Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2006, 12:32   #1
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard Soedan: info gezocht

Vermits ik er eigenlijk niets van weet, het i/d media e.d. niet veel aan bod komt en ik toch dacht dat het leed blijft duren, vroeg ik me af wie er over de situatie daar meer weet (goede internetlinks zeker welkom) en misschien ook informatie heeft over hoe we het geweld tegen onschuldigen mee kunnen stoppen (via bijv. politieke en daardoor diplomatieke druk.)
Dit ook omdat ik in linksere kringen er niet zoveel over hoor en er (maar ik kan me ruimschoots vergissen) een houding leeft van "Er is niet meteen imperialisme mee gemoeid [In hoeverre dat waar is?] en de slachtoffers zijn toch niet echt links/revolutionair/rebels dus wie zouden we moeten steunen en waar tegen ageren?".

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 7 december 2006 om 12:32.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 14:12   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Zes miljoen mensen kunnen het slachtoffer worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Vermits ik er eigenlijk niets van weet, het i/d media e.d. niet veel aan bod komt en ik toch dacht dat het leed blijft duren, vroeg ik me af wie er over de situatie daar meer weet (goede internetlinks zeker welkom) en misschien ook informatie heeft over hoe we het geweld tegen onschuldigen mee kunnen stoppen (via bijv. politieke en daardoor diplomatieke druk.)
Dit ook omdat ik in linksere kringen er niet zoveel over hoor en er (maar ik kan me ruimschoots vergissen) een houding leeft van "Er is niet meteen imperialisme mee gemoeid [In hoeverre dat waar is?] en de slachtoffers zijn toch niet echt links/revolutionair/rebels dus wie zouden we moeten steunen en waar tegen ageren?".
U bevindt zich wel degelijk in verkeerde (salon)kringen...

Citaat:
,,Darfour kan nieuw Rwanda worden''

Zes miljoen mensen kunnen het slachtoffer worden.

Het conflict in Darfour loopt mogelijk volledig uit de hand, zegt VN-topman Jan Egeland.

Het conflict in de Sudanese regio Darfour heeft zich uitgebreid tot in Tsjaad en de Centraal Afrikaanse Republiek. De kans bestaat dat spoedig een genocide uitbreekt, zoals in Rwanda, en dat zes miljoen mensen vast komen te zitten in een hopeloze situatie, zonder voedsel en bescherming.

Dat scenario is volgens de ondersecretaris-generaal voor humanitaire zaken van de Verenigde Naties, Jan Egeland, een reële mogelijkheid. De VN evacueren momenteel het niet noodzakelijke personeel uit El-Fasher, de belangrijkste stad in Darfour. Volgens de vredesmacht van de Afrikaanse Unie zouden rebellen op het punt staan de stad aan te vallen.

In een interview met het persbureau Associated Press zei Egeland, die over minder dan een week zijn functie neerlegt, het zwaar te betreuren dat wereldleiders niet in 2004, toen nog 'maar' de levens van een miljoen mensen gevaar liepen, rond de tafel zijn gaan zitten en door het uitdelen van straf en beloning het conflict tot een einde hebben gebracht.

Egeland geeft ook de Sudanese regering, een deel van de rebellenbeweging, etnische leiders in Darfour en de Tsjadische regering de schuld van de crisis. In 2003 kwamen zwarte stammen in opstand tegen de Arabische regering, omdat ze zich achtergesteld voelden. De regering sloeg terug door Arabische milities, de janjaweed, te steunen, die vele misdaden tegen hebben begaan. Ruim tweehonderdduizend mensen zijn omgekomen en 2,5 miljoen zijn op de vlucht geslagen.

Bron: De Standaard van 7/12/06
Het enige dat de internationale gemeenschap momenteel doet:
Citaat:
De VN evacueren momenteel het niet noodzakelijke personeel uit El-Fasher, de belangrijkste stad in Darfour.

