Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 17 augustus 2007, 22:07   #1
Janus
Vreemdeling

Janus's schermafbeelding

Standaard Voorstel

In die tijd van communautaire crisis is een echte dialoog tussen Vlamingen en franstaligen verder op onze taalgrenzen nog meer belangrijker om elkaar te begrijpen. Sommige franstaligen heb ik op dit forum al gezien. En sommige Vlamingen op franstalige forums ook. Niet altijd (zelfs niet vaak) om broederschap booschappen te sturen, maar in elk geval was dat een stap in de richting naar de anderen, in de taal van de anderen.

Vanaf sommige weken bestaan er een nieuwe politiek forum op de website van « Le Soir » (forums.lesoir.be) waar het veel van de toekomst van dit land wordt gesproken. Ik zal op dit forum aan zijn deelnemers hier komen te praten voorstellen. Mischien zijn jullie benieuwd naar hun meningen te leren kennen, of verlangend om uw mening te laten horen. Kom maar met ons praten, en laten we samen begrijpen. We zullen wel zien als we beter dan in Hertoginedal doen...

P.S. ( ) : Ik ben franstalig en mijn fouten waarschijnlijk in grote getale zijn. Liever me daarvoor verontschuldigen.

Laatst gewijzigd door Janus : 17 augustus 2007 om 22:09.
Janus is offline  
Oud 18 augustus 2007, 00:07   #2
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Janus Bekijk bericht
In die tijd van communautaire crisis is een echte dialoog tussen Vlamingen en franstaligen verder op onze taalgrenzen nog meer belangrijker om elkaar te begrijpen. Sommige franstaligen heb ik op dit forum al gezien. En sommige Vlamingen op franstalige forums ook. Niet altijd (zelfs niet vaak) om broederschap booschappen te sturen, maar in elk geval was dat een stap in de richting naar de anderen, in de taal van de anderen.

Vanaf sommige weken bestaan er een nieuwe politiek forum op de website van « Le Soir » (forums.lesoir.be) waar het veel van de toekomst van dit land wordt gesproken. Ik zal op dit forum aan zijn deelnemers hier komen te praten voorstellen. Mischien zijn jullie benieuwd naar hun meningen te leren kennen, of verlangend om uw mening te laten horen. Kom maar met ons praten, en laten we samen begrijpen. We zullen wel zien als we beter dan in Hertoginedal doen...

P.S. ( ) : Ik ben franstalig en mijn fouten waarschijnlijk in grote getale zijn. Liever me daarvoor verontschuldigen.
Jullie zijn welkom op het forum, maar jullie moeten wel (hoofdzakelijk) in het Nederlands schrijven. (nu en dan een frans woord of zin is niet erg als het niet anders kan)
Maar verwacht hier niet teveel begrip op een NON van het zuiden... ONZE eisen zijn RECHTMATIG en verdelen de lusten en lasten GELIJKMATIG. Jullie eisen zijn IMPERIALISTISCH en ronduit ONAANVAARDBAAR.
En deze keer zullen het de Vlamingen zijn die NON blijven zeggen aan een nationale regering als er aan onze eisen NIET wordt tegemoetgekomen.
Maar een debat is altijd mogelijk he

.
Eddy B is offline  
Oud 18 augustus 2007, 20:38   #3
stefann
Vreemdeling

Standaard

Is "imperialistisch" niet wat overdreven voor een regio diein een economisch zwak parket zit en tracht te redden wat er te redden valt? Dat een permanente Non uit het Zuiden onaanvaardbaar is, is een feit. Maar ik zou het, kwestie van een dialoog te kunen beginnen, niet té zwart voorstellen. Als Wallonië "imperialistische" neigingen tegenover Vlaanderen heeft gehad dan hebben ze hun kans ergens tussen de jaren 1870 en 1960 compleet de mist zien ingaan.
stefann is offline  
Oud 18 augustus 2007, 20:45   #4
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stefann Bekijk bericht
Is "imperialistisch" niet wat overdreven voor een regio diein een economisch zwak parket zit en tracht te redden wat er te redden valt? Dat een permanente Non uit het Zuiden onaanvaardbaar is, is een feit. Maar ik zou het, kwestie van een dialoog te kunen beginnen, niet té zwart voorstellen. Als Wallonië "imperialistische" neigingen tegenover Vlaanderen heeft gehad dan hebben ze hun kans ergens tussen de jaren 1870 en 1960 compleet de mist zien ingaan.
???
Volg jij de politiek wel? Woon jij in België??
Nooit gehoord van de vlaamse rand zeker? Elke dag proberen ze nog om ons stukjes territorium af te nemen. Als dat geen imperialisme is... elke dag nog proberen ze Vlaanderen te verfransen...
Heb jij eigenlijk de eisen van de Walen gelezen of ervan gehoord? Ze willen weeral een de taalgrens morrelen...
Ach, slaap maar verder...

