Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2007, 12:01   #1
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard De Nederlanders bij Fortis

Het viel me laatst op dat de Nederlanders in de top bij Fortis volledig zijn gemarginaliseerd. De huidige topman Votron zei dat er bij Fortis uitsluitend wordt geselecteerd op basis van kwaliteit. Maar een Nederlandse manager bij Fortis vond juist dat er wordt geselecteerd op basis van nationaliteit. Nederlanders zouden zwaar worden gediscrimineerd, en er zouden altijd Belgen worden gekozen voor hoge functies. Wie heeft hier nou eigenlijk gelijk? Is er een Belgisch 'complot' bij Fortis om alle Nederlanders naar buiten te werken?

Laatst gewijzigd door Spinoza : 9 juli 2007 om 12:01.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 12:33   #2
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Het viel me laatst op dat de Nederlanders in de top bij Fortis volledig zijn gemarginaliseerd. De huidige topman Votron zei dat er bij Fortis uitsluitend wordt geselecteerd op basis van kwaliteit. Maar een Nederlandse manager bij Fortis vond juist dat er wordt geselecteerd op basis van nationaliteit. Nederlanders zouden zwaar worden gediscrimineerd, en er zouden altijd Belgen worden gekozen voor hoge functies. Wie heeft hier nou eigenlijk gelijk? Is er een Belgisch 'complot' bij Fortis om alle Nederlanders naar buiten te werken?
Jij bent niet echt positief over Belgen, blijkbaar?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 12:34   #3
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom staat dit in communautair?
Oud 9 juli 2007, 14:40   #4
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Jij bent niet echt positief over Belgen, blijkbaar?
Nee, het Belgische establishment vertrouw ik voor geen cent. HollanderHaat is daar bon ton. Denk jij wel dat het toeval is dat alle Nederlanders langzaam verdwijnen uit de top bij Fortis?
Oud 9 juli 2007, 14:54   #5
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Het omgekeerde geld ook weet je wel, het op de Belgen neerkijkende minachtende Nederland?

Trouwens, zelfs al is het zo dat de Nederlanders vedwijnen is dat misschien gewoon een gevolg van interne machtsposities zoals aandeelhouderschap en afspraken bij consolidatie...

Wij Belgen hadden ook nooit gedacht dat met de fusie van Interbrew en Ambev tot de grootste brouwerij ter wereld Inbev, het juist wij Belgen gingen zijn die t.v.v de Brazilianen de macht zouden verliezen in het nieuwe bedrijf... doch dat is net wat er is gebeurd... nochtans was Interbrew groter dan Ambev.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 15:03   #6
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Het omgekeerde geld ook weet je wel, het op de Belgen neerkijkende minachtende Nederland?
Van dit fabeltje word ik altijd zo moe. Nederlanders kijken helemaal niet neer op Belgen.

Citaat:
Trouwens, zelfs al is het zo dat de Nederlanders vedwijnen is dat misschien gewoon een gevolg van interne machtsposities zoals aandeelhouderschap en afspraken bij consolidatie...
Tja, het is niet zo dat alleen bij Fortis de Nederlanders het moeilijk hebben. Het is in het algemeen heel moeilijk voor Nederlanders om zaken te doen in Belgie. Als een Belg een Nederlander ziet verschijnen, dan gaan de stekels meteen omhoog. Vergelijk dit eens met de Fransen. Voor hun rollen de Belgen de rode loper uit.

Citaat:
Wij Belgen hadden ook nooit gedacht dat met de fusie van Interbrew en Ambev tot de grootste brouwerij ter wereld Inbev, het juist wij Belgen gingen zijn die t.v.v de Brazilianen de macht zouden verliezen in het nieuwe bedrijf... doch dat is net wat er is gebeurd... nochtans was Interbrew groter dan Ambev.
InBev behaalt nog maar een zeer klein deel van zijn omzet in Belgie. Niet meer dan 5% van het totaal geloof ik.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 9 juli 2007 om 15:03.
Oud 9 juli 2007, 15:28   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht

Nederlanders kijken helemaal niet neer op Belgen. Dat is echt een misconceptie.
Oud 9 juli 2007, 16:03   #8
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederlanders kijken helemaal niet neer op Belgen. Dat is echt een misconceptie.

Is dat ook al een voorbehoedmiddel?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 17:30   #9
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Och, er zullen wel objectieve redenen zijn waarom dit zo gelopen is.

Het is wel zo dat, in de meeste gevallen, waar Franstaligen (mee)beslissen over wie welke job of positie krijgt ze een voorkeur hebben voor taalgenoten.
Hoeveel van die 'Belgen' bij Fortis hebben Nederlands als moedertaal?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 22:13   #10
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Och, er zullen wel objectieve redenen zijn waarom dit zo gelopen is.
Wat voor redenen zouden dat moeten zijn dan?

