Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 januari 2005, 17:22   #1
djaap
Burger
 
djaap's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2003
Berichten: 199
Standaard NVA nog eens belachelijk

VRT teletekst :


"N-VA TREKT MET VRACHTWAGENS NAAR STREPY

De N-VA houdt een protestactie tegen de
financiële transfers van Vlaanderen
naar Wallonië.

Met 12 kleine vrachtwagens, gevuld met
nepbriefjes van 50 euro ter waarde van
ruim 11 miljard, rijden actievoerders
van Brussel naar de scheepslift in het
Waalse Strépy.

Volgens de partij staat dit dure bouw-
werk symbool voor de transferpolitiek
in ons land. De scheepslift van Strépy
was een miljardenproject, dat deels
gefinancierd werd met Vlaams geld.

De N-VA wil aanklagen dat Vlaams geld
dient om ondoordachte en niet-efficiën-
te projecten in Wallonië te financieren"


yeaaah.... vergeten ze bv de miljarden die naar Vlaanderen gingen (om bv de haven van Zeebrugge en ook Antwerpen te vergroten) toen in de jaren 70 de waalse bedrijven grote problemen hadden..? Dat is hetzelfde, de Walen moesten Vlaanderen helpen zelf als deze geld nuttiger in Wallonië was... maar ze hebben dat gegeven..
Of nu, met de NMBS, 3/4 van het geld gaat naar Vlaanderen. Waarom niet in Wallonië ? we hebben minder stations maar er zijn evenveel stations die gesloten worden in Wallonië dan in Vlaanderen...

het geld voor Strepy komt uit overal in het land, dat is logisch, dat is hetzelfde in elke land. Dat moet ook een probleem voor de Limburgers zijn in een onhanfankelijke Vlaanderen als ze hun geld naar Zeebrugge moeten zenden in plaats van naar hun benadeelt steden... waarom ja in dit geval en niet hier?


en per informatie: de scheepslift van Strépy is niet een niet-efficiënte project, maar wel iets heel belangrijk voor het ontwikkeling van deze streek. ze moeten eens inlichtingen zoeken voor hun acties..


arm NVA, egoïsme en paranoïa fanatiek !
__________________

Laatst gewijzigd door djaap : 6 januari 2005 om 17:23.
djaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 17:30   #2
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Ja, dat is typisch N-Va. Dat hun "ludieke" actie de belastingbetaler zeer veel geld kost, vertellen ze er natuurlijk niet bij.

Oh ja, en het namaken van geld is trouwens strafbaar. En dat met een advocaat in de partij!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 17:41   #3
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Dat voegen we bij onze racismeklacht.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 18:12   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
VRT teletekst :


"N-VA TREKT MET VRACHTWAGENS NAAR STREPY

De N-VA houdt een protestactie tegen de
financiële transfers van Vlaanderen
naar Wallonië.

Met 12 kleine vrachtwagens, gevuld met
nepbriefjes van 50 euro ter waarde van
ruim 11 miljard, rijden actievoerders
van Brussel naar de scheepslift in het
Waalse Strépy.

Volgens de partij staat dit dure bouw-
werk symbool voor de transferpolitiek
in ons land. De scheepslift van Strépy
was een miljardenproject, dat deels
gefinancierd werd met Vlaams geld.

De N-VA wil aanklagen dat Vlaams geld
dient om ondoordachte en niet-efficiën-
te projecten in Wallonië te financieren"
Schitterend! Alhoewel ik overtuigd VB-er ben, kan ik dergelijke aktie slechts toejuichen. Heel beeldend en dus bijzonder educatief. Juist op die manier moet men de abstracte cijfertaal naar concreet sprekende zaken vertalen! Goed zo! Nog meer van dat, opdat de Vlaming ontwaakt uit de slaap waarin de belgicisten hem willen houden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 18:12   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat voegen we bij onze racismeklacht.
Juist, die er onmiddellijk na de verkiezingen zou komen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 18:23   #6
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris
 