O.a. de VS heeft reeds diverse malen aangedrongen op concrfete 'maatregelen'...
Maar ja, U weet het wss al, Rusland en vooral China (landen waar de mensenrechten hoog in het vaandel staan geschreven) verzetten zich tegen 'sancties'...
Dat daarvan in linkse kringen niet veel te horen/lezen valt, is maar normaal...

Natuurlijk, als het nog slechter afloopt , dan zullen de linksen wel uit hun salonslaap geraken en rondtoeteren dat het de fout van de VS en het kapitalisme is... De schijnheiligaards...

In linkse kringen hebben de meesten linkse handen...

Laatst gewijzigd door Chipie : 7 december 2006 om 14:16. Reden: Bronvermelding
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 14:28   #3
StevenNr1

Standaard

Hm, ik zal eens beleefd blijven

Op welke manier denkt u dat een genocide (als het al niet zo ver is) vermeden kan worden? (Liefst zonder buitenlandse interventie maar bijv. met diplomatieke/politieke druk?)
Oud 7 december 2006, 14:40   #4
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hm, ik zal eens beleefd blijven

Op welke manier denkt u dat een genocide (als het al niet zo ver is) vermeden kan worden? (Liefst zonder buitenlandse interventie maar bijv. met diplomatieke/politieke druk?)
Niet (met diplomatie zijn ze al jaaaaren bezig)...
Enkel buitenlandse interventie zal (hopelijk) nog helpen...

Maar wie gaat dat doen?...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 14:53   #5
StevenNr1

Standaard

Kan het regime niet onder druk gezet worden via China?
Oud 7 december 2006, 16:08   #6
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is een goed begin en hier vind je veel links.

Natuurlijk is er al lang sprake van een genocide in Darfur. En de reden dat we er zo weinig wordt ondernomen om het tij te keren, is vrees ik - zoals steeds - dat er "niet veel te rapen valt". Een ander rampzalig conflict is dat in Somalië, waar langzamerhand ook de hele Hoorn van Afrika bij betrokken raakt. Maar ook daarover wordt in alle talen gezwegen... België ziet er bijvoorbeeld nog steeds geen graten in om vluchtelingen terug te sturen naar die landen, omdat het geen politiek vluchtelingen zouden zijn!

Dat de veelal als links gelabelde hulporganisaties niets doen voor Soedan is natuurlijk je reinste bullshit. Ze zijn er bijna allemaal mee bezig (AZG, Oxfam, AI,...). Niet alleen via rechtstreekse en noodzakelijke hulp voor de mensen, maar ook door druk uit te oefenen op regeringen en organisaties als de VN. En ondanks de onveilige omstandigeheden waarin hun medewerkers op het terrein moeten werken. Kritiek als die van Chipie is dan ook bijzonder hypocriet. Ik had eens graag van hem vernomen welke acties voor Soedan hij al op één of andere manier heeft ondersteund.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 16:16   #7
StevenNr1

Standaard

Die kritiek was niet zo bedoeld hoor, ik wou enkel weergeven wat ikzelf ervaar met 'linkse' mensen hier zelf (los van hulporganisaties), en ik dacht dat dat misschie toch ook kan zijn omdat er qua politieke propaganda ook niet veel uit valt te halen.

Verder, bedankt voor de info. Daar zullen we eens wat tijd voor nemen.
Oud 7 december 2006, 16:35   #8
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die kritiek was niet zo bedoeld hoor, ik wou enkel weergeven wat ikzelf ervaar met 'linkse' mensen hier zelf (los van hulporganisaties), en ik dacht dat dat misschie toch ook kan zijn omdat er qua politieke propaganda ook niet veel uit valt te halen.
Oh, maar ik vatte jouw post niet echt op als kritiek hoor... de kritiek waar ik het over had, kwam uit andere hoek
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 16:51   #9
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Genocide in Soedan, jongen toch. Er zijn in Afrika enkel een paar kleine opstandjes nu.

