![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vermits ik er eigenlijk niets van weet, het i/d media e.d. niet veel aan bod komt en ik toch dacht dat het leed blijft duren, vroeg ik me af wie er over de situatie daar meer weet (goede internetlinks zeker welkom) en misschien ook informatie heeft over hoe we het geweld tegen onschuldigen mee kunnen stoppen (via bijv. politieke en daardoor diplomatieke druk.)
Dit ook omdat ik in linksere kringen er niet zoveel over hoor en er (maar ik kan me ruimschoots vergissen) een houding leeft van "Er is niet meteen imperialisme mee gemoeid [In hoeverre dat waar is?] en de slachtoffers zijn toch niet echt links/revolutionair/rebels dus wie zouden we moeten steunen en waar tegen ageren?". Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 7 december 2006 om 12:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Maar ja, U weet het wss al, Rusland en vooral China (landen waar de mensenrechten hoog in het vaandel staan geschreven) verzetten zich tegen 'sancties'... ![]() Dat daarvan in linkse kringen niet veel te horen/lezen valt, is maar normaal... Natuurlijk, als het nog slechter afloopt , dan zullen de linksen wel uit hun salonslaap geraken en rondtoeteren dat het de fout van de VS en het kapitalisme is... De schijnheiligaards... ![]() In linkse kringen hebben de meesten linkse handen... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 7 december 2006 om 14:16. Reden: Bronvermelding |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Hm, ik zal eens beleefd blijven
![]() Op welke manier denkt u dat een genocide (als het al niet zo ver is) vermeden kan worden? (Liefst zonder buitenlandse interventie maar bijv. met diplomatieke/politieke druk?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Enkel buitenlandse interventie zal (hopelijk) nog helpen... Maar wie gaat dat doen?... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Kan het regime niet onder druk gezet worden via China?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is er al lang sprake van een genocide in Darfur. En de reden dat we er zo weinig wordt ondernomen om het tij te keren, is vrees ik - zoals steeds - dat er "niet veel te rapen valt". Een ander rampzalig conflict is dat in Somalië, waar langzamerhand ook de hele Hoorn van Afrika bij betrokken raakt. Maar ook daarover wordt in alle talen gezwegen... België ziet er bijvoorbeeld nog steeds geen graten in om vluchtelingen terug te sturen naar die landen, omdat het geen politiek vluchtelingen zouden zijn! Dat de veelal als links gelabelde hulporganisaties niets doen voor Soedan is natuurlijk je reinste bullshit. Ze zijn er bijna allemaal mee bezig (AZG, Oxfam, AI,...). Niet alleen via rechtstreekse en noodzakelijke hulp voor de mensen, maar ook door druk uit te oefenen op regeringen en organisaties als de VN. En ondanks de onveilige omstandigeheden waarin hun medewerkers op het terrein moeten werken. Kritiek als die van Chipie is dan ook bijzonder hypocriet. Ik had eens graag van hem vernomen welke acties voor Soedan hij al op één of andere manier heeft ondersteund. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Die kritiek was niet zo bedoeld hoor, ik wou enkel weergeven wat ikzelf ervaar met 'linkse' mensen hier zelf (los van hulporganisaties), en ik dacht dat dat misschie toch ook kan zijn omdat er qua politieke propaganda ook niet veel uit valt te halen.
Verder, bedankt voor de info. Daar zullen we eens wat tijd voor nemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Genocide in Soedan, jongen toch. Er zijn in Afrika enkel een paar kleine opstandjes nu.
Alléé volgens de meeste politici en de media van onze wereld toch. Er is in Afrika niets waar de wereldeconomie van afhangd en dat niet gemakkelijk op andere plaatsen kan gewonnen worden. De dag dat men in Afrika olievelden vind die deze van het midden-oosten evenaren, zal heel de wereld er staan om alle wapengeweld te stoppen om deze olievelden veilig te stellen. Vroeger moet je echt niet verwachten dat de wereld ook maar één vinger zal uitsteken om de problemen in Afrika op te lossen. Men heeft er nu te veel finacieel voordeel aan dat er daar oorlogen zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar je hebt ook gelijk als je zegt dat die rebellen ook niet veelbelovend zijn. Zij lijken vooral geïnteresseerd in de "spoils", niet zozeer in het verdedigen van de rechten van hun regio. Het zijn niet de rebellen die het grootste slachtoffer zijn maar de burgerbevolking. Iets gelijkaardigs zien we in Noord-Oeganda en Oost-Congo. Dus, aangezien er geen "goeden" zijn, enkel "slechten" en onschuldige burgreslachtoffers, is het moelijk om iets te doen. De Afrikaanse Unie is een totaal onmachtige organisatie, die voortdurend door de Soedanese regering geblokkeerd wordt. Van de Arabische Liga moet men ook niets verwachten, de meederheid van de leden weigert om Soedan te veroordelen. Dit is zeer hypocriet, want die Arabische regimes weten best wat voor een schurkenstaat het regime van Bashir is. Maar Soedan heeft behalve vijanden als Egypte en Koeweit ook "vrienden" in de AL, zoals Libië , met wie ze een viand/buurland delen, Tsjaad. Libië is ok één van de belangrijkste financiers van de AU, naast Zuid-Afrika. In de Veiligheidsraad van de VN blokkeert China elke serieuze resolutie, wegens haar oliebelangen. Dus, die diplomatieke druk? Nougaballen, vrees ik. (By the way, er is ook een andere Soedan-draad, war ik heel wat internetlinks heb op gezet).
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://static.flickr.com/2/1909734_a7b04b621e_o.jpg Let op de buitenlandse concessiehouders: China, Canada, Zweden, Maleisië, Qatar, Oostenrijk en Frankrijk (Totalfina-Elf). In Darfur heeft China haar claim.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 7 december 2006 om 17:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar nu is door de sterk gestegen vraag naar grondstoffen het Chinese neo-imperialisme in Afrika, maar ook in de Centraal-Aziatische "-stans", sterk toegenomen.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 7 december 2006 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Het is ne koek, ne groot koek,.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar je moet ook opletten met "poppetjes". De "poppenspelers" merken vaak dat hun marionetten eigenlijk een eigen wil, een eigen agenda hebben. Het is niet gemakkelijk om een rebellenorganisatie of een Afrikaans of Arabisch regime volledig te controleren, zelfs al zijn ze economisch of militair afhankelijk. De VS en China hebben dit gemerkt met Mobutu, dia al zijn broodheren tegen elkaar uitspeelde en uiteindelijk meestal zijn zin deed.
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Zijn de economische verhoudingen tussen China en Afrikaanse landen even scheef getrokken als de klassieke Noord-Zuid-verhoudingen? Of tracht China (vanuit een toch 'communistische' achtergrond) iets meer fair play te gebruiken (als daarvan al sprake kan zijn op het internationale economisch en politiek toneel) ?
(Btw, tekst over Franse belangen in Afrika: http://www.revolutionarydemocracy.or...1/frafrica.htm ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De officiële visie van Beijing lees je hier: http://english.focacsummit.org/ Hier een recent artikel uit een Afrikaanse krant: http://allafrica.com/stories/200611070976.html Een artikel van de Carnegie Endowment for International Peace, dat kritischer is, vind je hier: http://www.carnegieendowment.org/fil...ok_africa2.pdf Hoedanook betwijfel ik dat China's "communisme" op internationaal vlak zou betekenen dat het land een meer rechtvaardige politiek zou voeren.
![]() |