Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2007, 20:33   #1
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard De Gordel

Op 2 september is het zover. De 26e editie van de Gordel
Citaat:
De Gordel is de grootste sportieve eendagshappening van Vlaanderen die tevens het Vlaamse karakter van de rand rond Brussel wil beklemtonen. Er vinden fietstochten en wandelingen plaats. De Gordel wordt elk jaar georganiseerd door BLOSO.

De Gordel is ontstaan in de faciliteitengemeente Sint-Genesius-Rode, op 27 september 1981. Toen nam een groep Vlamingen het initiatief om vanuit Sint-Genesius-Rode een fietstocht van 100 km rond de hoofdstad te organiseren. Tevens werd er in Sint-Genesius-Rode een wandeling ingericht en de Gordeltraditie was geboren.

De Gordel werd een gigantisch succes en bracht in 1993, de tot hiertoe onovertroffen recordeditie, maar liefst 112.655 deelnemers op de been. Na enkele regenedities zakte dit cijfer, maar de jongste jaren kunnen de organisatoren Bloso en Radio 2 steevast rekenen op meer dan 80.000 wandelaars en fietsers. Bij de editie van 2005 werd opnieuw de kaap van de 100.000 deelnemers overschreden (101.171 deelnemers).

Elk jaar vinden er "sabotageacties" plaats, (vermoedelijk) door Franstaligen. Zo moesten er tijdens de editie van 2005 heel wat spijkers geruimd worden in Wezembeek-Oppem, Sint-Pieters-Leeuw en Sterrebeek en werd de bewegwijzering gesaboteerd in Linkebeek en Tervuren.

Elk jaar nemen vele politici deel aan de activiteiten. Het evenement wordt steevast afgesloten met optredens van Vlaamse zangers.
Alle goede bedoelingen in het begin ten spijt, vind ik toch dat de Gordel zijn oorspronkelijk karakter verloren is, en dat het geëvolueerd is van een politieke actie naar een gezinshappening -niet dat ik iets tegen gezinshappeningen heb- . Veel mensen die aan de Gordel deelnemen schijnen zich helaas niet bewust van de oorspronkelijke bedoeling van het evenement. Net zoals de IJzerbedevaart nu.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 20:36   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor de rabiate Franskiljons is De Gordel in elk geval nog altijd voldoende verweven met Vlaamse zaak, gezien hun onophoudelijke tegenkanting.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 23:35   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ohnee.

Mensen gaan naar iets voor de gezelligheid en niet voor de politieke strijd.
Hoe jammer.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 23:49   #4
end
Schepen

Standaard

De reden waarom mensen naar de Gordel gaan is niet belangrijk. Het belangrijkste is dat de grote jaarlijkse aanwezigheid op de gordel nog steeds een duidelijk signaal stuurt naar franstalig België. Dat het signaal ook aankomt is te merken aan de sabotageacties die er jaarlijks plaatsvinden door enkele rabiate francophone taalimperialisten. Als de gordel een gewoon wandeltochtje was zou er geen haan naar kraaien me dunkt.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 23:53   #5
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
De reden waarom mensen naar de Gordel gaan is niet belangrijk. Het belangrijkste is dat de grote jaarlijkse aanwezigheid op de gordel nog steeds een duidelijk signaal stuurt naar franstalig België.
'Haha'?

Er komt kei veel volk. Dat zal ze leren, die stoute imperialistische Fransen.

'Jamaja, wij komen eigenlijk gewoon voor de gezelligheid.'
'Tututut, DAT ZAL ZE LEREN ZEG IK U.'

Iets klopt er niet 100%.

Citaat:
Dat het signaal ook aankomt is te merken aan de sabotageacties die er jaarlijks plaatsvinden door enkele rabiate francophone taalimperialisten. Als de gordel een gewoon wandeltochtje was zou er geen haan naar kraaien me dunkt.
Die idioten moet je arresteren als ze de wet over treden.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 29 juli 2007, 00:05   #6
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
'Haha'?

Er komt kei veel volk. Dat zal ze leren, die stoute imperialistische Fransen.

'Jamaja, wij komen eigenlijk gewoon voor de gezelligheid.'
'Tututut, DAT ZAL ZE LEREN ZEG IK U.'

Iets klopt er niet 100%.
Ik snap eigenlijk niet waarom u met zo'n zwak sarcastisch antwoordje komt aandraven.

De aanwezigheid van een 100.000 tal Vlamingen in de Brusselse rand op een evenement waarvan het doel is het Vlaamse karakter van de rand te beklemtonen stuurt inderdaad een sterk signaal, ongeacht de reden waarom die mensen komen. Da's toch perfect logisch?
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 00:09   #7
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Ik snap eigenlijk niet waarom u met zo'n zwak sarcastisch antwoordje komt aandraven.

De aanwezigheid van een 100.000 tal Vlamingen in de Brusselse rand op een evenement waarvan het doel is het Vlaamse karakter van de rand te beklemtonen stuurt inderdaad een sterk signaal, ongeacht de reden waarom die mensen komen.
Dat stuurt idd een sterk signaal.
Maar het signaal is dan toch sowieso voor een deel onterecht?
Oud 31 juli 2007, 19:24   #8
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
Op 2 september is het zover. De 26e editie van de Gordel

Alle goede bedoelingen in het begin ten spijt, vind ik toch dat de Gordel zijn oorspronkelijk karakter verloren is, en dat het geëvolueerd is van een politieke actie naar een gezinshappening -niet dat ik iets tegen gezinshappeningen heb- . Veel mensen die aan de Gordel deelnemen schijnen zich helaas niet bewust van de oorspronkelijke bedoeling van het evenement. Net zoals de IJzerbedevaart nu.