Alléé volgens de meeste politici en de media van onze wereld toch.

Er is in Afrika niets waar de wereldeconomie van afhangd en dat niet gemakkelijk op andere plaatsen kan gewonnen worden.

De dag dat men in Afrika olievelden vind die deze van het midden-oosten evenaren, zal heel de wereld er staan om alle wapengeweld te stoppen om deze olievelden veilig te stellen. Vroeger moet je echt niet verwachten dat de wereld ook maar één vinger zal uitsteken om de problemen in Afrika op te lossen. Men heeft er nu te veel finacieel voordeel aan dat er daar oorlogen zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 17:36   #10
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Steven, je heb groot gelijk. Als anti-imperialist moet je ook het Chinese imperialisme in Soedan aanklagen. En als we spreken over de erfenis van het kolonialisme en de slavernij dan zijn de noordelijke Soedanezen zeker even schuldig als de westerlingen, vanuit het perspectief van de zwarte Soedanezen. We kunnen dit niet ontkennen, ondanks het feit dat deze historische waarheid kan worden misbruikt door extreem-rechts in Europa. Zij kaderen Soedan in hun xenofobie en haat tegenover Arabieren, en projecteren hun vaak geveindse verontwaardiging op mensen die niets met Soedan te maken hebben, maar toevallig ook Arabisch spreken. Dit is jammer natuurlijk, maar het mag ons er niet van weerhouden om het regime in Khartoum aan te klagen en mee te helpen aan de druk die de publieke opinie kan zetten op de "internationale gemeenschap".

Maar je hebt ook gelijk als je zegt dat die rebellen ook niet veelbelovend zijn. Zij lijken vooral geïnteresseerd in de "spoils", niet zozeer in het verdedigen van de rechten van hun regio. Het zijn niet de rebellen die het grootste slachtoffer zijn maar de burgerbevolking. Iets gelijkaardigs zien we in Noord-Oeganda en Oost-Congo.

Dus, aangezien er geen "goeden" zijn, enkel "slechten" en onschuldige burgreslachtoffers, is het moelijk om iets te doen. De Afrikaanse Unie is een totaal onmachtige organisatie, die voortdurend door de Soedanese regering geblokkeerd wordt. Van de Arabische Liga moet men ook niets verwachten, de meederheid van de leden weigert om Soedan te veroordelen. Dit is zeer hypocriet, want die Arabische regimes weten best wat voor een schurkenstaat het regime van Bashir is. Maar Soedan heeft behalve vijanden als Egypte en Koeweit ook "vrienden" in de AL, zoals Libië , met wie ze een viand/buurland delen, Tsjaad. Libië is ok één van de belangrijkste financiers van de AU, naast Zuid-Afrika.

In de Veiligheidsraad van de VN blokkeert China elke serieuze resolutie, wegens haar oliebelangen.

Dus, die diplomatieke druk? Nougaballen, vrees ik.

(By the way, er is ook een andere Soedan-draad, war ik heel wat internetlinks heb op gezet).
Oud 7 december 2006, 17:40   #11
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De dag dat men in Afrika olievelden vind die deze van het midden-oosten evenaren, zal heel de wereld er staan om alle wapengeweld te stoppen om deze olievelden veilig te stellen. Vroeger moet je echt niet verwachten dat de wereld ook maar één vinger zal uitsteken om de problemen in Afrika op te lossen. Men heeft er nu te veel finacieel voordeel aan dat er daar oorlogen zijn.
Ziehier de Soedanese olievelden:
http://static.flickr.com/2/1909734_a7b04b621e_o.jpg

