Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2007, 12:14   #1
Piree
Vreemdeling

Standaard Inkomen + levensstandaard Belgie - Nederland

Hey,

Ik ga binnen een maand naar de Nederlandse grens verhuizen. Maar hoor van vrienden dat het inkomen in Nederland hoger is dan in België. Maar dat het huren en het leven in Nederland duurder is dan in België.

In hoeverre is deze steling juist ?

Ik had al van sommige genuanceerde antwoorden gehoord. Dat in Nederland je meer verdient, maar meer belasting betaald en meer ziektezorg ... dus dat je uiteindelijk niet veel meer overhoud dan een Belg nadat die belasting en ziekenzorg betaald.

Sommige zeggen dat het van sectoren afhangt. Ik ben een net afgestudeerde en ben zo financiële jobs aan het zoeken ? Wat zou je mij aanraden ?

Ik ga samen met een goede vriend een huisje huren en die zit in de Horeca, wat zou jij hem aanraden ?

Met aanraden bedoel ik, in welk land werken ( Belgie of Nederland ) en waarom ?

Alvast bedankt,

Piree
Piree is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 13:01   #2
Tavek
Banneling

Standaard

Het huren van een woning is in Nederland pakken duurder als Belgie, dat is waar. Ook verzekeringen en een auto kosten meer. Maar daar tegenover staan hogere lonen (lagere loonheffing als in Belgie) en goedkopere consumentenartiekelen (internet, telefonie, electronica.....).

Persoonlijk werk ik in Nederland (als Belg) en wil ik niet meer terug. Enkel voor het wonen zou ik grensarbeider willen worden. Ook kwa belastingen: je doet in april een aangifte en je hebt eind juni je geld, van het jaar ervoor, als je terugkrijgt. Dit is ondenkbaar in Belgie. Alles is een beetje strakker en netjeser geregeld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 16:13   #3
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het huren van een woning is in Nederland pakken duurder als Belgie, dat is waar. Ook verzekeringen en een auto kosten meer. Maar daar tegenover staan hogere lonen (lagere loonheffing als in Belgie) en goedkopere consumentenartiekelen (internet, telefonie, electronica.....).

Persoonlijk werk ik in Nederland (als Belg) en wil ik niet meer terug. Enkel voor het wonen zou ik grensarbeider willen worden. Ook kwa belastingen: je doet in april een aangifte en je hebt eind juni je geld, van het jaar ervoor, als je terugkrijgt. Dit is ondenkbaar in Belgie. Alles is een beetje strakker en netjeser geregeld.
Bedankt Tavek. Ik zit er al tijdje over te denken me in de buurt van het drielandenpunt van België, Nederland en Duitsland te vestigen. Dan kan ik profiteren van de meest gunstige voorwaarden van drie landen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 19:31   #4
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Bedankt Tavek. Ik zit er al tijdje over te denken me in de buurt van het drielandenpunt van België, Nederland en Duitsland te vestigen. Dan kan ik profiteren van de meest gunstige voorwaarden van drie landen.
Geen slecht idee
Oud 17 juli 2007, 00:06   #5
duncan
Banneling

Standaard

ach...gewoon geen vast adres nemen & uitgesloten rond dolen gelijk zo vele(n) .
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 12:27   #6
Piree
Vreemdeling

Standaard

Ik dacht dat Nederland wel meer belastingen had dan België en duurder was qua inkopen in warenhuizen ... dat is dus niet zo
Piree is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2007, 13:16   #7
duncan
Banneling

Standaard

Ni op bepaalde produkten maar zoals omschreven wordt is vastgoed duur en dergelijke .

Dees land betaalt meer on belastingen per uur mor vastgoed stijgt ook door de hoge onkosten inzake energie en / of grond belastingen die her en der stijgen gelijk meer ambtenaren die ook geld kosten .

Point is dus dat wonen TE duur is geworden voor bepaalde mensen of kinderen kweken of wijf naast u hebben lopen whatever ... .

Vriend van me woont in Rilland waar hij ( gelukzak ) slechts 175€ all in betaalt zoals anderen in dat pand wat een open buurt heeft en een tuintje voor en achterkant .

Hetzelfde pand zonder tuin in Antwerpen centrum betaaltge het goedkoopste dat ik vond 280€ all in .

Dus is't het beter om GEEN adres te bezitten ...het aantal mensen dat ONDER een bestaans minimum of leefloon leeft STIJGT !

HET eindpunt heb ik al voor mezelf zoals zo vele(n) al uitgemaakt ...niemand vertrouwen tenzij ze op papier zetten om officieel te werken en de rests kei non sociaal de rug toe keren ...men moet immers overleven tegenwoordig .

Vast adres nemen en corrupte vakbonden lid geld toe kennen is dus niet meer noodzakenlijk .
Tzen WEERAL de vuile rijkeren die de kleintjes komen pesten en prikken, in schaal brengen en enkele % in euro's toe kennen her en der dermee niks adres meer voor mij dat ze mor aangetekenden boecht opsturen ...ben der toch ni.

Bepaalde produkten zen welliswaar wel goedkoper in België ....dat wordt uitzoeken hé

Post scriptum :
warenhuizen zen zowizo duurder in eender welk land enkel locale produkten vindt je daar goeikoper of de eigen merken is moh nen tip
Oud 17 juli 2007, 16:58   #8
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piree Bekijk bericht
Ik dacht dat Nederland wel meer belastingen had dan België en duurder was qua inkopen in warenhuizen ... dat is dus niet zo
De Nederlanders komen voornamelijk in Belgie wonen omdat ze hier een mooi vrijstaand huis kunnen kopen terwijl ze in Nederland enkel een appartementje met hetzelfde budget kunnen aanschaffen.

Vergeet ook niet dat indien die nederlander een goei pensioenfonds had, hij op zijn 65ste veel kapitaalkrachtiger is als de Belg die het moet rooien met zijn staatspensioen....
Oud 29 juli 2007, 19:59   #9
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Nederlanders komen voornamelijk in Belgie wonen omdat ze hier een mooi vrijstaand huis kunnen kopen terwijl ze in Nederland enkel een appartementje met hetzelfde budget kunnen aanschaffen.

Dat moet toch enigszins genuanceerd worden, i.e. het belastingvoordeel dat je doet wanneer je leent voor een huis is in NL ook een heel pak groter dan hier.

Ik denk dat het verschil daardoor een stuk verkleint (*), behalve voor de 'toplocaties'. Helemaal weg is het verschil echter niet. Verder - ik weet niet of je dat bedoelde - maar het is wel waar dat de reglementeringen in NL veel strenger zijn dan hier. Wie een huis wil dat substantieel afwijkt van de omstaande huizen is in NL quasi kansloos.

(*) als je leent voor de aankoop natuurlijk.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 20:04   #10
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het huren van een woning is in Nederland pakken duurder als Belgie, dat is waar.
Wat grotendeels een gevolg is van de reglementering die extreem gunstig is voor huurders. Als gevolg hiervan is ivgm belgië het aanbod veel beperkter en hebben grote firma's een veel groter aandeel v/d markt. (1 appartement is daar bvb zelden een goede belegging wegens veel te hoog risico). (*)

Een ander aspect dat zeker meespeelt is dat er veel meer mensen huurder zijn in NL dan in België. Als gevolg hiervan is de vraag ernaar hier veel hoger dan hier en het aanbod is niet in dezelfde mate groter (zie 1e paragraaf). Hogere vraag, lager aanbod => prijs naarboven.

(*) Het zou de Onckelinxen van de wereld aan het denken moeten zetten. België is goed bezig dezelfde weg op te gaan.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 29 juli 2007 om 20:05.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 20:50   #11
duncan
Banneling

Standaard

Ik ga alvast JAREN lang op jacht op goeikopere gronden en woonsten .

gedaan met paspoort en verzekeringen zoals VELE antwerpenaren ( 15.000 ! )
gedaan mé belastingen en terug gave ik zal het mijn wel NEMEN dat leer ik van mijn gekostumeerde oversten die minister heten jammer genoeg !

Zie grensgeval.org of .nl
zie anders leven. org of .nl

de titels spreken boek delen & die politieke leiders hier zen niet enkel blind & naief maar ook OLIE - DOM !!!
Oud 31 juli 2007, 00:19   #12
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou de komende tien jaar nog wel eens kunnen veranderen. In Nederland kent men zoiets als hypotheekrenteaftrek. Je kunt de rente voor een deel van de belastingdienst terugkrijgen. Hierdoor wordt het voordeliger gemaakt te lenen en stijgen de huizenprijzen. Men denkt dat wanneer deze afgeschaft worden dat dan de prijzen fors zullen dalen. Bij de vorige regeringsonderhandelingen heeft men besloten er niet aan te morrelen (helaas). Het risico is dat de woningmarkt een klap krijgt en dat er een gigantisch koopkracht verlies ontstaat (voor een Nederlands huishouden scheelt het soms honderden euro's per maand). Een ander nadeel eraan is dat de rijken er vooral van profiteren; hoe groter de hypotheek, hoe meer renteaftrek.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be