Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Er al ooit aan gedacht om vegetariër te worden?
Ik ben veganist 1 1,19%
Ik ben vegetariër 9 10,71%
Ik ben vegetariër aan't worden 2 2,38%
Ik ben bewust minder vlees gaan eten, maar eet het nog regelmatig 25 29,76%
Ik heb een typisch Westers dieet, veel vlees dus 27 32,14%
Ik ben een vlees-freak, alles wat beweegt komt vroeg of laat op mijn bord 20 23,81%
Aantal stemmers: 84. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2007, 00:22   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Vlees

Ik eet graag vlees: ne succulenten biefstuk, een van het vet druipende bloedworst, af en toe een onherkenbaar stuk dier tot hamburger verwerkt.

Maar de laatste jaren ben ik ook beginnen nadenken over de industriële productie van vlees en wat daar zoal bij komt kijken. Ge kent het plaatje: gigantische stukken oerwoud en biodiversiteit worden vernietigd voor de trieste monotonie van de soja, allerlei levensgevaarlijke ziekten duiken op in industriële fokkerijen en vetmesterijen (van de gekke koeieziekte tot mond-en-klauwzeer), en miljarden dieren lijden verschrikkelijk.

Twee extra factoren hebben mij er al vaak toe aangezet om de vegetarischen toer op te gaan: 1. de dieren waarvan wij er miljoenen eten hebben een zelfbewustzijn, een zekere mate van intelligentie, en lijden verschrikkelijk onder de industriële productiewijze waarin ze gevangen zitten. 2. wetenschappers vinden voortdurend aanwijzingen dat vegetariërs slimmer zijn en gezonder, of nog: vlees maakt dom en is redelijk ongezond.

Ik ben dan ook stilaan geminderd, en eet nu nog maar één keer per week echt een duidelijk stuk vlees en voor de rest zit dat zowat overal. Ik doe daar ook nooit moeilijk over. Op restaurant: bijvoorkeur vlees en vis, no problemo. Ik ben dus zeker geen radicale vegetariër of veganist, want wij zijn nu eenmaal vleeseters van nature. Maar alles in acht genomen, lijkt matiging mij het redelijkst.

Naar aanleiding van de zoveelste uitbraak van mond-en-klauwzeer in het VK en de massale vernietiging van dieren die daarmee gepaard gaat gaan, toch ook aan u de vraag: zijt ge vegetariër, of hebt ge ooit overwogen daar naar te neigen?

Vlees is een uitermate politiek onderwerp, zoveel is duidelijk, zeker nu we weten dat wanneer alle Chinezen evenveel vlees als ons willen eten, we regelrecht in den derde wereldoorlog belanden, of héél veel negers in de brousse kapot gaan moeten maken.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 00:24   #2
born2bewild
Banneling

Standaard

ik weet niet wat eerst komt, krankzinnigheid of vegetarisme.
maar een verband is er zeker.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 00:25   #3
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
ik weet niet wat eerst komt, krankzinnigheid of vegetarisme.
maar een verband is er zeker.
Uw uitspraak bewijst de bevindingen van de wetenschap: overtuigde carnivoren zijn dommer dan vegetariërs.
Oud 5 augustus 2007, 00:26   #4
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Uw uitspraak bewijst de bevindingen van de wetenschap: overtuigde carnivoren zijn dommer dan vegetariërs.
kan je dat bewijs even elaboreren?
Oud 5 augustus 2007, 00:26   #5
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Vlees is een uitermate politiek onderwerp, zoveel is duidelijk, zeker nu we weten dat wanneer alle Chinezen evenveel vlees als ons willen eten, we regelrecht in den derde wereldoorlog belanden, of héél veel negers in de brousse kapot gaan moeten maken.
Chinezen moeten rijst eten.
Oud 5 augustus 2007, 00:30   #6
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kan je dat bewijs even elaboreren?
Ik moet dat niet doen, want de wetenschappers hebben dat al voor ons gedaan.

Enfin, ik geef toe, het verband is omgekeerd, maar het blijft even interessant.

Citaat:
Intelligent children more likely to become vegetarian

IQ in childhood and vegetarianism in adulthood -- 1970 British Cohort study

Intelligent children may be more likely to be vegetarian as adults, suggests a study published online by the BMJ today.
Recent evidence suggests that vegetarianism may be linked to lower cholesterol levels and a reduced risk of obesity and heart disease. This might help to explain why children who score higher on intelligence tests tend to have a lower risk of coronary heart disease in later life.
The study involved 8179 men and women aged 30 years whose IQ was tested at age 10 years.
Twenty years later, 366 (4.5%) of participants said they were vegetarian. Of these, 9 (2.5%) were vegan and 123 (33.6%) stated they were vegetarian but reported eating fish or chicken.
Vegetarians were more likely to be female, to be of higher occupational social class and to have higher academic or vocational qualifications than non-vegetarians, although these differences were not reflected in their annual income, which was similar to that of non-vegetarians.
Higher IQ at the age of 10 years was associated with an increased likelihood of being vegetarian at the age of 30. This relation was partly accounted for by better education and higher occupational social class, but it remained statistically significant after adjusting for these factors.
There was no difference in IQ score between strict vegetarians and those who said they were vegetarian but who reported eating fish or chicken.
The finding that children with greater intelligence are more likely to report being vegetarian as adults, together with the evidence on the potential benefits of a vegetarian diet on heart health, may help to explain why higher IQ in childhood or adolescence is linked with a reduced risk of coronary heart disease in adult life, write the authors.
Alternatively, the link may be merely an example of many other lifestyle preferences that might be expected to vary with intelligence, but which may or may not have implications for health, they conclude.

Intelligent children more likely to become vegetarian
Intelligent children may be more likely to be vegetarian as adults, suggests a study published online by the BMJ today.
BMJ-British Medical Journal http://www.eurekalert.org/pub_releas...-icm121406.php size 5.0K
Citaat:
High IQ link to being vegetarian
Friday, 15 December 2006, 00:15 GMT
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6180753.stm
Lang het populairste artikel geweest op de BBC nieuwswebsite.

Laatst gewijzigd door C2C : 5 augustus 2007 om 00:32.
Oud 5 augustus 2007, 00:31   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Wegens gezondheidsredenen moest ik vet en rood vlees laten, en heb er dan enkele maanden later maar ineens volledig de stekker uit getrokken.

Ik ben nu ongeveer twee en half jaar vegetariër. Geen vis of vlees, dus.

Omwille van ethische redenen doe ik het allerminst, hoewel ik zoals velen een dierenvriend ben; en laat iedereen wikken en wegen over zijn eigen voeding. Ik wens niets te maken hebben met "groene jongens" die anderen eens uit willen leggen wat ze allemaal fout doen en hoe ze meer als hen kunnen leven - goed dus, volgens hun maatstaven.
Oud 5 augustus 2007, 00:32   #8
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

Enfin, ik geef toe, het verband is omgekeerd, maar het blijft even interessant.
interessant maar naast de kwestie....statistiek van mijn moemoe kerel.
Hebben we je hier op leugen nummer zoveel betrapt?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 augustus 2007 om 00:33.
Oud 5 augustus 2007, 00:36   #9
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wegens gezondheidsredenen moest ik vet en rood vlees laten, en heb er dan enkele maanden later maar ineens volledig de stekker uit getrokken.
Ik probeer mijn vleesverbruik ook wat te minderen, niet owv ethische redenen ofzo, gewoon omdat groenten e.d. gezonder zijn en veel beter voor je lichaam. Rood vlees ontzeg ik mezelf echter niet, dat is een ideale bouwsteen voor spieropbouw

Citaat:
Ik ben nu ongeveer twee en half jaar vegetariër. Geen vis of vlees, dus.
Knap.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 00:39   #10
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
interessant maar naast de kwestie.
Hebben we je hier op leugen nummer zoveel betrapt?
Neen, want ge moet ook het artikel lezen.

Citaat:
Men who were vegetarian had an IQ score of 106, compared with 101 for non-vegetarians; while female vegetarians averaged 104, compared with 99 for non-vegetarians.

Laatst gewijzigd door C2C : 5 augustus 2007 om 00:40.
Oud 5 augustus 2007, 00:43   #11
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, want ge moet ook het artikel lezen.
toch niet.

Leugen nr zoveel:
"overtuigde carnivoren zijn dommer dan vegetariërs."

statistiek is niet iedereen gegeven, ik weet het wel.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 augustus 2007 om 00:43.
Oud 5 augustus 2007, 00:43   #12
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Omwille van ethische redenen doe ik het allerminst, hoewel ik zoals velen een dierenvriend ben; en laat iedereen wikken en wegen over zijn eigen voeding. Ik wens niets te maken hebben met "groene jongens" die anderen eens uit willen leggen wat ze allemaal fout doen en hoe ze meer als hen kunnen leven.
Nochtans gaan we daar naartoe, maak u niet ongerust. Binnen 50 jaar hebben we een internationaal, multilateraal orgaan - om die beeldspraak te gebruiken - dat beleidsmaatregelen over de planetaire vleesconsumptie zal uitvaardigen waaraan vele staten zich zullen houden. Ik ben daar echt zeker van.