Let op de buitenlandse concessiehouders: China, Canada, Zweden, Maleisië, Qatar, Oostenrijk en Frankrijk (Totalfina-Elf). In Darfur heeft China haar claim.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 7 december 2006 om 17:42.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 17:56   #12
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Steven, je heb groot gelijk. Als anti-imperialist moet je ook het Chinese imperialisme in Soedan aanklagen. En als we spreken over de erfenis van het kolonialisme en de slavernij dan zijn de noordelijke Soedanezen zeker even schuldig als de westerlingen, vanuit het perspectief van de zwarte Soedanezen. We kunnen dit niet ontkennen, ondanks het feit dat deze historische waarheid kan worden misbruikt door extreem-rechts in Europa. Zij kaderen Soedan in hun xenofobie en haat tegenover Arabieren, en projecteren hun vaak geveindse verontwaardiging op mensen die niets met Soedan te maken hebben, maar toevallig ook Arabisch spreken. Dit is jammer natuurlijk, maar het mag ons er niet van weerhouden om het regime in Khartoum aan te klagen en mee te helpen aan de druk die de publieke opinie kan zetten op de "internationale gemeenschap".

Maar je hebt ook gelijk als je zegt dat die rebellen ook niet veelbelovend zijn. Zij lijken vooral geïnteresseerd in de "spoils", niet zozeer in het verdedigen van de rechten van hun regio. Het zijn niet de rebellen die het grootste slachtoffer zijn maar de burgerbevolking. Iets gelijkaardigs zien we in Noord-Oeganda en Oost-Congo.

Dus, aangezien er geen "goeden" zijn, enkel "slechten" en onschuldige burgreslachtoffers, is het moelijk om iets te doen. De Afrikaanse Unie is een totaal onmachtige organisatie, die voortdurend door de Soedanese regering geblokkeerd wordt. Van de Arabische Liga moet men ook niets verwachten, de meederheid van de leden weigert om Soedan te veroordelen. Dit is zeer hypocriet, want die Arabische regimes weten best wat voor een schurkenstaat het regime van Bashir is. Maar Soedan heeft behalve vijanden als Egypte en Koeweit ook "vrienden" in de AL, zoals Libië , met wie ze een viand/buurland delen, Tsjaad. Libië is ok één van de belangrijkste financiers van de AU, naast Zuid-Afrika.

In de Veiligheidsraad van de VN blokkeert China elke serieuze resolutie, wegens haar oliebelangen.

(By the way, er is ook een andere Soedan-draad, war ik heel wat internetlinks heb op gezet).
Ik wist niet dat china olie-belangen heeft in soedan, na het lezen van een andere draad over soedan (uitgebreider gegeven waarvoor dank),.
Oud 7 december 2006, 17:57   #13
Lincoln

Standaard

Citaat:
Ziehier de Soedanese olievelden:
http://static.flickr.com/2/1909734_a7b04b621e_o.jpg

Let op de buitenlandse concessiehouders: China, Canada, Zweden, Maleisië, Qatar, Oostenrijk en Frankrijk (Totalfina-Elf). In Darfur heeft China haar claim.
Oud 7 december 2006, 18:01   #14
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Ik wist niet dat china olie-belangen heeft in soedan, na het lezen van een andere draad over soedan (uitgebreider gegeven waarvoor dank),.
Graag gedaan. China gedraagt zich de laatste jaren steeds meer als een neo-koloniale , neo-imperialistische mogendheid in Afrika. Dit begon reeds in de jaren '70, toen China (samen met de VS) Mobutu in Zaïre steunde, en Siad Barré in Somalië. Somalië voede toen een oorlog om de Ogaden-regio met Ethiopië, dat toen gesteund werd door de USSR. Realpolitik is soms zeer verwarrend.

