Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2007, 11:13   #1
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard Boetes

Staat verdiende 311,5 miljoen euro aan boetes

30/03/2007 09:39
De federale overheid heeft vorig jaar 311,5 miljoen euro verdiend aan boetes. Dat is ruim 12,6 miljoen euro meer dan in 2005 (+4,2%). Een ruime helft van dat bedrag komt van verkeersboetes.
De cijfers van de Federale Overheidsdienst Financiën staan vrijdag in de krant Het Laatste Nieuws. De onmiddellijke inningen van verkeersboetes, zoals voor het niet dragen van een veiligheidsgordel en snelheidsovertredingen, waren vorig jaar goed voor 185,9 miljoen euro. In tweede instantie werd de schatkist vooral gespijsd met geld uit "transactionele stortingen", dat zijn de minnelijke schikkingen van het parket. Die waren goed voor 70,6 miljoen euro.

Boetes wegens veroordelingen door een politierechtbank (42 miljoen euro) en andere rechtbanken (13 miljoen euro) brachten samen 55 miljoen euro op. De stijging is volgens de overheidsdienst te danken aan verschillende factoren. Zo werden bijvoorbeeld de boetezegels afgeschaft en vervangen door overschrijvingen. Dat zou overtreders ertoe aanzetten sneller te betalen. Ook werden sommige boetes verhoogd.

(Belga)
http://www.knack.be/nieuws/economie/...ticle2334.html

Ik heb hier zo wel een paar bedenkingen bij...
1) Wat gebeurd met dat geld? Waarom gaat dit niet rechtstreeks naar de ziekenhuizen? Wat heeft de schatkist te zien met deze externaliteit?
2)Is dit niet bitter weinig? 200 mio € onmiddelijke inningen en er zijn wel 5 mio automobilisten; dus zo een 40€ per persoon gemiddeld en ik dacht zo dat de laagste boete 50€ was. Ale ik bedoel maar ik heb al wat meer betaald hoor vandejaar
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 12:58   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel van die 5 mio automobilisten wonen in het buitenland (Wallonië bedoel ik natuurlijk hé), waar men amper nog een flitspaal rechtgezet heeft (buiten het tunnelkompleks in Luik, waar toen ik er passeerde, ik zeker een snelheidsverbodbord om de 100 m zag staan, zodat aldaar nog te rap rijden eigenlijk gelijk staat met gaan zwemmen in het primair watersirkwie van de dinges in Doel of Thiange ... alhoewel naar 't schijnt er toch veel gepakt worden).

Wat gij bedoelt met dat dat geld naar ziekenhuizen zou moeten gaan, daar snap ik de ballen van. Tenzij gij verpleegster zoudt zijn, ik zou het u gunnen natuurlijk.

Bitter weinig overtredingen? Als ik in mijn omgeving kijk: zovelen worden er niet gepakt. Zelfs niet degenen die wel eens het rechterbeen durven strekken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2007, 21:13   #3
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

311 miljoen is da 0.3% van het bbp ofzo? Een gokje...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 06:56   #4
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoeveel van die 5 mio automobilisten wonen in het buitenland (Wallonië bedoel ik natuurlijk hé), waar men amper nog een flitspaal rechtgezet heeft (buiten het tunnelkompleks in Luik, waar toen ik er passeerde, ik zeker een snelheidsverbodbord om de 100 m zag staan, zodat aldaar nog te rap rijden eigenlijk gelijk staat met gaan zwemmen in het primair watersirkwie van de dinges in Doel of Thiange ... alhoewel naar 't schijnt er toch veel gepakt worden).
Daar heb je gelijk in... Het is een schande dat die flitspalen daar nog altijd niet even talkrijk rijk als bij ons (of toch 3/7)... Nuja wat gaan we eraan doen?

Citaat:
Wat gij bedoelt met dat dat geld naar ziekenhuizen zou moeten gaan, daar snap ik de ballen van. Tenzij gij verpleegster zoudt zijn, ik zou het u gunnen natuurlijk.
Neen ik bedoel ermee dat men flitst omwille van het gevaar dat te snel rijden met zich meebrengt. Men wil iets 'voorkomen'; nogtans blijft het gebeuren (zet maar je radio aan). Nu vind ik dat het geld dat gewonnen wordt met deze "voorkomingscampagne" gerust wel direct naar de volgende stap mag gaan en dat is dan het ziekenhuis. Ik snap gewoon niet goed waarom dat zou moeten dienen om ambtenaren rijk mee te maken...

Citaat:
Bitter weinig overtredingen? Als ik in mijn omgeving kijk: zovelen worden er niet gepakt. Zelfs niet degenen die wel eens het rechterbeen durven strekken.
Goh ik heb zo wel een ander gevoel hoor. Je moet niet veel gepakt worden juist een keer 160€ op vier jaar... Ik heb echt wel veel meer gekend hoor . Maar echt VEEEEEL meer...

Laatst gewijzigd door largo_w : 12 augustus 2007 om 07:00.
Oud 12 augustus 2007, 07:03   #5
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
311 miljoen is da 0.3% van het bbp ofzo? Een gokje...
Wat zou dit met het bbp te maken moeten/kunnen hebben?
Oud 12 augustus 2007, 07:39   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Daar heb je gelijk in... Het is een schande dat die flitspalen daar nog altijd niet even talkrijk rijk als bij ons (of toch 3/7)... Nuja wat gaan we eraan doen?

...

Goh ik heb zo wel een ander gevoel hoor. Je moet niet veel gepakt worden juist een keer 160€ op vier jaar... Ik heb echt wel veel meer gekend hoor . Maar echt VEEEEEL meer...
Wat we daaraan zouden doen?
Niks begot.
We moeten hen respekteren: als zij zo'n beleid willen in hun land, dan hebben wij daar geen kritiek op te leveren.
(wat we natuurlijk wel moeten doen, is zorgen dat ze wat meer het gevoel hebben dat ze inderdaad in hun eigen land leven, waar ze hun eigen wetten mogen stemmen, en er hun eigen verantwoordelijkheid voor opnemen, en tsja, ook met hun eigen senten natuurlijk)

160 € overtreding: amai mijn teelballen. Hoeveel te rap moet ge daarvoor rijden? Jij bent echt asociaal hoor.
Nu, met zo'n boete, zoudt ge u inderdaad wel vier jaar mogen herinneren dat ge dat geen twee keren moet doen.
Bovendien: uw echtgenote, is die ook zo gepakt geweest (ik bedoel, in kontraventie met 160 € tot gevolg, welteverstaan hé ....)

En nog een ps'ke: de parkeergelden gaan als ik het goed voorheb, recht naar de gemeente. Parkeergeld heeft dan ook geen fluit te maken met veiligheid. Parkeergeld heeft alleen maar te maken met iedereen gelegenheid te geven in 't sentrum te parkeren, door de tijdsduur daar in te korten. Zodat de winkels er kunnen blijven verkopen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 08:31   #7
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

op de snelweg valt dat nog goed mee eerlijk gezegd. Ben ik nog niet geflitst geweest. Ik heb een snelheidslimiet van 160 km/uur, zat er standaard in. Ik kan dat eruit halen maar dat is snel genoeg voor mij. Echter merk ik dat op het meest linkse rijvak ik die snelheid niet altijd altijd kan halen omdat er debielen zijn die trager rijden en pas daarna uitwijken naar rechts nadat je al ferm vertraagd bent.
Trucks zondigen zich constant aan het inhalen van andere trucks. op 2 baan rij vakken is dit erg irritant voor auto's.
Een auto is te belangrijk, voor je vrijheid, je werk,... zeker als je niet in een stad woont maar op de boerenbuiten met bergen en heuvels waar fietsen geen gewone sinecure is.
Openbaar vervoert irriteert na een tijd want het duurt zo lang, zeker die propvolle bussen morgens vroeg.
Geef mij maar mijn auto met mijn radio en mijn airco. Veel sneller en niet afhankelijk van schema's of uren.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2007, 20:10   #8
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wat zou dit met het bbp te maken moeten/kunnen hebben?
Gewoon om te weten of dit niets is of iets... Anders kunnen we die verkeersboetes beter afschaffen en een puntensysteem invoeren, zonder geldboetes!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be