Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juli 2007, 08:29   #1
giserke
Banneling

Standaard Waalse Non cement voor Vlaamse Muur

De formatie van de federale regering lijkt uit te draaien op een fiasco.
Voor de heel eenvoudige reden dat er voor het eerst in de Belgische geschiedenis een formateur aan het werk is die ook NON durft zeggen.

Geen enkele Vlaamse politieker durft zijn hand nog in het vuur steken voor zijn Waalse collega's. Dit is ook de eerste maal in de geschiedenis.

Waarop zal dit op uitdraaien?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 09:28   #2
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ik denk niet dat het zozeer de "non" is die bij Franstaligen in het verkeerde keelgat is geschoten maar wel de manier waarop Leterme de laatste tijd met de Franstalige media e.d. omgaat. Ik heb ook beelden van Leterme gezien en het eerste wat spontaan in me opkwam: "man, gedraag je zo arrogant toch eens niet".
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 09:45   #3
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Waalse Non cement voor Vlaamse Muur
Is dat er eentje van een speciale kloosterorde die actief is in de bouwsector of zo? Heeft ze ook een naam, die Waalse non?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 09:46   #4
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik denk niet dat het zozeer de "non" is die bij Franstaligen in het verkeerde keelgat is geschoten maar wel de manier waarop Leterme de laatste tijd met de Franstalige media e.d. omgaat. Ik heb ook beelden van Leterme gezien en het eerste wat spontaan in me opkwam: "man, gedraag je zo arrogant toch eens niet".
Dat is inderdaad de correct-Belgische manier van optreden tegen een evolué die zich niet langer onderworpen opstelt: ""man, gedraag je zo arrogant toch eens niet".

Doet mutatis mutandis wat denken aan de Belgische reacties op Patrice Lumumba destijds.

De Franstaligen en Belgicisten gaan nog moeilijke tijden tegemoet. Ik denk aan een psychologisch hulpbureau dat hen leert zich aan te passen aan de nieuwe tijden.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 28 juli 2007 om 09:54.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 10:00   #5
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"man, gedraag je zo arrogant toch eens niet".
Voor sujets als Di Rupo, Verhofstadt, Reynders, Michel en anderen geldt dat zéker.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 10:10   #6
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De Franstaligen en Belgicisten gaan nog moeilijke tijden tegemoet. Ik denk aan een psychologisch hulpbureau dat hen leert zich aan te passen aan de nieuwe tijden.
Allee... mijn opmerking van daarnet i.v.m. het niet spreken in naam van alle Vlamingen is blijkbaar aangekomen. Ook al had ik het niet specifiek over jou, je voelt je blijkbaar wel aangesproken met als gevolg dat je even gelijk wil scoren.

Je doet maar hoor...
Oud 28 juli 2007, 10:24   #7
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Allee... mijn opmerking van daarnet i.v.m. het niet spreken in naam van alle Vlamingen is blijkbaar aangekomen.
Nee Kim, het is je uitdrukking "man, gedraag je zo arrogant toch eens niet" die is aangekomen. Een hele wereld van kolonialisme en francofone superioriteitsgevoelens schuilen daar achter, ook als jij je daar als jonge vrouw niet bewust van bent.
Oud 28 juli 2007, 10:28   #8
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee Kim, het is je uitdrukking "man, gedraag je zo arrogant toch eens niet" die is aangekomen.
Tiens, u voelt zich tegenwoordig ook al aangesproken als ik het over Leterme heb? Wat bedoel ik met arrogantie: weigeren met de pers te spreken (Leterme op zoek naar z'n wagen na de viering in het Te Deum), bellen tijdens de viering, z'n reactie tegen de pers "u neemt uw wensen voor waarheid" en toen was Leterme weg.

Hij vraagt om zo'n behandeling en dan gaat hij even de geslagen hond spelen. Sorry, dat werkt niet bij mij. Of hij gaat zich gedragen als een waardig federaal premier of hij blijft in de Vlaamse regering. Aan hem de keuze.
Oud 28 juli 2007, 10:33   #9
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tiens, u voelt zich tegenwoordig ook al aangesproken als ik het over Leterme heb? Wat bedoel ik met arrogantie: weigeren met de pers te spreken (Leterme op zoek naar z'n wagen na de viering in het Te Deum), bellen tijdens de viering, z'n reactie tegen de pers "u neemt uw wensen voor waarheid" en toen was Leterme weg.
Gezien de degoutante houding van een deel van de pers, en van de quasi-complete francofone media, tegenover zijn persoon, vind ik Letermes houding getuigen van minimaal zelfrespect.

Tegenover Dehaene is hij op dit punt zelfs een koorknaap.

Citaat:
Hij vraagt om zo'n behandeling en dan gaat hij even de geslagen hond spelen. Sorry, dat werkt niet bij mij. Of hij gaat zich gedragen als een waardig federaal premier of hij blijft in de Vlaamse regering. Aan hem de keuze.

Het is Letermes weigering om zijn Marseillaise-excuses in het Frans te herhalen die u echt steekt, niet?

Terzake. Het zal niet aan jou zijn om te beslissen wie een waardig federaal premier kan zijn. Het is tegenwoordig zelfs niet meer aan onze francofone medelanders om dat te beslissen, en dat is nieuw. Dat is wat ze niet kunnen kroppen, en het is de echte reden van hun gespeelde verontwaardiging over Letermes stijl.

PS: mooie foto in je profielpagina!

Laatst gewijzigd door Kortaf : 28 juli 2007 om 10:35.
Oud 28 juli 2007, 10:47   #10
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tiens, u voelt zich tegenwoordig ook al aangesproken als ik het over Leterme heb?
Opmerkelijk hoe jullie er in aan het slagen zijn om van een brave, royalistische CVP-er een vijand des vaderlands te maken, en hem aldus in de ogen van de Vlaamsgezinden tot een soort omgekeerde held te maken.
Oud 28 juli 2007, 10:54   #11
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezien de degoutante houding van een deel van de pers, en van de quasi-complete francofone media, tegenover zijn persoon, vind ik Letermes houding getuigen van minimaal zelfrespect.
U vraagt zich niet af waarom de pers zo'n degoutante houding aanneemt?

Citaat:
Het is Letermes weigering om zijn Marseillaise-excuses in het Frans te herhalen die u echt steekt, niet?
Dat steekt me niet. Ik vond het alleen ronduit beschamend dat hij de Marseillaise aanving, en daarna ook nog eens weigerde de Brabançonne mee te zingen terwijl er een Nederlandse tekst voor hem lag.

Ok, dat hij er weinig voor voelt is zijn eigen keuze, maar ambieer dan ook geen post van federaal premier. Perceptie, weet je wel. Blijf dan braaf in het Vlaamse parlement en zing de Vlaamse leeuw mee (ik weet niet of hij die al dan niet meezingt).

Citaat:
Terzake. Het zal niet aan jou zijn om te beslissen wie een waardig federaal premier kan zijn. Het is tegenwoordig zelfs niet meer aan onze francofone medelanders om dat te beslissen, en dat is nieuw. Dat is wat ze niet kunnen kroppen, en het is de echte reden van hun gespeelde verontwaardiging over Letermes stijl.
Ik kan er inderdaad niet over beslissen, maar het ligt in m'n recht van vrije meningsuiting om mijn kritiek/ongenoegen over hem te uiten.

Citaat:
PS: mooie foto in je profielpagina!
Dankje.
Oud 28 juli 2007, 11:04   #12
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat steekt me niet. Ik vond het alleen ronduit beschamend dat hij de Marseillaise aanving, en daarna ook nog eens weigerde de Brabançonne mee te zingen terwijl er een Nederlandse tekst voor hem lag.
Och, wie zingt er (nog) de Brabançonne? Zoals elke goeie Belg/Vlaming zong Leterme die niet. En er zijn wel meer mensen die een stuk van de Marseillaise kennen. Die hoor je ook meer spelen op EK en WK's

Misschien heeft Leterme met 'u neemt uw wensen voor werkelijkheid' het even wat de cru gezegd, maar wel de waarheid. De Franstaligen willen, samen met de VLD soms, wel degelijk het falen van Leterme om paars-groen op poten te krijgen, want van Verhofstad krijgen ze alles gedaan: geld voor hun onderwijs en wat van het Lambermontakkoord Vlaanderen ten goede kwam werd niet uitgevoerd...

