Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2007, 18:18   #1
sn00py
Banneling

Standaard hoe beestachtig mag men zijn?

Van HLN.be:

Citaat:
Het hof van beroep in Brussel heeft Rachid bent Saïd, een 28-jarige man uit Schaarbeek, tot 7 jaar effectieve celstraf veroordeeld voor poging doodslag op zijn partner. In eerste aanleg had de rechtbank hem 8 jaar opgelegd.

In een nachtwinkel aan de Georges Henri-laan in Sint-Lambrechts-Woluwe stak Rachid de vrouw 39 keer met een schroevendraaier in de nacht van 17 op 18 januari 2006. Er waren veel getuigen van de feiten. Hij ging zo hevig tekeer dat hij zelf zijn arm brak. Het paar was toen al zes maanden uit elkaar.

De vrouw heeft nog steeds ademhalingsproblemen als gevolg van de verwondingen. Voorafgaand aan deze feiten had de man zijn partner al meermaals geslagen. Dat was ook de reden waarvoor ze hem verliet.

Hoe beestachtig mag men zijn. 7 jaar? Hij kan nog eens naar Cassatie trekken om er nog een of meerdere jaartjes af te pietsen. De sukkelaar had ochottekes zijn arm gebroken. Dat moeten toch verzachtende omstandigheden zijn...

Dit begrijp ik niet meer, dit is iemand beestachtig afmaken en dan 7 jaar...
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 18:21   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Tijdelijke ontoerekeningsvatbaar had goed gekunt.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 18:36   #3
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

De blanke Amanda Monti, 24, uit Liverpool rukt een teelbal van het lijf van haar ex, met haar blote handen.

Ze stak vervolgens het bloederige orgaan in haar mond, en spuugde het daarna uit.

Een omstaander gaf het orgaan terug aan de eigenaar, zeggende: "Dit is van u, denk ik."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/4253849.stm
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 18:47   #4
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
De blanke Amanda Monti, 24, uit Liverpool rukt een teelbal van het lijf van haar ex, met haar blote handen.

Ze stak vervolgens het bloederige orgaan in haar mond, en spuugde het daarna uit.

Een omstaander gaf het orgaan terug aan de eigenaar, zeggende: "Dit is van u, denk ik."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/4253849.stm
Had ze ook een arm gebroken (of een tand door erop te bijten?)

Ik vind dat de straffen écht niet meer in verhouding staan tot daden. Dit was toch slachten (ritueel?)...
Een pedofiel die 20 kinderen verkracht heeft, daartegen wordt 10 jaar geeïst... wat gaat hij krijgen? Hoelang zal hij effectief zitten?
Ik vind het argument van tijdelijk ontoerekeningsvatbaar ook niet doorslaggevend. Is dit cyclisch? Zoja, wat is de cyclustijd? Zo nee, dan is het zoals een vulkaan; onvoorspelbaar wanneer de volgende uitbarsting komt...

Moet de maatschappij (mijn kinderen, uw lief, ...) het risico nemen om zo iemand in haar midden te laten? Ik weet, de discussie is grijs gedraaid, maar ik heb de indruk dat het nog slechter wordt. Waarom blijven we signalen geven dat dit niet kan, maar ook niet ZO erg is...
Oud 15 juni 2007, 18:52   #5
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Snoopy niemand houdt je tegen rechter te worden als je het toch zoveel beter kan.
Oud 15 juni 2007, 18:54   #6
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Maar den arme sukkelaar.. en z'n arm gebroken ook nog. Ik stel voor dat we even Freya Vandenbossche bijhalen om hem wat te troosten. Meteen kan ze haar contacten aanspreken om de arme sukkelaar aan een job te helpen zodat hij zijn leven kan terugopnemen.

Die "partner" zal hem wel geprovoceert hebben.
Oud 15 juni 2007, 18:59   #7
Villa Comedia
Schepen

Villa Comedia's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ook ooit iemand met een schroevendraaier willen aanvallen, maar dat was terwijl ik een kast van de IKEA aan het "bouwen" was...
Oud 15 juni 2007, 19:02   #8
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Had ze ook een arm gebroken (of een tand door erop te bijten?)
Nee, ze was wel bijna gestikt, wat toch veel gevaarlijker is dan een gebroken arm.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 19:21   #9
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Snoopy niemand houdt je tegen rechter te worden als je het toch zoveel beter kan.
Ik zeg niet dat ik rechter wil worden... ik zou het ook niet kunnen, laat staan beter kunnen, omdat ik de achtergrond en kennis niet heb.

Maar naar mijn gevoel staan die straffen niet meer in verhouding tot de misdrijven. En ik denk niet dat ik alleen ben...
Het zal jouw kind maar wezen dat kapotgemaakt wordt, of het zal je moeder maar zijn die met een schroevendraaier bewerkt wordt.
Het feit van Mariusz en de jeugdrechter...
Het feit van een 20-voudige pedofiel met max 10 jaar...
Het feit dat Michelle Martin's vrijlating TER SPRAKE komt...
Oud 15 juni 2007, 19:22   #10
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat ik rechter wil worden... ik zou het ook niet kunnen, laat staan beter kunnen, omdat ik de achtergrond en kennis niet heb.