BTW, welkom op het forum he

.

Laatst gewijzigd door Eddy B : 18 augustus 2007 om 20:49.
Eddy B is offline  
Oud 18 augustus 2007, 21:23   #5
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Wat me opviel was dat de Vlaamse eisen over alle domeinen van de maatschappij gingen. Dan kwamen plots de Franstaligen ook af met een eisenpakket. Kan iemand mij uitleggen of Waal modaal beter wordt van: een uitbreiding van Brussel ( uiteraard enkel Vlaamse grond hé ), pariteit van de Nederlandstaligen in Brussel afschaffen ( maar wel pariteit voor de Franstaligen in de senaat. Halo contradictie ) enz.

Om een concreet regionaal probleem te melden: de Ijzeren Rijn. Vlaanderen wil een kortere ( sneller, zuinig en nieuw dus modern ) van Antwerpen naar de Rijn. Franstalige Politici liggen dwars want nu pikt Wallonië ook een graantje mee omdat het huidige traject via Luik gaat. Is het Vlaamse voorstel tegen Wallonië. Nee, het is een voorstel om de competiviteit te verhogen van de Antwerpse haven tegenover andere concurrenten.

Wat veel Vlamingen stoort is dat Vlamingen die in Wallonië gaan wonen zich best kunnen aanpassen. een Franstalige in Kortrijk dient zich ook aan te passen. Waarom kan eenzelfde Franstalige dat in een faciliteitengemeente dan niet ? Daarbij komt nog dat de Brusselse diensten helemaal niet deftig tweetalig zijn. Frustrerend voor vele Nederlandstaligen. Schaf het Brussels gewest af en laat de diensten 50/50 bemand worden door Nederlandstaligen/Franstaligen betaald door het eigen gewest/gemeenschap. Brussel beweert immers steeds dat ze niet genoeg tweetaligen vinden. Er werken voor de Vlaamse gemeenschap nochthans duizenden nederlandstaligen in het brusselse: ( ministeries, Vlaams parlement, Nederlandstalig onderwijs, Vlaams toerisme huis in Brussel, Bozar ). Het kan toch niet zo moeilijk zijn om voor de Brusselse administratie om zich in twee te splitsen. De Vlaamse gemeenschap zal haar personeel wel betalen.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline  
Oud 18 augustus 2007, 21:47   #6
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

P.S. : Ik ben franstalig en mijn fouten waarschijnlijk in grote getale zijn. Liever me daarvoor verontschuldigen.
Niet nodig te verontschuldigen.

Ik ben wel eens wezen kijken op forums van Le Soir en LLB. Als wie daar gewoonlijk post hier hun kijk op de zaak komen uiteenzetten gaat aantal hardnekkige separatisten hier binnen korte termijn verdubbellen.
Rene Artois is offline  
Oud 18 augustus 2007, 21:48   #7
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Niet nodig te verontschuldigen.

Ik ben wel eens wezen kijken op forums van Le Soir en LLB. Als wie daar gewoonlijk post hier hun kijk op de zaak komen uiteenzetten gaat aantal hardnekkige separatisten hier binnen korte termijn verdubbellen.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline  
Oud 18 augustus 2007, 21:52   #8
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind het erg beleefd van u om ons Nederlandstaligen uit te nodigen, en netjes dat u dat in het Nederlands doet (die paar spellingsfouten zijn acceptabel). Ik zal eens een blik werpen op de discussies aan Franstalige kant.

PS: Is uw naam daar ook Janus?
Nederlandse Leeuw is offline  
Oud 18 augustus 2007, 23:06   #9
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Wat me opviel was dat de Vlaamse eisen over alle domeinen van de maatschappij gingen. Dan kwamen plots de Franstaligen ook af met een eisenpakket. Kan iemand mij uitleggen of Waal modaal beter wordt van: een uitbreiding van Brussel ( uiteraard enkel Vlaamse grond hé ), pariteit van de Nederlandstaligen in Brussel afschaffen ( maar wel pariteit voor de Franstaligen in de senaat. Halo contradictie ) enz.

Om een concreet regionaal probleem te melden: de Ijzeren Rijn. Vlaanderen wil een kortere ( sneller, zuinig en nieuw dus modern ) van Antwerpen naar de Rijn. Franstalige Politici liggen dwars want nu pikt Wallonië ook een graantje mee omdat het huidige traject via Luik gaat. Is het Vlaamse voorstel tegen Wallonië. Nee, het is een voorstel om de competiviteit te verhogen van de Antwerpse haven tegenover andere concurrenten.

Wat veel Vlamingen stoort is dat Vlamingen die in Wallonië gaan wonen zich best kunnen aanpassen. een Franstalige in Kortrijk dient zich ook aan te passen. Waarom kan eenzelfde Franstalige dat in een faciliteitengemeente dan niet ? Daarbij komt nog dat de Brusselse diensten helemaal niet deftig tweetalig zijn. Frustrerend voor vele Nederlandstaligen. Schaf het Brussels gewest af en laat de diensten 50/50 bemand worden door Nederlandstaligen/Franstaligen betaald door het eigen gewest/gemeenschap. Brussel beweert immers steeds dat ze niet genoeg tweetaligen vinden. Er werken voor de Vlaamse gemeenschap nochthans duizenden nederlandstaligen in het brusselse: ( ministeries, Vlaams parlement, Nederlandstalig onderwijs, Vlaams toerisme huis in Brussel, Bozar ). Het kan toch niet zo moeilijk zijn om voor de Brusselse administratie om zich in twee te splitsen. De Vlaamse gemeenschap zal haar personeel wel betalen.
Bij mijn weten stelt zich op gemeentelijk vlak geen enkel probleem. Het probleem situeert zich vooral in de gezondheidssector (ziekenhuizen , privé dokters, onafhankelijke ziekenkassen, dienst 100,...) alsook de vele privé bedrijven (coditel, belgacom, bru-telé,...) die geen nederlandstalig personeel in dienst hebben.
speurneus is offline  
Oud 19 augustus 2007, 12:47   #10
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Bij mijn weten stelt zich op gemeentelijk vlak geen enkel probleem. Het probleem situeert zich vooral in de gezondheidssector (ziekenhuizen , privé dokters, onafhankelijke ziekenkassen, dienst 100,...) alsook de vele privé bedrijven (coditel, belgacom, bru-telé,...) die geen nederlandstalig personeel in dienst hebben.
Een beetje verder "speuren" blijkt wel nodig voor jou...
Dat de Franstaligen overal de taalwetten met de voeten treden lijkt je geen probleem, of had je die nog niet "opgespeurd"?

.
Eddy B is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:41   #11
Janus
Vreemdeling

Janus's schermafbeelding

Standaard

Sorry voor de vertraging van mijn reactie... Ik heb weinig tijd daarvoor dit week-end gehad. Ik zal verder morgen antwoorden.

Nederlandse Leeuw : Ja, mijn naam blijft Janus op elk forum dat ik bezoek, zelfs als het niet zeer vaak voor dit moment is. Maar u bent natuurlijk welkom op het forum van "Le Soir" : ik zal regelmatig komen zien proberen.
Janus is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:47   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ik zit regelmatig op het forum van Lesoir, de reacties van sommige Franstaligen zijn gewoon hallucinant. sommigen komen er vlakaf voor uit dat België Franstalig is, punt. dat met die houding de Vlamingen radicaliseren, dat snappen ze dan weer niet....
Oud 19 augustus 2007, 22:01   #13
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik zit regelmatig op het forum van Lesoir, de reacties van sommige Franstaligen zijn gewoon hallucinant. sommigen komen er vlakaf voor uit dat België Franstalig is, punt. dat met die houding de Vlamingen radicaliseren, dat snappen ze dan weer niet....
Ja natuurlijk, we zijn dan ook 2 verschillende volkeren die niet meer uit elkaar zouden kunnen staan.

De krachten werken gewoon zo tegengesteld dat ze niet samen te houden zijn zelfs als we het moesten willen.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 19 augustus 2007, 22:13   #14
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
De scheiding van de geesten is nergens duidelijker dan in forum-land. Sommige reacties bij Le Soir mogen op het hallucinante af zijn, de rest doet er weinig voor onder. Er is daar een totaal onvermogen om de zaak vanuit de andere positie te bekijken.

Naar ik lees kennen ze u bij Le Soir vrij goed.

Laatst gewijzigd door Rene Artois : 19 augustus 2007 om 22:14.
Rene Artois is offline  
Oud 19 augustus 2007, 22:18   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Jullie zijn welkom op het forum, maar jullie moeten wel (hoofdzakelijk) in het Nederlands schrijven. (nu en dan een frans woord of zin is niet erg als het niet anders kan)
Maar verwacht hier niet teveel begrip op een NON van het zuiden... ONZE eisen zijn RECHTMATIG en verdelen de lusten en lasten GELIJKMATIG. Jullie eisen zijn IMPERIALISTISCH en ronduit ONAANVAARDBAAR.
En deze keer zullen het de Vlamingen zijn die NON blijven zeggen aan een nationale regering als er aan onze eisen NIET wordt tegemoetgekomen.
Maar een debat is altijd mogelijk he
Gij zijt juist het soort dat debat onmogelijk maakt. Ge duwt nog voordat ge er mee spreekt iemand in een hokje.
Tavek is offline  
Oud 19 augustus 2007, 22:21   #16
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gij zijt juist het soort dat debat onmogelijk maakt. Ge duwt nog voordat ge er mee spreekt iemand in een hokje.
Kent gij de eisen niet mss? En jij steekt nu mensen in een hokje door meteen te denken dat ze voor die eisen zijn!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline  
Oud 19 augustus 2007, 22:24   #17
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In dat hokje zijn ze zelf gaan zitten, IK heb ze daar NIET ingeduwd...

.
Eddy B is offline  
Oud 20 augustus 2007, 07:51   #18
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Ik heb net een kwartiertje doorgebracht (als lezer) op het forum van Le Soir en het is inderdaad zoals Rene Artois hier al schrijft...

Ik hoop dat de Vlaamse televisiezenders meer en meer tonen hoe de verslaggeving in Wallonië gebeurt en met welke arrogantie ze niet enkel op Leterme, maar ook op de rest van Vlaanderen neerkijken.
DenKempenzoon is offline  
Oud 20 augustus 2007, 10:22   #19
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Ik heb net een kwartiertje doorgebracht (als lezer) op het forum van Le Soir en het is inderdaad zoals Rene Artois hier al schrijft...

Ik hoop dat de Vlaamse televisiezenders meer en meer tonen hoe de verslaggeving in Wallonië gebeurt en met welke arrogantie ze niet enkel op Leterme, maar ook op de rest van Vlaanderen neerkijken.
Geen tijd om met je kleine camera in de aanslag enkele Walen/Franstaligen een microfoon onder de neus te duwen en hun mening YouTube gewijs te verspreiden?
Burry is offline  
Oud 20 augustus 2007, 10:26   #20
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Geen tijd om met je kleine camera in de aanslag enkele Walen/Franstaligen een microfoon onder de neus te duwen en hun mening YouTube gewijs te verspreiden?
goeie suggestie... maar dan krijg je al snel het verwijt dat het gemanipuleerd is etc etc... Op de één of andere manier hechten mensen nog steeds het meeste geloof aan de zaken die in het journaal van VRT en VTM verkondigd worden.
DenKempenzoon is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be