Vlaams-nationalist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2004
Locatie: Antwerpen, Vlaanderen
Berichten: 2.951
Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat voegen we bij onze racismeklacht.
Na autootjes uitdelen mogen we nu ook al niet meer met autootjes (vrachtwagens) rijden.
Wat gaan deze Bubbeltjes ons nog allemaal verbieden?
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 18:24   #7
De rechtvaardige rechter
Parlementslid
 
De rechtvaardige rechter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 november 2004
Berichten: 1.666
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dat voegen we bij onze racismeklacht.
Eeen klacht die meteen weer verworpen zal worden.
__________________
Tiocfaidh ár lá!
Links en Vlaams
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 18:26   #8
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
VRT teletekst :


"N-VA TREKT MET VRACHTWAGENS NAAR STREPY

De N-VA houdt een protestactie tegen de
financiële transfers van Vlaanderen
naar Wallonië.

Met 12 kleine vrachtwagens, gevuld met
nepbriefjes van 50 euro ter waarde van
ruim 11 miljard, rijden actievoerders
van Brussel naar de scheepslift in het
Waalse Strépy.

Volgens de partij staat dit dure bouw-
werk symbool voor de transferpolitiek
in ons land. De scheepslift van Strépy
was een miljardenproject, dat deels
gefinancierd werd met Vlaams geld.

De N-VA wil aanklagen dat Vlaams geld
dient om ondoordachte en niet-efficiën-
te projecten in Wallonië te financieren"


yeaaah.... vergeten ze bv de miljarden die naar Vlaanderen gingen (om bv de haven van Zeebrugge en ook Antwerpen te vergroten) toen in de jaren 70 de waalse bedrijven grote problemen hadden..? Dat is hetzelfde, de Walen moesten Vlaanderen helpen zelf als deze geld nuttiger in Wallonië was... maar ze hebben dat gegeven..
Of nu, met de NMBS, 3/4 van het geld gaat naar Vlaanderen. Waarom niet in Wallonië ? we hebben minder stations maar er zijn evenveel stations die gesloten worden in Wallonië dan in Vlaanderen...

het geld voor Strepy komt uit overal in het land, dat is logisch, dat is hetzelfde in elke land. Dat moet ook een probleem voor de Limburgers zijn in een onhanfankelijke Vlaanderen als ze hun geld naar Zeebrugge moeten zenden in plaats van naar hun benadeelt steden... waarom ja in dit geval en niet hier?


en per informatie: de scheepslift van Strépy is niet een niet-efficiënte project, maar wel iets heel belangrijk voor het ontwikkeling van deze streek. ze moeten eens inlichtingen zoeken voor hun acties..


arm NVA, egoïsme en paranoïa fanatiek !
Ik hoop dat er ooit een remedie tegen die vreselijke ziekte flamingitis gevonden wordt
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 18:58   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Een remedie tegen belgicitisch-leugenitis zou anders ook niet misstaan.
Het NMBS wafelijzer, bijvoorbeeld, werkt nog altijd volgens de 60/40 verdeelsleutel.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:10   #10
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ja, dat is typisch N-Va. Dat hun "ludieke" actie de belastingbetaler zeer veel geld kost, vertellen ze er natuurlijk niet bij.

Oh ja, en het namaken van geld is trouwens strafbaar. En dat met een advocaat in de partij!
en geld dat dat allemaal kost Niet te doen, allemaal betaald door die goeie belgen
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:14   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Die actie zal de 'belastingbetaler' geen cent meer kosten dan als ze niet plaatsgreep, Kim. En dat weet je maar al te goed.

Ik besef echter maar al te goed dat niets meer kwetst dan de waarheid.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:26   #12
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ik hoop dat er ooit een remedie tegen die vreselijke ziekte flamingitis gevonden wordt
Hééél simpel: eis van de franstaligen dat ze de taalwetten naleven!8)
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:27   #13
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap

yeaaah.... vergeten ze bv de miljarden die naar Vlaanderen gingen (om bv de haven van Zeebrugge en ook Antwerpen te vergroten) toen in de jaren 70 de waalse bedrijven grote problemen hadden..? Dat is hetzelfde, de Walen moesten Vlaanderen helpen zelf als deze geld nuttiger in Wallonië was... maar ze hebben dat gegeven..
!
Yeah right... Daar gaan we weer... Het aloude cliché waar het belgische establishment zich koortsachtig aan vastklampt... Er zijn NOOIT transfers geweest van Wallonië naar Vlaanderen. Punt. Ooit al gehoord van de studie van Prof. Hannes? Ah ja, da's waar ook: "... da's allemaal niet waar en gelogen en ne landverrader..." (of zoiets in de aard zal de repliek wel zijn )
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:28   #14
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
....arm NVA, egoïsme en paranoïa fanatiek !
Even egoïstisch en paranoia als de franstaligen in de Vlaamse Rand rond Brussel? 8)

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 6 januari 2005 om 19:29.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:32   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Hééél simpel: eis van de franstaligen dat ze de taalwetten naleven!8)
Het zou idd een goed begin zijn.
Dimitri legde een hele tijd geleden al eens de vinger midden op de wonde:

[font=Verdana]
Citaat:
[font=Verdana]Het afschaffen van de faciliteiten en de splitsing van de kieskring die Brussel en het Vlaams-Brabantse arrondissement Halle-Vilvoorde verenigt, zouden al heel wat ergernis kunnen wegnemen. Het gaat om psychologische maatregelen die duidelijk maken aan de Franstaligen dat zij in Nederlandstalig gebied wonen en niet meer in het tweetalige Brussel, en dat zij het zijn die zich moeten aanpassen. Het ergste is immers niet dat Franstaligen Frans spreken, maar dat zij verwachten dat anderen ook Frans spreken, zelfs in hun eigen land.[/font]
[/font]
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:40   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
yeaaah.... vergeten ze bv de miljarden die naar Vlaanderen gingen (om bv de haven van Zeebrugge en ook Antwerpen te vergroten) toen in de jaren 70 de waalse bedrijven grote problemen hadden..? Dat is hetzelfde, de Walen moesten Vlaanderen helpen zelf als deze geld nuttiger in Wallonië was... maar ze hebben dat gegeven..
[size=4]Vlaanderen dokt al sinds 1830 af[/size]

Trends, 22 juli 2004

Gisteren was het 21 juli. Hoelang wordt de nationale feestdag nog gevierd? "België sneuvelt op het ogenblik dat Wallonië één cent moet transfereren naar Vlaanderen," zegt Juul Hannes. Hij is geen radikalinski van het Vlaams Blok maar een degelijke, liberale academicus. Zijn monnikenwerk onthulde dat Vlaanderen al sinds 1830 geld transfereert naar Wallonië.



"Vlaamse politici vertrekken steevast van het beginsel dat België niet mag barsten. België zal nog lang niet barsten. Het barst op de dag dat de Franstaligen één eurocent betalen aan de Vlamingen." Het is een statement dat kan tellen, zeker als het komt van Juul Hannes, emeritus hoogleraar in de Economische Geschiedenis van de Universiteit Gent en de VUB. "Ik zoek al 40 jaar naar voorbeelden van de solidariteit van het zuiden met het noorden. Ik heb er nooit gevonden."


De academicus lanceerde zijn eerste bevindingen in 1995. Ook de top van de liberale partij kent intussen de feiten. Juul Hannes: "Ik heb over de geschiedenis van de geldstromen gesproken met Karel De Gucht, Patrick Dewael en Guy Verhofstadt. Zij wéten dat de miljarden euro van Vlaanderen naar Wallonië niet van gisteren dateren - geld dat vaak op een onefficiënte manier wordt besteed. [size=4]En ze weten ook dat de Walen nooit, ik herhaal nóóit, één frank hebben overgeheveld naar Vlaanderen.[/size] Een half jaar geleden heeft Karel De Gucht nog eens al mijn cijfers opgevraagd. De liberale economen Jef Vuchelen en Paul de Grauwe hoef je evenmin wat wijs te maken, we bediscussieerden mijn cijfers. Ook Louis Michel heeft mijn documentatie gekregen. Noch in de negentiende, noch in de twintigste eeuw stroomde er een Waals belastingoverschot naar Vlaanderen."