Nederland heeft vooral veel ervaring met het samenwerken met de Britten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Shell, dan zie je dat de verdeling van de macht daar veel eerlijker is. Op het hoofdkantoor in Den Haag zitten precies evenveel Britten als Nederlanders in de top. En dat na zo'n 100 jaar, als een van de oudste multinationals ter wereld. Hetzelfde zie je bij andere Brits-Nederlandse bedrijven zoals bijvoorbeeld Unilever. En dan zou een relatief jong bedrijf als Fortis niet een evenwichtige balans kunnen vinden tussen Nederlanders en Belgen?
Oud 9 juli 2007, 22:18   #11
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nederland heeft vooral veel ervaring met het samenwerken met de Britten. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Shell, dan zie je dat de verdeling van de macht daar veel eerlijker is. Op het hoofdkantoor in Den Haag zitten precies evenveel Britten als Nederlanders in de top. En dat na zo'n 100 jaar, als een van de oudste multinationals ter wereld. Hetzelfde zie je bij andere Brits-Nederlandse bedrijven zoals bijvoorbeeld Unilever. En dan zou een relatief jong bedrijf als Fortis niet een evenwichtige balans kunnen vinden tussen Nederlanders en Belgen?
Ik wil niet heel veel zeggen, maar het gaat wel heel goed met Fortis. Vorig jaar heb ik het beursspel op school gewonnen door een fictieve hoeveelheid geld op Fortis te beleggen. Ik had mijn inzet verdubbeld.
Oud 9 juli 2007, 22:32   #12
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Ik denk dat fortis nog steeds het meerdeneel van zijn activeiten, personeel en omzet in België heeft. Misschien vandaar?

Als ABN nu nog eventjes meewilt zal dit (vermeend) euvel snel verholpen zijn.

PS: Eens op google gaan kijken. In 2001 waren de Nederlanders niet zo marginaal aanwezig in de raad van bestuur, executive committee en international advisory committee. Ik citeer enkele de voornamen: Jaap, Joop, Henjo, Klaas, Gerrit, Hans, Annemieke, Luck, Anton ... Moet zowat 40% zijn van het totaal.

Laatst gewijzigd door Ferre : 9 juli 2007 om 22:33.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 22:55   #13
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Ik denk dat fortis nog steeds het meerdeneel van zijn activeiten, personeel en omzet in België heeft. Misschien vandaar?
Dat klopt. En volgens mij vinden ook de Nederlanders het bij Fortis niet erg dat er op dit moment meer Belgen in de top zitten. Het probleem is nu dat de verhoudingen zoek zijn. In het dagelijks bestuur zitten nu 2 Nederlanders, en maar liefst 7 Belgen. Dat is niet evenwichtig meer.

Citaat:
Als ABN nu nog eventjes meewilt zal dit (vermeend) euvel snel verholpen zijn.
Hmmm, is het niet een beetje immoreel om een gezonde en goed draaiende bank in stukken te hakken? En dat alleen maar omdat een stelletje sprinkhanen de beurskoers te laag vindt.

Citaat:
PS: Eens op google gaan kijken. In 2001 waren de Nederlanders niet zo marginaal aanwezig in de raad van bestuur, executive committee en international advisory committee. Ik citeer enkele de voornamen: Jaap, Joop, Henjo, Klaas, Gerrit, Hans, Annemieke, Luck, Anton ... Moet zowat 40% zijn van het totaal.
In die tijd was het nog beleid bij Fortis om exact hetzelfde aantal Nederlanders als Belgen aan te stellen. Een overblijfsel uit de tijd dat Fortis ontstond, om het wederzijdse wantrouwen weg te nemen. Inmiddels heeft men dat systeem al enkele jaren losgelaten bij Fortis. Tot Nederlands verdriet...
Oud 9 juli 2007, 23:03   #14
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Tot Nederlands verdriet...
Misschien kan de Nederlandse stichting VSB Fonds dreigen met een activistische houding zoals de Angelsaksische hedge funds. Als tweede grootste aandelhouder na het Franse Suez hebben ze het spel direct op de wagen. Moeten ze wel nog even verduidelijken waarom de ondervertegenwoordiging van Nederlanders slecht is voor heel de Fortis groep.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 23:13   #15
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Misschien kan de Nederlandse stichting VSB Fonds dreigen met een activistische houding zoals de Angelsaksische hedge funds. Als tweede grootste aandelhouder na het Franse Suez hebben ze het spel direct op de wagen. Moeten ze wel nog even verduidelijken waarom de ondervertegenwoordiging van Nederlanders slecht is voor heel de Fortis groep.
Omdat het niet goed is voor de motivatie als een belangrijk onderdeel van een bedrijf zich tekort gedaan voelt. Op het Utrechtse hoofdkantoor zijn de laatste jaren al vele talentvolle Nederlandse managers naar elders vertrokken, omdat ze toch niet in aanmerking komen voor hoge functies. Ik geloof dat er zelfs onder studenten al de indruk bestaat dat je als Nederlander beter niet voor Fortis kunt kiezen om carriere te maken. En dat lijkt me voor een bedrijf toch dodelijk, als je geen talentvolle jonge mensen meer kunt aantrekken.
Oud 10 juli 2007, 21:50   #16
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Van dit fabeltje word ik altijd zo moe. Nederlanders kijken helemaal niet neer op Belgen.
Was jij het niet die zich afvroeg waarom Vlamingen/Belgen in niks goed bleken te zijn?