Nu, dat ze hun gangen gaan. Met paars-groen: een democratisch deficit in Vlaanderen en een Belgische schatkist die echt leeg zal zijn valt de federale overheid echt stil. Dan eindigt België een stille dood.
Dat snappen de Franstaligen niet hé, dat wanneer ze alles uit ons gezogen hebben wat ze kunnen, dat ze dan droog staan en alleen.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 11:04   #13
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U vraagt zich niet af waarom de pers zo'n degoutante houding aanneemt?
Ik ruik het al van mijlen ver: omdat hij blijkbaar de eerste Vlaamse formateur is die, althans in de perceptie, niet langer de houding van een évolué aanneemt.

De Franstaligen/Belgicisten menen dat dat het einde van België inluidt, en ze hebben gelijk.

Citaat:
Ik vond het alleen ronduit beschamend dat hij de Marseillaise aanving, en daarna ook nog eens weigerde de Brabançonne mee te zingen terwijl er een Nederlandse tekst voor hem lag.

Ok, dat hij er weinig voor voelt is zijn eigen keuze, maar ambieer dan ook geen post van federaal premier.
Een federaal premier moet de Brabançonne willen zingen... meen je dat echt?

Je stelt hier gewoon dat de premier enkel een Belgicistisch-nationalist kan zijn. Dat is natuurlijk ondemocratische onzin. Tegenproef: als 80 pct van de Belgische burgers voor separatistische partijen zou stemmen, dan kan de premier moeilijk Belgisch-gezind zijn, nietwaar.

Enne, de Vlaamse premier moet dus volgens jou een enthousiast Vlaamse Leeuw-zinger zijn?
Oud 28 juli 2007, 11:14   #14
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vond het alleen ronduit beschamend dat hij de Marseillaise aanving, en daarna ook nog eens weigerde de Brabançonne mee te zingen terwijl er een Nederlandse tekst voor hem lag.

Ok, dat hij er weinig voor voelt is zijn eigen keuze, maar ambieer dan ook geen post van federaal premier. Perceptie, weet je wel. Blijf dan braaf in het Vlaamse parlement en zing de Vlaamse leeuw mee (ik weet niet of hij die al dan niet meezingt).
Tussan haakjes Kim, beseffen jullie in Belgicistische hoek welk een ravage jullie momenteel aan het aanrichten zijn in de België-gevoelens van de doorsnee CD&V-er?

Beeld je de frustratie in van een CD&V-kaderlid die de kansen van zijn boegbeeld op het premierschap, de eerste na acht jaar, in rook ziet opgaan omwille van ... de Brabançonne.

De Vlaamsgezinden zouden het niet kunnen, maar jullie zijn bezig zelfs die brave CD&V'ers om te turnen tot boze flaminganten. Als Leterme omwille van dit soort onbenulligheden geen premier zou kunnen worden, zal zelfs de CD&V-top voorgoed afhaken, en waar staan jullie dan?
Oud 28 juli 2007, 11:26   #15
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Is Kim nou nog steeds niet gewonnen voor de Vlaamse zaak?
Oud 28 juli 2007, 11:27   #16
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Kortaf, wat een mooi scenario ben je hier aan het uittekenen!
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 11:29   #17
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Is Kim nou nog steeds niet gewonnen voor de Vlaamse zaak?
Ooit komt ze er, ooit komt ze er. Toegeven dat de weg van fervente Belgiciste (BUB) naar Flamingante een lange is. Maar dom is ze niet en dat is een al een halve stap om Flamingant te zijn.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 11:50   #18
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De formatie van de federale regering lijkt uit te draaien op een fiasco.
Voor de heel eenvoudige reden dat er voor het eerst in de Belgische geschiedenis een formateur aan het werk is die ook NON durft zeggen.

Geen enkele Vlaamse politieker durft zijn hand nog in het vuur steken voor zijn Waalse collega's. Dit is ook de eerste maal in de geschiedenis.

Waarop zal dit op uitdraaien?
Giserke, niet te vroeg juichen!
Laat ons eerst eens afwachten wie langst NEEN of NON zegt.
Alleen als BHV gesplitst wordt zonder betalen en er een diepgaande staatshervorming komt die tegemoet komt aan de resoluties van het Vl parlement, alleen dan wordt er geschiedenis geschreven.

Wij stellen vast dat het FDF volwaardig deelneemt aan de onderhandelingen
en dat het VB uitgesloten wordt.
Iedereen op hertoginnendal keurt dit goed. D�*t is niet de eerst maal in de geschiedenis. En dat verzwakt onze positie van bij de start.

Vandaag toch een hoopvol bericht in DS:
'Voor ons is de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde bijvoorbeeld het absolute minimum minimorum en bestaan er behoorlijk wat rationele argumenten om beleidsdomeinen over te hevelen naar de deelstaten.'

De Belgische krant DS schaart zich dus achter het standpunt van de Vl meerderheid. Dat vind ik belangrijker dan het (voorlopig ?) NEEN van de onderhandelaars.

Los daarvan: wat een wereldvreemde krankzinnige toestand.
Vlaanderen houdt deze staat recht en vormt de democratische meerderheid. In een normaal land zou de federale regering zijn uiterste best doen om tegemoet te komen aan de unanieme wens van die Vlaamse steunpilaar.
Maar neen, het Belgisch regime doet zijn uiterste best om alle Vl plannen te dwarsbomen.
Zo was het, zo is het en zo zal het altijd blijven.

Tot onze onderhandelaars NEEN blijven zeggen tegen de koloniale toestanden van het Belgisch regime.

Stel je even voor: de laatste dagen van het koloniaal bewind in 'onze' Congo.
De Belgische onderhandelaars zeggen aan de zwarte inboorlingen:
Wij willen wel een verandering, maar het moet voor iedereen een verbetering zijn.

Dat zegt ook Di Rupo die op onze kosten leeft.

Laatst gewijzigd door luc broes : 28 juli 2007 om 12:05.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 11:56   #19
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Franstalige media berichten al een paar jaar ronduit negatief over Leterme. Blijkbaar hebben vele Franstaligen nog steeds geen respect voor de Vlamingen. Het is simpel: Of de Franstalige politici en de Franstalige media respecteren de Vlamingen (na 177 jaar wordt dat eens tijd) en hun democratische keuze of België houdt op te bestaan: Aan hun de keuze.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2007, 12:32   #20
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee Kim, ik vind absoluut niet dat hij zich arrogant gedraagt, soms heb ik zelfs de indruk dat hij moeite doet om sympathiek over te komen. Tot (en met) voor de incidenten van de 21ste natuurlijk. Wat dan gebeurt is is idd héél erg, maar rekening houdende met de omstandigheden missch enigszins wat te begrijpen. Maar dit incident, hoe erg ook, mag niets bepalen voor de toekomst; het moet vergeten worden. Ik kan me dan ook begrijpen dat hij het vertrouwen in de Waalse pers heeft verloren en dat hij zich er nu defensief tegenover gaat gedragen.

Verder moet ik ook zeggen dat ook vele Waalse politici nogal arrogant overkomen, dat beslist ook wel tegen menig Vlaamse borst stoten. En dat vind ik jammer. De jarenlange nogal defensieve houding van de Waalse politici zullen veel verzuurd hebben en hetzelfde opgeroepen hebben aan de Vlaamse kant. En dat vind ik als belgicist héél jammer.

Wat ik ook héél jammer vind is het diaboliseren van de Vlamingen door de Waalse pers.

Beide partijen maken veel te veel fouten en dit doet de Belgische zaak absoluut géén goed.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be