Democratische beginselen moeten met een religieuze ijver toegepast worden, niet af en toe een beetje, aldus Hannes. "Dan zouden de liberale politici niet constant hoeven af te wijken van hun uitgangspunten omwille van de Belgische vrede. De kostprijs van het bestuur in Wallonië is bijna 50% hoger dan in Vlaanderen. Dat is nog hoger dan in Brussel, waar de meerkosten 35% bedragen. Als de Franstaligen hun cliëntelisme in neofeodale structuren willen handhaven, en de extra inkomsten van de tranfers niet in hun onderwijs willen stoppen, dan is dat hún zaak. Wij hoeven daar geen belastinggeld voor op te offeren. Wallonië trekt zich niets aan van de wensen van de grootste gemeenschap van België."


Laat de transfers passeren via de Europese Unie en na enkele jaren zal men daar vaststellen dat het de spuigaten uitloopt, pleit Hannes. De EU zal dan eisen dat Wallonië zijn bestedingen normaliseert. "Vanaf 1830 hebben de Vlamingen de Belgische rekeningen buitenmatig betaald, onder meer voor de bruggen, spoorwegen en kanalen van Wallonië. Dat deden ze zelfs in de dramatische jaren 1840-1860, toen arm Vlaanderen op zijn dieptepunt zat en er op het Vlaamse platteland hongerdoden vielen."


De emeritus hoogleraar kent de groeiende discussie over de onafhankelijkheid van Vlaanderen. "Als je die bereikt, geef je de investeringen van de Vlamingen in het zuiden op. We hoeven geen wraak te nemen, we moeten gewoon sterker drukken op het Belgische beleid. Op veel terreinen moeten we stoppen met Wallonië de kans te geven de zaken in Vlaanderen te bepalen."


Als Vlaanderen vandaag arm was geweest, dan zou onze positie uiterst zwak zijn en zouden we geen eisen mogen stellen, weet Hannes. "Maar nu kunnen wij, als wij willen, door onze rijkdom met de vuist op tafel slaan. [size=4]Die rijkdom is er niet gekomen door bijvoorbeeld transfers van zuid naar noord, zoals het officiële Franstalige verhaal klinkt."[/size]
[size=4][/size]

Volstrekt achterhaalde wetgeving
Juul Hannes ontdekte dat je de nationale cijfers over de negentiende eeuw van de historicus Pirard (gepubliceerd in de jaren 1980-1985) provinciaal kunt toewijzen, en dat die gegevens nog gedetailleerder worden met de statistieken van het Gemeentefonds. Een monnikenwerk dat opvallende conclusies opleverde. Juul Hannes: "Als ik de belastingen van de vier Vlaamse provincies vergeleek met die van de vier Waalse provincies, dan klopte het beeld niet dat wij voorgeschoteld krijgen - namelijk dat transfers in de negentiende eeuw van zuid naar noord gingen en dat wat nu gebeurt een compensatie zou zijn voor de solidariteit die Wallonië opbracht in de eerste tachtig jaar van België."


In de negentiende eeuw was Vlaanderen veel armer dan Wallonië. Het gewicht van de transfers is waarschijnlijk nooit zwaarder geweest dan in de jaren veertig en vijftig van die eeuw. De neergang van de Vlaamse provincies begon in 1810, 30 jaar later was de uitputting volledig en toch bleven de transfers vloeien. Oost- en West-Vlaanderen zakten in elkaar door hun overbevolking en de combinatie van drie verzwakkende sectoren: landbouw, tuinbouw en huistextiel. Door de honger in Vlaanderen slonk zelfs het bevolkingscijfer. Bij de aanleg van de spoorweg Brugge-Kortrijk mocht de plaatselijke bevolking helpen; de werkers ontvingen één brood per dag. De gezinsleden crepeerden, want één brood is net voldoende om de kracht van één persoon op peil te houden.