De groenen hebben op al dat soort vlakken altijd gelijk. Het duurt alleen altijd een paar decennia voor ook de kleine man in de straat daar mee weg is.

De mensen lachten zich ook te pletter toen de groenen in de jaren '70 en '80 zegden dat er ooit een planetaire instelling zou komen die de uitstoot van broeikasgassen zou regelen. Vandaag is dat er.

Laatst gewijzigd door C2C : 5 augustus 2007 om 00:45.
Oud 5 augustus 2007, 00:44   #13
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
toch niet.
Ok, niet dan. Ge hebt gelijk.
Oud 5 augustus 2007, 00:45   #14
born2bewild
Banneling

Standaard

ok tijd dan voor mijn T-bone

slu
Oud 5 augustus 2007, 00:47   #15
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Vleeseter, laatste optie dus.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 00:52   #16
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Vleeseter, laatste optie dus.
Hitler was nochtans een vegetariër hé. Maar dat wist ge.
Oud 5 augustus 2007, 01:02   #17
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Das zijn probleem.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 03:45   #18
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Die heeft dan ook verloren he. Maar dat wist ge.
Tot uw spijt zeker.
Oud 5 augustus 2007, 11:12   #19
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik eet graag vlees: ne succulenten biefstuk, een van het vet druipende bloedworst, af en toe een onherkenbaar stuk dier tot hamburger verwerkt.

Maar de laatste jaren ben ik ook beginnen nadenken over de industriële productie van vlees en wat daar zoal bij komt kijken. Ge kent het plaatje: gigantische stukken oerwoud en biodiversiteit worden vernietigd voor de trieste monotonie van de soja, allerlei levensgevaarlijke ziekten duiken op in industriële fokkerijen en vetmesterijen (van de gekke koeieziekte tot mond-en-klauwzeer), en miljarden dieren lijden verschrikkelijk.

Twee extra factoren hebben mij er al vaak toe aangezet om de vegetarischen toer op te gaan: 1. de dieren waarvan wij er miljoenen eten hebben een zelfbewustzijn, een zekere mate van intelligentie, en lijden verschrikkelijk onder de industriële productiewijze waarin ze gevangen zitten. 2. wetenschappers vinden voortdurend aanwijzingen dat vegetariërs slimmer zijn en gezonder, of nog: vlees maakt dom en is redelijk ongezond.

Ik ben dan ook stilaan geminderd, en eet nu nog maar één keer per week echt een duidelijk stuk vlees en voor de rest zit dat zowat overal. Ik doe daar ook nooit moeilijk over. Op restaurant: bijvoorkeur vlees en vis, no problemo. Ik ben dus zeker geen radicale vegetariër of veganist, want wij zijn nu eenmaal vleeseters van nature. Maar alles in acht genomen, lijkt matiging mij het redelijkst.

Naar aanleiding van de zoveelste uitbraak van mond-en-klauwzeer in het VK en de massale vernietiging van dieren die daarmee gepaard gaat gaan, toch ook aan u de vraag: zijt ge vegetariër, of hebt ge ooit overwogen daar naar te neigen?

Ik eet graag vanalles. Enkel vlees zonder groenten of fruit zegt mij niks, en groenten zonder vlees vind ik ook maar flauw...Dat er wat minder vlees geproduceerd word zou ik wel goedvinden,zelfs als ik het wat duurder moet betalen, zeker als ik zie wat er allemaal weggegooid word in de supermarkten, waar ik meer als eens gewerkt heb vroeger.Ik bracht soms ganse dagen door met voedsel naar de vuilbak dragen, vlees en vis in industriële hoeveelheden...Ik denk ook dat de mensen minder vlees zouden eten moesten ze verplicht worden hun "lekkere hapjes" zelf te slachten, en proper te maken: vel afstropen, ingewanden eruit halen enz.
Chinese keuken zie ik wel zitten: een kleine hoeveelheid vlees , zeer klein gesneden, evenals de groenten, zeer snel klaargemaakt in de "Wok".Door de snelle bereiding, vrijwel geen verlies in vitamines, en heerlijk.
Maar natuurlijk, een heerlijke biefstuk van tijd tot tijd, en koteletjes, daar wil ik geen kruis over zetten.We hebben trouwens vlees nodig in onze voeding volgens mij, mensen zijn omnivoren.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 11:15   #20
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en Bokassa was kannibaal...Moeten alle neger-aanbiddende "progressieve verdraagzamen" nu ook kannibaal worden?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be