Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2007, 06:02   #1
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard Spirit doet het beter dan NVA!

Naam: lambert spirit beter dan nva.jpg
Bekeken: 443
Grootte: 46,8 KB

De verrechtsing die Lambert persé wou doorvoeren, en waarvoor hij heelder afdelingen boycotte, mensen de monde snoerde, andere onbenullen steunde.
Het is godgeklaagd maar door de mensen afgestraft.
Nog steeds blijft hij voortdazen. Hij presteert het om de totale slachting voor te stellen als een succes!
Volgens hem is de bijdrage van Spirit aan het kartel Spa-Spirit groter dan de bijdrage van de NVA aan het andere kartel. Wie het niet gelooft zoeke het op op www.spirit.be...

Citaat:
Geert Lambert, voorzitter:

Individuele spirit-kandidaten scoren niet slechtWoensdag 13 juni 2007

De federale verkiezingen waren niet meteen een succes voor het kartel sp.a-spirit. Spirit heeft voorlopig twee verkozenen in de senaat. Iedereen maakt volop analyses over het hoe en waarom van de nederlaag. Sommige journalisten gaan in hun analyse wel zeer kort door de bocht.

Bart Brinckman, redacteur van De Standaard, liet tijdens de TerZake-uitzending van 12 juni uitschijnen dat de bijdrage van de spirit–kandidaten in het kartel verwaarloosbaar was in vergelijking met de bijdrage van N-VA in hun kartel. De VRT vond het zelfs niet nodig om spirit uit te nodigen voor het voorzittersdebat na de verkiezingen.

Objectieve cijfers spreken de stelling dat spirit niet veel bijdraagt aan het kartel tegen. De gemiddelde score van een individuele spirit-kandidaat ligt relatief hoog: hij of zij haalt gemiddeld 6,10 % van het totale aantal kartelstemmen binnen. Het gemiddelde van een N-VA-kandidaat ligt slechts op 5,45%. Op basis van deze cijfers dragen spirit-kandidaten dus meer bij tot het kartel sp.a-spirit dan N-VA-kandidaten tot het kartel CD&V-N-VA.
Hij heeft niet alleen een putch gepleegd die is afgestraft: alle Spirit verkozenen (meestal wel "geadopteerden") werden naar huis gezonden.
Toch blijft hij rustig zitten.

De man is irritant. Maar nog straffer is dat de Spa zonder te verpinken solidair blijft met deze puinhoop. Dat zegt heel veel over de geilheid om aan de rechterzijde actief te blijven. Hoe blind moet men zijn alvorens pek en pluimen worden aangedragen door de basis van deze partijen?
Is het absoluut nodig om kamikaze neigingen te hebben om voorzitter te zijn van een Vlaamse linkse partij?

Mijn voorspellingen blijken nog veel te zwak te zijn geweest voor wat de impact betrof van het verrechtsen op de politieke machtsevenwichten.
Het is een katastrofe. Ik gruwel bij het idee dat Vande Lanotte nog steeds blijft "aanhouden" met de zeveraars die Spirit van een sociaal progressieve partij naar een kleuterpartij voor yuppies hebben herleid.
Voor weinig yuppies, dat is het betere nieuws...
Linkse mensen zouden zich beter hergroeperen om binnen Spa rood (desnoods ook binnen Groen!) aan te sturen op een duidelijker links profiel van Vlaanderen. Het zal tijd gaan worden om het tij te keren of de laatste kan het licht uitdoen.
Ga spelen, Geert.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 17 juni 2007 om 06:05.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 06:08   #2
born2bewild
Banneling

Standaard

Lambert heeft wel gelijk. Objectief bekeken dan he.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 07:50   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Objectief bekeken weegt Spirit inderdaad zwaarder op de SP.a dan de N-VA op de CD&V.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 17 juni 2007 om 07:51.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 07:53   #4
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Objectief bekeken weegt Spirit inderdaad zwaarder op de SP.a dan de N-VA op de CD&V.

Ik vraag me af of er bij elke opmerking over Lambert naar zijn gewicht moet verwezen worden...
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 07:54   #5
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz Bekijk bericht
Ik vraag me af of er bij elke opmerking over Lambert naar zijn gewicht moet verwezen worden...
heeft u een andere suggestie?
Oud 17 juni 2007, 07:55   #6
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
heeft u een andere suggestie?
Een inhoudelijke aanpak ?
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 07:57   #7
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Een inhoudelijke aanpak ?
doe maar
Oud 17 juni 2007, 08:05   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik gruwel bij het idee dat Vande Lanotte nog steeds blijft "aanhouden" met de zeveraars die Spirit van een sociaal progressieve partij naar een kleuterpartij voor yuppies hebben herleid.
Linkse mensen zouden zich beter hergroeperen om binnen Spa rood (desnoods ook binnen Groen!) aan te sturen op een duidelijker links profiel van Vlaanderen. Het zal tijd gaan worden om het tij te keren of de laatste kan het licht uitdoen.
Ga spelen, Geert.
Wat houdt jou eigenlijk tegen om 'rechtse' Geert Lambert de rug toe te keren en aansluiting te zoeken bij de PVDA of CAP?
Oud 17 juni 2007, 08:10   #9
born2bewild
Banneling

Standaard

Dat vroeg ik me ook al af. Alsof spa of godbeterd spirit bij de oerknal tot stand is gekomen en ge daar niet van los kunt komen door een of ander trauma.

Ik vind die foto hierboven van Lambert trouwens zeer flatterend. Zeg Feremans ge zijt er hier toch weer niet mee aan het rammelen he?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 juni 2007 om 08:13.
Oud 17 juni 2007, 08:11   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat weerhoudt er jou om het (over) gewicht dat Lambert Spirit toedicht te becommentariëren?
Als zelfs Eric Feremans dat kan, moet jij dat toch ook kunnen?
Oud 17 juni 2007, 08:21   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat vroeg ik me ook al af. Alsof spa of godbeterd spirit bij de oerknal tot stand is gekomen en ge daar niet van los kunt komen.
Ik vind die foto hierboven van Lambert trouwens zeer flatterend. Zeg Feremans ge zijt er hier toch niet mee aan het rammelen he?
Zonder de rooien zijn zowel Bertje, Lambert als Els de postjes kwijt die ze toch al cadeau kregen.

Deze discussie tussen Tantist en Brusselke stond hier namelijk te lezen na de Vlaamse verkiezingen:

Citaat:
-De Tijd heeft berekend dat het kartel van Spirit slechts 50.000 stemmen heeft aangebracht voor SP.A.

-Hebben ze ook zo iets gedaan voor de andere kartels?

-Toch wel... Zes zetels voor 150.000 stemmen... Terwijl het aandeel van de N-VA in het kartel met CD&V op zo'n 15 procent kan worden becijferd, blijkt dat van Spirit in het kartel met de sp.a maar een goede 6 procent te bedragen.

De Tijd schreef:
Met een 'prijs' van 16.666 stemmen zijn de al verworven Spirit-zetels nog goedkoper dan die van de N-VA
Feremans deelde toch al nooit in de spiritpostjes en kon bovendien Lambert nooit luchten.
Waarom blijft hij dan zeuren en zagen als het Spirit hem veel te rechts is, maar stapt hij het niet af?
Oud 17 juni 2007, 08:24   #12
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Feremans deelde toch al nooit in de spiritpostjes en kon bovendien Lambert nooit luchten.
Waarom blijft hij dan zeuren en zagen als het Spirit hem veel te rechts is, maar stapt hij het niet af?
hmm, effe denken...

ofwel liegt hij en is hij wel geinteresseerd in een spirietpost...

ofwel is hij verzuurd.

alle2 kan ook.
Oud 17 juni 2007, 12:20   #13
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht

De verrechtsing die Lambert persé wou doorvoeren, en waarvoor hij heelder afdelingen boycotte, mensen de monde snoerde, andere onbenullen steunde.
Het is godgeklaagd maar door de mensen afgestraft.
Nog steeds blijft hij voortdazen. Hij presteert het om de totale slachting voor te stellen als een succes!
Volgens hem is de bijdrage van Spirit aan het kartel Spa-Spirit groter dan de bijdrage van de NVA aan het andere kartel. Wie het niet gelooft zoeke het op op www.spirit.be...

Hij heeft niet alleen een putch gepleegd die is afgestraft: alle Spirit verkozenen (meestal wel "geadopteerden") werden naar huis gezonden.
Toch blijft hij rustig zitten.

De man is irritant. Maar nog straffer is dat de Spa zonder te verpinken solidair blijft met deze puinhoop. Dat zegt heel veel over de geilheid om aan de rechterzijde actief te blijven. Hoe blind moet men zijn alvorens pek en pluimen worden aangedragen door de basis van deze partijen?
Is het absoluut nodig om kamikaze neigingen te hebben om voorzitter te zijn van een Vlaamse linkse partij?

Mijn voorspellingen blijken nog veel te zwak te zijn geweest voor wat de impact betrof van het verrechtsen op de politieke machtsevenwichten.
Het is een katastrofe. Ik gruwel bij het idee dat Vande Lanotte nog steeds blijft "aanhouden" met de zeveraars die Spirit van een sociaal progressieve partij naar een kleuterpartij voor yuppies hebben herleid.
Ga spelen, Geert.
idd, Spirit is de enige partij die erin slaagd mandatarissen te behalen met een paar duizend voorkeurstemmen.

U bent een echt voorbeeld van een links democratische kracht.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 12:27   #14
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Tja, Lambert zegt niet hoe hij tot die gemiddelden voor Spirit en N-VA is gekomen, zodat men onmogelijk kan verifiëren in hoeverre die percentages juist zijn.

Verder heb ik als N-VA'er toch liever een iets kleiner aandeel in een groot aantal stemmen dan een half percentje meer van een veel kleiner aantal stemmen.

Geert Lambert lijkt me hier echt wel blij met een zéér dode mus. Als men de top 10 van N-VA en Spirit vergelijkt voor wat betreft het aantal behaalde persoonlijke voorkeurstemmen, komt men tot een heel ander beeld:

N-VA:

Bart De Wever : 41.962
Flor Van Noppen : 19.268
Mark Demesmaeker : 17.357
Jan Peumans : 20.257
Sarah Smeyers : 21.015
Helga Stevens : 17.048
Els De Rammelaere : 21.324
Geert Bourgeois : 37.355
Patrick De Groote : 13.612
An Capoen : 13.835
Totaal top 10 : 223.033 (Gemiddelde per kandidaat: 22.303 stemmen).

Spirit:

Fauzaya Talhaoui : 13.843
Wouter Van Bellingen : 12.951
Annemie Roppe : 8.580
Annelies Storms : 7.527
Stijn Bex : 6.872
Jasmijn Bonte : 6.464
Els Van Weert: 6.181
Joris Vandenbroucke : 6.040
Diviana Mariano : 5.551
Ali Salmi: 5.024
Totaal top 10 : 79.033 (Gemiddelde per kandidaat: 7.903 stemmen).

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 12:40   #15
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Je kan het de man moeilijk kwalijk nemen dat hij nog een bestaansreden zoekt voor zijn partij.

Laatst gewijzigd door Villa Comedia : 17 juni 2007 om 12:41.
Villa Comedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 12:44   #16
karel 20
Partijlid

Standaard

Met 50000 stemmen is spirit kleiner dan de PVDA, Waarom krijgt spirit in de media dan zoveel meer aandacht? Voorstander van de PVDA of niet, toegeven eerlijk is het niet.
karel 20 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 12:47   #17
Villa Comedia
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door karel 20 Bekijk bericht
Met 50000 stemmen is spirit kleiner dan de PVDA, Waarom krijgt spirit in de media dan zoveel meer aandacht? Voorstander van de PVDA of niet, toegeven eerlijk is het niet.
Kartel met SP.A + de modieuze bril van Geert Lambert.
Oud 17 juni 2007, 12:50   #18
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Je kan het de man moeilijk kwalijk nemen dat hij nog een bestaansreden zoekt voor zijn partij.
Inderdaad, maar als dit het "beste" argument is dat hij t.a.v. de SPA-top kan opwerpen om het voorbestaan van het kartel te verdedigen, ziet het er inderdaad zeer somber uit voor Spirit. Via goedgeplaatste SPA-insiders heb ik overigens vernomen dat men Spirit daar meer en meer als dood ballast begint te beschouwen en er binnen de SPA steeds meer stemmen opgaan om Spirit "los te koppelen".

(Gordon Sumner)
Oud 17 juni 2007, 12:55   #19
Villa Comedia
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er Bekijk bericht
Inderdaad, maar als dit het "beste" argument is dat hij t.a.v. de SPA-top kan opwerpen om het voorbestaan van het kartel te verdedigen, ziet het er inderdaad zeer somber uit voor Spirit. Via goedgeplaatste SPA-insiders heb ik overigens vernomen dat men Spirit daar meer en meer als dood ballast begint te beschouwen en er binnen de SPA steeds meer stemmen opgaan om Spirit "los te koppelen".
Zijn argument is inderdaad lachwekkend en typerend voor een slecht verliezer. Maar als ik de commentaren lees van Spirit zelf ("de mensen weten door het kartel niet waarvoor wij als individuele partij staan"), denk ik zelfs dat ze zelf ook aansturen op een loskoppeling van het kartel. De vraag is wat ze als losse partij nog kan betekenen in het politieke spectrum. Misschien een nieuw verbond met een andere kleine partij?

Laatst gewijzigd door Villa Comedia : 17 juni 2007 om 12:55.
Villa Comedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2007, 13:20   #20
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Villa Comedia Bekijk bericht
Zijn argument is inderdaad lachwekkend en typerend voor een slecht verliezer. Maar als ik de commentaren lees van Spirit zelf ("de mensen weten door het kartel niet waarvoor wij als individuele partij staan"), denk ik zelfs dat ze zelf ook aansturen op een loskoppeling van het kartel. De vraag is wat ze als losse partij nog kan betekenen in het politieke spectrum. Misschien een nieuw verbond met een andere kleine partij?
M.i. is Spirit als op zichzelf staande partij kansloos. Het grote probleem lijkt me het weinig coherente partijprogramma, een verzameling in alle richtingen (sociaal, liberaal, progressief, regionalistisch...) uitwaaierende "ideetjes" waar men zich als kiezer moeilijk mee kan identificeren. Het probleem van Spirit is m.i. dan ook niet zozeer het feit dat men het partijprogramma onvoldoende heeft kunnen uitdragen en bekend maken, maar wel de "electorale onverkoopbaarheid" van dat programma. Bovendien kampt Spirit de laatste jaren ook met een schrijnend gebrek aan bekwaam politiek personeel met enige uitstraling. (Het feit dat iemand als Van Weert door Spirit als staatssecretaris naar voor werd geschoven, zegt genoeg.) In de beginjaren van Spirit waren er nog mensen als Vankrunkelsven, Borginon, Schiltz en Vande Casteele. Maar op dit moment zie ik binnen het Spirit-personeelsbestand eigenlijk niemand meer die voor bijvoorbeeld de N-VA enige toegevoegde waarde zou kunnen betekenen. (Daar waar iemand als Fons Borginon bijvoorbeeld op het N-VA-hoofdkwartier nog steeds met open armen zou worden ingehaald.)

(Gordon Sumner)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be