![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Er al ooit aan gedacht om vegetariër te worden? | |||
Ik ben veganist |
![]() ![]() ![]() |
1 | 1,19% |
Ik ben vegetariër |
![]() ![]() ![]() |
9 | 10,71% |
Ik ben vegetariër aan't worden |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,38% |
Ik ben bewust minder vlees gaan eten, maar eet het nog regelmatig |
![]() ![]() ![]() |
25 | 29,76% |
Ik heb een typisch Westers dieet, veel vlees dus |
![]() ![]() ![]() |
27 | 32,14% |
Ik ben een vlees-freak, alles wat beweegt komt vroeg of laat op mijn bord |
![]() ![]() ![]() |
20 | 23,81% |
Aantal stemmers: 84. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik eet graag vlees: ne succulenten biefstuk, een van het vet druipende bloedworst, af en toe een onherkenbaar stuk dier tot hamburger verwerkt.
Maar de laatste jaren ben ik ook beginnen nadenken over de industriële productie van vlees en wat daar zoal bij komt kijken. Ge kent het plaatje: gigantische stukken oerwoud en biodiversiteit worden vernietigd voor de trieste monotonie van de soja, allerlei levensgevaarlijke ziekten duiken op in industriële fokkerijen en vetmesterijen (van de gekke koeieziekte tot mond-en-klauwzeer), en miljarden dieren lijden verschrikkelijk. Twee extra factoren hebben mij er al vaak toe aangezet om de vegetarischen toer op te gaan: 1. de dieren waarvan wij er miljoenen eten hebben een zelfbewustzijn, een zekere mate van intelligentie, en lijden verschrikkelijk onder de industriële productiewijze waarin ze gevangen zitten. 2. wetenschappers vinden voortdurend aanwijzingen dat vegetariërs slimmer zijn en gezonder, of nog: vlees maakt dom en is redelijk ongezond. Ik ben dan ook stilaan geminderd, en eet nu nog maar één keer per week echt een duidelijk stuk vlees en voor de rest zit dat zowat overal. Ik doe daar ook nooit moeilijk over. Op restaurant: bijvoorkeur vlees en vis, no problemo. Ik ben dus zeker geen radicale vegetariër of veganist, want wij zijn nu eenmaal vleeseters van nature. Maar alles in acht genomen, lijkt matiging mij het redelijkst. Naar aanleiding van de zoveelste uitbraak van mond-en-klauwzeer in het VK en de massale vernietiging van dieren die daarmee gepaard gaat gaan, toch ook aan u de vraag: zijt ge vegetariër, of hebt ge ooit overwogen daar naar te neigen? Vlees is een uitermate politiek onderwerp, zoveel is duidelijk, zeker nu we weten dat wanneer alle Chinezen evenveel vlees als ons willen eten, we regelrecht in den derde wereldoorlog belanden, of héél veel negers in de brousse kapot gaan moeten maken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() ik weet niet wat eerst komt, krankzinnigheid of vegetarisme.
maar een verband is er zeker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Chinezen moeten rijst eten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
![]() Ik moet dat niet doen, want de wetenschappers hebben dat al voor ons gedaan.
Enfin, ik geef toe, het verband is omgekeerd, maar het blijft even interessant. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door C2C : 5 augustus 2007 om 00:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wegens gezondheidsredenen moest ik vet en rood vlees laten, en heb er dan enkele maanden later maar ineens volledig de stekker uit getrokken.
Ik ben nu ongeveer twee en half jaar vegetariër. Geen vis of vlees, dus. Omwille van ethische redenen doe ik het allerminst, hoewel ik zoals velen een dierenvriend ben; en laat iedereen wikken en wegen over zijn eigen voeding. Ik wens niets te maken hebben met "groene jongens" die anderen eens uit willen leggen wat ze allemaal fout doen en hoe ze meer als hen kunnen leven - goed dus, volgens hun maatstaven.
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hebben we je hier op leugen nummer zoveel betrapt? Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 augustus 2007 om 00:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door C2C : 5 augustus 2007 om 00:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() toch niet.
Leugen nr zoveel: "overtuigde carnivoren zijn dommer dan vegetariërs." statistiek is niet iedereen gegeven, ik weet het wel. Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 augustus 2007 om 00:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
De groenen hebben op al dat soort vlakken altijd gelijk. Het duurt alleen altijd een paar decennia voor ook de kleine man in de straat daar mee weg is. De mensen lachten zich ook te pletter toen de groenen in de jaren '70 en '80 zegden dat er ooit een planetaire instelling zou komen die de uitstoot van broeikasgassen zou regelen. Vandaag is dat er. Laatst gewijzigd door C2C : 5 augustus 2007 om 00:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() ok tijd dan voor mijn T-bone
slu |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Vleeseter, laatste optie dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Chinese keuken zie ik wel zitten: een kleine hoeveelheid vlees , zeer klein gesneden, evenals de groenten, zeer snel klaargemaakt in de "Wok".Door de snelle bereiding, vrijwel geen verlies in vitamines, en heerlijk. Maar natuurlijk, een heerlijke biefstuk van tijd tot tijd, en koteletjes, daar wil ik geen kruis over zetten.We hebben trouwens vlees nodig in onze voeding volgens mij, mensen zijn omnivoren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |