![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Gruwelijk computerspel vrij te koop in België
Gezinsbond vraagt verbod op verkoop Manhunt 2 aan minderjarigen ![]() 'Manhunt 2', een computerspel dat in Groot-Brittannië is verboden wegens te gruwelijk, ligt op 13 juli in de Belgische winkels. De Gezinsbond vraagt de verkoop van dergelijke agressieve spelletjes aan minderjarigen bij wet te verbieden. Manhunt 2 is een computerspel waarbij spelers in de huid kruipen van een psychopaat die mensen besluipt en met bijlen en voorhamers vermoordt. Te gruwelijk en sadistisch, oordeelden de Britten. Op 13 juli komt het spelletje op de Belgische markt. Een ban uitspreken kan bij ons niet. Wel zal Manhunt 2 de strengste classificatie krijgen, verzekert de sector bij monde van de Interactive Software Federation of Europe. Dat betekent: niet voor minderjarigen en een vuist die op extreem geweld wijst. Maar de classificaties voor videospelletjes zijn in België niet wettelijk afdwingbaar. 'Een handelaar kan dus straffeloos een videospel dat de rating + 16 jaar meekreeg, aan een jonger kind verkopen', zegt Katelijn Vanzegbroeck van de studiedienst van de Gezinsbond. De Belgische filmkeuringscommissie houdt zich enkel met bioscoopfilms bezig. De classificatie van computer- en videospelletjes, PEGI Rating geheten, gebeurt door de sector zelf. PEGI staat voor Pan European Game Information. Iconen geven een leeftijd en de inhoud aan. 'Dat is belangrijke informatie voor ouders', vervolgt Vanzegbroeck, 'maar wij vragen dat de rating - net als in Nederland - ook in de verkoop gerespecteerd zou worden. Dus geen spelletjes verkopen aan minderjarigen wanneer de classificatie dat afraadt.' Hoewel de Gezinsbond heel kritisch staat tegenover extreem geweld in videospelletjes lijkt een verbod haar niet haalbaar. 'Politici zijn daar niet toe geneigd. Waar ligt de grens? Wettelijk kan alleen opgetreden worden tegen spelletjes die ontegensprekelijk aanzetten tot racisme.' Verbod helpt niet Steven Malliet maakt aan de KU Leuven een doctoraat over de impact van videospelletjes bij jongeren van 16 tot 19 jaar. 'Extreem gewelddadige spelletjes kunnen schadelijk zijn wanneer de speler moeilijk een onderscheid kan maken tussen fictie en realiteit, maar deze risicogroep vormt een minderheid. De meeste spelers beseffen maar al te goed dat ze met een spel bezig zijn dat gebaseerd is op mathematische berekeningen.' Bij de risicogroep die helemaal in het spel opgaat, leiden agressieve spelletjes tot een tolerantere houding tegenover geweld. Die spelers vinden het bijvoorbeeld geoorloofd terug te kloppen wanneer iemand hen op straat zou slaan. Malliet: 'Niet het aantal keren dat je agressieve spelletjes speelt is van invloed maar wel de intensiteit waarmee je dat doet.' 'Manhunt 2 is een zeer bloederig spel met expliciet geweld, weet Malliet. 'Hoe jonger, hoe groter de kans dat zoveel agressie de speler schaadt. Ik ben bijgevolg een groot voorstander van leeftijdsbeperkingen, maar ik heb mijn twijfels over het nut van een verbod op de verkoop aan minderjarigen. De classificatie van spelletjes is in de eerste plaats als signaal naar ouders en andere opvoeders bedoeld. Maak je ratings wettelijk afdwingbaar, dan leg je de verantwoordelijkheid bij de wetgever in plaats van bij de ouders. En zelfs met de beste wetgeving kan je nooit honderd procent vat krijgen op videospelletjes. Wie dat wil, kan er altijd aan geraken.' Van de Vlaamse jongeren die Malliet ondervroeg, spelen alle jongens games en dat gemiddeld zeven uur per week. Van de meisjes speelt de helft en dat gemiddeld twee uur per week. 'Maar de meisjes zijn hun schade aan het inhalen.' Toch is het een groot misverstand, zegt Malliet, dat videospelletjes vooral door jongeren worden gespeeld. 'Veertigers vormen de grootste groep klanten, al is het wel zo dat schietspelletjes vooral populair zijn bij jongeren.' ---------- De Engelsen hebben eigelijk, evenals de Gezinsbond. Kan die rommel niet wegblijven? We moeten onze al bedorven jeugd toch niet hélpen om de walgelijkheid op te zoeken. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog eentje die onomstotelijk gaat bewijzen dat videospelletjes zal leiden tot meer geweld.
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]() Btw, ik ben helemaal geen pacifist, geweld kan ook positief zijn. Maar het GENOT dat men haalt uit bloed en het afslachten op beestachtige wijze, dát vind ik ziekelijk. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 21 juni 2007 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Zolang daar er een rode +18 opstaat, en zolang ze dat effectief toepassen,zie ik daar niks verkeerds aan.
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Het is in de eerste plaats aan de ouders om ervoor te zorgen dat hun kids zo'n walgelijke spelletjes niet in handen krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister-President
|
![]() Over Manhunt 1:
Citaat:
Moest ik in een extremere bui zijn zou ik zeggen dat men het moest verbieden, die Gezinsbond. Of er toch minstens een etiket "waarschuwingm: moralistische zeikerds" op kleven. ![]() mvg, Andy Laatst gewijzigd door Andy : 21 juni 2007 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En je slacht niémand af. Het enige dat je doet is wat pixels doen vervormen.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Het is in de eerste plaats aan de ouders om grenzen te trekken. En ze misschien eens betrekken bij de opvoeding van hun kind. Edit: wel een ideale reclamecampagne voor het spel! Laatst gewijzigd door Pieke : 21 juni 2007 om 11:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kreeg er vroeger iemand zin om een bom op een muizenval vast te maken zoals Tom dat deed in Tom en Jerry? Onzin allemaal. Zijn er meer mensen met opzet platgereden nadat Carmageddon is uitgekomen? Zijn er meer auto's gestolen nadat Grand theft auto is uitgekomen? Wil je het nieuws afschaffen? Wil je de voetbal afschaffen? Wil je Halalslachtingen afschaffen? Wil je koppen afschaffen? Panorama? Het is een spelletje, niet meer en niet minder en de kinderen weten dat goed genoeg.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burgemeester
|
![]() Ik vind toch dat zulke spelen een verkeerde boodschap geven.
Het komt over als of het ok is om plezier te hebben in het met een bijl bewerken van mensen, en dat het ok is m leedvermaak te hebben in het zoveel mogelijk omver rijden van mensen met je auto. Ok het is maar een spel, maar juist het feit dat over zulke wreedheden 'spelletjes' worden gemaakt die toegankelijk zijn voor kinderen vind ik eigenlijk niet kunnen. Nog zo'n spel is Mortal Kombat waar men de bloedspetters in het rond ziet vliegen, en men op het einde van het gevecht met een fatality of mortality stapje voor stapje de tegenstrever zijn ledematen uit de kom kan doen springen, de oogbollen uit hun oogkassen kan doen floepen, het lichaam kan doen ontploffen en nog meer van dat gruwelijks. Dat is mss ook een reden waarom kinderen/pubers/jongvolwassenen minder aangegrepen zijn door een oorlog dan pakweg een jaar of dertig geleden. Om het even grof uit te drukken: een stapel lijken op een marktplein in Bagdad, of een stapel lijken in een oude burcht in een videospel, what's the difference? Zulke spelen mogen in mijn ogen enkel verkocht worden aan 18+, zodat deze ook zelf verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor eventuele daden die ze nabootsen uit een videospel. Hier in huis hebben we ook een playstation, en mijn partner heeft spelen zoals Mortal Kombat, ik vind het als volwassene zelfs te gruwelijk om te kijken. Hij mag deze enkel spelen na bedtijd van de kinderen. Ik zal mijn kinderen later nooit het plezier van een playstation ontzeggen, men moet ook kunnen meegaan met zijn tijd, maar spelen van zulk een genre komen er bij mij niet in. En wat de gruwelijke spelen van papa betreft tegen die tijd: achter slot en grendel tot na bedtijd, of op ebay. De gezinsbond heeft hierin zeker gelijk. Er zijn andere spelletjes genoeg op de markt, die evenveel plezier bieden en minder gruwelijk zijn, of op een speelse manier educatief zijn. Wat was er mis met de vechtspelen van vroeger waar je kon boksen met een leuk tirreliremuziekje op de achtergrond en zonder dat het bloed en de ledematen in het rond vlogen? Ik hoor het antwoord al komen: het was niet realistisch genoeg. Daar zit hem voor mij nu het probleem: het moet altijd maar realistischer: realistischer qua graphics, dramatischer qua muziek, echte geluiden erbij, veel geschreeuw en geroep, realistische gelaatstuitdrukkingen bijvoorbeeld vertrokken van pijn als er vb een rib uitgerukt wordt, en sinds kort kan men ook via onder andere de Wii de bewegingen maken die je op het scherm kan zien. Binnenkort wss ook in die technologie de eerste gruwelijke spelen. Hou een denkbeeldinge bijl in je eigen handen en hak er maar op los, hoe groot is het verschil dan nog tussen de realiteit en de fictie?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat verschil is zeer duidelijk. Moet dat niet onderschatten. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Kinderen krijgen zakgeld, pree voor verjaardagen en sinterklaas en dergelijke. Ze kunnen op weg van school zelf een 'game mania' of iets dergelijks binnenspringen en een spelletje kopen. En kinderen zijn ook meesters in iets stiekum doen, vele kinderen hebben hun tv en playstation op hun kamer en als ze dat zelf niet hebben heeft een vriendje dat wel en gaan ze t daar spelen. Of ze spelen het terwijl de ouders nog zijn gaan werken (sleutelkinderen). Of terwijl de ouders nog slapen op een zondagochtend. Als ouder kan je dat niet controleren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() T'is heel simpel é, vanaf de moment dat er een kind iemand omver rijd en verklaard dat hij het deed omdat het in Carmegeddon de bedoeling is, vanaf de moment dat een kind iemand afslacht en beweerd dat hij het deed omdat het in manhunt de bedoeling is...vanaf dat moment ga ik met je akkoord, zolang dat niet het geval is word dus aangetoont dat kinderen goed genoeg weten dat het niet kan.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() De leeftijdsgrenzen zouden (net als bij alcoholische dranken trouwens!) meer gerespecteerd moeten worden. De gezinsbond moet zich hier echter niet mee bemoeien, zij moeten doen waar ze goed in zijn: zegeltjes plakken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar u bent een volwassene en u denkt als een volwassene. Een kind van pakweg 12 jaar denkt heel anders dan een volwassene. Er is ook een verschil van kind tot kind natuurlijk, het ene kind kan er beter mee om dan het andere. Een kind dat vb enkel in het weekend 3 uur mag spelen leeft meer in de realiteit dan een kind dat pakweg iedere dag vier uur speelt na schooltijd en ook nog eens in het weekend achter de playstation zit. Kinderen doen ook erge uitspraken hierdoor zonder dat ze dat zelf beseffen. Mijn twaalfjarige neefje tijdens zo'n spelletje tegen zijn speelmakker: Haha, sjakkaaa nog enen zijne kop deraf, sjakkaaa sjakkkaaaa, ik ben de beste killer! Ik heb er al meer neergestoken als gij, en sjakkaaa nog enen, woehaa recht in zijne kop! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |