen in het zakje blazen - 11/02/2004 8)
Ook in 2004 worden in West-Vlaanderen acties georganiseerd om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Uit de resultaten van het actieplan 2003 blijken immers een aantal positieve evoluties. Onder meer het aankondigen van een actie zorgt voor trager en alcoholarmer verkeer. Er worden in 2004 ook een aantal nieuwe projecten opgestart. Sinds 2001 wordt met een actieplan gepoogd om het aantal verkeersslachtoffers op de West-Vlaamse wegen te verminderen. De resultaten van het actieplan 2003 werden gisteren voorgesteld in het Provinciaal Hof in Brugge. Elke weekend werden door minstens twee politiezones controle georganiseerd op snelheid of rijden onder invloed van alcohol of drugs. Tijdens het volledige jaar werden 403.003 voertuigen gecontroleerd. 392.107 op snelheid en 10.896 op alcohol en drugs. Het aantal op snelheid gecontroleerde voertuigen daalde met circa 70.000 in vergelijking met 2002. Het aantal zware snelheidsovertredingen daalde aanzienlijk. In 2002 waren het 18.879 voertuigen, in 2003 exact 12.967 of in percentage een daling van 4 naar 3,3 percent. Het aantal ingetrokken rijbewijzen daalde mee van 177 naar 86. Meer blazers Het aantal bestuurders met een strafbaar alcoholgehalte steeg dan weer van 4,3 naar 5,6 percent. Volgens Christa Debruyne, verbindingsambtenaar verkeer op het gouvernement, is dit onder meer het gevolg van het verhoogde aantal gestopte chauffeurs die aan een ademtest werden onderworpen. "Studies hebben uitgewezen dat politiediensten vaak fouten maken bij het inschatten van de mate van intoxicatie op basis van uiterlijk waarneembare kenmerken", motiveert ze. "Chauffeurs die toch onder invloed rijden zouden daardoor een gevoel van straffeloosheid ervaren." Attitude De provinciegouverneur, die het actieplan ondersteunt, besluit dat de attitude om veiliger te rijden verhoogt naar mate de geleverde inspanningen van de politiediensten. Er bestaat een duidelijk verband tussen het aankondigen van de controles en de resultaten. De BOB- campagne is daarvan het grootste voorbeeld. Het aantal bestuurders met een strafbaar alcoholgehalte daalde tijdens de BOB-campagne van 9 percent in 2002 naar 5,1 percent in 2003. Tenslotte eist het weekendverkeer nog steeds meer slachtoffers dan het weekverkeer. Onnozel of niet ? of denken jullie dat een beroepsdrinker toch goed kan rijden om dat het gewoon is ? neen, dat is euforie en dat is een vals gevoel ... wat denken jullie ? ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Chauffeurs die te veel op hebben, rijbewijs kwijt! No mercy!
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... » (Friedrich Nietzsche) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
|
![]() Citaat:
__________________
One World, One Dream, One Everything |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dit neemt echter niet weg dat de ervaren bestuurder (leeftijd en kilomerters) met een glaasje op soms beter in staat is om zich veilig op de openbare te begeven dan een onervaren bestuurder of een persoon op leeftijd die niet meer ten volle over de nodige zintuigen beschikt om te rijden. Het grootste probleem met alcohol is dat het in eerste instantie je verstandelijke remmingen wegneemt (door het verdovend effect op de voorste hersenen heb ik me laten wijsmaken). Dit leid in de meeste gevallen tot overmoed. Hierin verschilt de enen gebruiker dan weer tegen de andere. De ene besefd dat hij iets gedronken heeft en concentreerd al zijn aandacht op het rijden, hij of zij is zich nog bewust van het feit dat de eigen reactiesnelheid, gezichtsveld en inschattingsvermogen al dan niet sterk verminderd is en gaat langzamer rijden om dat te compenseren. De andere beseft dat niet en zeker indien aangemoedigd wil hij of zij (meestal wel hij) laten zien wat hij durft en kan en dat gaat natuurlijk mis. Ik begrijp wel dat men ergens lijnen dient te trekken, normen te stellen maar erger me wel aan de fixatie op alcohol en snelheid als boosdoeners in het verkeer. Dat zijn inderdaad wel belangrijke punten maar meestal staan die niet alleen indien er een ongeval gebeurd. En natuurlijk, als iedereen stil blijft staan kan men nooit botsen.
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bij ongeval en gewonden minstens één jaar rijverbod ! bij dodelijk ongeval minstens vijf jaar rijverbod !
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |