![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() Omdat ik geen zin heb om op een forum van één partij te gaan discussiëren en omdat het ook weinig zin heeft om een politieke partij op te richten als die niet ruim bekend wordt, open ik hier deze discussie.
Vindt u het een goed idee om een overkoepelende partij op te richten met slechts één programmapunt: de onafhankelijkheid van Vlaanderen? Voor alle andere onderwerpen mag een verkozene (van zodra die er zijn) stemmen zoals hij/zij verkiest? Heeft u dan nog enige garantie dat de persoon waarvoor u stemt, uw mening vertegenwoordigt? Of heeft u, behalve over de onafhankelijkheid Vlaanderen, geen mening? De toekomstige partij Vrij Vlaanderen wil alle strekkingen verenigen in een 'regenboogpartij'. Verkozenen zouden de burgers rechtstreeks vertegenwoordigen en niet meedoen aan partijpolitiek. Een partij met slechts één programma-punt die verder niet ideologisch gebonden is, kan dat volgens u? En is dat eerder een soort basisdemocratie of eerder een interessante vorm van fascisme? Laatst gewijzigd door Jo Creten : 2 juli 2007 om 14:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Maar dan moeten de vertegenwoordigers met de meeste stemmen in de kamer belanden, dan heeft dit rare systeem nog een beetje zin...
![]() |
![]() |
#5 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Gebruik eens het woordt neo-fascisme niet zomaar.
Komt dom over.
![]() |
#7 |
Schepen
|
![]() Het fascisme had tot doel om elke vorm van oppositie uit te schakelen. Net zoals wat nu in de practijk gebeurt in de VSA.
Een regenboogpartij vind ik geen goed idee. Ook al kan de bedoeling goed zijn, het uiteindelijke resultaat is dat er slechts één programmapunt overblijft en voor alle andere punten weet je eigenlijk niet wat de partij gaat doen. Bij wetten stemt dan iedereen volgens zijn eigen ingeving? Ik vrees dat het VV, hoe nobel ook de initiële bedoeling kan zijn, hier een serieus probleem heeft in haar partij-ideologie. Of moet ik zeggen partij-idiotie? Helaas, het principe van basisdemocratie vind ik lovenswaardig, maar het kan wel eens heel anders uitdraaien. Liever een consensus vinden met verschillende partijen met verschillende ideologieën, wil je nog een beetje democratie overhouden. Want al is 30% van de Vlamingen overtuigd van de noodzaak van een onafhankelijk Vlaanderen, dan nog zou zo'n partij als die in de meerderheid komt weinig kunnen doen. Om haar doel te bereiken zou ze al bijna 70% van de bevolking moeten overtuigen. Het is dus een theoretische vrees, maar stel dat één partij 70% van de macht in handen heeft, is dat dan geen neo-fascisme of wat? Laatst gewijzigd door Jo Creten : 3 juli 2007 om 10:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat is er eigenlijk fascistisch aan vrij vlaanderen?
![]() |
![]() |
#10 |
Schepen
|
![]() Ik vind het fascistisch, en daar heb ik helaas geen boek voor nodig, dat sommige partijen alle aandacht geven aan één thema: Vlaanderen onafhankelijk, en alle problemen zijn opgelost.
Het antwoord van CD&V daarop was: "goed bestuur". Wel, eerst zien en dan geloven. Ik heb niets tegen een onafhankelijk Vlaanderen dat in vrede leeft met hun buren. Ik zou niet weten of ik me meer Vlaming zou voelen in Vlaanderen dan in België. Ik vind alleen dat er heel wat andere problemen zijn zoals werkloosheid, armoede, gezondheid, vergrijzing, milieuvervuiling ... die veel dringender onze aandacht vragen! Fascisme is met populisme en met een gemeenschappelijke vijand de bevolking misleiden. Ik zeg niet dat Vrij Vlaanderen dit doet. Ik zeg wel dat het gevaar reëel is dat een partij als Vrij Vlaanderen dit op termijn tot gevolg heeft. Laatst gewijzigd door Jo Creten : 4 juli 2007 om 19:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voila, deus ex machina. Goddevader heeft gesproken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Jo Creten, wat is democratie volgens u want u slaat de bal compleet mis?
Vraag ik mij ook af. Wij zijn voor een democratie in zijn puurste vorm is dat fascistisch? JO waar haal je het dat wij ALLEEN voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn??? Wij zijn voor een compleet nieuw systeem. Of vind jij democratie geen basis recht in de huidige maatschappij?
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 4 juli 2007 om 21:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() dubbel
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 4 juli 2007 om 21:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() dubbel
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 4 juli 2007 om 21:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En, lees vooral EERST de webstek van de partij waar je een boompje wil over opzetten, voor je die onzinnige commentaar in de wereld wil sturen.. zoals blijkt uit de vorige commentaren, van NIET leden, maak je jezelf een beetje belachelijk, en dat kon toch niet de bedoeling van je draad zijn... het was de bedoeling ONS belachelijk te maken... Als je goed had gelezen op de webstek, op de vele commentaren die ik hier al op politics heb gegeven, zijn wij TEGEN partijpolitiek. Hoe kan in hemelsnaam zo een partij een gevaar vormen?? Maar ach, je wil waarschijnlijk lezers voor je blog... ik hoop dat je succes hebt. Maar kijk wel beter uit wat je schrijft in het vervolg ![]()
![]() |
![]() |
#16 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() En wat heeft dat in de verste verte met fascisme te maken? Heb jij wel enig idee wat het fascisme is en dat er een verschil is tussen Italiaans, Roemeens, Spaans, etc... fascisme?
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
U bent tegen een onafhankelijk Vlaanderen want daarmee zijn alle problemen in de wereld niet opgelost? Even ernstig blijven aub. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een bad nemen en je tanden poetsen is dus fascistisch, omdat het de problemen van armoede en werkloosheid niet oplost.
't Is een visie als een ander, zeker...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Welnee, dat is simplisme. Maar als het over Vlaanderen gaat dan zijn er wel mensen die denken dat ze met een onafhankelijk Vlaanderen in de hemel terechtkomen. - U gaat er te snel vanuit dat ik tegen een onafhankelijk Vlaanderen ben. Ik ga echter niet uit van de premisse dat een onafhankelijk Vlaanderen alle of zelfs maar enkele van de grote problemen oplost. - Een onafhankelijk Vlaanderen is blijkbaar het enige waar een deel van de Vlamingen behoefte aan heeft, zeker als ik sommige posts op dit forum lees. Ik vind dat sterk overroepen. Hoeveel verschil maakt het of ik mij Belg, Vlaming of Limburger voel, als ik op het eind van de dag toch mijn elektriciteitsrekening zie stijgen? Om maar een eenvoudig voorbeeld te noemen. - Een onafhankelijk Vlaanderen wordt daarenboven door een aantal populisten gebruikt om het niet te hoeven hebben over een aantal veel dringendere problemen, zoals daar zijn de vergrijzing, de milieuvervuiling die ook niet netjes binnen staatgrenzen blijft ... etc. Alles wat ik daar al heb opgenoemd. Die vorm van populisme vind ik gevaarlijk. Ik mag me dan meer Vlaming dan Belg voelen, er zijn toch een heel aantal voorwaarden vooraleer ik mijn goedkeuring zou kunnen geven aan een onafhankelijk Vlaanderen. Voorwaarden die Vlaanderen een positieve plaats naar de buurlanden en binnen Europa, in plaats van een halsstarrige, bekrompen en misleide Vlaamsgezindheid. Ik kan het moeilijk anders verwoorden. Laatst gewijzigd door Jo Creten : 5 juli 2007 om 00:10. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar moeten Bloggers als Jo Creten het nog halen? Fascist roepen is toch in de mode? Zeker 15 jaar terug maar het is nog steeds a la mode.
|
![]() |
![]() |