Maar nu is door de sterk gestegen vraag naar grondstoffen het Chinese neo-imperialisme in Afrika, maar ook in de Centraal-Aziatische "-stans", sterk toegenomen.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 7 december 2006 om 18:03.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 18:04   #15
Lincoln

Standaard

Citaat:
Graag gedaan. China gedraagt zich de laatste jaren steeds meer als een neo-koloniale , neo-imperilaistische mogendhed in Afrika. Dit begon reeds in de jaren '70, toen China (samen met de VS) Mobutu in Zaïre steunde, en Siad Barré in Somalië. Somalië voede toen een oorlog om de Ogaden-regio met Ethiopië, dat toen gesteund werd door de USSR. Realpolitik is soms zeer verwarrend.

Maar nu is door de sterk gestegen vraag naar grondstoffen het Chinese neo-imperialisme in Afrika, maar ook in de Centraal-Aziatische "-stans", sterk toegenomen.
Dus eigenlijk is "afrika" een territorium waar gevochten wordt door poppetjes van de US (arabieren, rebellen) en de soviets,china (arabieren, rebellen) en de europeanen anderzijds ??
Oud 7 december 2006, 18:04   #16
Lincoln

Standaard

Het is ne koek, ne groot koek,.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 18:22   #17
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Dus eigenlijk is "afrika" een territorium waar gevochten wordt door poppetjes van de US (arabieren, rebellen) en de soviets,china (arabieren, rebellen) en de europeanen anderzijds ??
Wel ja, zo kan je het stellen. Maar de sovjets/de Russen hebben nu bijna geen invloed meer natuurlijk. En als we het hebben over "Europeanen", dan gaat het vooral over de Fransen. Hun belangen zijn niet gelijk aan de belangen van de EU. In Rwanda tijdens de genocide bvb had Frankrijk een aparte politiek.

Maar je moet ook opletten met "poppetjes". De "poppenspelers" merken vaak dat hun marionetten eigenlijk een eigen wil, een eigen agenda hebben. Het is niet gemakkelijk om een rebellenorganisatie of een Afrikaans of Arabisch regime volledig te controleren, zelfs al zijn ze economisch of militair afhankelijk. De VS en China hebben dit gemerkt met Mobutu, dia al zijn broodheren tegen elkaar uitspeelde en uiteindelijk meestal zijn zin deed.
Oud 7 december 2006, 19:13   #18
StevenNr1

Standaard

Zijn de economische verhoudingen tussen China en Afrikaanse landen even scheef getrokken als de klassieke Noord-Zuid-verhoudingen? Of tracht China (vanuit een toch 'communistische' achtergrond) iets meer fair play te gebruiken (als daarvan al sprake kan zijn op het internationale economisch en politiek toneel) ?

(Btw, tekst over Franse belangen in Afrika: http://www.revolutionarydemocracy.or...1/frafrica.htm )
Oud 7 december 2006, 19:15   #19
StevenNr1

Standaard

Citaat:
De Westerse publieke opinie kan geen invloed hebben?

@Edina: U sprak wel van die hulporganisaties maar au fond kunnen die aan het geweld zelf ook niet veel doen, vermoed ik ?
Oud 7 december 2006, 19:26   #20
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Zijn de economische verhoudingen tussen China en Afrikaanse landen even scheef getrokken als de klassieke Noord-Zuid-verhoudingen? Of tracht China (vanuit een toch 'communistische' achtergrond) iets meer fair play te gebruiken (als daarvan al sprake kan zijn op het internationale economisch en politiek toneel) ?

(Btw, tekst over Franse belangen in Afrika: http://www.revolutionarydemocracy.or...1/frafrica.htm )
De Chinezen beweren natuurlijk dat ze geen imperialistische politiek voeren.
De officiële visie van Beijing lees je hier: http://english.focacsummit.org/

Hier een recent artikel uit een Afrikaanse krant:
http://allafrica.com/stories/200611070976.html

Een artikel van de Carnegie Endowment for International Peace, dat kritischer is, vind je hier:
http://www.carnegieendowment.org/fil...ok_africa2.pdf

Hoedanook betwijfel ik dat China's "communisme" op internationaal vlak zou betekenen dat het land een meer rechtvaardige politiek zou voeren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be