De oplossing is simpel niet?
Gewoon allemaal daarheen met Vlaamse Leeuwen, spandoeken 'steun de burgemeesters' en alles wat je maar kan bedenken om de oorsprong terug in de verf te zetten!
Ik zal daar zijn, net zoals op de Ijzerwaken en 'aan' de Ijzerbedevaart.
Jij ook hoop ik?
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 07:55   #9
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ga je er dan ook staan met je "amnestie" spandoek?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 08:19   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht
In de brochure als op de eerste bladzijde van het inschrijvingsformulier staat nochtans heel duidelijk beschreven wat de ondertoon van de Gordel is. En de Franstaligen weten dat maar al te goed, rekening houdend met hun woeste reacties - ieder jaar opnieuw.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 08:21   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Wat heeft dat ermee te maken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2007, 08:42   #12
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat heeft dat ermee te maken?
Met de gordel an sich niet veel, maar het zou me niets verbazen dat hij die spandoek zou meenemen.
Oud 1 augustus 2007, 08:54   #13
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik heb geen 'Amnestie'spandoek.
Amnestie is voor criminelen, niet voor mensen die hun leven over hadden voor het stoppen van uw idool, Stalin.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=41937
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Oud 1 augustus 2007, 08:57   #14
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Ik heb geen 'Amnestie'spandoek.
Amnestie is voor criminelen, niet voor mensen die hun leven over hadden voor het stoppen van uw idool, Stalin.

Stalin mijn idool????

Jongen, ik ben niet eens links!
Oud 1 augustus 2007, 08:59   #15
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Met de gordel an sich niet veel, maar het zou me niets verbazen dat hij die spandoek zou meenemen.

Die spandoek hoort daar niet thuis. Indien u zou gelezen hebben wat ik daarover denk (en niet zou uitgaan van uw gave tot helderziendheid om in mijnplaats te stellen wat ik 'zou' denken) zou u het trouwens niet over een Amnestiespandoek hebben.

Oud 1 augustus 2007, 08:59   #16
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Maar goed, even terug on topic... Ga je je "Oostfronter" spandoek meenemen of is de Gordel een gelegenheid waar je je dergelijke zaken achterwege laat?

*jongens toch, Stalin mijn "idool"... Ik ben er nog niet goed van*
Oud 1 augustus 2007, 09:00   #17
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die spandoek hoort daar niet thuis. Indien u zou gelezen hebben wat ik daarover denk (en niet zou uitgaan van uw gave tot helderziendheid om in mijnplaats te stellen wat ik 'zou' denken) zou u het trouwens niet over een Amnestiespandoek hebben.

Dank u. Was dat nu zo moeilijk om op mijn vraag te antwoorden? Neen, blijkbaar was het makkelijker om uw gave van helderziendheid te gebruiken en me te beschuldigen van iets waar ik totaal niet achter sta. Blijkbaar denkt u zelf graag in de plaats van anderen.
Oud 1 augustus 2007, 09:05   #18
CLAESSENS Joris
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar goed, even terug on topic... Ga je je "Oostfronter" spandoek meenemen of is de Gordel een gelegenheid waar je je dergelijke zaken achterwege laat?

*jongens toch, Stalin mijn "idool"... Ik ben er nog niet goed van*
Simpele logica jongen.

Oostfronters bestreden enkel en alleen Stalin en zijn trawanten.
U uit zich hier als grote tegenstander van de Oostfronters.
Ergo, u neemt het op voor Stalin.

Of... u bent te ignorant over de grond van deze zaken om er ook maar één zinnige uitspraak over te doen...

Of... u bent een negationist die de wandaden van Stalin en zijn communisme geheel en al ontkent.

Kies maar...
Oud 1 augustus 2007, 09:07   #19
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Simpele logica jongen.
Ik ben een vrouw.

Citaat:
Oostfronters bestreden enkel en alleen Stalin en zijn trawanten.
U uit zich hier als grote tegenstander van de Oostfronters.
Ergo, u neemt het op voor Stalin.
Ik uit mij als grote tegenstander van de oostfronters... tiens, ik dacht dat ik enkel maar vroeg of u dergelijke spandoek meenam.

Citaat:
Of... u bent te ignorant over de grond van deze zaken om er ook maar één zinnige uitspraak over te doen...
Ik heb geen Oostfronters in mijn familie. Wel mensen die actief in het verzet hebben gezeten en een overgrootvader die door de Duitsers in de moerassen werd gedumpt.

Citaat:
Of... u bent een negationist die de wandaden van Stalin en zijn communisme geheel en al ontkent.
Ik ben geen negationist noch een fan van Stalin. U heeft overigens betrekkelijk veel lef om mij van dergelijke zaken te beschuldigen.

Citaat:
Kies maar...
Kies jij maar...

Laatst gewijzigd door Kim : 1 augustus 2007 om 09:08.
Oud 1 augustus 2007, 09:27   #20
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben een vrouw.

Ik uit mij als grote tegenstander van de oostfronters... tiens, ik dacht dat ik enkel maar vroeg of u dergelijke spandoek meenam.

Ik heb geen Oostfronters in mijn familie. Wel mensen die actief in het verzet hebben gezeten en een overgrootvader die door de Duitsers in de moerassen werd gedumpt.

Ik ben geen negationist noch een fan van Stalin. U heeft overigens betrekkelijk veel lef om mij van dergelijke zaken te beschuldigen.

Kies jij maar...
Mijn grootvader zat in het verzet. En toch steun ik de meeste van de oostfronters. De simpele jongens die door meneer pastoor werden opgeroepen om "den bolsjeviek" te gaan bestrijden.

Niet zo kortzichtig zijn Kim, het ging hier niet om de fascistische gedachte alleen.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be