In een ander topic:

Citaat:
(...) Tegenwoordig kunnen Vlamingen nog amper consequent op een hoog niveau presteren.

Bijvoorbeeld in de sport. Is er al een opvolger voor Kim Clijsters nu ze is gestopt met tennissen? Of willen jullie daar niet in uitblinken? Nederland produceert al jarenlang de ene na de andere topvoetballer. Oranje staat al een hele tijd in de top tien van de FIFA-ranglijst, tussen landen met 60 miljoen inwoners, of meer.

En hoe gaat het met de Vlaamse kunsten? Ik geloof dat Vlaamse modeontwerpers het goed doen? Maar wat als de huidige lichting ermee stopt? Nederland behoort al ruim een eeuw lang tot de belangrijkste architectuurnaties ter wereld. Bij elke grote internationale prijsvraag dringen wel Nederlanders door tot de laatste ronde. Ontwerpen voor musea, herbouw op Ground Zero, etc.

Blinken jullie uit in de wetenschap dan mischien? De Nederlandse wetenschap heeft al eeuwenlang een prominente rol. Per hoofd van de bevolking heeft geen enkel ander land zoveel nobelprijzen voor de natuurkunde gewonnen. Zelf ben ik ook natuurkundige, maar ik kan me geen enkele Vlaamse fysicus voor de geest halen die er internationaal toe doet.

Snap je nou wat ik bedoel? Vlamingen blinken nergens in uit, hooguit een incidentele uitschieter hier en daar.
Als dit niet neerkijken is, wat dan wel?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 21:57   #17
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ontopic: de Belgen zijn bij Fortis in de meerderheid omdat Fortis een fusie is van grote Belgische banken als de ASLK en de Generale Bank met enkele kleinere Nederlandse banken. Dus het overgrote deel van de activiteiten bevinden zich in Belgie, en bijgevolg is Fortis dus meer een "Belgische" bank dan een Belgisch-Nederlandse.

Indien Fortis de Nederlandse tak van ABN-Amro zou overnemen zou het aantal Belgen en Nederlanders wat meer in evenwicht komen denk ik.

http://www.fortis.com/governance/cvs...-Paul%20Votron
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 07:36   #18
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ontopic: de Belgen zijn bij Fortis in de meerderheid omdat Fortis een fusie is van grote Belgische banken als de ASLK en de Generale Bank met enkele kleinere Nederlandse banken. Dus het overgrote deel van de activiteiten bevinden zich in Belgie, en bijgevolg is Fortis dus meer een "Belgische" bank dan een Belgisch-Nederlandse.

Indien Fortis de Nederlandse tak van ABN-Amro zou overnemen zou het aantal Belgen en Nederlanders wat meer in evenwicht komen denk ik.

http://www.fortis.com/governance/cvs...-Paul%20Votron
Het is nog steeds de vraag wie de ABN=AMRO gaat overnemen.
Nederlanders hebben traditioneel gezien altijd liever zaken gedaan met Angesaksische landen dan met Romaanse landen.
De laatste jaren lijkt dit wel te veranderen als je kijkt naar KLM en Connexion.Misschien komt er nu ook minder koudwatervrees om met Belgie zaken te gaan doen,in dit geval Fortis.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 11:41   #19
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Van de website van Fortis:

Je ziet dat ABN AMRO zelfs groter is dan Fortis. Eigenlijk bizar dat een kleinere bank een grotere bank gaat overnemen. Barclays en Royal Bank of Scotland zijn inderdaad grotere spelers, maar Fortis en Santander zijn duidelijk kleiner. Zij willen dan ook alleen maar stukjes ABN AMRO hebben. Daarom lijkt het me onwaarschijnlijk dat Fortis een groter aandeel Nederlanders in het bestuur krijgt, zeker als in de top van Fortis dezelfde vriendjespolitiek heerst als in de Belgische politiek.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2007, 11:44   #20
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als dit niet neerkijken is, wat dan wel?
Denk je nou echt dat mijn mening representatief is voor de meeste Nederlanders? De overgrote meerderheid van mijn landgenoten heeft een naief-positief beeld van Belgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be