Maar naar mijn gevoel staan die straffen niet meer in verhouding tot de misdrijven. En ik denk niet dat ik alleen ben...
Het zal jouw kind maar wezen dat kapotgemaakt wordt, of het zal je moeder maar zijn die met een schroevendraaier bewerkt wordt.
Het feit van Mariusz en de jeugdrechter...
Het feit van een 20-voudige pedofiel met max 10 jaar...
Het feit dat Michelle Martin's vrijlating TER SPRAKE komt...

Uw gevoel of de ervarenheid en studies van rechters, hmmmmmm
Oud 15 juni 2007, 19:45   #11
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Moet de vraag in ons huidige landje trouwens niet zijn: "Uw gevoel of de politiek benoemde rechters, hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mm?
Oud 15 juni 2007, 19:50   #12
Groentje-18

Standaard

Er zijn verschillende stadia van morele ontwikkeling. Niet iedereen bereikt het hoogste.
Daarnaast wordt iedereen bewust en onbewust beïnvloed door de meest irrelevante, al dan niet toevallige, omgevingsfactoren.
Zo bleek uit onderzoek dat rechters hun strafmaat significant minder zwaar is wanneer ze net voor de uitspraak een dobbelsteen opgooien en hierbij een laag getal scoren. Het omgekeerde gold ook.

Een gevolg daarvan is dat we het waarschijnlijk nooit eens zullen geraken over iets als strafmaat.

Los daarvan is ons gevangenissysteem bedenkelijk.
Oud 15 juni 2007, 20:01   #13
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van HLN.be:

Hoe beestachtig mag men zijn. 7 jaar? Hij kan nog eens naar Cassatie trekken om er nog een of meerdere jaartjes af te pietsen. De sukkelaar had ochottekes zijn arm gebroken. Dat moeten toch verzachtende omstandigheden zijn...

Dit begrijp ik niet meer, dit is iemand beestachtig afmaken en dan 7 jaar...
7 jaar lijkt me de normale strafmaat voor zo'n daden. De vrouw is blijkbaar niet dood (hoe ze dat na 39 steken heeft klaargespeeld mag god weten), dus het is geen moord maar poging tot, en het feit dat hij zijn eigen arm brak wijst er sterk op dat hij op het moment van de feiten niet meer helder nadacht maar als een bezetene tekeer ging. Dat kan worden geïnterpreteerd als tijdelijk ontoerekeningsvatbaar. De precedenten zullen zeker bezwarend hebben gewerkt, maar kunnen ook door de verdediging worden aangegrepen als argument om een ziekelijke en oncontroleerbare neiging tot geweld naar voren te schuiven om de ontoerekeningsvatbaarheid te staven. Verder hangt het ervan af hoe hij zich tijdens het proces heeft opgesteld. Dat weten we niet.
Oud 15 juni 2007, 20:14   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niemand vraagt zich af wat zijn vrouw had gedaan?
Oud 15 juni 2007, 20:15   #15
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
7 jaar lijkt me de normale strafmaat voor zo'n daden. De vrouw is blijkbaar niet dood (hoe ze dat na 39 steken heeft klaargespeeld mag god weten), dus het is geen moord maar poging tot, en het feit dat hij zijn eigen arm brak wijst er sterk op dat hij op het moment van de feiten niet meer helder nadacht maar als een bezetene tekeer ging. Dat kan worden geïnterpreteerd als tijdelijk ontoerekeningsvatbaar. De precedenten zullen zeker bezwarend hebben gewerkt, maar kunnen ook door de verdediging worden aangegrepen als argument om een ziekelijke en oncontroleerbare neiging tot geweld naar voren te schuiven om de ontoerekeningsvatbaarheid te staven. Verder hangt het ervan af hoe hij zich tijdens het proces heeft opgesteld. Dat weten we niet.
Doki, hebt gij dan geen schrik dat die man zijn stoppen weer eens kunnen doorslaan en dat het dan zou kunnen dat het niet bij poging tot... blijft? Ik versta dat niet: poging tot... is toch de intentie hebben...
Tja, Groentje-18 heeft wel gelijk als hij zegt dat er altijd discussies zullen zijn over strafmaat...
Oud 15 juni 2007, 20:24   #16
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Tijdelijke ontoerekeningsvatbaar had goed gekunt.

inderdaad had zekers gekund....raar hé
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 21:28   #17
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Los daarvan is ons gevangenissysteem bedenkelijk.
Ons gerechtelijk systeem is wat mij betreft ook bedenkelijk soft.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 21:51   #18
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet om studies, het gaat om wetten die niet goed zijn en straffen die erdoor te licht zijn.
Oud 15 juni 2007, 22:58   #19
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Niemand vraagt zich af wat zijn vrouw had gedaan?
Man verlaten omdat ze klop kreeg...terwijl ze dat als normaal moet beschouwen in haar geloof.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2007, 23:18   #20
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Doki, hebt gij dan geen schrik dat die man zijn stoppen weer eens kunnen doorslaan en dat het dan zou kunnen dat het niet bij poging tot... blijft? Ik versta dat niet: poging tot... is toch de intentie hebben...
Ik ben het hier eigenlijk mee eens. Zeven jaar is in dat opzicht weinig. En als er geen goede begeleiding is (waarschijnlijk niet, want zelfs in een instelling als geïnterneerde laat dat te wensen over) vraag ik me af of we weer niet net iemand de kans geven zijn frustraties te laten groeien, om hem dan weer vrij te laten.

Citaat:
Tja, Groentje-18 heeft wel gelijk als hij zegt dat er altijd discussies zullen zijn over strafmaat...
Dank je. Maar ik ben wel een vrouwjte.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be