De negentiende-eeuwse administratie van Financiën eeuw was klein, hanteerde potlood en papier, en functioneerde heel goed. "Onderhuids voel je dat de ambtenaren vonden dat de fiscaliteit niet was aangepast aan de noden van de tijd, maar de politici trokken zich daar geen barst van aan," aldus Hannes. "De fiscaliteit van de negentiende eeuw is ontstaan in het begin van de eeuw, werd in 1823 onder de Hollanders vastgelegd en is pas veranderd na de Eerste Wereldoorlog."


De inbreng van iedere regio in de totale opbrengst van drie directe belastingen - grond- en personenbelasting en het patentrecht (de bedrijfsbelasting) - is bekend voor de periode 1831-1912. Ze bedraagt 3,4 miljard goudfrank. Een goudfrank is, volgens de consumptie-index, vandaag 5,5 euro waard. De bedragen van de directe belastingen kunnen gerelateerd worden aan het inwoneraantal van de regio's. Uit die cijfers blijkt volgens Hannes dat een Vlaming gemiddeld 5,3% meer heeft betaald dan een Waal. Berekend met het gezin als maatstaf bracht Vlaanderen 199 miljoen goudfrank meer op. Indien een Vlaams gezin slechts evenveel zou hebben betaald als een Waals, dan had Vlaanderen jaarlijks 2,5 miljoen goudfrank minder moeten afstaan. Dat bedrag krijgt pas echt betekenis als we het vergelijken met de jaarrechten op koolmijnen en groeven - een directe belasting die vrijwel exclusief in Wallonië werd geheven. Het zwarte goud van Wallonië bracht jaarlijks gemiddeld 550.000 goudfrank in de staatskas, vijfmaal minder dan wat de fiscus in Vlaanderen aanboorde. De fiscus had de Waalse steenkoolopbrengsten moeten belasten, zegt Juul Hannes.


"De fiscale bril van de ontegenzeglijk bekwame en correcte ambtenaren in de negentiende eeuw was niet communautair misvormd," zegt Hannes. De fiscale wetgeving van het begin van de negentiende eeuw werd niet aangepast aan de snel veranderende economische gegevens, en kon de vooral in Wallonië gevestigde zware nijverheid niet naar behoren belasten. Diezelfde onaangepaste wetgeving zorgde er wel voor dat het in het begin van die eeuw relatief rijke Vlaanderen - wat vanaf 1810 omsloeg in armoede - nog een eeuwlang op zijn verleden belast werd. "In het overbevolkte Vlaanderen stegen de pachtprijzen door de grote vraag tot een onredelijk peil, en droeg de grond dus én een hoge pacht én een belasting die niet meer in verhouding stond tot de werkelijke inkomens."


Onevenredig belast
In 1890 en 1910 zorgden de belaste huizen, de opbrengst van deuren en vensters, en de waarde van het meubilair voor 87,5% van de opbrengst van de personenbelasting. Er waren geen fundamentele veranderingen sinds 1860. In 1890 bedroeg de belaste huurwaarde van een Vlaams huis gemiddeld 183,2 goudfrank, van een Waals huis 118,2 goudfrank. Dat Waalse huis was dus gemiddeld slechts 64,5% waard van een huis in Vlaanderen? De meubels van de Vlaamse bewoners waren 299 goudfrank waard, die van de Waal 12% minder, 264 goudfrank. Na vijftien jaar van ernstige landbouwcrisis betaalde Vlaanderen in 1890 nog 43,5% van de personenbelasting met 40,3% van de gezinnen. Wallonië, met eveneens 40,3% van de gezinnen, droeg slechts 28% van de belastingen. Het verhaal is eentonig. Voor de erfenisrechten van de jaren 1838-1911 betaalde de gemiddelde Vlaming 25,4% meer erfenisrechten dan een Waal. Als Vlaanderen 100 goudfrank opbracht, betaalde Wallonië 79,77 goudfrank. Erfenisrechten wogen zwaar op onroerend goed en uiterst licht op gemakkelijk te verbergen roerend goed. De Vlamingen met hun spaarzaamheid en gronden en huizen werden afgestraft in de grondbelasting, de personenbelasting en de erfenisrechten. Deze hogere belastingen in Vlaanderen staan haaks op de zwakke economische prestaties van Vlaanderen in de negentiende eeuw.


De bedrijfsbelasting (het patentrecht) pakte de slager en de schrijnwerker aan. Grote bedrijven waren er immers nog niet. De Nederlandse wetgever, onze wetgever vóór 1830, bepaalde dat fabrieken met 300 werknemers maximaal 402 frank patentrecht moesten betalen; 300 werknemers was toen zeer veel. "Kort nadien ontstonden in Wallonië bedrijven met 3000 werknemers, en die betaalden dus 402 frank belastingen, want 'maximum is maximum'. Een Waalse hoogoven - in het begin een eenmanszaakje - betaalde 48 frank belastingen. 70 jaar later betaalt de gigantische hoogoven die ervoor in de plaats kwam en afhangt van een financiële groep nog altijd 48 frank. Intussen betaalde het bakkertje in Antwerpen 80 frank. Conclusie: de mijnrechten van Wallonië hebben nooit geld in het nationale bakje gebracht, de douanerechten in Antwerpen wel."


De inkomensongelijkheid is geweldig veranderd, de vermogensongelijkheid die Juul Hannes berekende voor 1891 en Jef Vuchelen voor 1994 is ongeveer identiek gebleven. "In de negentiende eeuw verstedelijkten de provincies Henegouwen en Luik als gevolg van de industrialisering. De lonen lagen 40% tot 50% hoger dan in Vlaanderen. Je ziet echter geen sporen van een vermogensopbouw, noch fiscaal, noch wat de ongelijkheid betreft. Er moet een systeem geweest zijn van overconsumptie en een gebrek aan transfers tussen de generaties in Wallonië."


Door het elitaire kiesstelsel werd de noodzakelijke aanpassing van het fiscale systeem niet doorgevoerd tot in 1920. "De Belgische politici leenden liever geld," zegt Hannes. "Toen de Duitsers hier in 1914 binnenvielen, troffen zij de meest ontredderde overheidsfinanciën van de hele wereld aan. In 1940 was het net zo, en nu 60 jaar later met Europa is het weer hetzelfde."
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 6 januari 2005 om 19:52.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:50   #17
djaap
Burger
 
djaap's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2003
Berichten: 199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Een remedie tegen belgicitisch-leugenitis zou anders ook niet misstaan.

Het NMBS wafelijzer, bijvoorbeeld, werkt nog altijd volgens de 60/40 verdeelsleutel.


ah ?



er waren 12 miljarden van investering, met dus de 60/40 verdeersleutel en dus 7,2 miljarden voor Vlaanderen en 4,8 voor Wallonië is alles in orde... Maar dat is niet het geval 60/40 = 8 miljarden voor Vlaanderen en 4 voor Wallonië... logisch hé..

in juli 2004 horen we ook dat 41 stations in belgië zullen gesloten worden.. ok, maar in deze 41 stations zijn er 22 waalse stations, 18 vlaamse en 1 in Brussel... waarom ? geen geld te geven voor de waalse stations? Wallonië is groter en heeft dus nodig van meer stations



een aantwoord Knuppel ? ik vind ook geen aantwoord op mijn topic, alleen aanvallen tegen België, maar geen logische redenom te steunen deze actie in Strépy war het gleg wordt goed gebruikt..
__________________
djaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:54   #18
djaap
Burger
 
djaap's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2003
Berichten: 199
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo
Yeah right... Daar gaan we weer... Het aloude cliché waar het belgische establishment zich koortsachtig aan vastklampt... Er zijn NOOIT transfers geweest van Wallonië naar Vlaanderen. Punt. Ooit al gehoord van de studie van Prof. Hannes? Ah ja, da's waar ook: "... da's allemaal niet waar en gelogen en ne landverrader..." (of zoiets in de aard zal de repliek wel zijn )
dus sinds 1830 is alles in Vlaanderen met vlaamse geld gebouwd ???


to@groeneflamingant : ja, maar niet al de franstaligen (vergeet niet dat, generalisatie=racisme), alleen degene die niet Nederlands willen spreken met hun buren, met de klanten,.. FDF stemmers misschien.
__________________
djaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 19:59   #19
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid
 
Koning Pinteman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
ah ?

een aantwoord Knuppel ? ik vind ook geen aantwoord op mijn topic, alleen aanvallen tegen België, maar geen logische redenom te steunen deze actie in Strépy war het gleg wordt goed gebruikt..
In een vrije vertaling versta ik dat u denkt dat de scheepslift van Strépy een goede investering was?

Het project van Strépy is een typisch voorbeeld van de oude Belgische wafelijzerpolitiek. Het budget van Openbare Werken werd elk jaar 50-50 verdeeld. Als er 100 frank te verdelen was, gingen er 50 naar Vlaanderen en 50 naar Wallonië. Aldus werd in 1977 besloten een scheepslift te bouwen op het Canal du Centre. Als tegengewicht voor de investeringen in de haven van Zeebrugge.
De kostprijs werd op zes �* zeven miljard frank geraamd. Maar in 1988, toen Openbare Werken werd geregionaliseerd, was de geschatte factuur al opgelopen tot dik 25 miljard frank. België had ondertussen een goede 10 miljard betaald. De rest moest dus van Wallonië zélf komen.

Onrendabel

Inmiddels bleek uit tal van rapporten dat het project nooit rendabel kon worden. Meer zelfs, economen stelden ronduit dat het overbodig was, volstrekt niet gerechtvaardigd te voltooien. Berekeningen toonden aan dat het goedkoper zou zijn om de werken gewoon stil te leggen en de nodige schadevergoedingen te betalen, in plaats van ze te beëindigen. Ook al door de dure onderhoudswerken nadien. Want slechts een uiterst beperkt aantal (grote) schepen zal er gebruik van maken. Daarover is iedereen het eens.
Toch werd doorgezet. De scheepslift van Strépy was/is voor een aantal Franstalige politici een prestigeproject. Een symbool van (wan)hoop op economische vooruitgang in Wallonië. Oh ja. De wafelijzerpolitiek is nog niet helemaal verleden tijd. Getuige de totaal overbodige HST-lijn (station en tunnel incluis) tussen Luik en de Duitse grens.

verdere info :http://www.gva.be/dossiers/-s/strepy/dossier.asp
__________________
O Land van roem en rouwe, van liefde en lijdensnood, Gij wordt weer vrij en groot. Wij zweren, houwe trouwe, U Vlaanderen, tot in den dood.

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 20:02   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap
ah ?



er waren 12 miljarden van investering, met dus de 60/40 verdeersleutel en dus 7,2 miljarden voor Vlaanderen en 4,8 voor Wallonië is alles in orde... Maar dat is niet het geval 60/40 = 8 miljarden voor Vlaanderen en 4 voor Wallonië... logisch hé..

in juli 2004 horen we ook dat 41 stations in belgië zullen gesloten worden.. ok, maar in deze 41 stations zijn er 22 waalse stations, 18 vlaamse en 1 in Brussel... waarom ? geen geld te geven voor de waalse stations? Wallonië is groter en heeft dus nodig van meer stations



een aantwoord Knuppel ? ik vind ook geen aantwoord op mijn topic, alleen aanvallen tegen België, maar geen logische redenom te steunen deze actie in Strépy war het gleg wordt goed gebruikt..
Ik weet niet waar jij je cijfers haalt, Djaap maar ik weet wel dat er een paar jaar geleden( kort na het Lambertmontakkoord) grote herrie was omdat de Walen niet wilde wijken van de 60/40 NMBS-verdeelsleutel! En zoals dat ALTIJD gaat in dit land, gebeurde het dus ook niet!!!
Vlaanderen diende dus zelf extra in de zak te tasten voor de broodnodige werken, bijvoorbeeld in Antwerpen, terwijl Wallonië een overbodige 'couponnetjestrein' naar Luxemburg kreeg.
Limburg werd, 'as usual', met een peulschil afgescheept.

Lees liever eens grondig wat Prof.Hannes onlangs in het kort in 'Trends' publiceerde en reageer d�*�*r maar eens op.

Liefst mét bronvermelding.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be